Gå til innhold

Har jeg rett til å bli irritert på moren min her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynner å bli litt irritert på moren min.

Jeg trener aktivt og prøver så godt jeg kan å spise sunt.

Nesten hver gang jeg er hos moren min eller snakker med henne på telefonen kommer hun med kommentarer om treningen min og kostholdet mitt.

Hvis jeg prater med hun på telefonen f.eks kan hun spørre meg om hva jeg har spist til middag og før jeg får svart så sier hun du har vel spist kylling du vel. Og hvis hun spør hva jeg har gjort i helgen, så sier hun du har vel trent du vel. Som at det er noe negativt på en måte.

Det er litt vanskelig å gjengi hva hun sier, men det er kommentarer på livsstilen min som irriterer noe voldsomt. Det er ikke sånn at jeg gnåler om at jeg trener så mye eller hva jeg spiser hele tiden heller, men når hun spør om hva jeg har gjort og spist så har det seg jo sånn at jeg svarer hva jeg har gjort og spist.

Er det jeg som er hårsår eller er dere enig i at det er irriterende?

Anonymkode: 78e91...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da får du si ifra til henne da, at du ikke gidder å høre på det og si du slutter å snakke med henne hvis hun ikke gir seg.

Anonymkode: 6f7f2...596

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nesten hver gang jeg er hos moren min eller snakker med henne på telefonen kommer hun med kommentarer om treningen min og kostholdet mitt.

Hvis jeg prater med hun på telefonen f.eks kan hun spørre meg om hva jeg har spist til middag og før jeg får svart så sier hun du har vel spist kylling du vel. Og hvis hun spør hva jeg har gjort i helgen, så sier hun du har vel trent du vel. Som at det er noe negativt på en måte.

Det er litt vanskelig å gjengi hva hun sier, men det er kommentarer på livsstilen min som irriterer noe voldsomt. Det er ikke sånn at jeg gnåler om at jeg trener så mye eller hva jeg spiser hele tiden heller, men når hun spør om hva jeg har gjort og spist så har det seg jo sånn at jeg svarer hva jeg har gjort og spist.

Ignorere det hun spør om og snakk heller om noe annet. Hør om hun har vært på date i det siste og om hvordan hun pleier kjærligheten😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her tipper jeg at du er en av disse alt for mange unge voksne som tror at cottage cheese er løsningen på alt, og som ikke forstår at friske aktive mennesker kan spise variert uten at det er noe problem.

Hør på moren din, du.

Anonymkode: fd8bf...622

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venninne som nylig begynte å trene og gå ned i vekt, og vi er alle lei av å høre om det. Er ingen grense for rådene som skal gies uoppfordret, hvordan andre skal vurderes og omtales etter hun la om kostholdet, men tror ikke hun er klar over hvor mye hun snakker om det selv og hvor nedlatende det høres ut. Så kan være du snakker med om det enn du selv innser? 

Anonymkode: 41310...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (10 minutter siden):

Ignorere det hun spør om og snakk heller om noe annet. Hør om hun har vært på date i det siste og om hvordan hun pleier kjærligheten😅

Reagerer ikke på det hun sier. Enda😅

Hehe, hun har vært gift i 30 år, så jeg får finne på noe annet å spørre om😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en venninne som nylig begynte å trene og gå ned i vekt, og vi er alle lei av å høre om det. Er ingen grense for rådene som skal gies uoppfordret, hvordan andre skal vurderes og omtales etter hun la om kostholdet, men tror ikke hun er klar over hvor mye hun snakker om det selv og hvor nedlatende det høres ut. Så kan være du snakker med om det enn du selv innser? 

Anonymkode: 41310...f2a

Kunne vært det, men jeg snakker sånn seriøst ikke noen ting om det. Utenom at jeg sier jeg har vært å trent hvis hun spør hva jeg har gjort f.eks. 

Men skjønner at du tenker at det kunne vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reagerer ikke på det hun sier. Enda😅

Hehe, hun har vært gift i 30 år, så jeg får finne på noe annet å spørre om😋

Hahaha🤣 Jaja, likevel kjekt å vite hvordan foreldrene dine pleier forholdet sitt etter så mange år da😅 Trenger ikke vite om sexen men romantikken og omsorgen/hensynet er det fint å vite om tenker jeg. Hva slags gode ting gjør de for hverandre liksom 💓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her tipper jeg at du er en av disse alt for mange unge voksne som tror at cottage cheese er løsningen på alt, og som ikke forstår at friske aktive mennesker kan spise variert uten at det er noe problem.

Hør på moren din, du.

Anonymkode: fd8bf...622

Har prøvd å spise variert før og var da 20 kilo mer enn jeg er nå. Jeg driver med kaloritelling og spiser mye kylling fordi det er lite kalorier i det. Ser ikke noe problem med det egentlig🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

du har vel spist kylling du vel.

du har vel trent du vel.

Som at det er noe negativt på en måte.

Hun håper sikkert at du har et litt mer innholdsrikt og variert liv enn bare dette.

Litt hårsår eller feiltolkning.

Anonymkode: eb9c3...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Småfisk i havet dette...Folk har hatt verre mødre enn det der. Sorry altså men hvorfor bry seg om slikt? Din mor er bare litt masete, du får lukke ørene da!

Anonymkode: a0a81...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Småfisk i havet dette...Folk har hatt verre mødre enn det der. Sorry altså men hvorfor bry seg om slikt? Din mor er bare litt masete, du får lukke ørene da!

Anonymkode: a0a81...dde

Du har helt rett egentlig. Bare jeg som blir litt irritert på unødvendige kommentarer. Men som du sier. Småfisk i havet i forhold til hva andre opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tror ikke hun mener det vondt. Men  hun har ikke ansvar for deg lengre,  og sliter nok litt med å gi slipp. Jeg kjenner  meg faktisk  litt igjen. Og må si jeg skammer meg over det.ikke akkuat iht teening men mye annet. I bunn og grunn tenker jeg at heg akal si/svare noe annet.  Men så kommer  det litt feil ut. 

Et lite tips. Jeg klarer det litt bedre når mine forteller selv, istedenfor  at jeg må spørre. Kanskje  er det litt  det, at jeg ikke trengs lengre som føles litt mer sårt enn jeg ønsker. Også skinner det litt igjennom i takt og tone.

Derimot  når  de ringer for å fortelle meg hva de har gjort, dagar vi en relasjon.  Også er det fint med litt slik kontakt, uren at det er noe de ønsker. Men ikke altid lurt å fortelle hva de skal, da våkner mammaen igjen. Kan gjerne si man skal på en reise feks. Men kanskje ikke alle detaljer. 

Jeg er i en prosess  der jeg må redefinere min mammarolle. Det er ingen som snakker om den delen, av at barna flytter ut. Hva er du for dem nå?Det har hjulpet litt å ha litt mindre kontakt i perioder. 

Så innlegget  ditt får meg til å tenke at din mor også sliter litt med ala det samme . Og sannsyligvis ikke noe vondt med det. Men at det blir  lett litt feil.

Anonymkode: 390b1...721

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke hun mener det vondt. Men  hun har ikke ansvar for deg lengre,  og sliter nok litt med å gi slipp. Jeg kjenner  meg faktisk  litt igjen. Og må si jeg skammer meg over det.ikke akkuat iht teening men mye annet. I bunn og grunn tenker jeg at heg akal si/svare noe annet.  Men så kommer  det litt feil ut. 

Et lite tips. Jeg klarer det litt bedre når mine forteller selv, istedenfor  at jeg må spørre. Kanskje  er det litt  det, at jeg ikke trengs lengre som føles litt mer sårt enn jeg ønsker. Også skinner det litt igjennom i takt og tone.

Derimot  når  de ringer for å fortelle meg hva de har gjort, dagar vi en relasjon.  Også er det fint med litt slik kontakt, uren at det er noe de ønsker. Men ikke altid lurt å fortelle hva de skal, da våkner mammaen igjen. Kan gjerne si man skal på en reise feks. Men kanskje ikke alle detaljer. 

Jeg er i en prosess  der jeg må redefinere min mammarolle. Det er ingen som snakker om den delen, av at barna flytter ut. Hva er du for dem nå?Det har hjulpet litt å ha litt mindre kontakt i perioder. 

Så innlegget  ditt får meg til å tenke at din mor også sliter litt med ala det samme . Og sannsyligvis ikke noe vondt med det. Men at det blir  lett litt feil.

Anonymkode: 390b1...721

Uff, blir nesten litt flau når jeg sier det her, men jeg er 33 år og flyttet ut for lenge siden🙈 

Men jeg tror uansett at mammaen aldri blir borte i mødre. Vil nok alltid være der å passe på🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Moren din prøver kanskje på en litt klossete måte å spørre hvordan det går? Engasjere seg litt i livet ditt?

Jeg har en ungdom på din alder. Når vi prates blir det stort sett om trening og jobb. Det skjer tilsynelatende ikke så mye annet i livet hans, i alle fall ikke som han er villig til å dele. Da er det ikke så lett å få igang en samtale.

Jeg skjønner at du synes det er litt irriterende, men jeg tror ikke det er vondt ment fra moren din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (1 time siden):

Moren din prøver kanskje på en litt klossete måte å spørre hvordan det går? Engasjere seg litt i livet ditt?

Jeg har en ungdom på din alder. Når vi prates blir det stort sett om trening og jobb. Det skjer tilsynelatende ikke så mye annet i livet hans, i alle fall ikke som han er villig til å dele. Da er det ikke så lett å få igang en samtale.

Mye mulig, men å være forutinntatt vil ikke gi et godt utgangspunkt for en samtale. 

Forstår du blir irritert hvis dette er hver samtale med moren din, TS. Jeg ville ha prøvd å fokusere samtalen på noe annet. 

Anonymkode: d72ae...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva skjer hvis du bare snakker om noe annet? Hun spør hva du har spist, du svarer mat og drar samtalen over på noe annet. Samme med trening. Du sier du har vært ute og bare ikke nevner trening.

Da skjønner hun enten hva du gjør og tilpasser seg eller så unngår dere konfliktfylte samtaleemner.

Anonymkode: f7d4a...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at du er lei av å forsvare livsstilen din, og at du fra nå av bare vil ignorere slike spørsmål. Og så ignorerer du det når hun evt gjør det likevel. Spør hun? Snakk om noe annet. Spør om hvordan det går med tante Anna, etc.

Anonymkode: 5444d...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mye mulig, men å være forutinntatt vil ikke gi et godt utgangspunkt for en samtale. 

Forstår du blir irritert hvis dette er hver samtale med moren din, TS. Jeg ville ha prøvd å fokusere samtalen på noe annet. 

Anonymkode: d72ae...5ee

Nemlig. Vi snakker ikke om det noe mer enn at hun kommer med små kommentarer også går vi videre til noe annet. 

Sånn som her om dagen var jeg, hun og pappa ute å spiste lunsj. Så spurte hun hva pappa skulle ha også sa hun til meg, ja hvilke av salatene skal du ha da?

Sikkert jeg som er litt hårsår altså, men jeg kjenner det irriterer og jeg ser ikke helt vitsen med å kommentere sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nemlig. Vi snakker ikke om det noe mer enn at hun kommer med små kommentarer også går vi videre til noe annet. 

Sånn som her om dagen var jeg, hun og pappa ute å spiste lunsj. Så spurte hun hva pappa skulle ha også sa hun til meg, ja hvilke av salatene skal du ha da?

Sikkert jeg som er litt hårsår altså, men jeg kjenner det irriterer og jeg ser ikke helt vitsen med å kommentere sånn.

Herregud så irriterende. Spør henne hvorfor hun er så opptatt av hva du spiser. Eller spør henne: Hvilken av junkfooden skal du ha da, mamma? 

Anonymkode: 6dfa7...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...