Gå til innhold

Har verden endret seg, eller bare meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 40, og som sikkert mange på min alder så savner jeg innimellom verden slik den var. Gode gamle 80, 90 og 2000-tallet. Det er nok vanlig å tenke bakover slik, det skjønner jeg. 

Men- har verden også endret seg, altså hele "viben" i samfunnet? Synes at livet, samfunnet og energien i verden var annerledes før ca 2020- før covid og pågående kriger og elendighet. Har menneskeheten endret seg på et vis? Vanskelig å forklare, men har fanget opp at det kanskje er flere som har tenkt det samme.

Hadde bare vært interessant å høre om det er flere som har kjent på noe liknende.

Anonymkode: b5cfa...a73

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som vi er blitt kaldere og mer selvopptatte på gruppenivå i allefall. Og vi går med nesa ned i mobilen, istedenfor å se utover. Store som små.

Hilsen M på 27 som gjerne skulle opplevd 80 og 90-tallet. Men jeg trives greit nå også da.

Anonymkode: 0f0d0...f17

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det samme, er på samme alder som deg. Hvor er verden på vei? Jeg vet ikke om det handler om at vi begynner å bli gamle? (Middelaldrende) At vi føler alt var bedre før? Jeg er og begynt å tenke at de unge virker så skjøre og vanskelige. Jeg vet ikke om jeg ser så positivt på fremtiden lengre, og sånn var det aldri før. Nå kan vi jo risikere krig og det ene og det andre. Vi hadde jo aldri trodd vi skulle måtte gjennomgå en pandemi, kanskje har det gjort noe med oss og? Jeg vet ikke..

Anonymkode: 121f8...f7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme alder som deg ts men med ulik mening. Jeg trives bedre i samfunnet nå enn tidligere. Jeg føler det er lov å gjøre indiduelle bestemmelser over eget liv. At vi må ikke gjøre noe bare fordi naboen gjør det og det ser jeg helst på som en positiv utvikling. Vi bryr oss i stor grad om våre medmennesker i dag også, iallefall ser jeg mange eksempler og mye godt med mine medmennesker i dagens samfunn, men vi er ikke så invaderende og med mer personlig frihet. 

Anonymkode: 39f03...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er en dame på 40, og som sikkert mange på min alder så savner jeg innimellom verden slik den var. Gode gamle 80, 90 og 2000-tallet. Det er nok vanlig å tenke bakover slik, det skjønner jeg. 

Men- har verden også endret seg, altså hele "viben" i samfunnet? Synes at livet, samfunnet og energien i verden var annerledes før ca 2020- før covid og pågående kriger og elendighet. Har menneskeheten endret seg på et vis? Vanskelig å forklare, men har fanget opp at det kanskje er flere som har tenkt det samme.

Hadde bare vært interessant å høre om det er flere som har kjent på noe liknende.

Det sa de gamle til oss på 90 tallet også 😃 Nå er vi selv gamle og tenker det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt har endret seg siden 2020, alt har blitt sinnssykt. Skulle ønske vi var tilbake i 2019 og verden tok en annen retning. Jeg hadde ikke forventet dette i min levetid, trodde 1984-scenarioet kom til å skje etter jeg var død.

Anonymkode: d4e0e...2d0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du er heller ikke den samme som før. Er selv i 40-årene og vet jo at jeg ser verden på en helt annen måte nå enn f.eks. på 90-tallet og 2000-tallet.
Men mye av det er jo fordi jeg følger med på verdensbildet på en helt annen måte enn den gang. 

Jeg tenker på helt andre ting nå enn da. Nå har jeg også ansvar for andre enn meg selv. 

På 80-tallet var vi barn og hadde mye ansvar og var jo i en boble. Nyheter var 30 min på tv, mens sannsynlig mens vi sov eller mens vi ikke fulgte med. Vi ante fred og ingen fare. Man kan ikke sammenlikne tiden når man var barn på en tid det var og tiden når man er middelaldrende og i en tid hvor nyhetene pushes på oss 24/7. 

Ja, veldig mye har endret seg. Du (og jeg) også. 

Anonymkode: 45512...7aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler samfunnet er blitt mer kaldt, mer utrygt. Leste for noen uker siden om en mann som hadde ligget flere timer bevisstløs i grøfta, men ingen hadde reagert. Selv om det garantert må ha gått noen forbi den plassen i løpet av tidsrommet det er snakk om. Eller min nieses skole som måtte evakueres for en liten stund sia pga trusler om skyting eller noe på skolen. Det var rimelig utenkelig at kunne skje når jeg fikk på skolen på begynnelsen av 90 tallet. 

Anonymkode: c07ee...4b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts sitt innlegg minner meg om noen kvasreligiøse folk som dukker opp på TT innimellom og forkynner at vi «lever på ren annen frekvens», alternativ virkelighet elns etter 2020. 
Vet ikke om det er noe sånt ts alluderer til her eller om jeg bare overtolker her nå. 
Er enig i at verden er blitt sprø ja. På mange vis. Men syns dommedagsprofetene på TT drar det litt langt. 
Jeg tror den perioden med fred og velstand vi hadde på 70-90-tallet er et historisk unntak og at vi nå dessverre er tilbake til normalen med krig, hat og jævelskap. Og det startet heller i 2000 enn i 2020. Med angrepet på USA. 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er i endring hele tiden, men det er først når vi kommer opp i årene at vi ser det. Er selv 40, så husker vagt den kalde krigen og Bosnia-krigen. Husker også nyhetene fra da jeg var liten; mamma pleide å si "ikke se!" hver gang det ble vist noe fra krig og elendighet (og det var ofte). Husker også terrorangrepene på World Trade Center, og da ABB gikk rundt og drepte uskyldige tenåringer på Utøya. Verden var ikke SÅ mye bedre før,  objektivt sett var det mer krig og vold i verden før enn nå (bare å lese gjennpm diverse statistikk).

Det er lett å tenke tilbake på barndommen og ungdomstiden og tenke at alt var bedre den gang. Men det var jo fordi vi var unge da og hadde få bekymringer. Vi var ikke så oppdaterte heller, fordi vi ikke hadde nyhetene i lomma til enhver tid. Joda, 90-tallet var fredelig, men det har vært nok av andre bevegelser i verden som vi ikke fikk med oss. Har selv en tenåring som stadig kommer til meg og spør om jeg husker det og det fra da jeg var ung (altså ting han har lært i historie), mens jeg må helt ærlig svare at jeg ikke fikk med meg særlig fra verken korrupte statsledere eller diverse kriger fra da jeg var ung. Dvs jeg fikk med meg noe nå og da, men det gikk rett inn og rett ut igjen. Kan fortsatt ikke redegjøre for hvem som "tapte" eller "vant" de forskjellige krigene fra da jeg var ung. Såvidt jeg husker Saddam Hussein, liksom.

Vi nordmenn var forøvrig iskalde tystete under andre verdenskrig. Tystet på jøder og homofile bare for å redde vår egen rygg. Og når krigen var over gikk vi rundt og gjorde skam på "tyskertøser" og "tyskerunger". Om det var varm og god oppførsel, så vet ikke jeg.

Anonymkode: 8c23a...7aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er en dame på snart 35 og sitter med samme følelse. Som om en naivitet og glede er borte. Jeg har selv fundert på hvorfor. 

Min teori er at da vi ble mer isolerte grunnet Covid, begynte vi å ty mer til nett og sosiale medier (jeg lastet ned Instagram da). Etter å ha bygget opp avhengigheten med meningsløs scrolling for å gi hjernen noe input, åpnet samfunnet igjen. Men nå var (u-)vanen lagt og vårt verdensbilde har blitt formet gjennom disse mediene. Dette har gjort oss mistenkelige og lite rause ovenfor hverandre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det handler om at vi på 40 er blitt eldre. Man tenker mindre på krig og elendighet når man er yngre. Jeg husker godt 9/11 og hvilke inntrykk det gav, men så ble det glemt igjen. 

