AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #101 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble invitert til et "bryllup" som bare skulle være "fest", men de tok med alle taler og program, bruden hadde brukt en haug med penger på egen kjole og sminke, mens gjestene ikke fikk noe mat og det ikke var fri bar. Samtidig fikk de gaver som om det var et ordentlig bryllup. Syns det var utrolig gnient. Men med en klarere "dette er en fest" og ikke noe krav om dyre gaver, vil jeg synes det er greit. Anonymkode: 603f7...669 Ja, fungerer fint det om ordlyden er ca sånn: Vi har gifta oss og inviterer til GRØFTEFYLL! Ta med det du ønsker å drikke, gjerne en matpakke, da vi serverer kun Snacks. Anonymkode: 97490...ec3 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 14 timer siden #102 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hagefest uten mat? Anonymkode: 27025...aff Nei, så klart ikke. Poenget er at man fint kan ha en fest noen måneder etter, slik at det ikke blir svindyrt med full middag for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 14 timer siden #103 Del Skrevet 14 timer siden Jeg ville prioritert mat fremfor drikke. Men det er opp til dere selvsagt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #104 Del Skrevet 14 timer siden Hvis det er en privat fest på et lokale med innleid band ville jeg absolutt servert noe mat rundt omkring midnatt. Når jeg inviterer alle vennene mine til fest, vil jeg jo gjerne holde de der så lenge som mulig og danse til sola står opp. Da må det noe mat til. Trenger ikke være komplisert eller dyrt, f.eks. wraps, enkel tapas, pizza, biff stroganoff. Anonymkode: a59b6...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #105 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ble invitert til et "bryllup" som bare skulle være "fest", men de tok med alle taler og program, bruden hadde brukt en haug med penger på egen kjole og sminke, mens gjestene ikke fikk noe mat og det ikke var fri bar. Samtidig fikk de gaver som om det var et ordentlig bryllup. Syns det var utrolig gnient. Men med en klarere "dette er en fest" og ikke noe krav om dyre gaver, vil jeg synes det er greit. Anonymkode: 603f7...669 Her ville jeg nok tatt tidlig kveld, og tatt med gaven på vei ut. Unner ikke vertskapet gjestene sine en fin kveld, så unner ikke jeg de gaver. Anonymkode: 1d6fc...fef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 13 timer siden #106 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Normal skikk og bruk gjelder også i «uvanlige» feiringer. Det handler om å anstrenge seg litt for gjestene sine. Alle innbydelser er (eller skal være) en vennlighet mot gjestene, ellers kan man bare la være. Og et minimum av gjestfrihet er å servere noe. Anonymkode: 27025...aff Skikk og bruk tilsier at gjesten bestemmer hvordan festen skal være? Tror ikke det altså. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 12 timer siden #107 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 20.17): Nope. Hvordan rekker du å bli sulten om du drikker masse øl? Anonymkode: 3f29d...220 Du vet at ikke alle drikker øl? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 12 timer siden #108 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 20.19): Tenk å være så rigid i livet sitt at man MÅ spise middag på et gitt tidspunkt hver dag. Kan jo aldri dra noe som helst arrangement som start i 19-tiden og varer en del timer du da, for da må du jo spise middag tidlig og blir skrubbsulten😂😂😂 Anonymkode: 3f29d...220 Ikke meg du siterer, men det er mange år siden jeg har dratt på et arrangement som starter i 19-tiden og varer i noen timer, uten matservering. Sist var jeg vel 16-18 år... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #109 Del Skrevet 4 timer siden MariaIsabel skrev (7 timer siden): Ikke meg du siterer, men det er mange år siden jeg har dratt på et arrangement som starter i 19-tiden og varer i noen timer, uten matservering. Sist var jeg vel 16-18 år... Aldri levd et studentliv du altså. Anonymkode: 3f29d...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #110 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Aldri levd et studentliv du altså. Anonymkode: 3f29d...220 Ikke meg du siterer, men nei. Den type studentliv har jeg ikke levd. Vi reiste ut på byen i 23 tiden. Hadde da spist hjemme og spiste nattmat på vei hjem. Anonymkode: 97490...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 3 timer siden #111 Del Skrevet 3 timer siden Denne tråden begynner å få meg til å forstå hvorfor 70 prosent av den voksne befolkningen er overvektige. Det skal jo være MAT hele tiden! Folk tåler jo ikke et par timer uten å trøkke noe inn i truten!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #112 Del Skrevet 2 timer siden Grønnastar skrev (10 timer siden): Skikk og bruk tilsier at gjesten bestemmer hvordan festen skal være? Tror ikke det altså. Som jeg har forklart så sier skikk og bruk at et selskap er noe man arrangerer som en vennlighet for gjestene, og ja, selvsagt tenker man på dem når man inviterer. Hva tror du formålet med et selskap eller en fest er? Men for all del. Du kan gjerne invitere til bryllupsfest uten noen form for servering for min del, det er ikke sånn at du havner i fengsel. Men det fremstår merkelig og lite gjestfritt. Et selskap med kun drikkevarer er et cocktailparty, og det må gjøres veldig tydelig i invitasjonen. Det vanlige tidspunktet for cocktailparty er før middag, eventuelt sent på kvelden, i 21-tiden. Men selv på rene cocktailparties så serverer man fingermat til drinkene. Og så må det jo være skikkelige drinker og viner da, man kan jo ikke sette frem en rad med kartongviner liksom. Man må også ha en bartender. Det er tross alt en bryllupsfest. Anonymkode: 27025...aff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 2 timer siden #113 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg har forklart så sier skikk og bruk at et selskap er noe man arrangerer som en vennlighet for gjestene, og ja, selvsagt tenker man på dem når man inviterer. Hva tror du formålet med et selskap eller en fest er? Men for all del. Du kan gjerne invitere til bryllupsfest uten noen form for servering for min del, det er ikke sånn at du havner i fengsel. Men det fremstår merkelig og lite gjestfritt. Et selskap med kun drikkevarer er et cocktailparty, og det må gjøres veldig tydelig i invitasjonen. Det vanlige tidspunktet for cocktailparty er før middag, eventuelt sent på kvelden, i 21-tiden. Men selv på rene cocktailparties så serverer man fingermat til drinkene. Og så må det jo være skikkelige drinker og viner da, man kan jo ikke sette frem en rad med kartongviner liksom. Man må også ha en bartender. Det er tross alt en bryllupsfest. Anonymkode: 27025...aff Igjen, gjør hva du vil på din egen fest, men ikke driv og belær folk på hva de «skal» gjøre på grunn av «skikk og bruk». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #114 Del Skrevet 2 timer siden Høres festlig ut. Fin måte å inkludere på og feire med venner og sånn. Jeg liker heller ikke å være midtpunkt i stive selskap. Vi valgte strategisk korona bryllup, enkel seremoni, få gjester, kort kakeselskap etter vielsen og middag på kvelden med kun forlovere. Hvis ikke det hadde skjedd slik ville det blitt reisebryllup og vielse på ambassade et sted med kun oss og forlovere. Anonymkode: b78a3...a8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #115 Del Skrevet 1 time siden Grønnastar skrev (49 minutter siden): Igjen, gjør hva du vil på din egen fest, men ikke driv og belær folk på hva de «skal» gjøre på grunn av «skikk og bruk». Noen trenger tydeligvis belæring. Anonymkode: 27025...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 1 time siden #116 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen trenger tydeligvis belæring. Anonymkode: 27025...aff Normen huff da, fikk du ikke gratisfesten du ønsket?😢😢😢 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #117 Del Skrevet 1 time siden Grønnastar skrev (2 minutter siden): Normen huff da, fikk du ikke gratisfesten du ønsket?😢😢😢 Skjønner ikke hva du mener. Men hvorfor stoppe med å ikke servere mat? Hvorfor servere drikke? Det er viktig å være utradisjonell og kjip tross alt!! «Velkommen til fest for å feire vårt bryllup. Det serveres ikke noe. Fint hvis noen kan stille med lokale. Vi ønsker oss bidrag til bryllupsreise». Anonymkode: 27025...aff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #118 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke hva du mener. Men hvorfor stoppe med å ikke servere mat? Hvorfor servere drikke? Det er viktig å være utradisjonell og kjip tross alt!! «Velkommen til fest for å feire vårt bryllup. Det serveres ikke noe. Fint hvis noen kan stille med lokale. Vi ønsker oss bidrag til bryllupsreise». Anonymkode: 27025...aff Et slikt bryllup har jeg faktisk vært i. Ikke noe mat, ikke noe drikke. Kun ett kakestykke, noen bord og en venn som spilte litt musikk. Sa jeg at jeg hadde lang og dyr reisevei? Det blir husket for å si det sånn, men her er det ikke akkurat positivt. Anonymkode: aa732...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 1 time siden #119 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner ikke hva du mener. Men hvorfor stoppe med å ikke servere mat? Hvorfor servere drikke? Det er viktig å være utradisjonell og kjip tross alt!! «Velkommen til fest for å feire vårt bryllup. Det serveres ikke noe. Fint hvis noen kan stille med lokale. Vi ønsker oss bidrag til bryllupsreise». Anonymkode: 27025...aff Fordi jeg forholder meg til premisset TS har lagt i HI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #120 Del Skrevet 1 time siden Grønnastar skrev (12 timer siden): Skikk og bruk tilsier at gjesten bestemmer hvordan festen skal være? Tror ikke det altså. Skikk og bruk (og hva som er vanlig) sier noe om hva en som gjest kan forholde seg til når en er invitert i selskap. Dersom et par inviterer gjester i noe de på en eller annen måte kaller en "bryllupsfest" så vil gjestene tolke det som at: 1. Det er normal høflighet å ha med gave (også når brudeparet sier de ikke har behov for gaver.) 2. Det blir en eller annen form for matservering. (Med mindre det EKSPLISITT presiseres "husk å spise før du kommer, vi serverer IKKE noe mat.) 3. Det er en form for kleskode, som er pen, dersom ikke annet er presisert i invitasjonen. Som jeg har forsøkt å skrive også tidligere, så må alle par få gjøre det de ønsker, og tilpasse festen slik at den passer dem. Men de må også ta hensyn til, hva gjestene deres vil forvente. For om de inviterer folk til fest, så er det gjerne fordi dette er folk de er glade i, og ønsker å ha i livene sine. Og da blir det jo dumt om folk reiser derfra etter festen og føler seg dårlig behandlet, og kanskje er litt sure på brudeparet? Jeg tenker jo også at grunnen til at TS spør på KG, er nettopp for å få tilbakemeldinger på om andre opplever planene som OK, eller om det er noe som bør justeres. Og det har jo kommet en god del tilbakemeldinger om at det bør vurderes å servere enkel mat, og ikke bare alkohol. Anonymkode: f994d...b2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå