BareMay Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Hvorfor er det greit å bruke kvinner på denne måten? Hvordan skal surrogatmødre rekrutteres? Kan noen presses til å bli surrogat? F.eks sosialklienter? Hva skjer om svangerskapet ender i spontanabort? Hva skjer om barnet blir født med skader? Hva skjer om en av partene ombestemmer seg? Hva skjer dersom surrogat-moren får varige skader og dør? 4 4
Maleficenta Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai BareMay skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det greit å bruke kvinner på denne måten? Ikke greit. Må jo isåfall være hundre prosent frivillig og selvvalgt Hvordan skal surrogatmødre rekrutteres? Tenker det må være noe de selv skal ville ønske å stille opp med Kan noen presses til å bli surrogat? F.eks sosialklienter? Nei. Det ville tatt bort frivilligheten Hva skjer om svangerskapet ender i spontanabort? Det må man jo nesten regne med Hva skjer om barnet blir født med skader? Da syns jeg man har tatt en forpliktelse og den som skal være foreldre må fortsatt ta barnet som om de hadde født det selv. Hva skjer om en av partene ombestemmer seg? Tenker om surrogater ombestemmer seg og evt ønsker å beholde selv, må dette være lov. En risiko man tar, men da tenker jeg at den som har betalt surrogater må få pengene tilbake. Motsatt syns jeg ikke at de skal få ombestemme seg. De som har valgt surrogat, når surrogater er blitt gravid syns jeg det er for sent for dem å snu Hva skjer dersom surrogat-moren får varige skader og dør? Tenker forsikring her. Inkludert livsforsikring og uføreforsikring for den som velger å være surrogat
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Surrogati bør forbys, da det er så mange etiske betenkeligheter med det. De lykkelige historiene fra kjente homofile par endrer ikke på virkeligheten mange steder. At det også er prispress, utnytting, og det groveste av alt - barn oppfostres for misbruk og de som blir uønskede etter fødsel fordi det ikke ble designerbarnet man så for seg. Surrogati er mennesket på sitt verste. Man bør heller ta i mot fosterbarn, hvis man så sterkt ønsker barn uten at naturen er med på det. Anonymkode: 8b470...d5a 21 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai Det må være frivillig. Det bør være betalt en sum i mnd, som surrogat får i lønn for arbeidet, staten burde ikke belastes med å betale sykepenger eller svangerskapspenger, dette burde de som skal ha barnet betale. Så må surrogatmor få betalt etter fødsel slik at hun har tid til å komme seg. Det burde også være obligatorisk med psykolog under hele svangerskapet og etterpå. Anonymkode: c8b86...44c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Surrogati bør forbys, da det er så mange etiske betenkeligheter med det. De lykkelige historiene fra kjente homofile par endrer ikke på virkeligheten mange steder. At det også er prispress, utnytting, og det groveste av alt - barn oppfostres for misbruk og de som blir uønskede etter fødsel fordi det ikke ble designerbarnet man så for seg. Surrogati er mennesket på sitt verste. Man bør heller ta i mot fosterbarn, hvis man så sterkt ønsker barn uten at naturen er med på det. Anonymkode: 8b470...d5a Og jeg er overhodet ikke kristen! Og selvfølgelig er jeg for homofiles rettigheter, men ikke på akkurat dette punktet om surrogati. Anonymkode: 8b470...d5a 7 2
Million Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai (endret) Surrogati, da tenker jeg dette er kvinner som stiller sin livmor til leie for par der kvinnen ikke klarer selv å bære frem et barn. Men at paret selv stiller med både sædceller og egg, som så blir implantert i surrogatmorens livmor (altså etter kunstig befruktning utenfor livmor). På deg ts, høres det ut som du mener surrogatmødre er de som stiller med halvparten av det biologiske, altså egget? Man kan jo ikke som surrogatmor "ombestemme seg" og ville beholde et barn som er 100% noen andres biologisk sett, og du selv er bare "rugemaskinen" uten noen blodsbånd til barnet. Altså slik jeg ser surrogati, så er både egg og sædcelle fra paret som "leier" surrogatmorens livmor. Det finnes kanskje to typer surrogati? En der surrogatmoren stiller med et egg, og en annen type der både egg og sædcelle kommer fra paret som ønsker surrogatmor til sitt barn? Endret 5. mai av Million 3 2
BareMay Skrevet 5. mai Forfatter #7 Skrevet 5. mai Maleficenta skrev (23 minutter siden): Om svangerskapet ender i spontanabort: Vil surrogatmor få betalingen alikevell eller er det ferdig produkt som gjelder?
parmanoia Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai Jo mer jeg leser om surrogati, jo verre blir det. Forby dritten over hele verden! 7 4
Million Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai BareMay skrev (9 minutter siden): Om svangerskapet ender i spontanabort: Vil surrogatmor få betalingen alikevell eller er det ferdig produkt som gjelder? Det ville antageligvis ikke bli full betaling ved abort, skulle jeg tro? For da kan jo surrogatmoren ta en abortpille etter noen uker, si ooops, og slippe å gå gravid i ni måneder, men håve inn full betaling for å ha vært gravid i kanskje 7 uker. 3
BareMay Skrevet 5. mai Forfatter #10 Skrevet 5. mai Million skrev (14 minutter siden): Surrogati, da tenker jeg dette er kvinner som stiller sin livmor til leie for par der kvinnen ikke klarer selv å bære frem et barn. Men at paret selv stiller med både sædceller og egg, som så blir implantert i surrogatmorens livmor (altså etter kunstig befruktning utenfor livmor). På deg ts, høres det ut som du mener surrogatmødre er de som stiller med halvparten av det biologiske, altså egget? Man kan jo ikke som surrogatmor "ombestemme seg" og ville beholde et barn som er 100% noen andres biologisk sett, og du selv er bare "rugemaskinen" uten noen blodsbånd til barnet. Altså slik jeg ser surrogati, så er både egg og sædcelle fra paret som "leier" surrogatmorens livmor. Det finnes kanskje to typer surrogati? En der surrogatmoren stiller med et egg, og en annen type der både egg og sædcelle kommer fra paret som ønsker surrogatmor til sitt barn? Hvordan skal rekrutteringen foregå? Hvordan ordnes den økonomiske biten? Om svangerskapet ender i spontanabort: vil surrogatmor få betalt,eller er det ferdig produkt som gjelder? Hva om surrogatmor får varige skader og og eventuelt dør? Hva om barnet ikke stiller til forventningene og de som har bestilt barnet ombestemmer seg? 3 1
BareMay Skrevet 5. mai Forfatter #11 Skrevet 5. mai parmanoia skrev (11 minutter siden): Jo mer jeg leser om surrogati, jo verre blir det. Forby dritten over hele verden! Enig. Det er kvalmt. 4 6
Million Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai (endret) BareMay skrev (14 minutter siden): Hvordan skal rekrutteringen foregå? Hvordan ordnes den økonomiske biten? Om svangerskapet ender i spontanabort: vil surrogatmor få betalt,eller er det ferdig produkt som gjelder? Hva om surrogatmor får varige skader og og eventuelt dør? Hva om barnet ikke stiller til forventningene og de som har bestilt barnet ombestemmer seg? Spør du meg om mine personlige meninger? Rekrutteringen i USA skjer ved at frivillige melder seg til surrogatibyrå. De surrogatmødrene som av idealistiske og økonomiske grunner ønsker det, stiller. Den økonomiske delen av det bør vel ordnes av advokat, noen som har peiling på hvordan en kontrakt skal lyde Spontanabort - da får man ikke full betaling, men kanskje delbetaling. Dette fordi spontanaborten kan være igangsatt av surrogatmoren selv også med piller, for å heve full betaling men kun ha gått gravid i kanskje 6-8 uker. Full betaling for minimalt "arbeid"? Nei. Svindelforsøk skal jo ikke lønnes med 100% honorar. Surrogatmor risikerer å få varige skader eller ev dør. Dette er noe alle som blir gravide må ta stilling til på forhånd om de er villige til å risikere. Surrogati er som alle svangerskap, og for alle kvinner gjelder det at det er ikke uten risiko. Men tusenvis av kvinner blir gravide hvert år likevel her til lands, fordi de stort sett overlever med dagens svangerskapskontroller og legevitenskap. Forsikring for etterlatte av surrogatmoren? Ingenting til de biologiske foreldrene. Forventninger... Det siste vil jo de biologiske foreldrene måtte ta seg av. Adoptere bort barnet på normalt vis om de ikke er "fornøyde". Det skjer jo svært, svært sjelden at biologiske barn av norske foreldre adopteres bort her til lands, uansett hvilke "forventninger" barnet ikke møter. F.eks Downs syndrom? De fleste beholder sitt biologiske barn likevel. De setter ikke barnet i en kurv på kirketrappa. Endret 5. mai av Million 1 2
