Gå til innhold

Å ta vare på seg selv i arbeidslivet, hvordan gjør du det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er det nok av mennesker som blir utbrent, vi skal jo yte mest mulig for minst mulig. Effektiviseringen tar helt overhånd, vi er jo ikke maskiner eller roboter. Men mennesker. Merker selv jeg må ha 100% skille mellom jobb og fritid for å fungere, prøver å trappe ned til 80% eller lavere. Å leve for jobben er det dummeste jeg har gjort, det får man ingenting igjen for. Tiden i livet er kort, du vet heller ikke hvor lenge livet varer. Dessverre må de fleste ha en nær døden-opplevelse før de forstår at det faktisk skal dø en dag.

Mine tips:

- Mikropauser, der jeg hviler noen min.

- I matpausen pleier jeg å gå ut av bygget der jeg jobber, for å koble av jobben så godt som mulig. Dette har hjulpet ekstremt for meg. Henter energi! Har jeg fått dårlig søvn prøver jeg å hvile/sove litt.

- Holder meg til arbeidstiden, utenom dette bruker jeg ikke tid på jobben. Aldri sjekker e-post eller har på jobbtlf.

- Bruker heller ikke avtalt tid med en kollega etter arbeidstiden, møtes vi tilfeldig er det naturlig med hei og litt tåkeprat. Vi bruker altfor mye tid sammen på jobb.

- Minst mulig skjerm på fritiden også, heller være utendørs. Gå turer :) 

- Fast døgnrytme hele uken, kosthold som er råvarebasert.

Anonymkode: 64f9d...966

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er veldig relevant tema for meg fordi jeg er tilbake etter utbrenthet. Jeg kjenner at jeg har en utfordring med at jeg tenker veldig mye på jobbrelaterte ting på fritiden. Tar meg i det stadig vekk. Kverner på uløste saker og utfordringer. De dukker opp hele tiden! 

Sjefer snakker alltid om hvor mye bedre man skal yte, utvikle seg, jobbe med å bli bedre på det ene og det andre. Jeg føler jeg trenger å bli bedre på å sette grenser. Jeg trenger en sjef som sier at nå er det bra nok. At det er et tak. Nå har vi nådd målet liksom. Men neida, man kan alltid bli bedre. 

Jeg skal uansett jobbe med disse tingene inni meg. Fortelle meg selv at dette var godt nok. Dette var bra jobba. Selv om man kunna lagt hele sjela si i det og greid å prestere max så er det ikke bærekraftig over tid. Så jeg vil bare yte tilstrekkelig. For den følelsen av at man alltid skulle gjort mer er skadelig.

Anonymkode: a2c17...66f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er veldig relevant tema for meg fordi jeg er tilbake etter utbrenthet. Jeg kjenner at jeg har en utfordring med at jeg tenker veldig mye på jobbrelaterte ting på fritiden. Tar meg i det stadig vekk. Kverner på uløste saker og utfordringer. De dukker opp hele tiden! 

Sjefer snakker alltid om hvor mye bedre man skal yte, utvikle seg, jobbe med å bli bedre på det ene og det andre. Jeg føler jeg trenger å bli bedre på å sette grenser. Jeg trenger en sjef som sier at nå er det bra nok. At det er et tak. Nå har vi nådd målet liksom. Men neida, man kan alltid bli bedre. 

Jeg skal uansett jobbe med disse tingene inni meg. Fortelle meg selv at dette var godt nok. Dette var bra jobba. Selv om man kunna lagt hele sjela si i det og greid å prestere max så er det ikke bærekraftig over tid. Så jeg vil bare yte tilstrekkelig. For den følelsen av at man alltid skulle gjort mer er skadelig.

Anonymkode: a2c17...66f

Takk for godt svar.

Det du skriver er jo ikke bra, sjefer/ledere som alltid maser om at ting må bli bedre. Slik er gift for arbeidslivet, totalt urealistiske krav til et menneske, fordi vi har våre begrensninger. Vi ER mennesker! Min sjef er heldigvis en som ikke jager lenger, han gikk på en smell selv for noen år tilbake.

Å koble ut jobben etter man er ferdig er viktig, men spørs jo såklart hva man jobber med. Jobber du med mennesker og helse kan ting bli veldig personlig. Heldigvis gjør jeg ikke det.

Jobber man mandag til fredag har man kun 2 dager pause, der man gjerne skal delta på andre ting. Da vil man fort møte veggen om man skal jage 100% for jobben uten helgen....ikke bra. Nå i dag kan jeg bare hvile, kikke i veggen og trives med det. Tv har jeg kastet ut. I dag elsker jeg å ha min tid, der jeg bestemmer! :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke på jobben min som min fiende, heller ikke mine kolleger. Vi har kollegstøtte der vi sitter rundt "leirbålet" (ref: Per Isdal) og deler noe som innebærer 2 ting:

-vi reagerer på det andre opplever på jobb, vi setter ord på følelser og reaksjoner vi har, vi får ut ting, vi snakker sammen og bruker hverandre aktivt.

-Vi blir mottatt, vi blir lyttet til, vi blir støttet og forstått.

Kollegaer er viktig, det er de som har evne til å forstå hvordan jeg har det på jobb. Jeg deltar også på sosiale aktiviteter som sommerfest, yoga gruppe, halloweenfest, pepperkake baking og julebrus smaking i regi av jobben. Vi har en fest komitee som drar igang slike ulike aktiviteter året rundt og for meg er dette litt viktig og bidrar både til et godt psykososialt arbeidsmiljø og til en bedre psykisk helse på arbeidsplassen.

Men jeg er svært bevisst på at når jeg kommer hjem så dusjer jeg og skifter klær. For meg er det et viktig brytningspunkt. I det jeg kommer inn i yttergangen og tar av meg sko og jakke sier jeg også høyt til meg selv " så godt det er å være hjemme", for at jeg skal høre meg selv si at her er det fritid som gjelder, nå er jeg hjemme i min oase og jeg kan gjøre hva jeg vil. 

Har jeg hatt et spesielt vanskelig møte på jobb eller noe så velger jeg også (uansett vær) å sette meg på en benk ikke så langt fra jobben min, her sittet jeg en stund og ser på det vanlige livet, folk og hunder som går forbi og blir klar over hvor mye godt det er i verden.

Mikropauser er viktige. 

Jeg gjør også yoga regelmessig og ellers har fokus på pust og pusteteknikker.

Jeg bruker naturen mye til å lade batteriene men jeg bruker også some fordi jeg opplever en stor glede med some. Jeg følger ingen skadelige tema eller personer men heller tema og mennesker som er oppløftende, rørende, humoristiske. Og enhver bedriten dag blir bedre med å følge tema som gjør meg glad inni margen av meg selv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på kollegaer som venner. Så gjør aldri noe sosialt med jobben. Med mindre jeg får betalt.

Anonymkode: 9d34d...a2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste jeg har lært meg er å si nei, om jeg har mye å gjøre og noen kommer og spør om jeg "bare kan.." da er svaret nei, jeg har for mye på plakaten akkurat nå.

Anonymkode: b9c5f...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter av tid i kalenderen der jeg er opptatt, for eksempel morgener fra 8-8.30 og fredag 13-15, da får jeg gjort de tingene som henger over meg uten forstyrrelser.

Anonymkode: 716ea...553

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst har jeg et overordnet mål om at jeg ønsker å tjene mest mulig penger innenfor rammene av en ordinær jobb med 37.5 timers arbeidsuke (betalt lunsj), ingen forventninger til jobb/tilgjengelgjet på kveld, helg og ferie, og intet personalansvar. Jeg har denne typen jobb i dag, og har allerede en medianlønn etter kun fem år med gradsrelevanr jobb. Jeg har på denne jobben inntil tre dager hjemmekontor i uken, det er IA-bedrift, og vi har betalt fri på planleggingsdag i bhg og skole.

I arbeidshverdagen jobber jeg kun i 80 % tempo, slik at det er enkelt for meg å vise til god progresjon, og at jeg i tillegg har litt slingringsmonn å gå på dersom det brenner litt på dass i en periode.

Jeg tar meg gode pauser, og jeg gjør småting som å fikse oppvaskmaskin og klesvask mens jeg har hjemmekontor. I rolige perioder gjør jeg ferdig oppgaver i porteføljen min raskt, og gjør ting som å se på TV, lese en bok eller spille mens jeg tilgjengelig med PCen ved meg.

Jeg har aldri vært i nærheten av å være utbrent, men jeg er likevel en av de mest produktive på arbeidsplassen min. Mange vil nok mene at jeg snylter på arbeidsplassen min, men jeg mener at dette regimet vil gjøre at jeg klarer meg frem til pensjonsalder uten å slite meg ut, og ha kapasitet til å følge opp mine nåværende barnehagebarn hele veien, og forhåpentligvis barnebarn i fremtiden.

Anonymkode: b7e67...f91

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Viktigste jeg har lært meg er å si nei, om jeg har mye å gjøre og noen kommer og spør om jeg "bare kan.." da er svaret nei, jeg har for mye på plakaten akkurat nå.

Anonymkode: b9c5f...845

Å sette grenser er viktig ja :) Der må man aldri gi etter.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (4 timer siden):

Nå ser jeg ikke på jobben min som min fiende, heller ikke mine kolleger.

Ikke jeg heller, men balansen mellom jobb og fritid er viktig for mange :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke jeg heller, men balansen mellom jobb og fritid er viktig for mange :) 

Det er den for meg også 😊 ingenting jeg har skrevet i innlegget motsier dette 

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke på kollegaer som venner. Så gjør aldri noe sosialt med jobben. Med mindre jeg får betalt.

Det er bra for arbeidsmiljøet å møtes utenfor jobben i ny og ne for å gjøre noe sosialt. Man trenger ikke være venner for å ha det hyggelig sammen et par timer en ettermiddag/kveld 3-4 ganger i året. Et godt arbeidsmiljø kommer ikke av seg selv. Det er når det butter at man har igjen for et godt arbeidsmiljø som støtter hverandre. Det bidrar ofte til at man unngår utbrenthet. Derfor drar jeg gladelig på høstfest, julebord og sommerfest uten å «ta betalt» for det. Et godt samhold blant kollegene er mer verdt for meg i det lange løp enn de kronene man tjener på det. Hadde vi fått betalt for de timene hadde det utgjort omlag 3000 kr i året etter skatt. Jeg har råd å «betale» 250kr pr måned for et godt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: e25d8...fee

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bra for arbeidsmiljøet å møtes utenfor jobben i ny og ne for å gjøre noe sosialt.

Ikke for alle.

Synes heller ikke man kan definere det som sosialt å henge med en kollega på fritiden. Det må være opp til hver enkelt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber som ped.leder i bhg. og skal jeg få alt det praktiske gjort i løpet av en dag så må jeg slite og stresse. Jeg kommer hjem og er helt utslitt hver dag. Ofte er vi bare to voksne på jobb på min avdeling, og vi har mellom 16-19 barn hver dag. Pri 1 er å dekke barnas basisbehov 2 er å prøve å ha det så trygt og sikkert som mulig for barna. Alle planer kommer i annen(egentlig 3.) rekke. Er masse vi ikke får gjort av planer, og jeg får ikke gjort alle administrative oppgaver jeg har ansvaret for. Det begynner å tære på, selv om jeg har minimalt sosialt liv og slapper mest mulig av hjemme. Ikke så mye å kutte ut, egentlig.

Anonymkode: 215c5...40f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et typisk ja-menneske, og brukte tidligere å si ja før den som trengte hjelp var ferdig med å stille spørsmålet. Det tok meg lang tid å lære, men nå sier jeg svært sjelden ja på direkten. Nå svarer jeg stortsett med at jeg må sjekke hvordan kalenderen ser ut, og ber om å få komme med et svar om 10 min, 15 min, 1 time eller i morgen, alt etter hvor stor oppgaven er.

Har bygd meg opp en bred kompetanse i firmaet jeg jobber, slik at jeg blir bedt om å bistå med både små og store oppgaver. Ofte når jeg sier ja til å bistå, legger jeg på en buffer for når jeg kan ha det ferdig. Da slipper jeg unødvendig stress hvis det dukker opp andre ting som må gjøres.

Har noen møter i løpet av måneden som krever 1-2 timer forberedelse i forkant av hvert møte. Forberedelsene legger jeg inn i kalenderen min, slik at jeg vet jeg har tid til forberedelsene.

Bruker oppgave-planlegger daglig, da holder jeg greit oversikt over hva jeg må gjøre og hva som må prioriteres først.

Anonymkode: cd517...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jobber som ped.leder i bhg. og skal jeg få alt det praktiske gjort i løpet av en dag så må jeg slite og stresse. Jeg kommer hjem og er helt utslitt hver dag. Ofte er vi bare to voksne på jobb på min avdeling, og vi har mellom 16-19 barn hver dag. Pri 1 er å dekke barnas basisbehov 2 er å prøve å ha det så trygt og sikkert som mulig for barna. Alle planer kommer i annen(egentlig 3.) rekke. Er masse vi ikke får gjort av planer, og jeg får ikke gjort alle administrative oppgaver jeg har ansvaret for. Det begynner å tære på, selv om jeg har minimalt sosialt liv og slapper mest mulig av hjemme. Ikke så mye å kutte ut, egentlig.

Anonymkode: 215c5...40f

Dette kan bli verre for deg med tiden, så her bør du sette på bremsene før du møter veggen. Mulighet til å trappe ned til 80%? Å få en ekstra fridag mandag eller fredag gir deg 3 dager på rad :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er bra for arbeidsmiljøet å møtes utenfor jobben i ny og ne for å gjøre noe sosialt. Man trenger ikke være venner for å ha det hyggelig sammen et par timer en ettermiddag/kveld 3-4 ganger i året. Et godt arbeidsmiljø kommer ikke av seg selv. Det er når det butter at man har igjen for et godt arbeidsmiljø som støtter hverandre. Det bidrar ofte til at man unngår utbrenthet. Derfor drar jeg gladelig på høstfest, julebord og sommerfest uten å «ta betalt» for det. Et godt samhold blant kollegene er mer verdt for meg i det lange løp enn de kronene man tjener på det. Hadde vi fått betalt for de timene hadde det utgjort omlag 3000 kr i året etter skatt. Jeg har råd å «betale» 250kr pr måned for et godt arbeidsmiljø. 

Sånn ser jeg også på det. Det er en innvistering en gjør for å ha det godt og trivelig på jobben. Jeg har jobbet i begge typer miljøer: et miljø hvor en pratet så vidt med hverandre innenfor jobbtiden om vær og vind men 5 minutter etter arbeidstid kjente vi hverandre ikke. Og et miljø nå hvor vi har det kjekt sammen både på og utenfor jobb. For min del er det ingen tvil hva jeg synes er best. Arbeidsmiljøet i det første eksemplet var jævlig. Stressa individualister, lite samhold, ingen kollegstøtte når en trenkte det, folk som sluttet titt og ofte, lite glede, lite energi, lite felleskap, lite trivsel, lite av det meste utenom sykefravær: det var skyhøyt. 

Jeg sier ikke at det er slik overalt men jeg definerer både hvordan jeg ønsker å ha det på jobb og hvordan jeg ønsker å være på jobb og ønsker jeg samhold og et godt arbeidsmiljø må jeg også bidra med det selv. Det er selvsagt frivillig så folk bestemmer selv men med valg vi tar fører det også til konsekvenser som at de som f.eks oftere er med på slike begivenheter danner bedre forbindelser som en tar med seg inn i arbeidshverdagen igjen. 

Det er enklere å svare Ja når "siv" spør om jeg ønsker å bytte vakt med hun fordi vi har vært sammen et par ganger uten om jobb enn med "Liv" som aldri er med på noe og som jeg så vidt kjenner. Alle skal bli inkludert på jobb men det er enklere om en byr litt på selv også.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser kollegaer mer enn samboeren, så nei takk. 
Om man skal være sosial for arbeidsmiljøet, får arbeidsgiver tilrettelegge det på jobb. Eller gi betalte matpauser. 

Jeg er ikke sosial i lunsjen heller ;) vil være mest mulig i fred. Det er sånn jeg orker å jobbe.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bytte jobb.

Nå har jeg en jobb som jeg ser frem til å komme tilbake til etter helger og ferier. Jeg gleder meg til pausene hvor jeg kan skravle med kolleger. Jeg har valgt en jobb som gir energi istedet for å tappe meg. Hvis jeg vet jeg skal ha noen tunge møter, så står jeg opp 05 og tar meg en treningsøkt før jobb. Hvis det har vært ekstra mye stress så løper jeg meg en tur etter jobb.

Anonymkode: 3542a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...