Men mulig unge i dag blir mer eksponert via internett så derfor tenker de mer på det i dag? 

Anonymkode: b2c04...1e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 men ikke såpass innlosjert i de gamles rekke at jeg hiver meg rett på denne mimringen og nostalgien at "alt var så meget bedre før". 

For det sier de som vokste opp på 60 tallet om oss som vokste opp på 80-90 tallet også. Og alle har de litt rett. Noe var bedre på 60 tallet, noe var bedre på 90 tallet og noe er bedre i dag. Og noe var bedre på 1800 tallet for den del. 

Jeg ser daglig mennesker som bryr seg om hverandre og har gode rette verdier så jeg er ikke så dommedagssyk som mange andre. 

Ser mye av der på some også, men selvfølgelig om algoritmen din viser deg alt det fæle i verden så er det sikkert mye der også. Men holy shit så mye rørende og fantastisk det er å se av mennesker sin godhet på some, (for de som vil se og har øyner å se med og ikke bare følger influensere riktig nok).

Men jeg opplever (irl) taxi sjåfører som hjelper eldre opp en trapp enda det ikke er jobben deres. Jeg opplever hyggelige komplimenter fra kiwi kassadamen, jeg opplever veterinærer som strekker seg lengre enn de strengt tatt må for å gi omsorg til dyr. Jeg opplever assistenter som er ferdig med arbeidsdagen men det var ikke tid til å fjerne neglelakken og ta på ny hos den de jobbet med så de sitter 20 min på overtid for å gjøre nettopp det det ikke var tid til på jobb, fordi det betydde mye for den det gjaldt. Jeg opplever mennesker som genuint bryr seg, både på jobb og i fritiden. Jeg opplever, kjenner mennesker som inviterer hjem til seg de som ikke har det så godt i julen. Jeg opplever mennesker som bryr seg.

Mine foreldre døde unge, og jeg traff en helt fantastisk person nesten ved en tilfeldighet, i dag 5 år etterpå det første møtet vårt har hun blitt min reservemor og jeg er fullstendig inkludert i familien hennes, en helt fremmed og nå er vi så godt som familie. 

Verden kan være fantastisk, og mennesker kan inneha mye godhet, kjærlighet, omsorg og en genuin ekthet som er virkelig rørende hver eneste dag.

Jeg har heldigvis møtt og fremdeles møter så utrolig mange som strekker seg så mye lengre og innehar så mye godhet og jeg er så glad jeg ikke har et sånt ekstremt negativt bilde av mennesker.

Joda jeg ser nyhetene jeg også, mennesker som dreper hverandre for mindre enn en krone, innbrudd, vold, mobbing osv. Men i min hverdag så omgir jeg med gode folk.. Jeg har møtt min del av rævhål jeg også for all del, men det er heldigvis ikke der energien min ligger.

Og jeg tror der ligger nøkkelen: Hvor ligger fokuset ditt? I fortiden, der alt er så romantisk og en lyserosa boble med naivitet og alt her og nå er heeeeeeelt grusomt? Ja da har du fokus på det da også går du glipp av så mye fantastisk som skjer irl her og nå.

Det var nok av jævelskap før i tiden og! 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mange energiskifte siden 2020. Verden gikk gjennom et stort energiskifte i april/mars, pga solstorm 

Anonymkode: e4e2b...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det har vært mange energiskifte siden 2020. Verden gikk gjennom et stort energiskifte i april/mars, pga solstorm 

Anonymkode: e4e2b...610

På hvilken måte gjør dette noe med mentaliteten til oss mennesker? Det skulle jeg likt å få forklart?

Skeptisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har endret seg drastisk. Først med 9 september 2001 så med sosiale medier.  Den trygge verden vi opplevde på 80 og 90 tallet kommer aldri tilbake.

Anonymkode: db2ff...5ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det har endret seg drastisk. Først med 9 september 2001 så med sosiale medier.  Den trygge verden vi opplevde på 80 og 90 tallet kommer aldri tilbake.

Anonymkode: db2ff...5ec

Nei det håper vi aldri får 80 og 90 tallet igjen:

Tsjernobyl eksplosjon. Gulfkrigen, drapet på Olof palme, hiv og aids bølgen som vi har langt bedre medisin mot i dag tok livet av mange. Jappetiden og bankkrisen, crack epidemien som var på 80 og 90 tallet som ødela mange menneskeliv, Lockerbie bombingen i 1988, Rwanda folkemordet, Srebrenica-massakeren i 1995, Oklahoma City-bombingen i 95, Waco-beleiringen og Jeffrey Dahmer sin storhetstid med sine drap og pateringer, Kosovo-krigen, drapet på Bergitte Tengs, og mange mange mange mange flere forferdelige ting som skjedde på 80 og 90 tallet som vi heldigvis aldri får igjen. 

Jeg sier ikke at alt er rosenrødt i dag heller, men at 80 og 90 tsllet var bare regnbuer og enhjørningsstøv og "trygt" er å ta hardt i. Kanskje for et beskyttet barn at det opplevdes trygt (det håper jeg), men at realiteten av å bo i verden var så mye tryggere enn i dag? Mnæ, ikke nødvendigvis vil jeg si. Forferdelige og tragiske ting har alltid skjedd enten det nå var i 1989 eller i 2022. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (17 minutter siden):

Nei det håper vi aldri får 80 og 90 tallet igjen:

Tsjernobyl eksplosjon. Gulfkrigen, drapet på Olof palme, hiv og aids bølgen som vi har langt bedre medisin mot i dag tok livet av mange. Jappetiden og bankkrisen, crack epidemien som var på 80 og 90 tallet som ødela mange menneskeliv, Lockerbie bombingen i 1988, Rwanda folkemordet, Srebrenica-massakeren i 1995, Oklahoma City-bombingen i 95, Waco-beleiringen og Jeffrey Dahmer sin storhetstid med sine drap og pateringer, Kosovo-krigen, drapet på Bergitte Tengs, og mange mange mange mange flere forferdelige ting som skjedde på 80 og 90 tallet som vi heldigvis aldri får igjen. 

Jeg sier ikke at alt er rosenrødt i dag heller, men at 80 og 90 tsllet var bare regnbuer og enhjørningsstøv og "trygt" er å ta hardt i. Kanskje for et beskyttet barn at det opplevdes trygt (det håper jeg), men at realiteten av å bo i verden var så mye tryggere enn i dag? Mnæ, ikke nødvendigvis vil jeg si. Forferdelige og tragiske ting har alltid skjedd enten det nå var i 1989 eller i 2022. 

Enig, virker som at folk får en selektiv gullfisk hukommelse som kicker inn når de blir 40. De husker det de vil huske som passer best inn i deres verdensbilde og glemmer alt annet 

Anonymkode: b76f1...c54

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Takk for alle innspill. Skjønte at en del kom til å kommentere at jeg var blitt en av de "middelaldrende" som rosemaler fortiden. Måtte le litt av at noen omtalte meg som en dommedagsprofet, det kjenner jeg meg ikke igjen i. 

Jeg var et barn og ungdom som fikk med meg mye nyheter. Husker krigene, sultkatastrofer, 9/11, utøya osv veldig godt. Så jeg tenker på ingen måte at verdenbildet var så himla mye bedre før. Tvert imot synes jeg de som vokser opp nå har mye godt i bagasjen ift å være mindre diskriminerende og dømmende enn tidligere generasjoner. De har tilgang på så mye informasjon og meninger (på godt og vondt).

Jeg ser også mye godt i verden og hos folk, selv om jeg synes veldig mange har blitt fryktelig selvsentrerte. Det at Europa og verden har blitt så høyrevridd bekymrer meg også- jeg synes det vitner om et fokus og menneskesyn som er veldig ugreit.

Er som sagt litt vanskelig å forklare, og en verden og et samfunn er selvsagt alltid i endring... det er bare noe annerledes med hele energien, synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror folk beskytter seg selv mer enn før. Samfunnet har gitt de filter. 

Anonymkode: 1f326...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...