Sfr Skrevet 5. mai 2025 #61 Skrevet 5. mai 2025 BareMay skrev (3 minutter siden): Ser du ingen etiske betenkeligheter med at kvinner blir brukt som rugekasser? Les gjerne hva jeg kommenterte på om igjen. Skjønner ikke hva kvinner som blir brukt som rugekasser har med min kommentar å gjøre?
Brunello Skrevet 5. mai 2025 #62 Skrevet 5. mai 2025 Stor pike skrev (15 timer siden): Nå er det vel sånn at surrogatmor må ha født eget barn tidligere. Så de vet hva de går til, til en viss grad. Det er heller ikke sånn at de fleste som blir gravide her til lands gjør en bevisst risikovurdering før de blir gravide. Jeg synes surrogati er en fin løsning. Nå som flere og flere land lukker for adopsjon er det en god måte for ufrivillig barnløse å få barn på. Jeg ville vurdert det selv. Vi snakker ikke om å impregnere kvinner fra rennesteinen i India. Kontrakter og avtaler må selvsagt på plass. Og det finnes kvinner som ser på dette som en gave å gi. Selv om det selvsagt er økonomisk kompensasjon i bildet. Jeg tror ytterst få kvinner som ikke er desperat etter penger vil være surrogat-mødre. 2 1
Rosakatt Skrevet 5. mai 2025 #63 Skrevet 5. mai 2025 (endret) Stor pike skrev (13 timer siden): Jeg står heldigvis ikke for lovgivningen her. Jeg må stole på at retningslinjene blir spiselige og at det er trygt. Det er jo nærmest ikke et eneste land i verden hvor alt går trygt og redelig for seg, det er bestandig noen ofre og det vil det bli her også, slik det skjer hver eneste gang. De klarer ikke holde rede på noen lov, hvorfor da denne? Det at det hadde blitt lovlig samtidig som at Norge i likhet med mange andre land er desperate etter at kvinner føder barn og samtidig holder hånden litt sånn flytende over anti abort knappen, syns jeg er en skummel kombo. Endret 5. mai 2025 av Rosakatt 1 1
BareMay Skrevet 5. mai 2025 Forfatter #64 Skrevet 5. mai 2025 Sfr skrev (15 minutter siden): Les gjerne hva jeg kommenterte på om igjen. Skjønner ikke hva kvinner som blir brukt som rugekasser har med min kommentar å gjøre? Jeg var litt rask. Men resten av kommentaren du kommenterte er veldig relevant.
Rosakatt Skrevet 5. mai 2025 #65 Skrevet 5. mai 2025 Brunello skrev (7 minutter siden): Jeg tror ytterst få kvinner som ikke er desperat etter penger vil være surrogat-mødre. Det sier jeg meg enig i. Å gå gravid er jo kjempe risikabelt og velter om på både kropp, følelser og livene våre. Om kvinner føder for lite for å bli mor selv i den graden at de vurderer å betale noen til å med, hvor er alle disse surrogat mødrene?
Capazitet Skrevet 5. mai 2025 #66 Skrevet 5. mai 2025 Rosakatt skrev (3 minutter siden): Det sier jeg meg enig i. Å gå gravid er jo kjempe risikabelt og velter om på både kropp, følelser og livene våre. Om kvinner føder for lite for å bli mor selv i den graden at de vurderer å betale noen til å med, hvor er alle disse surrogat mødrene? Hvor? I fattige land.
BareMay Skrevet 5. mai 2025 Forfatter #67 Skrevet 5. mai 2025 Capazitet skrev (1 minutt siden): Hvor? I fattige land. Det vil alltid være en risiko ved svangerskap og fødsel. T.o.m i Norge. Trur du det er mange som står i kø for å være surrogater. Eggdonorene står heller ikke i kø. Å donere egg er ikke en helt engel sak uten komplikasjoner det heller.. 2
Rosakatt Skrevet 5. mai 2025 #68 Skrevet 5. mai 2025 Million skrev (8 timer siden): Jeg tenkte surrogati i Norge. Var det ikke det som regjeringen skulle si ja eller nei til? Det trodde jeg. Da har jeg misforstått, hvis det de skal bestemme seg for er hva norske par/mennesker skal få lov til i utlandet. Hva som skjer i India og andre land med det mangelfulle helsetilbudet de har der, skal jeg ikke uttale meg om. Men av alle de tusenvis av surrogati-tilfellene som skjer, så er det jo statistisk sånn at før eller siden vil det skje noe galt med en av disse kvinnenes svangerskap og fødsel også, som det gjør med vanlige mødre og fødsler. I denne tråden har jeg generelt svart utifra at jeg trodde norske kvinner kunne stille opp som surrogatmødre her, for norske par, og med det helsevesenet og den svangerskapsoppfølgningen vi har her i landet. Ikke ta for gitt at det at norge er greit idag betyr at det bestandig vil være det. Det som skiller oss godt ut er at vi nettop forbyr slikt, linja mellom at onde mennesker og stat utnytter er en tynnere linje enn det burde være og mange slu kan gå om de har mulighet og vi stadig må krangle at de ikke får lov til. Se på Marius, er vi så fredelige? De klarer ikke fengle en skyldig med video beviser en gang. Men vi er enda et fredelig isj land, også fordi vi er få mennesker, ikke fordi vi er engler som aldri ville begått onde handlinger. Legaliserer du dop, surrogati, prostutisjon, lar religion få mer innpass i politikken, da blir vi fort som andre land. Det er en stadig forhandling har jeg lært. Hørte senest idag en gjeng ha noen litt eklere meninger om mennesker basert på ting som ikke burde bety noe. Når mange er konfortable med å frata noen respekt, omtanke, en fullverdig menneskelighet fordi de er anderledes enn dem på x eller y måte, så blir det fort et samfunn som med feil leder, feil lover, blir vanskelig å leve i. Å.. hvem er det som også klager på mangelfullt fødebehov? Det gjør de jo i Norge. Vi har et greit helse system, men ikke et perfekt et. Er ikke det velkjennt? Å gå gravid er en alt for stor påkjenning til at jeg syns det er forsvarlig at noen må det for noen andre enn seg. Syns det er et godt poeng den som sa at den dagen rike kvinner gjør det, for har noen rine kvinner gjort? Dette er en fattig kvinne retning, å det peker jo mot at selv om de skulle si at det er frivilig, så innebærer det et: Fordi jeg må overleve. 1 2
Tekumseh79 Skrevet 6. mai 2025 #69 Skrevet 6. mai 2025 Sfr skrev (11 timer siden): Deg om det. Mange barn med to biologiske foreldre sliter ofte vel så mye med ødelagt barndom? Hva er poenget ditt? Poenget mitt skrev jeg i teksten du siterte. At surrogati kan føre til psykiske problemer hos surrogatmor og faktisk utviklingshemming hos barnet hvis det blir tatt fra mor (feilutvikling i hjernen) - hormonstyrt hele opplegget fra naturens side. Og om to foreldre ikke greier å oppdra barnet sitt er det en helt annen sak, det har ingenting med surrogati å gjøre 🙂 3
Maleficenta Skrevet 6. mai 2025 #70 Skrevet 6. mai 2025 Tekumseh79 skrev (2 timer siden): Poenget mitt skrev jeg i teksten du siterte. At surrogati kan føre til psykiske problemer hos surrogatmor og faktisk utviklingshemming hos barnet hvis det blir tatt fra mor (feilutvikling i hjernen) - hormonstyrt hele opplegget fra naturens side. Og om to foreldre ikke greier å oppdra barnet sitt er det en helt annen sak, det har ingenting med surrogati å gjøre 🙂 Har du kilder på at et barn kan få utviklingshemming av å bli fratatt mor og gitt til en annen mor?
Camlon Skrevet 6. mai 2025 #71 Skrevet 6. mai 2025 BareMay skrev (13 timer siden): Ser du ingen etiske betenkeligheter med at kvinner blir brukt som rugekasser? Hvis det er frivillig og godt betalt, så ser jeg ikke problemet. Det er også bedre at det skjer under godt kontrollerte forhold i Norge og ikke av kvinner i fattige land som i verste fall er offer for menneskehandel.
Druid Skrevet 6. mai 2025 #72 Skrevet 6. mai 2025 Brunello skrev (13 timer siden): Jeg tror ytterst få kvinner som ikke er desperat etter penger vil være surrogat-mødre. Ja, det er mye bedre å bare avlive dem. Det er løsningen på desperate mennesker, ikke gi dem muligheter. Da vil de alltid velge løsninger vi bedre stilte ikke liker og som strider mot vår høyverdige moral. For det er jo ikke mulig med surrogati hvis det ikke er lovlig.
Brunello Skrevet 6. mai 2025 #73 Skrevet 6. mai 2025 Druid skrev (1 minutt siden): Ja, det er mye bedre å bare avlive dem. Det er løsningen på desperate mennesker, ikke gi dem muligheter. Da vil de alltid velge løsninger vi bedre stilte ikke liker og som strider mot vår høyverdige moral. For det er jo ikke mulig med surrogati hvis det ikke er lovlig. Enkelte ting er såpass inngripende i livet til mennesker at jeg mener man ikke bør tillate det. 2
Maleficenta Skrevet 6. mai 2025 #74 Skrevet 6. mai 2025 Brunello skrev (3 minutter siden): Enkelte ting er såpass inngripende i livet til mennesker at jeg mener man ikke bør tillate det. Men om de vil det selv. Tenk deg om du hadde vært såpass fattig selv at du ikke visste om du eller dine barn ville overleve neste dag fordi dere var så utsultet og utmagret. Hadde det vært bedre å sulte ihjel enn å utsette kroppen for en graviditet og fødsel og kunne leve et godt liv etterpå?
Wilma89 Skrevet 6. mai 2025 #75 Skrevet 6. mai 2025 Pippi Lotta skrev (På 5.5.2025 den 7.57): Kvinnen som går gravid vil ha akurat de samme hormonen og instinktene aktivert med henes eller andres biologiske matriale.... Så jeg synes ikke hvor eget komer fra er spesielt rellevant, realiteten er uanset at en kvinne som bærer et barn i 9 måneder ikke vil ha noen juridiske retigheter til barnet etterpå. Det finnes kansje 0,01% av norske kvinner som er villig til å gjøre dette for en datter eller søster, men realiteten er at flertale av kvinner ikke vill utsette seg for noe slikt frivilig. Så om det tilates så blir det i praksis rike norske menesker som drar til fatige land og kjøper livmoren til kvinner som ikke har råd til å si nei. Vi kan lage alslaks reguleringer og lover om hvordan det skal fåregå i Norge, men det blir ikke mindre moralsk forkastelig å utnyte fatigge kvinner i uland av den grund. Jeg er i mot surogati!!!! Jeg tror du undervurderer hvor mange kvinner som faktisk kunne gjort dette. Har hatt denne diskusjonen på jobb og min erfaring er at det ganske mange som ikke er helt fjern fra tanken på å gå gravid, spesielt for venner elle familie. Da gitt at både egg og sæd er donert. Har selv flere homofile vennepar jeg kjenner jeg kunne valgt å være surrogat for, hvis det var mulighet for dette i Norge. De måtte dog fått egg fra noen andre. Jeg hadde ikke ønsket at barnet skulle være biologisk mitt. Så jeg definitivt at det er veldig relevant hvor egget kommer fra. 1 1
Brunello Skrevet 6. mai 2025 #76 Skrevet 6. mai 2025 Maleficenta skrev (3 minutter siden): Men om de vil det selv. Tenk deg om du hadde vært såpass fattig selv at du ikke visste om du eller dine barn ville overleve neste dag fordi dere var så utsultet og utmagret. Hadde det vært bedre å sulte ihjel enn å utsette kroppen for en graviditet og fødsel og kunne leve et godt liv etterpå? Nå vil ingen sulte ihjel i Norge. Og ja. Fortsatt vil jeg ikke tillate det. Jeg synes det er mindre inngripende å la folk stjele enn at de må føde andres barn. For ingen vil det. De gjør det utelukkende på grunn av nød. 1 1
Druid Skrevet 6. mai 2025 #77 Skrevet 6. mai 2025 Brunello skrev (7 minutter siden): Enkelte ting er såpass inngripende i livet til mennesker at jeg mener man ikke bør tillate det. På et overordnet perspektiv, er jeg enig. Men etter som jeg har blitt eldre, har jeg i større og større grad forstått at det er grenser på hva man bør forby : man må forstå konsekvensene. Og i det man utsetter desperate mennesker for lover som kutter alternativene deres, så betyr det som regel at man ønsker at disse ikke skal eksistere. Det er veldig få ganger man kommer med alternativer for dem. Hvilket betyr at alternativene som blir valgt, er værre. Det var høyverdig å få land til å forby barnearbeid. Konsekvensen har vært mye, mye værre enn folk kunne fantasert.
BareMay Skrevet 6. mai 2025 Forfatter #78 Skrevet 6. mai 2025 Druid skrev (37 minutter siden): Ja, det er mye bedre å bare avlive dem. Det er løsningen på desperate mennesker, ikke gi dem muligheter. Da vil de alltid velge løsninger vi bedre stilte ikke liker og som strider mot vår høyverdige moral. For det er jo ikke mulig med surrogati hvis det ikke er lovlig. Nå snakker du om fattigdom og sult. Da er du ikke lenger i Norge. På verdensbasis er svangerskap og fødsel noe av det farligste kvinner gjør. over 4,5 millioner kvinner og fostre dør hvert år under svangerskap, fødsel eller i de første ukene etter fødselen 1 1
Maleficenta Skrevet 6. mai 2025 #79 Skrevet 6. mai 2025 (endret) Brunello skrev (41 minutter siden): Nå vil ingen sulte ihjel i Norge. Og ja. Fortsatt vil jeg ikke tillate det. Jeg synes det er mindre inngripende å la folk stjele enn at de må føde andres barn. For ingen vil det. De gjør det utelukkende på grunn av nød. Ok nå trodde jeg vi snakket om utnyttelse av kvinner fra fattige land jeg nå. Ja vi har fattigdom i korge også men ikke i den grad. Endret 6. mai 2025 av Maleficenta
Tekumseh79 Skrevet 6. mai 2025 #80 Skrevet 6. mai 2025 (endret) Maleficenta skrev (2 timer siden): Har du kilder på at et barn kan få utviklingshemming av å bli fratatt mor og gitt til en annen mor? Jeg har ingen direkte kilder, men en del kunnskap om de som blir plassert i fosterhjem like etter fødselen blant annet, og det burde ikke være stor forskjell. Har jobbet med tre forskjellige barn der det har skjedd, og alle tre hadde relasjonsskader og tilknytningsforstyrrelser. Så min statistikk blir da 3 av 3, da ingen andre av sikkert 1000 barn jeg har hatt i klasserommet hadde opplevd det samme. Jobba også med et par-tre forskjellige barnehjemsbarn fra fattigere land, men de hadde vokst opp nesten uten voksenkontakt de første par årene før de ble henta til Norge. Også samme diagnoser. Legger jeg det sammen med kurs og foredrag man har vært på, med bl.a. kjendispsykologer Magne Raundalen og Per Isdal - men også andre mer ukjente - så har dette blitt min teori ja. Og det er da hovedgrunnen til at jeg er mot surrogati og at f.eks to menn uten erfaring og uten fødselshormoner skal hente et nyfødt barn og ta med hjem. Jeg tror en stor prosent av de barna vil ha en eller annen vanske i livet. Men det spørs om noen tør lage statistikk på det da, uten å være for mangfoldfiendtlig - man balanserer på en knivsegg der. Med det sagt har jeg ingenting imot homofili, partnerskap, hvem som har sex med hva og hvem, og at menn kler seg i dameklær - har omgått homofile venner i alle år. Jeg tenker kun på barnet. Barnet som bare er seg selv og kommer til verden naken og alene og skal utvikle seg og passe inn som alle andre mennesker her i verden. Men der man risikerer en unødvendig defekt, et problem, allerede fra start. Jeg vil at livene deres ikke bare er en gevinst for egoistiske voksne. Endret 6. mai 2025 av Tekumseh79 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå