AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Med enveis-kommunikasjon menes det idenne forbindelse at det kan vera utfordrende å dra igang en toveis-samtale. Det kan bli litt kjedeleg i lengden å snakke kun om veret i møte med andre. Besøker jvenleg en god nabo, men som desv.er lite sosial av seg, og er einstøing, og det setter ofte sitt preg på samtalene. Eldre,og yngre folk kommuniserer ofte nokså forskjellig, og hos den yngrem genrasjon handler det idag ofte mer om egenintresser. Anonymkode: d6ee4...555
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Kommunikasjon betyr å gjøre felles. Monolog er enesamtale. Jeg snakker stortsett greit med de fleste, både yngre og eldre. Det er ikke så stor forskjell på det. De eneste jeg kan synes er litt uinteressant å høre på er de eldre som bare ønsker å fortelle om gamledager i time etter time. Jeg skjønner at det gir de noe, men det gir meg svært lite. Ellers så har jeg få opplevelser at noen verken eldre eller yngre enn meg selv (jeg er i 40 årene) ikke går an å snakke med eller bare snakker om egeninteresse. Anonymkode: 51e77...b67 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai Har noen bekjente hvor jeg opplever det ja. Men da har jeg lært meg til å ikke forvente noe og bare gi litt, ikke alt. Jeg justerer meg ut fra hvem jeg prater med. Og jeg tror motparten faktisk setter pris på det - at jeg er hyggelig mot de og hilser men at de ikke føler de blir "slukt" av heftige lange samtaler. Anonymkode: 6066c...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Jeg føler at det mer hos de eldre bare handler om egeninteresse. En kan jo ikke snakke med de om noenting uten at temaet "da jeg var ung" kommer opp. Uansett hva de snakker om så må de snakke om år hundredeåpilogbue "da de var ung". Anonymkode: e11c7...bf8
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai Hvis noen snakker slik du skriver, så blir det straks monolog. Jeg opplever aldri at jeg har monolog "med andre", men jeg kan være uinteressert i samtaler selv. Jeg er ikke høflig nok til å jatte med om jeg ikke finner det givende eller interessant på et eller annet slags vis. Dog, så avbryter jeg heller enn å la vedkommende snakke videre for døve ører. Anonymkode: 3f1e0...6d8
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai Nei ikke med noen jeg velger å ha tett på meg i livet. Innimellom med folk som kun er bekjente jeg hilser på. De jeg har tett i livet er jo mine nærmeste mye på grunn av god kommunikasjon mellom oss. Jeg ser ikke helt vitsen med å tilbringe tid sammen med noen jeg ikke kommuniserer godt sammen med. Anonymkode: bb4b3...176
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai Har noen som sjelden svarer, så da blir det enveis. Så har jeg noen som snakker om bare en ting, da stort sett de som snakker om bare småbarn og ting relatert til det. Dem er det vanskelig å pense over på noe annet. Anonymkode: b6cca...41d
AnonymBruker Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai Kommunikasjon handler vel i stor grad om det å ha noen sosiale antenner, empati, erfaring, oppdatering, og felles interessefelt Tidligere når ein besøkte slekt ,venner eller gamle arbeidskolgeaer så pendlet samtalen ofte innpå mimiring, om fellles interesser. Idag drar mange frem mobiltelefonen, og kroppspråket fortel at det er klar indikasjon på at de ønsker ikkje å ha noen kontakt, og innlede en samtalel. Anonymkode: d6ee4...555
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 21.20): Idag drar mange frem mobiltelefonen, og kroppspråket fortel at det er klar indikasjon på at de ønsker ikkje å ha noen kontakt, og innlede en samtalel. Anonymkode: d6ee4...555 Du klager ganske ofte på unge mennesker. Jeg tenker på deg med en gang jeg så denne #hvit mann 50+ fredrikfornes_1746478491725.mp4 Anonymkode: 51e77...b67 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai Ts, du må jo ta hintet og slutte å besøke denne naboen! At han framstår som en einstøing er en ting, men når du ikke får ham til å ta del i samtalen og han stadig sjekker mobilen, så synes han sannsynligvis at du er dørgende kjedelig. Hvor gammel er han? Er ikke sikkert han synes det er så moro å sitte og sludre med en gammel bestefar…. Anonymkode: ec0fe...a24
AnonymBruker Skrevet 6. mai #12 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ts, du må jo ta hintet og slutte å besøke denne naboen! At han framstår som en einstøing er en ting, men når du ikke får ham til å ta del i samtalen og han stadig sjekker mobilen, så synes han sannsynligvis at du er dørgende kjedelig. Hvor gammel er han? Er ikke sikkert han synes det er så moro å sitte og sludre med en gammel bestefar…. Anonymkode: ec0fe...a24 Jepp, besøke jevnlig en som er lite sosial og ikke så interessert i å prate (i hvert fall ikke med TS) tyder jo på litt manglende sosial intelligens fra den som stadig går på besøk. Anonymkode: b6cca...41d
AnonymBruker Skrevet 6. mai #13 Skrevet 6. mai Det er noen mennesker som er noen skikkelige skravlebøtter 😂 Det kan være både gøy og slitsomt 😂 Om man aldri slipper til i samtalen så går jeg fort lei. Det er ikke noe gøy... Har ofte opplevd at jeg må prikke dem på skuldra til slutt, for å signalisere at nå er det min tur 😂 Slike mennesker tåler heldigvis det, og blir sjeldent fornærmet på meg, så det kan være en fordel Hender jeg møter noen mennesker innimellom og tar meg i å tenke: "Å herrelighet...Hvem har putta penger på deg?" 😆😆😆 Anonymkode: bf4a3...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå