AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Jeg har gått på Wegovy i ett halvt år. Har gått ned 10 kilo. Hvor lenge vil jeg regne med å gå ned når jeg spiser lite? Glemmer ofte å spise, så kan gå lang tid uten mat. Spiser små måltider når jeg spiser Anonymkode: 23fdc...480
AnonymBruker Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Har gått på wegovy 18 mnd og er på nest høyeste dose. Sto lenge på midterste dose pga effekt, men måtte øke i desember når effekten avtok. Nå er det bra igjen og er selv spent å se hvor lenge effekten er nå. Har straks nådd målet mitt, så mulig jeg ikke trenger å øke til maksdose. Planen er å gå ned til midterste og ha det som vedlikehold før nedtrapping, men det blir nok ikke før til høsten😊 Anonymkode: b916b...e2f
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Til du slutter. Det er det et helvete å holde vekten. Verre enn før, da man er vant til "hjelpen". Anonymkode: ff50e...063 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Til du slutter. Det er det et helvete å holde vekten. Verre enn før, da man er vant til "hjelpen". Anonymkode: ff50e...063 Jeg tror dette også er individuelt; hva er grunnen til overvekt (spiser du på følelser, overvekt etter graviditet eller inaktivitet, somatisk/psykisk sykdom, latskap osv) om en har fått endret kostholdet, har aktivitetsnivået blitt bedre. Endrer man ikke en shit, så går man nok på en smell. Anonymkode: b916b...e2f 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Hvem får wegovy da? Hvordan vurderes det? Anonymkode: 9ffb4...3be
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai Jeg glemte å sette den ei gang, og gikk nesten ei uke uten. Skjønte ikke hvorfor jeg var så sulten og cravet. Så... 7+4 dager etter slutt, kanskje? Jeg vil smelle rett opp i vekt etter slutt, det tror jeg virkelig. Hvor lenge du vil ha effekt av dosa du går på, er høyst individuelt. Desto lavere vekt du har, desto mindre krever kroppen av kcal. Nå tar jeg ikke trening og aktivitet med i beregninga, ettersom du ikke skriver noe om det, men selvfølgelig kcal inn-kcal ut. For å fortsette vektnedgang, må du tilpasse kcal-nivået for å ligge nok i underskudd. I teorien så kan du jo gå ned "evig" i vekt, om du holder deg under kcal-grensa. Muskler veier mer enn fett. Trener du, er det lurere å bruke måling av midje som indikator for hvor mye du har gått ned. Generelt, så er det lurt, da vekt er så individuelt, og BMI er litt nja, da man er så ulikt bygd. Min idealvekt er 68. Da ligger jeg i øverste sjiktet på BMI. Det ser derimot ikke slik ut. Hadde jeg trent, ville idealvekta vært høyere, men jeg ville sett like/enda mer slank ut enn da jeg veide 68. Hvis vekta stagnerer ei stund, så er dette normalt. Du kan prøve å minske kcal-inntaket, men det er vanlig at vekta kan stagnere i perioder på tross av kcal-underskudd. Nå er jeg godt og vel overvektig, jeg er altså ikke 68 kg lenger. Anonymkode: cee6f...1a6
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg glemte å sette den ei gang, og gikk nesten ei uke uten. Skjønte ikke hvorfor jeg var så sulten og cravet. Så... 7+4 dager etter slutt, kanskje? Jeg vil smelle rett opp i vekt etter slutt, det tror jeg virkelig. Hvor lenge du vil ha effekt av dosa du går på, er høyst individuelt. Desto lavere vekt du har, desto mindre krever kroppen av kcal. Nå tar jeg ikke trening og aktivitet med i beregninga, ettersom du ikke skriver noe om det, men selvfølgelig kcal inn-kcal ut. For å fortsette vektnedgang, må du tilpasse kcal-nivået for å ligge nok i underskudd. I teorien så kan du jo gå ned "evig" i vekt, om du holder deg under kcal-grensa. Muskler veier mer enn fett. Trener du, er det lurere å bruke måling av midje som indikator for hvor mye du har gått ned. Generelt, så er det lurt, da vekt er så individuelt, og BMI er litt nja, da man er så ulikt bygd. Min idealvekt er 68. Da ligger jeg i øverste sjiktet på BMI. Det ser derimot ikke slik ut. Hadde jeg trent, ville idealvekta vært høyere, men jeg ville sett like/enda mer slank ut enn da jeg veide 68. Hvis vekta stagnerer ei stund, så er dette normalt. Du kan prøve å minske kcal-inntaket, men det er vanlig at vekta kan stagnere i perioder på tross av kcal-underskudd. Nå er jeg godt og vel overvektig, jeg er altså ikke 68 kg lenger. Anonymkode: cee6f...1a6 Godt å lese det du skrev om BMI, jeg kjenner veldig på det samme. Min idealvekt er 65, men da er jeg helt i øvre sjiktet av normalvektig, 24,8. Da jeg veide dette for mange år siden, var jeg ikke fornøyd husker jeg, tenkte jeg burde ligge midt på normal da, for å faktisk være normalvektig, og ikke helt i grenseland. Men jeg har former, rumpe, pupper og lår, så det spiller kanskje også inn. Synes likevel dette er litt vanskelig, er jeg faktisk tynn ved 65 eller tror jeg det bare selv, klarer liksom ikke stole på meg selv på dette. Anonymkode: 47ae3...0df 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt å lese det du skrev om BMI, jeg kjenner veldig på det samme. Min idealvekt er 65, men da er jeg helt i øvre sjiktet av normalvektig, 24,8. Da jeg veide dette for mange år siden, var jeg ikke fornøyd husker jeg, tenkte jeg burde ligge midt på normal da, for å faktisk være normalvektig, og ikke helt i grenseland. Men jeg har former, rumpe, pupper og lår, så det spiller kanskje også inn. Synes likevel dette er litt vanskelig, er jeg faktisk tynn ved 65 eller tror jeg det bare selv, klarer liksom ikke stole på meg selv på dette. Anonymkode: 47ae3...0df Jeg anser idealvekt som den vekta du er mest komfortabel med. Den vekta kroppen trives best i. Jeg har også former, rumpe, pupper og lår. Jeg var 60 kg på et tidspunkt etter å ha gått ned fra 73, og ble spurt om jeg var frisk og at jeg burde begynne å spise... Da var BMI på 21. Selv syntes jeg at jeg så bra ut, helt normal. Men vekta økte til 68 igjen og var der i noen år helt til jeg ble gravid. Etter det, har normalvekt vært en drøm og ikke annet. Jeg merka kroppen trivdes best på 68. Jeg har mest fokus på midjemål når jeg går ned nå, men følger med på kiloene også, fordi jeg synes det er så gøy å se tallene gå ned. Selv de gangene vekta har stagnert, så har midjemålet minsket. Jeg får oppfølgning av fastlege, gjør du det? Det kan være lurt, da legen kan hjelpe deg med å finne ei sunn vekt for din kropp. Jeg er veldig overvektig, så det er lite trolig at jeg noen gang vil veie 68 kg igjen. Så legen og jeg jobber sammen med å finne ei "ny" normalvekt/idealvekt for meg. Anonymkode: cee6f...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg anser idealvekt som den vekta du er mest komfortabel med. Den vekta kroppen trives best i. Jeg har også former, rumpe, pupper og lår. Jeg var 60 kg på et tidspunkt etter å ha gått ned fra 73, og ble spurt om jeg var frisk og at jeg burde begynne å spise... Da var BMI på 21. Selv syntes jeg at jeg så bra ut, helt normal. Men vekta økte til 68 igjen og var der i noen år helt til jeg ble gravid. Etter det, har normalvekt vært en drøm og ikke annet. Jeg merka kroppen trivdes best på 68. Jeg har mest fokus på midjemål når jeg går ned nå, men følger med på kiloene også, fordi jeg synes det er så gøy å se tallene gå ned. Selv de gangene vekta har stagnert, så har midjemålet minsket. Jeg får oppfølgning av fastlege, gjør du det? Det kan være lurt, da legen kan hjelpe deg med å finne ei sunn vekt for din kropp. Jeg er veldig overvektig, så det er lite trolig at jeg noen gang vil veie 68 kg igjen. Så legen og jeg jobber sammen med å finne ei "ny" normalvekt/idealvekt for meg. Anonymkode: cee6f...1a6 Ja man må nok finne sin trivselsvekt og da i tillegg jobbe med den selvfølelsen. I min familie har det egentlig alltid vært: jo tynnere jo bedre, og jeg er dessverre blitt påvirket av det. Har i dag innsett at selvfølelse og selvrespekt kan jeg ha, uavhengig vekt. I tråd med dette må jeg også jobbe med mitt alkoholkonsum. Og jeg tror jeg har identifisert at jeg ikke respekterer meg selv nok til å gjøre det som er bra for meg. Jeg føler meg ikke verdt det liksom. Ja jeg vet at både pusting, litt strekking, gåturer og sunt kosthold er bra for meg. Men hvorfor skal man gidde liksom. Da jeg gikk ned i vekt før og veide lite, så følte jeg at folk trodde alt var lett for meg. Som om jeg ikke hadde noen problemer. Jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg er litt ansiktspen (selv om dette ikke styrker min egen selvtillit) og av en eller annen grunn gjorde at jeg følte at andre så på meg som dum. Men sannheten er at jeg har traumer, komplekse traumer og omsorgssvikt og mobbe historie og en ekstremt vanskelig fortid. Men da jeg virkelig jobbet med meg selv og ble glad, så følte jeg at andre så ned på meg. Kanskje de var litt misunnelige og song stikk til meg pga sånt. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal stå i det igjen. Jeg vet jo at jeg må jobbe med min selvfølelse, uavhengig vekt, og gjøre det som er bra for meg, uavhengig alt annet. Men vanskelig å finne selvrespekten til å ta meg selv på alvor. Burde gjøre det for barna mine men iblant så tenker jeg liksom at jaja, dette livet er dritt uansett, hva betyr det egentlig liksom. Anonymkode: 47ae3...0df 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja man må nok finne sin trivselsvekt og da i tillegg jobbe med den selvfølelsen. I min familie har det egentlig alltid vært: jo tynnere jo bedre, og jeg er dessverre blitt påvirket av det. Har i dag innsett at selvfølelse og selvrespekt kan jeg ha, uavhengig vekt. I tråd med dette må jeg også jobbe med mitt alkoholkonsum. Og jeg tror jeg har identifisert at jeg ikke respekterer meg selv nok til å gjøre det som er bra for meg. Jeg føler meg ikke verdt det liksom. Ja jeg vet at både pusting, litt strekking, gåturer og sunt kosthold er bra for meg. Men hvorfor skal man gidde liksom. Da jeg gikk ned i vekt før og veide lite, så følte jeg at folk trodde alt var lett for meg. Som om jeg ikke hadde noen problemer. Jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg er litt ansiktspen (selv om dette ikke styrker min egen selvtillit) og av en eller annen grunn gjorde at jeg følte at andre så på meg som dum. Men sannheten er at jeg har traumer, komplekse traumer og omsorgssvikt og mobbe historie og en ekstremt vanskelig fortid. Men da jeg virkelig jobbet med meg selv og ble glad, så følte jeg at andre så ned på meg. Kanskje de var litt misunnelige og song stikk til meg pga sånt. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal stå i det igjen. Jeg vet jo at jeg må jobbe med min selvfølelse, uavhengig vekt, og gjøre det som er bra for meg, uavhengig alt annet. Men vanskelig å finne selvrespekten til å ta meg selv på alvor. Burde gjøre det for barna mine men iblant så tenker jeg liksom at jaja, dette livet er dritt uansett, hva betyr det egentlig liksom. Anonymkode: 47ae3...0df Her er jo vekta et lite problem i forhold til mye annet du sliter med. Jeg leser at du har det veldig tøft og har tunge perioder, kanskje depresjon til og med. For å ta vare på deg selv, må du starte et sted, og jeg tenker at oppi alt det du sliter med, så er ikke vekta det som bør prioriteres. Den manglende respekten, selvfølelsen og selvtilliten kommer av så mye mer enn det, det sitter langt dypere. Det kan være godt for deg å ha noen å snakke med, noen å lene seg på, støtte seg til. Jeg foreslår at du i dag tar kontakt med fastlegen og ber om en rask time. Du kan vise ham eller henne hva du har skrevet her eller skrive et eget skriv, om du synes det er vanskelig å ta opp muntlig. Jeg håper legen henviser deg til DPS, eller i hvert fall tar kontakt med kommunens psykiske helsehjelp. De fleste kommuner har dette, og det er et lavterskel tilbud. Du er god nok, du er verdt det. Jeg vet det uten å kjenne deg. Jeg ønsker deg alt godt. Anonymkode: cee6f...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Til du slutter. Det er det et helvete å holde vekten. Verre enn før, da man er vant til "hjelpen". Anonymkode: ff50e...063 Desverre ja;( Anonymkode: f93fc...cf4
AnonymBruker Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai Brukt wegovy i 6 mnd og gått ned 15 kg. Nå har jeg trappet ned og sluttet. Det gikk fint en stund, men nå er jeg altså så SYKT sulten! Jeg er helt ødelagt 😫 prøver å stå i mot men har aldri opplevd så ulvehunger før. Kjempe tungt. Håper det kan gå over etter hvert uten at mine porsjoner begynne å øke 😫😫 Anonymkode: 53331...efa
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Brukt wegovy i 6 mnd og gått ned 15 kg. Nå har jeg trappet ned og sluttet. Det gikk fint en stund, men nå er jeg altså så SYKT sulten! Jeg er helt ødelagt 😫 prøver å stå i mot men har aldri opplevd så ulvehunger før. Kjempe tungt. Håper det kan gå over etter hvert uten at mine porsjoner begynne å øke 😫😫 Anonymkode: 53331...efa Dette er det mange som skriver om, bl.a. på Reddit. De opplever en så sterk sult etter å ha sluttet som de aldri tidligere har opplevd. Og mange har gått opp igjen det de hadde tatt av. Anonymkode: 68a5c...212 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai #14 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 22.30): Dette er det mange som skriver om, bl.a. på Reddit. De opplever en så sterk sult etter å ha sluttet som de aldri tidligere har opplevd. Og mange har gått opp igjen det de hadde tatt av. Anonymkode: 68a5c...212 Dette er veldig simpel tenkning. Vektnedgang kan bestå av uendelig mange utfordringer foruten kostholdsendring. Hva med sultfølelse? For meg er det mengde det går på. Kostholdet er bra, men jeg er sulten og craver mat hele tida. Wegovy hjelper meg å styre sultfølelsen, den fjerner sult og craving i stor grad, slik at jeg kan fokusere på å gjøre endringer i tankesett, kosthold, fysisk aktivitet og generelt gode rutiner. Når man da slutter på Wegovy, er jo tanken at livsendringene er i boks og vekta skal kunne holde seg stabil, men for noen er Wegovy livslang behandling, blant annet pga sultfølelse. Sultfølelse er hormonelt, eventuelt at man har spiseforstyrrelse. Wegovy hjelper hormonelt, men spiseforstyrrelse må jobbes med utenom. Likevel kan Wegovy også være et hjelpemiddel til behandling av spiseforstyrrelser. Det er et hjelpemiddel. Bruker man det ikke slik man bør, så har det liten effekt når man slutter. Anonymkode: cee6f...1a6 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai Har noen fått i seg for mye wegovy blitt dårlig ? Anonymkode: 0be89...c70
Mei88 Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai Men poenget er jo at man skal gjøre det samtidig som man får litt drahjelp av wegovy 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 18.17): Til du slutter. Det er det et helvete å holde vekten. Verre enn før, da man er vant til "hjelpen". Anonymkode: ff50e...063 Skjedde ikke med meg. Gikk på Wegovy 0,5 mg i 3 mnd - gikk ned 5 kg, slutta og fortsatt å gå ned over 20 kg de neste 6 mnd. Magen vendte seg til lite mat, så jeg har ikke blitt så fort sulten som før. Fortsatte å bevege meg mer og mer, ble lettere ettersom jeg ble lettere. Nå har vekta stått på samme sted i 5 mnd, og veier nå det samme som når jeg var konfirmant, kan ikke klage på det Anonymkode: e6420...4c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai Har vært av i 5 mnd. og var på neste minste dose hele tiden. Jeg ønsker ikke å gå ned mer og har holdt vekten som jeg til slutt ble fornøyd med. Er mye i bevegelse, jeg holder dagbok for hva jeg spiser (fungerer for meg) og har laget meg sunne vaner. Er på den vekta jeg var før 2020 og er fornøyd med det. Corona ødela litt for mine vaner og jeg la til meg mange uheldige vaner i form av usunne valg av matvarer........ Anonymkode: c1ece...cba
Mei88 Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 13.06): Har vært av i 5 mnd. og var på neste minste dose hele tiden. Jeg ønsker ikke å gå ned mer og har holdt vekten som jeg til slutt ble fornøyd med. Er mye i bevegelse, jeg holder dagbok for hva jeg spiser (fungerer for meg) og har laget meg sunne vaner. Er på den vekta jeg var før 2020 og er fornøyd med det. Corona ødela litt for mine vaner og jeg la til meg mange uheldige vaner i form av usunne valg av matvarer........ Anonymkode: c1ece...cba Og sånn skal det gjøres 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 17.02): Jeg har gått på Wegovy i ett halvt år. Har gått ned 10 kilo. Hvor lenge vil jeg regne med å gå ned når jeg spiser lite? Glemmer ofte å spise, så kan gå lang tid uten mat. Spiser små måltider når jeg spiser Anonymkode: 23fdc...480 10 kg er ikke mye på den tiden spiser du sunt?trener du? Anonymkode: baa44...1d1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå