Amy71 Skrevet 5. mai #21 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Retter deg her: Banan er det ca 105 kcal i. Anonymkode: 19d9a...89b Ja, mente med et halvt eple og halvt pære og noen bær i så blir det ca 200 totalt😊
AnonymBruker Skrevet 5. mai #22 Skrevet 5. mai Det er anbefalt og spise 2 frukt om dagen, bær kan man spise mer av. Så bare kos deg med fruktsalaten din. Anonymkode: 59b86...61b
AnonymBruker Skrevet 5. mai #23 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for svar:) Selv om det blir 7 eller 8 frukt? Anonymkode: 2a56e...fb6 For at 5 om dagen, eller 8 gjelder må det være minst 100 gram av hver sort. Å blande en smoothie vil uansett gjelde som 1 av fruktene/ grønnsakene. Anonymkode: ecff2...138
AnonymBruker Skrevet 5. mai #24 Skrevet 5. mai Sunt - frukt har fått et ufortjent dårlig rykte fordi noen er livredde for sukker. Det var en overlege og spesialist på forebygging av hjertesydkommer som da dette til meg. Jeg skal være forsiktig med sukker og kalorier, så selv jeg fikk denne beskjeden. Anonymkode: b171d...79e 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai #25 Skrevet 6. mai Det er sunt. Men hvis man tenker på kalorier så kommer det helt an på hva man spiser utenom. Anonymkode: 29a69...43b
AnonymBruker Skrevet 7. mai #26 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 17.38): Sunt - frukt har fått et ufortjent dårlig rykte fordi noen er livredde for sukker. Det var en overlege og spesialist på forebygging av hjertesydkommer som da dette til meg. Jeg skal være forsiktig med sukker og kalorier, så selv jeg fikk denne beskjeden. Anonymkode: b171d...79e Takk, dette var nyttig. Men kan jeg spise det hver dag? Eller bør jeg litt opphold? Anonymkode: 2a56e...fb6
Kullsyrevann Skrevet 7. mai #27 Skrevet 7. mai Selvfølgelig er det sunt. Det er proppet full av antioksidanter, som beskytter deg mot frie radikaler. Fiber er det også. Hvis du tenker på kalorier kutter du bare i noe annet, så forstyrrer det ikke eventuell vektnedgang. Spiser du ikke spesielt mye grønnsaker tenker jeg det faktisk er nødvendig å spise frukt og bær. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #28 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk, dette var nyttig. Men kan jeg spise det hver dag? Eller bør jeg litt opphold? Anonymkode: 2a56e...fb6 Du kan og bør spise det hver dag! Frukt og grønnsaker spiser jeg ubegrenset av med god samvittighet! Å blande forskjellige typer som du gjør er også bra. Anonymkode: 649d6...9aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #29 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 13.17): Har fått dilla på fruktsalat. Pleier å spise det annenhver dag eller hver tredje. Kunne tenkt meg å spise det hver dag, men da vil jeg nok gå lei. Jeg elsker å kutte forskjellig frukt og ha i skål og gleder meg å spise det senere på kvelden. Pleier å ha i eple, pære, kiwi, druer, jordbær, granateple, bringebær og banan men den tar jeg i like før jeg skal spise. Har ingenting i, verken kesam eller vanilje. Men er dette sunt eller bør jeg passe på noe? Anonymkode: 2a56e...fb6 Granateple skal du ikke spise dersom du tar ulike medisiner. Elelrs er det spørsmål om mengde frukt totalt sett som du ikke skriver ett ord om. Frukt er sunt, og noe du greit kan spise. Anonymkode: 4a1a3...533
AnonymBruker Skrevet 7. mai #30 Skrevet 7. mai Kullsyrevann skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig er det sunt. Det er proppet full av antioksidanter, som beskytter deg mot frie radikaler. Fiber er det også. Hvis du tenker på kalorier kutter du bare i noe annet, så forstyrrer det ikke eventuell vektnedgang. Spiser du ikke spesielt mye grønnsaker tenker jeg det faktisk er nødvendig å spise frukt og bær. Spiser heller frukt enn grønnsaker, men spiser selvfølgelig grønnsaker også bare ikke nok. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6
AnonymBruker Skrevet 7. mai #31 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Granateple skal du ikke spise dersom du tar ulike medisiner. Elelrs er det spørsmål om mengde frukt totalt sett som du ikke skriver ett ord om. Frukt er sunt, og noe du greit kan spise. Anonymkode: 4a1a3...533 Tar kun quatiapin, ikke noe annet bortsett fra kosttilskudd. Vet ikke hvor mye totalt med frukt det blir, men en god skål. Også blander jeg litt av hvert. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6
Kullsyrevann Skrevet 7. mai #32 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tar kun quatiapin, ikke noe annet bortsett fra kosttilskudd. Vet ikke hvor mye totalt med frukt det blir, men en god skål. Også blander jeg litt av hvert. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6 Det stemmer litt det AB skriver. Quetiapin går gjennom leveren, og granateple inneholder et enzym som kan hemme nedbrytningen av dette. Og igjen føre til at det blir forhøyet nivå av quetiapine i kroppen. Hadde vært obs på det. Hvis du kjenner økt hjertebank, svimmelhet eller noen andre nye symptomer KAN granateple være synderen. Grapefrukt burde du heller ikke spise. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #33 Skrevet 7. mai Amy71 skrev (På 4.5.2025 den 13.30): Med banan i er det ca 200 kcal. Selvfølgelig er det sunt med frukt i normale mengder hvilket er det du spiser! Det er vel ikke likhetstegn mellom kalorier og sunnhetsgrad. Men enig i at det er sunt, og mye sunnere enn mye annet man koser seg med. Anonymkode: 92470...e97 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #34 Skrevet 7. mai Det er sunt, men da som et eget måltid/mellommåltid ila dagen. Hadde vært sunt med Kesam i også 🙂 Eller annen ostebasert "yoghurt". Legen min har sagt at frukter og bær kan forebygge hjerte- og karsykdommer. Jeg spiser mye sitrusfrukter og eksotiske frukter daglig og har bare fått positive tilbakemeldinger på det fra både lege og ernæringsfysiolog, så fremt det ikke erstatter mer enn ett måltid, og helst skal det være et mellommåltid om det kun er frukt. Det kan ellers tilføyes andre måltider, så jeg kan spise mango både til lunsj og til indisk samme dag, om du skjønner 🙂 Det skal ikke erstatte grønnsaker eller kjøtt i nevneverdig grad, da balansert kosthold er viktig. Anonymkode: bcdb5...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #35 Skrevet 7. mai Kullsyrevann skrev (24 minutter siden): Det stemmer litt det AB skriver. Quetiapin går gjennom leveren, og granateple inneholder et enzym som kan hemme nedbrytningen av dette. Og igjen føre til at det blir forhøyet nivå av quetiapine i kroppen. Hadde vært obs på det. Hvis du kjenner økt hjertebank, svimmelhet eller noen andre nye symptomer KAN granateple være synderen. Grapefrukt burde du heller ikke spise. Jeg har fått beskjed om grapefrukt bare, ingenting av annet. Både grapefrukt som frukt og saft, så det verken spiser jeg eller drikker. Det fikk jeg beskjed av behandleren som skrev ut denne medisinen til meg og apotek også. Granateple er første gang jeg hører, har ikke opplevd verken økt hjertebank, svimmelhet eller noe. Tar på litt på toppen av fruktsalaten bare, kanskje en liten håndfull. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6
AnonymBruker Skrevet 7. mai #36 Skrevet 7. mai Kullsyrevann skrev (31 minutter siden): Det stemmer litt det AB skriver. Quetiapin går gjennom leveren, og granateple inneholder et enzym som kan hemme nedbrytningen av dette. Og igjen føre til at det blir forhøyet nivå av quetiapine i kroppen. Hadde vært obs på det. Hvis du kjenner økt hjertebank, svimmelhet eller noen andre nye symptomer KAN granateple være synderen. Grapefrukt burde du heller ikke spise. Finner det heller ikke noe sted på nett, står kun om grapefrukt og ikke granateple. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6
Kullsyrevann Skrevet 7. mai #38 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Finner det heller ikke noe sted på nett, står kun om grapefrukt og ikke granateple. Ts Anonymkode: 2a56e...fb6 Du har faktisk helt rett. Det står at det KAN, men det er ikke nok forskning på det til at det kan backes opp, i motsetning til grapefrukt som det advares mot på felleskatalogen. Så da kan du (heldigvis) spise granateple med god samvittighet. Hvis du ikke har prøvd de frosne fra rema så anbefaler jeg det. Jeg syns det var veldig kjekt at kjøkkenet ikke lenger så ut som noe fra en skrekkfilm etter å ha fått ut de helvetes frøene 😂 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #39 Skrevet 8. mai Kullsyrevann skrev (19 timer siden): Du har faktisk helt rett. Det står at det KAN, men det er ikke nok forskning på det til at det kan backes opp, i motsetning til grapefrukt som det advares mot på felleskatalogen. Så da kan du (heldigvis) spise granateple med god samvittighet. Hvis du ikke har prøvd de frosne fra rema så anbefaler jeg det. Jeg syns det var veldig kjekt at kjøkkenet ikke lenger så ut som noe fra en skrekkfilm etter å ha fått ut de helvetes frøene 😂 Nydelig 😍 Har ikke prøvd de frosne nei. Jeg bare kjøper fersk så tar jeg ut forsiktig frøene, skikkelig rekax for meg, hehe. Pleier å sette en sånn pappeske del foran så blir ikke kjøkkenet flekkete🙂 Anonymkode: 2a56e...fb6
Kullsyrevann Skrevet 8. mai #40 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nydelig 😍 Har ikke prøvd de frosne nei. Jeg bare kjøper fersk så tar jeg ut forsiktig frøene, skikkelig rekax for meg, hehe. Pleier å sette en sånn pappeske del foran så blir ikke kjøkkenet flekkete🙂 Anonymkode: 2a56e...fb6 Da har du et skillsett jeg mangler. Sist var det røde flekker helt opp i taket 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå