AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #1 Skrevet 4. mai 2025 For 3 mnd siden ble jeg å legen enig om at jeg skal ta jern (opplever svimmelhet). Etter at jeg begynte å ta jern så forsvant svimmelheten og slik forble det i 3 mnd. Litt over en uke siden jeg sluttet med jern har svimmelheten kommet tilbake. Skal ta ny blodprøve for jern for å se om jeg har kommet opp. Er det sammenheng med jern og svimmelhet? Sist lå jeg på 22 i jern og 27 i ferittin. Anonymkode: c1d4a...71d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #2 Skrevet 4. mai 2025 27 i ferritin og 22 i jern er veldig lavt. Ja, det er sammenheng mellom jern og svimmelhet. Jernmangel kan også gi utmattelse og flere andre ting. Hvis du har tatt tilskudd hver dag i 3 mnd og ble kvitt svimmelheten, men svimmelheten kom tilbake med en gang du sluttet, så må du finne ut hvorfor du tar opp jern så dårlig. Grunner til dårlig opptak kan f.eks være tarmsykdom (utredes med gastroskopi og koloskopi) og dårlig kosthold. Det kan også ta tid før jernlagrene fylles godt nok i kroppen, slik at hvis du har hatt veldig lave nivåer over tid, så kan det ta tid før kroppen klarer seg uten tilskudd. Er du menstruerende kvinne, i såfall blør du mye? Anonymkode: deca2...9d9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #3 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): For 3 mnd siden ble jeg å legen enig om at jeg skal ta jern (opplever svimmelhet). Etter at jeg begynte å ta jern så forsvant svimmelheten og slik forble det i 3 mnd. Litt over en uke siden jeg sluttet med jern har svimmelheten kommet tilbake. Skal ta ny blodprøve for jern for å se om jeg har kommet opp. Er det sammenheng med jern og svimmelhet? Sist lå jeg på 22 i jern og 27 i ferittin. Anonymkode: c1d4a...71d Og hva var Folatverdiene dine på? Determinisme du legen om å sjekke om det ikke ble gjort sist. Mange leger glemmer denne prøven i tilknytning til jern. Har du for lite jern i blodet ditt, så blir oksygen dårligere transportert rundt i kroppen og alle kroppens organer får for lite oksygen, enkelt forklart. Svimmelhet er da en av konsekvensene. Du bør ikke spise jerntabletter siste to døgn før du skjener verdiene i ny blodprøve. Vent og med folat. Anonymkode: 87ce6...416
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #4 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 27 i ferritin og 22 i jern er veldig lavt. Ja, det er sammenheng mellom jern og svimmelhet. Jernmangel kan også gi utmattelse og flere andre ting. Hvis du har tatt tilskudd hver dag i 3 mnd og ble kvitt svimmelheten, men svimmelheten kom tilbake med en gang du sluttet, så må du finne ut hvorfor du tar opp jern så dårlig. Grunner til dårlig opptak kan f.eks være tarmsykdom (utredes med gastroskopi og koloskopi) og dårlig kosthold. Det kan også ta tid før jernlagrene fylles godt nok i kroppen, slik at hvis du har hatt veldig lave nivåer over tid, så kan det ta tid før kroppen klarer seg uten tilskudd. Er du menstruerende kvinne, i såfall blør du mye? Anonymkode: deca2...9d9 Ts her. Takk for svar. Jeg er også veldig utmattet for tiden, men svimmelheten plager meg mest. Jeg var helt fin mens jeg gikk på jern. Etter at jeg sluttet kom alt tilbake. Jeg har faktisk de siste årene alltid vært under 30 både på jern og ferritin, noen ganger har det vært også rødt på jern, men legen sa aldri noe. Denne gangen spurte jeg om jeg kan ta jern og fikk lov. Hun sa om den er under 50 så skal jeg fortsette til jeg kommer meg over 50. Ja, jeg har mensen, blør normalt i 5-6 dager alltid gjort. Anonymkode: c1d4a...71d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #5 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og hva var Folatverdiene dine på? Determinisme du legen om å sjekke om det ikke ble gjort sist. Mange leger glemmer denne prøven i tilknytning til jern. Har du for lite jern i blodet ditt, så blir oksygen dårligere transportert rundt i kroppen og alle kroppens organer får for lite oksygen, enkelt forklart. Svimmelhet er da en av konsekvensene. Du bør ikke spise jerntabletter siste to døgn før du skjener verdiene i ny blodprøve. Vent og med folat. Anonymkode: 87ce6...416 Folat ligger på 20.4 ser jeg. Er det lavt? Ts Anonymkode: c1d4a...71d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #6 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Takk for svar. Jeg er også veldig utmattet for tiden, men svimmelheten plager meg mest. Jeg var helt fin mens jeg gikk på jern. Etter at jeg sluttet kom alt tilbake. Jeg har faktisk de siste årene alltid vært under 30 både på jern og ferritin, noen ganger har det vært også rødt på jern, men legen sa aldri noe. Denne gangen spurte jeg om jeg kan ta jern og fikk lov. Hun sa om den er under 50 så skal jeg fortsette til jeg kommer meg over 50. Ja, jeg har mensen, blør normalt i 5-6 dager alltid gjort. Anonymkode: c1d4a...71d Hvis du har hatt jernmangel i så lang tid så bør du som sagt utredes videre, med mindre det er kostholdet ditt som er problemet. Hva spiser og drikker du i løpet av en normal dag? Vær så spesifikk som mulig. Anonymkode: deca2...9d9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #7 Skrevet 4. mai 2025 Spiser du nok av jernholdig mat? Personlig tenker gravid med lave verdier for jern og må dermed ta tilskudd. Når vi gikk igjennom kostholdet mitt innså jeg at jeg spiser altfor lite jernholdig mat så har gjort noen endringer der også. Anonymkode: 4fae2...7e6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #8 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiser du nok av jernholdig mat? Personlig tenker gravid med lave verdier for jern og må dermed ta tilskudd. Når vi gikk igjennom kostholdet mitt innså jeg at jeg spiser altfor lite jernholdig mat så har gjort noen endringer der også. Anonymkode: 4fae2...7e6 Herregud for et surrehode jeg er. Det jeg prøvde skrive var : personlig så er jeg gravid og har lave verdier for jern og må dermed ta tilskudd * Anonymkode: 4fae2...7e6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #9 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folat ligger på 20.4 ser jeg. Er det lavt? Ts Anonymkode: c1d4a...71d Dette tar du med legen. Anonymkode: 87ce6...416
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå