AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #1 Skrevet 5. mai 2025 Jeg hadde satt pris på om noen hadde beskrevet sine erfaringer med krystallsyke. På nettet står det at anfall gjerne varer i noen sekunder, men er det da slik at man får mange små anfall over noen timer i strekk? Eller får man et kort anfall og så kan det gå dager til neste svimmelhet? Er det vanlig å bli sykmeldt om man har hatt anfall? Hva annet kan dere dele om hvordan dere har hatt det med krystallsyke? Anonymkode: c0d4c...933
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #2 Skrevet 5. mai 2025 Har du det selv siden du spør? For meg går det over i løpet av noen dager -1 uke. Når det først har kommet får jeg det hver gang jeg beveger hodet. Det er ekstrem svimmelhet og kvalme. Jeg kan ikke jobbe. Kan knapt gå. Anonymkode: 47dec...a7b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #3 Skrevet 5. mai 2025 Jeg er under utredning for svimmelhet nå. De har egentlig utelukket krystallsyken av ulike årsaker men derfor jeg litt nysgjerrig på faktiske erfaringer fra andre. Takk for din deling. Anonymkode: c0d4c...933
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #4 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde satt pris på om noen hadde beskrevet sine erfaringer med krystallsyke. På nettet står det at anfall gjerne varer i noen sekunder, men er det da slik at man får mange små anfall over noen timer i strekk? Eller får man et kort anfall og så kan det gå dager til neste svimmelhet? Er det vanlig å bli sykmeldt om man har hatt anfall? Hva annet kan dere dele om hvordan dere har hatt det med krystallsyke? Anonymkode: c0d4c...933 Jeg fikk det akutt 2 ganger i fjor sommer. Da ble jeg «kvitt» det i løpet av en dag ved å ta øvelser (sjekk YouTube) Første gangen fikk jeg akutttime hos legen som viste meg øvelsene, etterpå gjorde jeg det bare hjemme. Fin igjen dagen etter. Andre gangen fikset jeg det bare selv med samme øvelsene. Men sjekket hos kiropraktor etterpå at jeg var kvitt det. Vil anbefale å dra til noen med videobriller, ofte kiropraktorer har dette -for de kan de riktige øvelsene, man kan potensielt gjøre det verre ved å behandle selv, men det gikk dit hos meg. Jeg hadde kraftig rotatorisk svimmelheten så fort jeg bikket hode den ene eller andre veien, så måtte sitte stille og ha hode rett😅 Anonymkode: f90ca...825
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #5 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er under utredning for svimmelhet nå. De har egentlig utelukket krystallsyken av ulike årsaker men derfor jeg litt nysgjerrig på faktiske erfaringer fra andre. Takk for din deling. Anonymkode: c0d4c...933 De kan lett se det på øynene dine når du har anfall om det er krystallsyken. De flikker på en måte, husker ikke hva det heter i farten. Anonymkode: 47dec...a7b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #6 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan lett se det på øynene dine når du har anfall om det er krystallsyken. De flikker på en måte, husker ikke hva det heter i farten. Anonymkode: 47dec...a7b Nystagmus -øynene beveger seg raskt side til side. Akkurat som når man står på en karusell som snurrer kraftig rundt😅 Anonymkode: f90ca...825 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #7 Skrevet 5. mai 2025 Jeg hadde ett anfall for noen uker siden. Skjønte ikke hva det var så dro til legen. Han sa det var krystallsyke. Ble akutt svimmel, kvalm, iskald, kaldsvetta og alt gikk rundt. Utover dagen avtok symptomene noe, men jeg kunne ikke ligge på venstre side, kun høyre. Gikk over etter ett par dager, men har skjønt det er ulikt for alle Anonymkode: cd32a...b08
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #8 Skrevet 5. mai 2025 Jeg hadde det for noen år siden, akutt. Alt gikk rundt, måtte sitte stille og bare se rett fram. Fikk en undersøkelse på ØNH på sykehuset, etter undersøkelser forut. Legen gjorde noen grep når jeg lå på benken , snudde hodet slik at krystallene skulle komme på plass. Grusomt , kvalm og svimmel, men etterpå var jeg mye bedre. Hadde noen mindre anfall etterpå, fant noen øvelser på YOU TUBE som hjalp godt. Noen anfall i fjor, men de klarte jeg å bli kvitt med de øvelsene. Men jeg må være forsiktig når jeg snur meg i sengen, det kan utløse svimmelhet. Anonymkode: f9c5b...742
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #9 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De kan lett se det på øynene dine når du har anfall om det er krystallsyken. De flikker på en måte, husker ikke hva det heter i farten. Anonymkode: 47dec...a7b Nystagmus. Og dette får man med en rekke tilstander. Min erfaring er at jeg trolig har vestibulær migrene, ikke krystallsyke. Øvelser virket aldri, men ØNH+behandlere sa krystallsyke. Anonymkode: 1a4a1...95d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #10 Skrevet 5. mai 2025 Men er det mulig å diagnostisere om det er krystallsyke eller annet når anfallet er over? Anonymkode: c0d4c...933
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #11 Skrevet 5. mai 2025 Jeg har hatt det flere ganger de siste årene, men har variert litt i grad. De første gangene ble jeg bare litt svimmel av å flytte på hodet. Noen år etter fikk jeg kraftige anfall der det var som om noen hadde satt meg på verdens raskeste karusell. Jeg kunne våkne på natten av det da jeg trolig hadde snudd meg. Legen viste meg en øvelse jeg skulle gjøre, det var fælt første gangen, men så gikk det gradvis over. Var helt fin igjen dagen etter. Har hatt litt småsvimmelhet i etterkant, men ikke noe som har vært så ille. Anonymkode: 47d69...a53
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #12 Skrevet 5. mai 2025 Jeg fikk krystallsyken ganske akutt. Merka noen dager før at jeg var ikke form. Kraftig anfall første gang med ekstrem kvalme. Visste først ikke hva det var så gikk kjapt til legen. Jeg fikk flere anfall hver dag i starten. Tok lang tid før jeg fikk skikkelig behandling. Ble først feilbehandlet før jeg kan noen som kunne dette. Tok og lang tid før de klarte å få krystallene på plass. De var ganske overrasket av det. Gikk lenge og gynga pga krystallsyken. Mange ganger går det tilbake av seg selv. De aller fleste blir kjapt bra igjen. Jeg er en av den lille prosenten som aldri blir bra igjen. Det er mange tilstander som ligner krystallsyken så det er alltid lurt å få det sjekket. Anonymkode: 11e6e...c06
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2025 #13 Skrevet 5. mai 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men er det mulig å diagnostisere om det er krystallsyke eller annet når anfallet er over? Anonymkode: c0d4c...933 Du kan ta en sjekk hos kiropraktor som har videobriller, da kan de sjekke om du har spor etter nystagmus. Noen blir ikke kvitt det med en gang men ha det litt mildt dvs de kan provosere det frem ved visse hodemanøvre -krystallene om de ikke kommer tilbake der de kom fra kan svirre rundt i ørelabyrintene og der skal de ikke være, er det som skaper svimmelheten. . Utover det så må man neste ta det når du har anfall og «aktive» løse krystaller. Anonymkode: f90ca...825
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå