Gå til innhold

Noen som har erfaring med å selge leilighet før kjøp av ny i det siste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på at jeg bor meg litt ihjel og ønsker derfor å kjøpe en billigere leilighet. Har fått beskjed av banken at jeg bør selge før jeg kjøper noe nytt, men jeg har ikke gjort dette før så er litt usikker på prosessen. Og ja jeg skal forhøre meg mer med banken men de er stengt nå ;) 

Siden jeg skal kjøpe etter jeg har solgt tenkte jeg ha ca 4 mnd før overtakelse. Håper jeg finner noe innen de 4 mnd. Hvordan funker det da når jeg skal på visninger og legge inn bud, må pengene være fysisk på min konto? Eller holder det å opplyse om at jeg har solgt leilighet og henvise til megler som har solgt den?

Anonymkode: 4d22c...fda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må få deg et finansieringsbevis.

Anonymkode: 4460c...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må få deg et finansieringsbevis.

Anonymkode: 4460c...7e5

Ok, er det alt? Virker som bankene har blitt utrolig strenge forresten. For 3 år siden kunne jeg kjøpe for 4,3 mill, og det gjorde jeg. Nå fikk jeg finansieringsbevis på 4,2 mill. Siden banken tar en del i sikkerhet + trekker fra at leiligheten kan gå under takst. Vel, taksten er nå på 5,5 mill. Så blir spennende å se hva jeg får solgt for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, er det alt? Virker som bankene har blitt utrolig strenge forresten. For 3 år siden kunne jeg kjøpe for 4,3 mill, og det gjorde jeg. Nå fikk jeg finansieringsbevis på 4,2 mill. Siden banken tar en del i sikkerhet + trekker fra at leiligheten kan gå under takst. Vel, taksten er nå på 5,5 mill. Så blir spennende å se hva jeg får solgt for. 

Om leiligheten går over takst så skaffer du deg et nytt finansieringsbevis. Men om du bor deg ‘litt i hjel’ nå så er det vel lurt å kjøpe noe rimeligere og ikke gå for max lån enda en gang? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MissSkog skrev (2 minutter siden):

Om leiligheten går over takst så skaffer du deg et nytt finansieringsbevis. Men om du bor deg ‘litt i hjel’ nå så er det vel lurt å kjøpe noe rimeligere og ikke gå for max lån enda en gang? 

Ok, takk for info :)  De leilighetene jeg ser på nå er ikke til maxlån nei, jeg håper å kunne kjøpe for 4,7-4,8 mill ca.

Skrevet (endret)

Du sikter fortsatt på veldig dyre boliger. 

Hvor mye restlån har dunå?

Endret av Ny Bruker
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte boligen min først, men fant en leilighet jeg leide. Sånn så jeg skulle slippe å stresse med å kjøpe første og beste leilighet. Og jeg brukte litt over 1 år før jeg fant den nye boligen jeg kjøpte.

Anonymkode: 9bdd2...5c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan funker det da når jeg skal på visninger og legge inn bud, må pengene være fysisk på min konto? Eller holder det å opplyse om at jeg har solgt leilighet og henvise til megler som har solgt den?

Du viser banken det godtatte budet på din bolig for å få finansieringsbeviset. Men forhør deg gjerne med flere banker for å finne den som kan gi deg de beste betingelser. Det lønner seg sjeldent å være lojal bankkunde for den vanlige nordmannnen. 

Anonymkode: 1d627...80f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...