Gå til innhold

Oppsøke legevakt pga menssmerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt sterke mensensmerter i over 4 timer nå, og problemet er at jeg ikke har noe smertestillende hjemme – verken Paracet eller Ibux. 

Smertene er ikke akutte i medisinsk forstand, men det er så ille at jeg får ikke sove og er ekstremt kvalm. 

Vet noen om det er mulig å ringe legevakten i en sånn situasjon – for å få tak i medisiner? Jeg vil ikke overbelaste dem hvis det ikke er nødvendig, men samtidig sliter jeg skikkelig akkurat nå :( 

Anonymkode: 0ab17...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du bruker ikke legevakta til dette. Paracet/Ibux får du på bensinstasjonen som noen andre skrev, eller spør foreldrene dine/søsken/venninner/nabo om å få låne. 

Anonymkode: 978db...693

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har jo smertestillende på bensinstasjon :)

Anonymkode: d1a99...491

Takk for svar! Jeg visste faktisk ikke at bensinstasjoner har smertestillende , skal prøve å komme meg dit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du bruker ikke legevakta til dette. Paracet/Ibux får du på bensinstasjonen som noen andre skrev, eller spør foreldrene dine/søsken/venninner/nabo om å få låne. 

Anonymkode: 978db...693

Jeg befinner meg dessverre i en annen by og kjenner ingen her. Men jeg skal absolutt prøve å dra til bensinstasjonen. Takk for hjelpen!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hatt sterke mensensmerter i over 4 timer nå, og problemet er at jeg ikke har noe smertestillende hjemme – verken Paracet eller Ibux. 

Smertene er ikke akutte i medisinsk forstand, men det er så ille at jeg får ikke sove og er ekstremt kvalm. 

Vet noen om det er mulig å ringe legevakten i en sånn situasjon – for å få tak i medisiner? Jeg vil ikke overbelaste dem hvis det ikke er nødvendig, men samtidig sliter jeg skikkelig akkurat nå :( 

Om du har menssmerter eller mens og smerter av andre grunner kan du ikke vurdere. 
Du ringer legevakt og får rådgivning der. 

Anonymkode: ffd8d...a16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du vil ikke engang komme til på legevakta for det.. bensinstasjon eller vente til butikk/apotek til i morgen. Ikke farlig å ha vondt.. og litt dårlig planlagt å ikke ha smertestillende i hus. varmeflaske på magen hjelper også btw👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier Paracet/ibux å være nok smertestillende når du har mensen? Hvis ja, så er ikke dette legevaktmat. 

Anonymkode: e8287...802

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (9 minutter siden):

du vil ikke engang komme til på legevakta for det.. bensinstasjon eller vente til butikk/apotek til i morgen. Ikke farlig å ha vondt.. og litt dårlig planlagt å ikke ha smertestillende i hus. varmeflaske på magen hjelper også btw👍

Sitter du på alle landets legevakter og vurderer alle som ringer? Det betviler jeg. 
Om ts har mens så kan hun ha akutt abdomen i tillegg, uansett skal hun vurderes av helsepersonell på legevakt når hun har så vondt at hun ikke får sove. En telefon dit skader ingen, snarere kan det redde liv i mange tilfeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sitter du på alle landets legevakter og vurderer alle som ringer? Det betviler jeg. 
Om ts har mens så kan hun ha akutt abdomen i tillegg, uansett skal hun vurderes av helsepersonell på legevakt når hun har så vondt at hun ikke får sove. En telefon dit skader ingen, snarere kan det redde liv i mange tilfeller. 

Så du mener at alle kvinner som får magesmerter når de har menstruasjon burde legge beslag på et allerede presset helsevesen fordi det kan hende at de i tillegg til menssmerter har noe annet? Jeg håper du selv forstår hvor absurd det høres ut.

Anonymkode: cf2a6...ae4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I følge deg da måtte jeg dra på legevakt hver måned når jeg får mensen. Uten smertestillende har jeg så vondt at jeg nesten ikke klarer å bevege meg. 😏

Anonymkode: 5d106...727

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kjenner jo gjerne igjen at det er menssmerter da, de har jo en særegen egenart eller hva det kan kalles. 

Anonymkode: f85ca...c57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I følge deg da måtte jeg dra på legevakt hver måned når jeg får mensen. Uten smertestillende har jeg så vondt at jeg nesten ikke klarer å bevege meg. 😏

Anonymkode: 5d106...727

Forskjellen er at om dine smerter er kjent og normale for DEG mens ts sine er unormale for HENNE så er det en vurdering helsepersonell godt kan involveres i. Man skal ikke plutselig få smerter som firhindrer søvn og andre aktiviteter over flere timer og anta det ikke er noe å bry seg om.

Jeg hadde mensen og sprukket blindtarm, glad jeg hadde vett til å forstå at det var unormalt smertefullt selv om smertene i seg selv kjentes ut som menssmerter.

En annen gang hadde jeg cyster på eggstokkene som også trengte operasjon så jo, av og til må man ringe legevakten ved menssmerter.

Anonymkode: f6a0c...f93

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen har ingenting på legevakten å gjøre.

Anonymkode: 0e18b...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du har menssmerter eller mens og smerter av andre grunner kan du ikke vurdere. 
Du ringer legevakt og får rådgivning der. 

Ikke rart det er lange ventetider hos legevakten 🙄

Anonymkode: 1c566...09d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du vet at abdomen betyr mage? Magen er ikke akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vet at abdomen betyr mage? Magen er ikke akutt.

Akutt abdomen er akutt. Det er en beskrivelse på mye innenfor mage. Panceras, nyre, blindtarm bla. Om smertene til TS er kraftigere enn normalt, er legevakt absolutt å vurdere. Det kan være noe farlig.

Er det derimot bare for å få fatt i smertestillende som Ibux/Paracet, da kan hun klare natten evt. gå på en bensinstasjon å kjøpe.

Anonymkode: ab774...9cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Akutt abdomen er akutt. Det er en beskrivelse på mye innenfor mage. Panceras, nyre, blindtarm bla. Om smertene til TS er kraftigere enn normalt, er legevakt absolutt å vurdere. Det kan være noe farlig.

Er det derimot bare for å få fatt i smertestillende som Ibux/Paracet, da kan hun klare natten evt. gå på en bensinstasjon å kjøpe.

Anonymkode: ab774...9cd

Hvis du leser hovedinnlegget, så ser du at TS ikke er bekymret for noe utenom det vanlige, men vil ha smertestillende.

Anonymkode: 0e18b...9dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feil bruk av legevakt slik smerteskalaen er nå (keg har endometriose selv, så ingen undervurdering altså). 

Man får kjøpt nsaids+paracet reseptfritt, og du kan be fastlege skrive ut også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...