BareMay Skrevet 5. mai Forfatter #13 Skrevet 5. mai Million skrev (3 minutter siden): Spør du meg om mine personlige meninger? Rekrutteringen i USA skjer ved at frivillige melder seg til surrogatibyrå. De surrogatmødrene som av idealistiske og økonomiske grunner ønsker det, stiller. Den økonomiske delen av det bør vel ordnes av advokat, noen som har peiling på hvordan en kontrakt skal lyde Spontanabort - da får man ikke full betaling, men kanskje delbetaling. Dette fordi spontanaborten kan være igangsatt av surrogatmoren selv også med piller, for å heve full betaling men kun ha gått gravid i kanskje 6-8 uker. Full betaling for minimalt "arbeid"? Nei. Svindelforsøk skal jo ikke lønnes med 100% honorar. Surrogatmor risikerer å få varige skader eller ev dør. Dette er noe alle som blir gravide må ta stilling til på forhånd om de er villige til å risikere. Surrogati er ikke uten risiko. Forsikring for etterlatte av surrogatmoren? Ingenting til de biologiske foreldrene. Det siste vil jo foreldrene måtte ta seg av. Adoptere bort barnet på normalt vis om de ikke er "fornøyde". Det skjer jo svært, svært sjelden at biologiske barn av norske foreldre adopteres bort her til lands, uansett hvilke "forventninger" barnet ikke møter. F.eks Downs syndrom? De fleste beholder sitt biologiske barn likevel. De setter ikke barnet i en kurv på kirketrappa. Ja,jeg spør om personlige meninger. Basert på svarene dine: har du vært gravid og fødte? 1 1
Million Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai (endret) BareMay skrev (4 minutter siden): Ja,jeg spør om personlige meninger. Basert på svarene dine: har du vært gravid og fødte? Ja. En gang. Jeg har ikke noe prinsipp som er i mot surrogati. Jeg ser det som en gave, en hjelp til kvinner som av ulike medisinske grunner ikke kan bære frem sitt eget barn selv. MEN jeg mener de må stille med egget og sæden selv. Ikke egg fra surrogatmoren. Det kan by på problemer...(ombestemme seg osv) Surrogati slik filmstjerner i USA gjør det, er jeg ikke like fan av. Det passer dem bare ikke å gå gravid og ødelegge den slanke, fine filmstjernekroppen sin... Endret 5. mai av Million 2
Pippi Lotta Skrevet 5. mai #15 Skrevet 5. mai Million skrev (30 minutter siden): Surrogati, da tenker jeg dette er kvinner som stiller sin livmor til leie for par der kvinnen ikke klarer selv å bære frem et barn. Men at paret selv stiller med både sædceller og egg, som så blir implantert i surrogatmorens livmor (altså etter kunstig befruktning utenfor livmor). På deg ts, høres det ut som du mener surrogatmødre er de som stiller med halvparten av det biologiske, altså egget? Man kan jo ikke som surrogatmor "ombestemme seg" og ville beholde et barn som er 100% noen andres biologisk sett, og du selv er bare "rugemaskinen" uten noen blodsbånd til barnet. Altså slik jeg ser surrogati, så er både egg og sædcelle fra paret som "leier" surrogatmorens livmor. Det finnes kanskje to typer surrogati? En der surrogatmoren stiller med et egg, og en annen type der både egg og sædcelle kommer fra paret som ønsker surrogatmor til sitt barn? Kvinnen som går gravid vil ha akurat de samme hormonen og instinktene aktivert med henes eller andres biologiske matriale.... Så jeg synes ikke hvor eget komer fra er spesielt rellevant, realiteten er uanset at en kvinne som bærer et barn i 9 måneder ikke vil ha noen juridiske retigheter til barnet etterpå. Det finnes kansje 0,01% av norske kvinner som er villig til å gjøre dette for en datter eller søster, men realiteten er at flertale av kvinner ikke vill utsette seg for noe slikt frivilig. Så om det tilates så blir det i praksis rike norske menesker som drar til fatige land og kjøper livmoren til kvinner som ikke har råd til å si nei. Vi kan lage alslaks reguleringer og lover om hvordan det skal fåregå i Norge, men det blir ikke mindre moralsk forkastelig å utnyte fatigge kvinner i uland av den grund. Jeg er i mot surogati!!!! 5 3
Million Skrevet 5. mai #16 Skrevet 5. mai (endret) Pippi Lotta skrev (11 minutter siden): Kvinnen som går gravid vil ha akurat de samme hormonen og instinktene aktivert med henes eller andres biologiske matriale.... Så jeg synes ikke hvor eget komer fra er spesielt rellevant, realiteten er uanset at en kvinne som bærer et barn i 9 måneder ikke vil ha noen juridiske retigheter til barnet etterpå. Hæ? Det har jo all relevans, faktisk, hvor egget kommer fra! Det er det som avgjør hvem som er den biologiske moren, som barnet arver sitt DNA og kanskje utseende fra. En surrogatmor som ikke har gjort annet enn å "leie ut livmoren sin" i 9 måneder,men både egg og sædcelle kommer fra paret, vil ikke ha samme tilknytning til barnet, naturligvis, fordi det ikke har hennes DNA i seg og man vet hva første sekund at "dette er ikke mitt barn, men noen andres opphav". Det er ikke hennes (surrogatmorens) biologiske barn. Jeg tror det går greit for de fleste. Ja, vi har hørt om enkeltsaker der surrogatmoren vil ombestemme seg og ikke levere fra seg barnet, men det er jo unntakene. I de aller fleste tilfellene er surrogatmoren helt på det rene med at hennes jobb er fullført så snart barnet er født og ute av hennes kropp. Eggdonasjon er noe helt annet og ikke det jeg svarer på her. Jeg svarer utifra at både egg og sæd kommer fra paret som har "bestilt" surrogatien. Endret 5. mai av Million
BareMay Skrevet 5. mai Forfatter #17 Skrevet 5. mai Million skrev (6 minutter siden): Hæ? Det har jo all relevans, faktisk, hvor egget kommer fra! Det er det som avgjør hvem som er den biologiske moren, som barnet arver sitt DNA og kanskje utseende fra. En surrogatmor som ikke har gjort annet enn å "leie ut livmoren sin" i 9 måneder,men både egg og sædcelle kommer fra paret, vil ikke ha samme tilknytning til barnet, naturligvis, fordi det ikke har hennes DNA i seg. Det er ikke hennes biologiske barn. Jeg tror det går greit for de fleste. Ja, vi har hørt om enkeltsaker der surrogatmoren vil ombestemme seg og ikke levere fra seg barnet, men det er jo unntakene. I de aller fleste tilfellene er surrogatmoren helt på det rene med at hennes jobb er fullført så snart barnet er født og ute av hennes kropp. Eggdonasjon er noe helt annet og ikke det jeg svarer på her. Jeg svarer utifra at både egg og sæd kommer fra paret som har "bestilt" surrogatien. Men surrogatmorens kropp reagerer på samme måte mht hormoner, melkeproduksjon osv. Det er normalt at du i løpet av svangerskapet utvikler et sterkt behov for å ha barnet hos seg.. 3 4
Million Skrevet 5. mai #18 Skrevet 5. mai BareMay skrev (5 minutter siden): Men surrogatmorens kropp reagerer på samme måte mht hormoner, melkeproduksjon osv. Det er normalt at du i løpet av svangerskapet utvikler et sterkt behov for å ha barnet hos seg.. Jeg vet alt om hvilke følelser man kan få i et svangerskap, ja. Men som surrogatmor går man vel vitende inn i det med noen andres DNA i egg og sædceller, fra første øyeblikk, og da blir det annerledes mener jeg. Jeg tror i alle fall at jeg hadde følt på det fra første øyeblikk, når jeg vet at "dette er ikke mitt, det er ikke mitt egg eller noe". Man knytter seg jo aldri like mye til andres barn som sitt eget, biologiske barn.
Stor pike Skrevet 5. mai #19 Skrevet 5. mai Nå er det vel sånn at surrogatmor må ha født eget barn tidligere. Så de vet hva de går til, til en viss grad. Det er heller ikke sånn at de fleste som blir gravide her til lands gjør en bevisst risikovurdering før de blir gravide. Jeg synes surrogati er en fin løsning. Nå som flere og flere land lukker for adopsjon er det en god måte for ufrivillig barnløse å få barn på. Jeg ville vurdert det selv. Vi snakker ikke om å impregnere kvinner fra rennesteinen i India. Kontrakter og avtaler må selvsagt på plass. Og det finnes kvinner som ser på dette som en gave å gi. Selv om det selvsagt er økonomisk kompensasjon i bildet.
Uanonym bruker Skrevet 5. mai #20 Skrevet 5. mai Jeg synes frivillig (dvs. ubetalt) surrogati bør være lov. Jeg hadde gjerne båret frem et barn for en søster eller nær venninne. Betalt er jeg helt enig i at bør være fortsatt forbudt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå