Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har fått banken med på å regne med studiestøtte inntektsgrunnlaget når boliglån skal beregnes?

Lysten på å kjøpe en bolig, men er student et år til så har ikke nok inntekt akkurat nå. Har 75% EK til boligen.

Anonymkode: f3a64...b89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men hadde ikke 75% EK heller. 

Anonymkode: 27c72...659

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er nok forlenge siden til at det er relevant. Jeg fikk studielån + lønn fra deltidsstilling uten fast prosent, og leieinntekt. Altså tre inntektskilder hvor alle var usikre/midlertidige. 

det vil nok hjelpe deg om du får snakket med banken, og lagt frem din plan. Kan du leie ut ett rom kan du legge til 10 x skattefrileieinntekt til din inntekt også. 

Anonymkode: 5a9fc...e56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, men det er nok forlenge siden til at det er relevant. Jeg fikk studielån + lønn fra deltidsstilling uten fast prosent, og leieinntekt. Altså tre inntektskilder hvor alle var usikre/midlertidige. 

det vil nok hjelpe deg om du får snakket med banken, og lagt frem din plan. Kan du leie ut ett rom kan du legge til 10 x skattefrileieinntekt til din inntekt også. 

Anonymkode: 5a9fc...e56

oK... takk.. Nei det er en toroms så jeg skal ikke leie ut noe :)  Men jeg har som sagt 75% EK, og skal evt ha lånet avdragsfritt så lenge jeg studerer så det vil være uproblematisk å betjene. Men hva jeg i praksis kan betjene og hvordan banken tolker forskriften henger jo ikke nødvendigvis sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 75% egenkapital så bør du snakke med en bank. Du er jo nesten i mål uten lån.

Hvis du i tillegg har foreldre som kan stå som medlåntaker bør dette kunne løses.

Anonymkode: 11d74...2c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har 75% egenkapital så bør du snakke med en bank. Du er jo nesten i mål uten lån.

Hvis du i tillegg har foreldre som kan stå som medlåntaker bør dette kunne løses.

Har ingen som kan stå som medlåntakere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ingen som kan stå som medlåntakere. 

Be om møte med rådgiver i banken din. Så får du vite nøyaktig hva som skal til i din situasjon hos dem. Kanskje du blir positivt overrasket.

• Liker 2
Skrevet

Men får du så mye studiestøtte da, når du har så mye penger på bok? Det er jo da snakk om lån og ikke stipend. Det skjønner jeg jo at banken ikke vil legge til grunn for inntektsberegning.

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

Men får du så mye studiestøtte da, når du har så mye penger på bok? Det er jo da snakk om lån og ikke stipend. Det skjønner jeg jo at banken ikke vil legge til grunn for inntektsberegning.

Det er lån ja. 

Og det skjønner du basert på synsing eller erfaring?

Jeg har hørt at noen banker er villig til å ta det med. Det er jo likvider som man kan betjene lånet med i stedenfor husleie. Men en ting er at man har hørt/lest at det kan gjøres. Noe annet er om faktisk noen kan fortelle at banken gikk med på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lån i husbanken, og da medberegnet de mine 20k i studielån som inntekt, mener jeg. Mannen tjener bra, så mulig de la godviljen til når det kom til min «inntekt»

Anonymkode: 991a1...f21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det noen som har fått banken med på å regne med studiestøtte inntektsgrunnlaget når boliglån skal beregnes?

Lysten på å kjøpe en bolig, men er student et år til så har ikke nok inntekt akkurat nå. Har 75% EK til boligen.

75% egenkapital er mye, snakk med banken, kan ikke tro annet enn at du får lån.

Anonymkode: 89ec4...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Med så mye i egenkaptial, bør det ikke være et problem å få lån. Det er snakk om et godt år, før du evt. er full i jobb.

Med 75% egenkaptial er du innenfor 60% belåningsgrad, så du kan betale kun renter det første året. Altså enklere å betjene når du er student.

Anonymkode: bea80...2b4

Skrevet

Jeg har fått til det, men det er nesten 20 år siden og trolig ikke relevant i dag. Jeg måtte oppsøke bankrådgiver som "kjempet" litt min sak før jeg fikk det innvilget. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk boliglån da mannen min var student og fikk studiestøtte. Han hadde i tillegg en deltidsjobb og jeg jobbet fullt. Utdanningen hans garanterte jobb. Dette er riktig nok 10 år siden, så reglene er sikkert endret siden da. Vi hadde forøvrig ikke mer enn 15% EK, som var kravet den gangen. 

Anonymkode: 66805...576

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så mye i egenkaptial, bør det ikke være et problem å få lån. Det er snakk om et godt år, før du evt. er full i jobb.

Med 75% egenkaptial er du innenfor 60% belåningsgrad, så du kan betale kun renter det første året. Altså enklere å betjene når du er student.

Anonymkode: bea80...2b4

Ja, jeg vet. Det er eksakt det som er planen, og boutgiftene blir lavere enn å leie faktisk. Men hva som bør gå, og hva som faktisk er mulig å få til med dagens utlånsforskrift henger jo ikke nødvendigvis sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...