Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei fine damer 🌸

Jeg hadde hastesnitt ifjor på grunn av langsom fremgang, og stjernekikker baby.

Ble gravid igjen 3-4 måneder etter hastesnitt. Denne gangen ønsket jeg å føde vaginalt.

Hadde termin nå 24. April. Jeg sto opp tidlig den 24. April med stormrier. Hadde 5 cm åpning da jeg kom frem på sykehuset. Alt gikk fint, og noen timer senere Hadde jeg 10 cm åpning. Følte alt gikk som det skulle, men plutselig sa legen/jordmor at du må ha keisersnitt. Jeg var helt fjern i hodet, klarte ikke å tenke eller si noe. Alt av forskjellige følelser på en gang. Tok keisersnitt. Dagen etter kom fødselslegen. Hun sa " mislykket vakuum hvor hodet ikke kom forbi spinae".  Det var vanskelig å forstå det hun sa. Hun forklarte at baby ikke klarte å komme helt ned i bekkenet, og at de ikke vet hvorfor; hun ikke si noe om det var noe galt med bekkenet mitt eller om baby lå i feil stilling.  Til slutt sa hun at neste fødsel må bli planlagt keisersnitt. 

Jeg har lyst på 5 barn. 

Spørsmålet mitt er:

1. Finnes det noen måter å finne ut om det er noe galt med bekkenet mitt? På Ahus Lørenskog vil de ikke engang snakke om det. De mener det ikke er mulig å finne ut om det er noe galt med bekkenet mitt.

2. Er det mulig å ha vaginalt fødsel etter 2 hastesnitt? Isåfall hvilket sykehus bør jeg kontakte? 

3. Hvis jeg må ta keisersnitt neste gang også; hvor mange keisersnitt kan jeg ta totalt? Jeg ønsker som nevnt 5 barn.

Anonymkode: 138ea...d4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare på 1 og 3, men hvis ikke jeg tar feil er det slik at etter to keisersnitt må eventuelt neste fødsel også være keisersnitt. 
Litt usikker på hvorfor, men tror det kan være noe med stor risiko for at tidligere arr på livmoren kan revne. 

Anonymkode: 78f7d...d28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to keisersnitt og fått beskjed om at et eventuelt tredje barn må forløses med keisersnitt på grunn av risiko for at arret skal revne. Har født på rikshospitalet.

Kjenner ei som har fem barn, hvor alle er forløst med keisersnitt. Dette var på nittitallet. 

Anonymkode: 5a4c2...0d8

Skrevet

Har hørt at noen har smalt bekken. Mulig det kan sees på røntgen? Ikke mens du er gravid altså…

AnonymBruker
Skrevet

Tredje blir da keisersnitt. Jeg fikk også beskjed på sykehuset at jeg etter tredje ikke kunne få flere. Tre keisersnitt er visst maksgrensen. 

Anonymkode: d4167...bdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tredje blir da keisersnitt. Jeg fikk også beskjed på sykehuset at jeg etter tredje ikke kunne få flere. Tre keisersnitt er visst maksgrensen. 

Ingen kan nekte deg et nytt svangerskap. Så hvis du blir gravid igjen får du jo selvsagt hjelp til forløsning. Og mest sannsynlig keisersnitt. Det er en del risiko forbundet med flere svangerskap etter ks pga fare for at livmoren ikke tåler mer pga arrvev. Altså at den kan revne/sprekke. Å la det gå en del tid mellom svangerskapene kan redusere denne risikoen noe. 

Anonymkode: c791a...82e

Skrevet

Du kan vel få det som heter bekkenmåling? 

AnonymBruker
Skrevet
Laura84 skrev (15 minutter siden):

Du kan vel få det som heter bekkenmåling? 

Ikke noe poeng for ts, hun må ta keisersnitt uansett. 

Anonymkode: 9f56a...2a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvilket sykehus var det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket sykehus var det?

Ullevål

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ingen kan nekte deg et nytt svangerskap. Så hvis du blir gravid igjen får du jo selvsagt hjelp til forløsning. Og mest sannsynlig keisersnitt. Det er en del risiko forbundet med flere svangerskap etter ks pga fare for at livmoren ikke tåler mer pga arrvev. Altså at den kan revne/sprekke. Å la det gå en del tid mellom svangerskapene kan redusere denne risikoen noe. 

Anonymkode: c791a...82e

Ikke bare det, men det blir mye arrvev i magen etter keisersnitt. Så hvis man går i mot anbefalingene så kan man få for eksempel tarmslyng pga arrvevet. Tarmslyng kan være dødelig. 

Det er ikke anbefalt å bli gravid innen 1 år etter KS fordi som du sier at livmor kan revne. 

TS: fødsel nr 3 blir keisersnitt når man har hatt 2 keisersnitt.

Anonymkode: a08b5...590

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvilket sykehus var det?

Dette er nasjonale anbefalinger, og du vil ikke finne sykehus i Norge som ikke følger disse anbefalingene! Håper du forstår at det er viktigere at du lever for de barna du har fremfor å prøve å pushe dette mest mulig og ikke høre på legene! 

Anonymkode: a08b5...590

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei fine damer 🌸

Jeg hadde hastesnitt ifjor på grunn av langsom fremgang, og stjernekikker baby.

Ble gravid igjen 3-4 måneder etter hastesnitt. Denne gangen ønsket jeg å føde vaginalt.

Hadde termin nå 24. April. Jeg sto opp tidlig den 24. April med stormrier. Hadde 5 cm åpning da jeg kom frem på sykehuset. Alt gikk fint, og noen timer senere Hadde jeg 10 cm åpning. Følte alt gikk som det skulle, men plutselig sa legen/jordmor at du må ha keisersnitt. Jeg var helt fjern i hodet, klarte ikke å tenke eller si noe. Alt av forskjellige følelser på en gang. Tok keisersnitt. Dagen etter kom fødselslegen. Hun sa " mislykket vakuum hvor hodet ikke kom forbi spinae".  Det var vanskelig å forstå det hun sa. Hun forklarte at baby ikke klarte å komme helt ned i bekkenet, og at de ikke vet hvorfor; hun ikke si noe om det var noe galt med bekkenet mitt eller om baby lå i feil stilling.  Til slutt sa hun at neste fødsel må bli planlagt keisersnitt. 

Jeg har lyst på 5 barn. 

Spørsmålet mitt er:

1. Finnes det noen måter å finne ut om det er noe galt med bekkenet mitt? På Ahus Lørenskog vil de ikke engang snakke om det. De mener det ikke er mulig å finne ut om det er noe galt med bekkenet mitt.

2. Er det mulig å ha vaginalt fødsel etter 2 hastesnitt? Isåfall hvilket sykehus bør jeg kontakte? 

3. Hvis jeg må ta keisersnitt neste gang også; hvor mange keisersnitt kan jeg ta totalt? Jeg ønsker som nevnt 5 barn.

Snakk med fastlegen din. 
Og forbered deg på at fem barn er ett eller to barn for mye med din historikk. 

Anonymkode: edc93...561

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selv bestemme det der, selvsagt anbefaler helsevesenet ks neste gang, men de kan ikke tvinge deg. Du kan føde vaginalt hvis du vil. 

Anonymkode: baf51...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare ha hjemmefødsel med neste, det er jo så populært nå for tiden!  

Anonymkode: d2a0f...691

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som hadde 2 keisersnitt for så å føde vaginalt sin tredje. Det var i 2000

Anonymkode: 94166...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 18.16):

Kan ikke svare på 1 og 3, men hvis ikke jeg tar feil er det slik at etter to keisersnitt må eventuelt neste fødsel også være keisersnitt. 
Litt usikker på hvorfor, men tror det kan være noe med stor risiko for at tidligere arr på livmoren kan revne. 

Anonymkode: 78f7d...d28

Dette er riktig. Jeg. hadde to hastesnitt og nr 3 ble dermed automatisk planlagt ks. 

Anonymkode: 8cdeb...398

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen sykehus som åpner opp for vaginal fødsel etter to keisersnitt om ting ligger til rette for det (f eks spontan start av fødsel til termin i hodeleie) om kvinnen ønsker 

Anonymkode: b2a36...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fødte i 23 var jeg stresset for om vaginal ville gå etter et keisersnitt. Da sa de at hun som fødte før meg den dagen hadde to keisersnitt og hadde født vaginalt. Mulig dette kun ble sagt for å oppmuntre meg. Men kan hende man i enkelte tilfeller kan gjøre avtale med enkelte sykehus. Men to keisersnitt fører til at tredje blir planlagt keisersnitt. Og at det ikke er anbefalet med mer enn tre keisersnitt. Dette grunnet risikoen knyttet med dette, og faren for at det kan revne i arret. 

Anonymkode: ced76...445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...