Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd angående huskjøp og buffer. Det er sikkert avhengig av hvilken bolig man kjøper, alder og størrelse, men hvor stor buffer tenker dere er nødvendig (og fornuftig) å ha når man skal kjøpe et lite, eldre hus?

Hva er minimum man bør ha på bok?

Anonymkode: 368f6...386

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man bør ha enkel tilgang på i alle fall 100k. Mer hvis man har barn og/eller høye lån. Er det tre måneders forbruk/utgifter man sier? Sjekk de anbefalingene, men det er jo bare for å klare seg hvis det skulle skje noe - for eksempel hvis man blir syk, og arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger her. Med et gammelt hus kan utgifter til huset komme på toppen av de vanlige tre månedene med forbruk. Man bør ha penger tilgjengelig for å kunne klare en stor og uventet regning fra håndverker, som et absolutt minimum. 

Anonymkode: 4d377...e36

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg vet at jeg har 100k på bok så er det veldig komfortabelt. Man vet aldri hva som kan skje, og det har faktisk hendt at jeg ikke hadde penger i forhold til søknadsprosesser hos Nav. 

I første runde måtte jeg vente fem uker før jeg så et rødt øre, og i neste omgang syv uker. Da var jeg glad jeg hadde oppsparte midler 😅

Anonymkode: ed2c0...539

AnonymBruker
Skrevet

De fleste anbefaler ca 3 måneders inntekt i buffer. 

Men så kommer det an på økonomien i husstanden. 
Hvis taket må byttes, er det rom for å øke huslånet med 150 000, eller er det makset? 
Hvis man får en uforutsett utgift på 30 000, hvor lang tid tar det å betale det ned (enten fylle opp bufferkonto igjen, eller nedbetale ett eventuelt forbrukslån) 
Og finnes det andre midler å ta av dersom det skulle oppstå en krise? 

Anonymkode: 05e85...615

AnonymBruker
Skrevet

Etter siste boligkjøp hadde vi 500 K i buffer. Da har man ekstra til litt oppussing og nye møbler. Og evt overraskende utgifter.  Vi gikk heller ned på standard og størrelse i bolig for å oppnå større buffer. 
De som kjøper bolig uten øremerket boligbuffer på ihvertfall 100K burde heller forbli leieboere. 
Har sittet i noen styrer i borettslag/sameier og er overrasket hvor mange som ikke klarer å hoste opp 15-20000 kr til uforutsette utgifter til boligen. 
Går folk virkelig rundt og tror det aldri skal dukke opp uforutsette utgifter på boligen? At den er vedlikeholdsfri?

Anonymkode: 2b01a...317

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter siste boligkjøp hadde vi 500 K i buffer. Da har man ekstra til litt oppussing og nye møbler. Og evt overraskende utgifter.  Vi gikk heller ned på standard og størrelse i bolig for å oppnå større buffer. 
De som kjøper bolig uten øremerket boligbuffer på ihvertfall 100K burde heller forbli leieboere. 
Har sittet i noen styrer i borettslag/sameier og er overrasket hvor mange som ikke klarer å hoste opp 15-20000 kr til uforutsette utgifter til boligen. 
Går folk virkelig rundt og tror det aldri skal dukke opp uforutsette utgifter på boligen? At den er vedlikeholdsfri?

Anonymkode: 2b01a...317

Vi gikk også ned i størrelse (for å ha lavere låneutgifter), men opp i standard for å kunne droppe buffer. Vi kjøpte helt ny leilighet, og med mye lavere månedsutgifter er vi ikke avhengig av lett tilgjengelig buffer i det hele tatt.

Anonymkode: 29923...706

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig ann på alder/tilstand på huset, og om du har tid/kunnskap til å gjøre ting selv.

Er huset 25 år eller mer så bør du ha penger I bakhånd til å bytte tak/grave drenering etc for dette er ting som kommer relativt fort om det ikke allerede er fikset.

Om du får vannlekkasje i taket og det ikke er vedlikeholdt så skal det mye til ar du får noe igjen på forsikringa.

Enebolig koster fort 75 - 100.000 kr i året i snitt for vedlikehold/oppgraderinger, så jeg tenker at kjøper du eldre hus (mer en 20-25 år) bør du ha minst 250' i relativt lett tilgjengelige penger.

Sett inn minimum 5.000 kr/mnd i husleie til deg selv, så du har noen kroner i bakhånd når du må fikse tak/bad/kjøkken etc om 5 - 10 år.

Anonymkode: 73b22...829

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...