Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort - har to små barn (barnehagealder) med en mann som er svært sjalu, kontrollerende og nedlatende. Han har de siste ukene utøvd fysisk vold mot meg (ikke barna). Jeg ønsker derfor å gå fra han.

Men jeg er redd kontrollen / truslene og volden skal eskalere. Hvordan planlegge er brudd med en slik mann, noen råd?

Anonymkode: 402c2...e32

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å be om samtale på krisesenteret. Her fikk jeg hjelp til risikovurdering før jeg flyttet ut. 
Lykke til ♥️

Anonymkode: 51af3...f67

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med nærmeste krisesenter.

Vet mange vil syntes det høres dramatisk ut (det syntes jeg selv også) men de er absolutt ikke bare tilstede for de som trenger å komme seg bort umiddelbart men også der for dem som trenger praktiske og juridiske råd.

De vil råde deg sannsynligvis til å ikke være alene når du gjør det slutt og at du finner en annen bolig du kan flytte rett inn i.

Anonymkode: 86e1c...2d3

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Lang historie kort - har to små barn (barnehagealder) med en mann som er svært sjalu, kontrollerende og nedlatende. Han har de siste ukene utøvd fysisk vold mot meg (ikke barna). Jeg ønsker derfor å gå fra han.

Men jeg er redd kontrollen / truslene og volden skal eskalere. Hvordan planlegge er brudd med en slik mann, noen råd?

IKKE GJOR DET SLUTT I samme romsom han!! Tenk sikkerhet f ø r og etter et brudd!!!!!!! Tenk på partnerdrapsstatistikken!!! Lat som ingenting!!!!!! Bare forsvinn ok?

Anonymkode: 168c0...594

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Krisesenteret , de hjelper deg videre med alt!

Neste gang mannen er ute en tur, pakk alt og ring krisesenteret, ta taxi avgårde!

(om ikke noen kan kjøre deg, men de skal ikke vite hvor krisesenteret er). 

Kom deg vekk, få det ett bedre liv for deg og barna! Dette kommer bare til å bli verre!

Har vokst opp i slikt og det ble tusen ganger verre. Livet mitt er ødelagt idag, spar barna dine! Få de trygg!

Anonymkode: f09da...158

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Få noen til å ringe å si det er over! Ikke gjør det selv der han er!

Anonymkode: f09da...158

• Liker 1
Skrevet

Ta en prat med krisesenteret. De er til god hjelp! Du bør ikke avslutte forholdet når du er alene med ham.. Han har allerede vist deg at han kan drepe deg.. Hvis han tyr til vold når han er sur på deg, tenk hva han gjør når han er fly forbannet på deg og såret og forlatt av deg..

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du og barna bør ikke bo med ham når du informerer om bruddet og etter. Dere bør bo på krisesenter eller hos familie. Ikke tenk at han ikke kommer til å gjøre deg/dere noe. Slike menn blir ofte farligere ved og etter brudd, for det blir en krise for dem. Ikke ta sjanser. Etter brudd ha mest mulig dialog skriftlig, eller ta opptak. Aldri si at du tar opptak. 

Ring krisesenter som andre har sagt. De gir råd og hjelp. 

Ta med deg ting som er veldig viktig for deg og husk følgende: Viktige papirer, passene til deg og barna, endre bankID i tilfelle han har din, ta med deg kodebrikke om du har, legg inn frivillig krefittsperre (4 steder,  gjøres på nett), ha dine bankkort og kredittkort med deg, eller sperr det du ikke finner. Alt du og barna trenger nærmeste tid må også med, så tenk godt gjennom hva dere trenger. Ikke la ham merke at du pakker og tar ting ut av huset i forkant. 

Du stiller også sterkere på alle måter senere om du har bevis, så bilder av blåmerker og ta opptak av samtaler. Er lov å ta opptak av samtaler du selv deltar i. Det finnes opptaksapper for mobilen der skjermen kan være mørk selv om opptak pågår. 

Skriv notater av allerede hendte hendelser og dagbok fremover. Få med alt som er skremmende oppførsel. 

Lykke til! Du klarer dette! ❤️

Anonymkode: fac05...4e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Informer folk du stoler på som din nære familie  om at du vil ut av forholdet og at han er voldelig. Bruk krisesenter og ha lav list på å involverer Politiet. Ikke! Gjør det slutt når du fortsatt er hjemme, ta det med avstand omgitt av folk dom kan beskytte deg og ikke! Dra tilbake uten andre med deg om du trenger hente ting etter at det er slutt. Pass på deg selv❤️

Anonymkode: d3276...a34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få hjelp av krisesenter. Og se om du kan bruke skoleferien til din fordel. F eks planlegge at du og ungene skal på ferie til din familie i flere uker og så rett inn i ny bolig. 

Anonymkode: d6a44...054

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snakk med krisesenter. De har nok mange råd. Slett anropet etter å ha ringt dit de som han sjekker telefonen din. 

Du kan forberede hva du vil ha med hvis du tenker du vil få problemer med å hente ut eiendeler osv. eller er rett for at han skal frata/ødelegge verdier, noe med affeksjonsverdi og andre viktige ting. Plassere det hos familie/venner e.l. i forkant. Men uten at han oppdager det selvsagt. Han er gjerne ikke hjemme med deg 24/7? 
Pass, bilder, minner, favorittleker/bamser, favorittklær og andre ting. 
Pass bør han uansett ikke ha tilgjengelig dersom det er risiko for at han tar med barna ut av landet. 

Informer familie/venner/arbeidsplass om du tenker det er relevant. Kanskje noen kan bistå deg, støtte eller det kan være greit at de forstår hvorfor du feks virker stresset, fraværende, sliten osv. 

Barna bør være på skole/barnehage når du informerer han. Du bør også heller ta det på telefon og ikke face2face. Informer barnehage/skole i forkant. Så de ikke lar han hente barna. Snakk med barnevernet også i forkant for råd. Per nå har han jo foreldreansvar. Så i prinsippet vil han kunne hente barna. 

Er han disponent på dine kontoer så slett han rett før du sier du skal gå fra han. Så ikke han overfører alt til seg e.l.

Endret av Luckiness
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle og takk for gode råd og erfaringer. Det sitter langt inne å ringe krisesenter, jeg skammer meg så fælt og aner ikke hva jeg skal si. Men må nok bare tvinge meg til det.

ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei alle og takk for gode råd og erfaringer. Det sitter langt inne å ringe krisesenter, jeg skammer meg så fælt og aner ikke hva jeg skal si. Men må nok bare tvinge meg til det.

ts

Det er absolutt ingenting å skamme seg over. Beskriv situasjonen din og be om råd. Si at du ikke aner hva du skal gjøre. Det er ikke skummelt å ringe dem. De er veldig forståelsesfulle.

Anonymkode: b8420...fbd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts

Det er nok til det beste. Håper du gjennomfører. Barn har ikke godt av å vokse opp sammen med en forelder som er slik. Ønsker deg masse lykke til! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Politiet ville jeg kontaktet.

Anonymkode: d8a86...ce8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Jeg har full forståelse for at du skammer deg. Det er en helt vanlig følelse i en slik situasjon. Så vanlig faktisk at jeg tipper over 90% av de som ringer krisesenter har utsatt samtalen på grunn av skam. Skam, redsel og tvil er noen av de følelsene som ansatte på krisesenter møter oftest.

De er også vant til at de som tar kontakt ikke vet hva de skal si. Så start enkelt. "Hei, jeg trenger hjelp". Så hjelper de deg videre i samtalen. 💕

Anonymkode: 73719...6a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingenting å skamme deg over ❤️Ta kontakt med krisesenter, det er nettopp derfor de er der. Lykke til!

Anonymkode: 2b07c...952

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 19.40):

Har en tante som ble fysisk mishandlet, det beste er egentlig bare å flytte - leie en hybel, om ikke noe annet. Hvis du har fått dokumentert fysisk vold - f.eks gjennom barna - kan du bruke det til å skaffe deg kontakt forbud, hvis kontakten fortsetter.

Selv om det høres helt dumt ut, så bør du seff også få dokumentert at du ikke har samtykket til vold (egen paragraf om det) - ironisk nok.

Hvis du er gift, kan du kan søke separasjon her: Separasjon | Statsforvalteren.no

Anonymkode: dec22...163

AnonymBruker
Skrevet

Om det kan hjelpe på motivasjonen til å dra - tenk på barna! Menn som misshandler kona/dama er ALDRI trygge fedre å vokse opp med. Ring krisesenter uansett hvor mye du skammer deg. Og tenk sikkerhet hele veien

Anonymkode: bb60f...1f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politiet ville jeg kontaktet.

Anonymkode: d8a86...ce8

Hvorfor det? Hva tenker du de kan bidra med? 

Anonymkode: b8420...fbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...