Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvor mye skjermtid har ditt barn på 8/9 år?
Hvilke regler har dere rundt skjerm?

min 9 åring har blitt sittende alt for mye med skjerm i det siste. Gjerne fra kl 16-20 kun avbrutt av middag. Synes selv dette er mye og ønsker å begrense, men synes det er vanskelig.
Noen råd? 

Anonymkode: cacd2...3a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

min 9 åring har blitt sittende alt for mye med skjerm i det siste. Gjerne fra kl 16-20 kun avbrutt av middag. Synes selv dette er mye og ønsker å begrense, men synes det er vanskelig.
Noen råd? 

Jeg ønsker mest mulig tid for meg selv så jeg er bare glad barnet låser seg inne på rommet sitt for å spille spill. 

Anonymkode: 5bd08...ea8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei!

Noen råd? 

Hvor mye skjermtid har du selv? 
Og hvor mye total skjermtid har barnet? 
Mitt barn er yngre, har kanskje 1 time skjermtid i ukedagene (barnehagealder) og 2 timer i helgene, sikkert 3 noen helger om vinteren. 

Har ca 7-8 timer om dagen selv i hverdagene (Jobb med datamskin, samt noe tv og telefon på fritiden) 

Hva skal du oppnå? Sosialisering i fysisk person? Mer fysisk aktivitet? 

Anonymkode: 3dc57...569

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ønsker mest mulig tid for meg selv så jeg er bare glad barnet låser seg inne på rommet sitt for å spille spill. 

Anonymkode: 5bd08...ea8

Stakkars unge! For en kiip forelder 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Noen råd? 

når han var 8 satt han 1 time hver dag,men dette var før playstation ,da var han også mye ute og hadde trening, så var ikke hver dag han satt så mye heller

når han var 9 år satt han 2 timer da fikk han ps4.

Nå er han 12 år og styrer dette ganske mye selv. Han trener 2-3 ganger i uka og har en kamp eller 2 i uka, så det begrenser seg veldig fint selv og han er også mye ute med venner.

Kan bli litt mer  mellom Oktober til mars, da er det ofte regn, så kaldt , snø og sånt, men han trener forsatt 2-3 ganger i uka da også og er en del sammens med venner også på vinterstid

Anonymkode: 67602...c76

AnonymBruker
Skrevet

HVORFOR dette evinnelige jaget med å finne ut av den perfekten mengden skjermtid? Jeg skjønner det ikke? 

Er barnet på skolen? Gjør barnet lekser? Har barnet fritidsaktiviteter/treninger? Er barnet ellers ute med venner når været tillater det? Hvis ja på alt dette så begrenser skjermtiden seg helt automatisk, og når alt dette andre skjer regelmessig og uten krangel så er all skjermtid ok skjermtid!

Anonymkode: 8068d...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Snart 9 åringen har ikke egen skjerm og dermed ingen skjermtid. Vi ser gjerne film sammen i helgene. 

Anonymkode: 8801a...f00

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Noen råd? 

Har 2 barn,  8 og 10 år. Jeg har kun åpent internett hjemme til barnas skolepad mellom kl.15 og 18. Da må lekser gjøres og leveres på nettbrettet i dette tidsrommet ellers får de ikke muligheten igjen. De har ingen privat pad hjemme og får ikke det før de er 13 år pr nå. De får ikke lov å bruke skolepad til noe annet enn lekser men det får ikke jeg kontrollert da skolen har styring på skolepad. Men internett hjemme kan jeg i det minste stenge av! 

De hadde en pad hver før de begynte på skolen men de ble "heldigvis" ødelagt første året de hadde dem. Jeg så hvor dårlig de tolererte grensesetting og hvor dårlig oppførselen dems generelt ble av pad bruk selv om jeg brukte mye foreldrekontroll på de. Bedre å ikke ha private nettbrett når de er så unge. 

De får derimot se på linjær tv om de vil, jeg har koblet ut online funksjonen så de får ikke velge streamingtjenester. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Har 2 barn,  8 og 10 år. Jeg har kun åpent internett hjemme til barnas skolepad mellom kl.15 og 18. Da må lekser gjøres og leveres på nettbrettet i dette tidsrommet ellers får de ikke muligheten igjen. De har ingen privat pad hjemme og får ikke det før de er 13 år pr nå. De får ikke lov å bruke skolepad til noe annet enn lekser men det får ikke jeg kontrollert da skolen har styring på skolepad. Men internett hjemme kan jeg i det minste stenge av! 

De hadde en pad hver før de begynte på skolen men de ble "heldigvis" ødelagt første året de hadde dem. Jeg så hvor dårlig de tolererte grensesetting og hvor dårlig oppførselen dems generelt ble av pad bruk selv om jeg brukte mye foreldrekontroll på de. Bedre å ikke ha private nettbrett når de er så unge. 

De får derimot se på linjær tv om de vil, jeg har koblet ut online funksjonen så de får ikke velge streamingtjenester. 

Lineær tv er jo også skjerm, så spørsmålet var jo hvor mye skjermtid, hvor mye skjermtid har barna dine? Har de fri bruk av tv?

Anonymkode: eb5bb...1f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snart 9 åringen har ikke egen skjerm og dermed ingen skjermtid. Vi ser gjerne film sammen i helgene. 

Anonymkode: 8801a...f00

Trenger ikke ha egen skjerm for å ha skjermtid? Tv er og skjerm, evt gaming på tv på stua er og skjerm. Barna her har ikke egen skjerm, men fortsatt skjermtid.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lineær tv er jo også skjerm, så spørsmålet var jo hvor mye skjermtid, hvor mye skjermtid har barna dine? Har de fri bruk av tv?

Jeg er veldig uenig her. En lineær tv er faktisk ikke helt det samme som et nettbrett! Er en skjerm men valgfriheten er absolutt ganske mye mer snevert enn ett nettbrett. Å benytte en tv i et felles oppholdsrom så må hele familien være enige om hva man ser på. Hva som vises på lineær tv er faktisk bedre kontrollert enn det som kan søkes opp mm via pad. Ellers så blir det ingen tv for barna om de er uenige om hva vi kan se på. Så da må familien enes om hva man skal se på fremfor ingen tv. Blir fort enighet blant mine barn, men har ikke alltid vært sånn. De er blitt gode på å dele. Men nå har jeg kun hatt tv siste halve året, tidligere har jeg droppet å ha tv og når den først kom i hus så koblet jeg den kun opp med en laptop så vi kunne se film innimellom. 

Jeg pleier å la barna se på tv frem til de skal ha kveldsmat før de så legger seg, kan de sitte i armkroken min og slappe av noe som er koselig. Noen kvelder rekker de ikke tv da vi kommer rett fra aktiviteter ute, de gjør andre kreative ting inne som håndarbeide, tegning osv og andre kvelder så enes vi om å se et program sammen. Jeg skrur av tv'en om barna ikke hører etter om de skal gjøre noe men tydeligvis ikke "hører" etter. Tv før skole er ikke ok om de ikke har stelt seg ferdig og tingene de skal ha med ikke er klare.

Ikke alltid tv er så spennende når det kun er lineær tv å se på gitt😅 Ihvertfall ikke om det andre aktiviteter som er mer moro å gjøre i lag. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...