AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Har en rekord på 18:45 (for 3 år siden) på 5km. For to 2 år siden løp jeg rett under 20 min. For noen dager siden løp jeg i sone 3 (som utviklet seg til sone 4 og nesten en test), og da løp jeg på 19:45 - i medvind og relativt flatt. 5km all out vil nok være raskere. Sannsynligvis ikke på 18-tallet. Jeg har siden 2020 løpt mye, spesielt i fjell, så jeg har utholdenhet. Det har blitt svært mange høydemeter, så løping flatt har det blitt lite av. Jeg er ganske god nedover, men bortover taper jeg mye tid. Fra mai til september blir det ca. 8 timer uka + sykling til og fra jobb og styrke. På vinteren er jeg stort sett på mølla, og her er det omtrent bare vedlikehold med 3-4 timer uka. I fjor økte jeg betraktelig - gradvis og har ligget på 7-8 timer i snitt. Jeg har ikke vært verken skadet eller syk. - Har hatt to intervaller i uka. Varierer lengde og intensitet. Løper mest terskel for å unngå skade. Jeg sliter med fart, så kan ikke ha for mange økter med høy fart før jeg kjenner det i musklene. Dette er en tilvenning. - Har gradvis økt langturene fra 1 time til 1:45. Maks et par turer på 2 timer. Løper stort sett 1,5 time (16-17 km/t) uten problemer. Jeg klarer flere kilometer, men da starter musklene å jobbe litt imot, så jeg tar det fortsatt gradvis. - Har stort sett overskudd på alle løpeturene. Føler meg ikke utslitt. Jeg har rolige uker der jeg tar ned belastningen. - Jeg sover og spiser bra. - Jeg har passert 40, men langt unna 50. - Jeg hadde forventet å ligge på 19:30 på terskel. Og ønsket var å kunne løpe to 5km på 19:30 som intervalløkt, men ikke for noen dager siden. Jeg ville først teste én. Jeg ville ikke hatt evne til å klar en ny 5km 19:45 med verken 2 minutter eller 5 minutter pause. Så, når kommer progresjonen? Skal det gå så sakte? Jeg vil se 16-tallet på 5km og 35-tallet på 10km, uten at det er det store målet. Målet er å ikke miste fart mot slutten av et fjelløp. Så fokuset er jo å holde 25-30 km fjelløp helt inn uten å falle i fart de siste 7-8 km pga. utmattelse. Så fokuset er jo ikke verken 5km eller 10km, så det kan jo være forklaringen på at jeg ikke ser progresjonen på 5km. Til det trenger jeg jo fart, og det er nettopp det jeg ikke er så god på. Noen tips og råd? Anonymkode: abeb6...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå