AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:30 #1 Del Skrevet søndag kl 12:30 Mitt barn på 3,5 virker så uinteressert i bokstaver, og mye annen læring. Hun husker bare R, I, E, O og B, har ikke lært noen nye bokstaver siden hun var 2 år. Var mer interessert før. Jeg pusher ikke for mye, men kan spørre "hvilken bokstav er det", og hun lærer aldri noen nye selv om jeg forteller hva som et f.eks. en A mange ganger. I dag prøvde vi et spill hvor vi skulle sortere bokstaver.da blir hun bare helt hyper og utålmodig. Så det gjorde vi ikke så lenge. Kanskje jeg har litt høye forventninger? Men det virker som hun generelt har dårlig hukommelse, og husker sjelden ting jeg har fortalt henne. Hun er nok mer av den fysiske typen. Kan sykle med pedalsykkel uten problem, elsker å klatre og hoppe og herje og er tøffere enn de fleste. Hun virker mest i sitt ess når vi er ute. Hun har normalt språk, leker rollelek, og tuller ekstremt mye. Det er sjelden jeg får hatt en samtale med henne fordi hun bare tuller. Hun snakker babyspråk 80% av tiden. Når vi er ute i naturen er det mulig å ha en samtale. Men ikke ved middagsbordet o.l. Hun er ofte rastløs når vi er inne. Hun vil aldri tegne eller perle eller noe sånn. Er dette normalt for en 3åring? Jeg var et utrolig rolig barn selv som lærte å lese da jeg var 4-5 år. Men kanskje mitt barn bare er av den aktive typen? Anonymkode: 90c51...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:41 #2 Del Skrevet søndag kl 12:41 Høres helt normalt ut, særlig for din 3 åring. Ingen er like, alle lærer på forskjellige måter og utvikler seg i sitt eget tempo. Barnet ditt er meget godt motorisk utviklet, det andre vil komme etter hvert. Bare ikke stress med det. Anonymkode: 92c66...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:44 #3 Del Skrevet søndag kl 12:44 Hun er bare 3,5 hun trenger ikke å kunne bokstaver ennå Jeg og var et rolig barn som lærte å lese når jeg var 4 år. Datteren min er 3,5 og er helt annerledes, mer som ditt barn. Ikke push slik type læring i så tidlig alder når de ikke er interessert, det kan virke mot sin hensikt. Anonymkode: c48c1...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:47 #4 Del Skrevet søndag kl 12:47 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun er bare 3,5 hun trenger ikke å kunne bokstaver ennå Jeg og var et rolig barn som lærte å lese når jeg var 4 år. Datteren min er 3,5 og er helt annerledes, mer som ditt barn. Ikke push slik type læring i så tidlig alder når de ikke er interessert, det kan virke mot sin hensikt. Anonymkode: c48c1...021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres helt normalt ut, særlig for din 3 åring. Ingen er like, alle lærer på forskjellige måter og utvikler seg i sitt eget tempo. Barnet ditt er meget godt motorisk utviklet, det andre vil komme etter hvert. Bare ikke stress med det. Anonymkode: 92c66...b34 Takk for innspill var nok det jeg tenkte. Anonymkode: 90c51...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:50 #5 Del Skrevet søndag kl 12:50 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mitt barn på 3,5 virker så uinteressert i bokstaver, og mye annen læring. Hun husker bare R, I, E, O og B, har ikke lært noen nye bokstaver siden hun var 2 år. Var mer interessert før. Jeg pusher ikke for mye, men kan spørre "hvilken bokstav er det", og hun lærer aldri noen nye selv om jeg forteller hva som et f.eks. en A mange ganger. I dag prøvde vi et spill hvor vi skulle sortere bokstaver.da blir hun bare helt hyper og utålmodig. Så det gjorde vi ikke så lenge. Kanskje jeg har litt høye forventninger? Men det virker som hun generelt har dårlig hukommelse, og husker sjelden ting jeg har fortalt henne. Hun er nok mer av den fysiske typen. Kan sykle med pedalsykkel uten problem, elsker å klatre og hoppe og herje og er tøffere enn de fleste. Hun virker mest i sitt ess når vi er ute. Hun har normalt språk, leker rollelek, og tuller ekstremt mye. Det er sjelden jeg får hatt en samtale med henne fordi hun bare tuller. Hun snakker babyspråk 80% av tiden. Når vi er ute i naturen er det mulig å ha en samtale. Men ikke ved middagsbordet o.l. Hun er ofte rastløs når vi er inne. Hun vil aldri tegne eller perle eller noe sånn. Er dette normalt for en 3åring? Jeg var et utrolig rolig barn selv som lærte å lese da jeg var 4-5 år. Men kanskje mitt barn bare er av den aktive typen? Anonymkode: 90c51...374 min var veldig intressert i det og kunne alfabetet når han var nesten 4. leste når han var 4,5 år. jeg hadde bare holdt på så lenge barnet var intressert Anonymkode: f17d7...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:51 #6 Del Skrevet søndag kl 12:51 Har jobbet mange år I bhg og har ikke vært mange barn som har lært seg å lese før skolestart. De som har lært å lese tidlig har hatt foreldre som har vært veldig opptatt av dette La barnet ditt få være liten, hun ligger helt på det normale. Det sosiale er jo en veldig viktig del og får inntrykk av at hun er det Er ikke mange av de 3-4 åringene jeg har på avd som er blitt interessert i bokstaver enda. Anonymkode: dd739...325 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballmamma Skrevet søndag kl 14:42 #7 Del Skrevet søndag kl 14:42 Jeg er småtrinnslærer, og min erfaring er at det er fåtallet av elever som leser når de begynner på skolen. Hvis barnet ditt ikke er interessert i å lære bokstaver, så bør du heller ikke fokusere/trene på det. Det er barnet sin interesse for bokstaver som bør styre om dere jobber med bokstaver, og ikke mors forventning om at det bør læres allerede i 3-4 års alder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:46 #8 Del Skrevet søndag kl 14:46 Hun lærer det som er relevant for henne og det hun har interesse for akkurat nå. Ville ikke mast på at hun skal lære bokstaver, da du kan oppnå at hun mister interesse for læring generelt. Støtt heller oppunder det hun fatter interesse for. Det viktigste å lære i den alderen er lek og samspill Anonymkode: 4757d...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:51 #9 Del Skrevet søndag kl 14:51 Ingen barn trenger å lære bokstavene og lese/regne før skolestart. Det de trenger å lære er å kle på og av seg selv, sosial kompetanse og få venner, ta i mot beskjeder, være selvstendige på toalettet, emosjonell kompetanse og regulere følelser osv. Fokuser heller på det, det kommer de lengre med. Anonymkode: 9382b...d14 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:30 #10 Del Skrevet søndag kl 17:30 Jeg har to barn, eldste var ikke noe interessert i bokstaver før han begynte på skolen. Han lærte ganske raskt å lese og skrive. Yngste var ganske interessert fra hun var 4-5, men mistet helt interessen etter skolestart. Brukte lang tid på å knekke lesekoden. Anonymkode: 9b551...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:39 #11 Del Skrevet søndag kl 17:39 Min viste ikke særlig interesse før i 2.klasse Anonymkode: 3921d...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:44 #12 Del Skrevet søndag kl 17:44 Barnet ditt er helt normalt. Noen har stor interesse for bokstaver og tall, og lærer de fort. Andre har liten interesse, og lærer andre ting raskere. Begge deler er normalt, og ingen av delene er noe å være bekymret for. Begge mine barn var f.eks. super-interesserte i bokstaver og lærte seg selv å lese før de var fire, men det er jo helt ekstremt. Men så er det andre ting de har utfordringer med og ikke er interesserte i å lære seg. Sånn er det bare. Anonymkode: e61ae...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet søndag kl 17:47 #13 Del Skrevet søndag kl 17:47 Kun 1 av 3 av mine har vært interessert i bokstaver tidlig. Det barnet mistet også all lese og bokstav-glede siste halvdel av 1.klasse. den andre ungen som ikke kunne noe omtrent, blomstra på skolen og leser godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet søndag kl 19:22 #14 Del Skrevet søndag kl 19:22 Lærer her. Hvis barn er nysgjerrige på bokstaver, så la de be om å få lære. Hvis de ikke er interesserte, så er det masse annet de kan gjøre når de er i den alderen: leke, få nye erfaringer, utvikle seg sosialt, emosjonelt og men også fysisk sammen med andre. Barn blir tidsnok nysgjerrige på bokstaver. La henne ta det i sitt eget tempo, og ikke vær bekymret. 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå