AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Hei trenger å legge på meg men enda jeg prøver å spise mer så går jeg ned. Jeg vet jeg ikke får i meg nok for har prøvd å telle kalorier en periode. Jeg tror kanskje at det er typen mat som er problemet. Jeg foretrekker å spise sunn lett mat (det er det munnen liker best) Er ikke typisk glad i burger å kebab å pizza og all den drittmaten som har masse kalorier. Eneste jeg liker på mcdonalds er mcnuggets liksom😅😅 nyter heller en salat enn en bab🙈🙈🙈 men jeg får ikke i meg nok finnes det noe jeg kan tilsette som IKKE endrer konsistens eller smak på mat eller drikke som jeg kan innta? Å prøve å spise større porsjoner går ikke da blir jeg uvel. Tåler også laktose og gluten dårlig så prøver å minimere på melkeprodukter og fin bakst. Selv om bakst egentlig er min guilty pleasure da jeg elsker nybakt gjærbakst og typiske langpanne kaker men tør ikke spise for mye av det siden jeg får vondt (luftsmerter) Må også nevne at om jeg har mye å gjøre så glemmer jeg å spise. Anonymkode: 93386...240
AnonymBruker Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Faste måltider - rutiner. Spis bra mat, men øk kaloritettheten med Fett og mer karbohydrat. Velg f.eks ris fremfor potet, seterrømme fremfor lettrømme osv. Spis dessert. Drikk kalorier i form av smoothie, sjokomelk (helmelk med oboy), juice osv. det er på ingen måte vanskelig å gå opp i vekt, men du må faktisk bruke litt tid på mat og matlaging Anonymkode: e2eee...b0f
Abra Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai (endret) Og de som ønsker å gå ned i vekt foretrekker usunn fet mat. Vil du nå et mål så må du utenfor komfortsonen din. Enkelt og greit. Endret 4. mai av Abra 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Faste måltider - rutiner. Spis bra mat, men øk kaloritettheten med Fett og mer karbohydrat. Velg f.eks ris fremfor potet, seterrømme fremfor lettrømme osv. Spis dessert. Drikk kalorier i form av smoothie, sjokomelk (helmelk med oboy), juice osv. det er på ingen måte vanskelig å gå opp i vekt, men du må faktisk bruke litt tid på mat og matlaging Anonymkode: e2eee...b0f Det er det jeg tror er problemet jeg liker ikke fet mat. Konsistens er en kjempe greie for meg blir kvalm og brekker meg om den er for fet eller om kaffen blir kremete for jeg får et fettlag på tunga. Anonymkode: 93386...240
AnonymBruker Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Du må utfordre det selv, slik som alle andre som enten skal opp eller ned i vekt må. Du må finne nye matretter, som du synes smaker godt, men som gjør at du får i deg flere kalorier om dagen enn du forbrenner. Eks: avocado inneholder mye kalorier, nøtter inneholder mye kalorier. Lage salat der du har i avocado (1 stk = 250-350kcal alt etter størrelse), ristede nøtter (100g = 500-600 kcal, varierer alt etter type nøtter), du kan ha i en god olivenolje (1 ss = 115kcal). Ser du skriver glute fri, men du kan prøve å lage noen krutonger fra gluten fri brød, det krever en del olje som igjen øket kalorimengden. Så plutselig så er en sunn salat, fått en hel del ekstra kalorier. Du må rett og slett utfordre seg selv med nye smaker. Du trenger ikke å spise pizza og kebab for å legge på det. Du trenger å ha fokuset på mat med mye kalorier, som eks avocado. Men det kan fortsatt være sunn mat. Anonymkode: cb541...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai Kan du finne dressinger med mye kalorier som du liker? Olivenolje, peanøttsmør osv er eksempler på sunn mat med mye kalorier. Øk mengde fett, og spis faste måltider. Evt kan du ta en time med ernæringsfysiolog? Anonymkode: 49428...943
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du må utfordre det selv, slik som alle andre som enten skal opp eller ned i vekt må. Du må finne nye matretter, som du synes smaker godt, men som gjør at du får i deg flere kalorier om dagen enn du forbrenner. Eks: avocado inneholder mye kalorier, nøtter inneholder mye kalorier. Lage salat der du har i avocado (1 stk = 250-350kcal alt etter størrelse), ristede nøtter (100g = 500-600 kcal, varierer alt etter type nøtter), du kan ha i en god olivenolje (1 ss = 115kcal). Ser du skriver glute fri, men du kan prøve å lage noen krutonger fra gluten fri brød, det krever en del olje som igjen øket kalorimengden. Så plutselig så er en sunn salat, fått en hel del ekstra kalorier. Du må rett og slett utfordre seg selv med nye smaker. Du trenger ikke å spise pizza og kebab for å legge på det. Du trenger å ha fokuset på mat med mye kalorier, som eks avocado. Men det kan fortsatt være sunn mat. Anonymkode: cb541...fc4 Alt det du nevner tilsetter smak eller konsistens som jeg ikke liker. Avokado smaker slimete gress i munnen min takler verken smak eller konsistens av fett og brekker meg å kaster opp. Da er jo hensikten med å spise det borte. Skulle ønske det fantes en pille som ga meg alt jeg trengte for en hel dag så slapp jeg å tenke på å putte i meg all denne maten..... Anonymkode: 93386...240
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt det du nevner tilsetter smak eller konsistens som jeg ikke liker. Avokado smaker slimete gress i munnen min takler verken smak eller konsistens av fett og brekker meg å kaster opp. Da er jo hensikten med å spise det borte. Skulle ønske det fantes en pille som ga meg alt jeg trengte for en hel dag så slapp jeg å tenke på å putte i meg all denne maten..... Anonymkode: 93386...240 Poenget er enda der, du trenger ikke gå for akkurat det jeg foreslår, men tanken bak er jo hele greia. Du må finne ut av mat, som er mer rikt på kalorier, som du liker og kan leve med. Om du sliter så mye så finnes det jo hjelp for deg. Ikke pille, men type næringsdrikker med kalorier i: https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/naeringsmidler/komplette-naeringsdrikker/nutridrink-naeringsdrikk-vanilje-4x200-ml/p/822885?_gl=1*1u8qfay*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwoNzABhDbARIsALfY8VP_24qI-pv51R2NLVPffT4n9EkhHqEEqBvvelvOwKjZPBLxIdE7VCoaAryCEALw_wcB&gbraid=0AAAAADSMXDzI9eObJeVmxq-47GvMUstqy Er også mulig at en lege kanskje kan skrive ut en resept eller noe på noe som funker bedre også. Anonymkode: cb541...fc4
Daisy-love Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai Når du sliter så med konsistens og smak, så tror jeg du må legge en innsats i å lure det inn. Jeg hverken tåler eller er glad i mye fett, og er da ikke vant med det og synes ikke det smaker særlig godt. Trenger jeg noe ekstra går jeg ofte for dadler, eller annen tørket frukt. Liker du chiafrø? De får ikke den gelékonsistensen av å tilsettes tørre i havregrøt, men du kan også bruke knuste linfrø (men her skal en ikke ha for mye). Litt her og der og det hjelper. I smoothie kan du putte en ts olje, også øke litt etter litt. Vende deg til det. Liker du lettmelk kan gjerne vende deg til mellomelk, eller blande litt i lettmelken og begynne der. Du må nok utfordre deg selv litt her, og finne ting du kan tolerere for å bygge opp. Jeg selv taklet ikke margarin eller nøttesmør, og måtte lære meg å like det når jeg slet med vektnedgang for en god del år siden. Jeg var så vant med å bare droppe smør som melkeallergiker at jeg ikke syntes noe var godt på. Så ble jeg vant med det, og nå synes jeg ristet brød med lettmargarin på er veldig godt. Nøttesmør var det samme, men nå liker jeg det, og har både litt på en maiskake eller på toppen av havregrøten. Her snakker vi små mengder, men jeg vet av erfaring at det går an å endre dette, og tilføre mer. Jeg tilsetter også litt proteinpulver i ulike ting. Jeg liker at det blir litt fluffy, men det gir også mer kalorier til havregrøten. Jeg tror som annen her at det å tilføre litt f.eks på toppen av en salat du alt liker også kan være lurt, og ellers snike ting inn. Det finnes næringsdrikker, men de fleste har litt sær konsistens, så jeg hadde begynt med å tilføre litt i det du alt spiser. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 4. mai #10 Skrevet 4. mai De juicebaserte næringsdrikkene funker tålelig greit for meg. Ved behov kan du få lege til å skrive blå resept på ernæringsmidler for deg. Anonymkode: 36f73...8fb
AnonymBruker Skrevet 4. mai #11 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De juicebaserte næringsdrikkene funker tålelig greit for meg. Ved behov kan du få lege til å skrive blå resept på ernæringsmidler for deg. Anonymkode: 36f73...8fb Har for høy bmi for å få det på blå resept 21.2 veier 59 og er 170 så i teorien ikke undervektig men prøver å komme meg opp til 70 igjenn. Gått ned i vekt pga ulykke. Er å veldig glad i å trene og være aktiv aka klarer ikke sitte for mye rolig. Elsker å bygge muskler på studio gå tur med hunden leke med kidden og sex med mannen (han vil gjerne hver dag jeg å) holder også hus å hjem rent å pent da jeg hater rot. Anonymkode: 93386...240
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): De juicebaserte næringsdrikkene funker tålelig greit for meg. Ved behov kan du få lege til å skrive blå resept på ernæringsmidler for deg. Anonymkode: 36f73...8fb Nei det er ikke så lett å få ernæringsmidler på blå resept og det er ingenting i trådstarter sitt innlegg som indikerer at hun vil oppfylle disse kriteriene Anonymkode: ec3d3...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har for høy bmi for å få det på blå resept 21.2 veier 59 og er 170 så i teorien ikke undervektig men prøver å komme meg opp til 70 igjenn. Gått ned i vekt pga ulykke. Er å veldig glad i å trene og være aktiv aka klarer ikke sitte for mye rolig. Elsker å bygge muskler på studio gå tur med hunden leke med kidden og sex med mannen (han vil gjerne hver dag jeg å) holder også hus å hjem rent å pent da jeg hater rot. Anonymkode: 93386...240 Næringsmidler på blå resept blir ikke skrevet ut fra BMI men ut ifra sykdom/tilstand og ut ifra det du skriver så du vil ikke fått det innvilget på resept uansett. Anonymkode: ec3d3...fc6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå