Gå til innhold

Bruk av Messenger/ gruppe på fb i jobbsammenheng

WencheI

Anbefalte innlegg

Hei🤗

Jeg jobber litt i en privat barnehage der de legger ut arbeidslister og beskjeder inne i en lukket gruppe på fb. Er dette lovlig med tanke på taushetsplikt?

Jeg jobber også som nattevakt i privat hjem. Når brukeren skal ha medisiner så må jeg ringe inn til den kommunale avdelingen via videoanrop på Messenger  for at man skal være 2 som kontrollerer medikamentering. Er dette lovlig/ sikkert med tanke på taushetsplikt? Jeg føler det blir uetisk, feil og utrygt å bruke sosiale media til dette🫣

Er det bare jeg som er gammeldags og «vanskelig» eller hva mener dere?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært skeptisk til eksempel 1 og veeeeldig skeptisk til eksempel 2.

Hva sier skrevne rutiner og lover og forskrifter dere må etterleve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke gammeldags og vanskelig. De som sier «Ja», reflekterer absolutt ikke over lover og forskrifter. I tillegg så har Facebook blitt kritisert av Datatilsynet fordi de mistenker at de avlytter samtaler. Datatilsynet vant i retten mot Facebook. De deler personopplysninger. 

Jeg ville ha tatt kontakt med ledelsen, om det er de som aksepterer dette ville jeg ha gått lenger opp i systemet. Evt tatt koktakt med helsetilsynet, datatilsynet eller fagforbundet.

Anonymkode: 5e281...f1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er absolutt ikke gammeldags og vanskelig. De som sier «Ja», reflekterer absolutt ikke over lover og forskrifter. I tillegg så har Facebook blitt kritisert av Datatilsynet fordi de mistenker at de avlytter samtaler. Datatilsynet vant i retten mot Facebook. De deler personopplysninger. 

Jeg ville ha tatt kontakt med ledelsen, om det er de som aksepterer dette ville jeg ha gått lenger opp i systemet. Evt tatt koktakt med helsetilsynet, datatilsynet eller fagforbundet.

Anonymkode: 5e281...f1c

De avlytter ikke bare samtaler over telefonen men de kan også avlytte rommet, har to konkrete eksempler på det.

Anonymkode: 9214d...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bevisst ikke noe jobbrelatert på min private tlf. Orker ikke at det skal tikke inn meldinger på min privattelefon i min fritid (har ikke jobbtelefon). 

Hva hadde de gjort da? Ikke alle har messenger heller?  

Anonymkode: bd482...dee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde definitivt tatt dette videre. Hadde ikke likt at min omsorg ble "diskutert" over facebook. Heller ikke at eventuelle ting om barna mine ble snakket om eller delt. Spørs da hva det er for beskjeder. Arbeidslister hadde jeg vel ikke brydd meg noe særlig om. Finnes ikke workplace lenger? 

Videosamtaler burde tas over Zoom eller teams i stedet. 

Jeg som ansatt har alltid nektet å være på jobb med facebook. Jobb har ikke på facebook å gjøre. Syns jeg. De nye generasjonene har vel ikke facebook heller? Er vel boomers og gen x som er flittige brukere av det. 

Anonymkode: 4b3f4...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde definitivt tatt dette videre. Hadde ikke likt at min omsorg ble "diskutert" over facebook. Heller ikke at eventuelle ting om barna mine ble snakket om eller delt. Spørs da hva det er for beskjeder. Arbeidslister hadde jeg vel ikke brydd meg noe særlig om. Finnes ikke workplace lenger? 

Videosamtaler burde tas over Zoom eller teams i stedet. 

Jeg som ansatt har alltid nektet å være på jobb med facebook. Jobb har ikke på facebook å gjøre. Syns jeg. De nye generasjonene har vel ikke facebook heller? Er vel boomers og gen x som er flittige brukere av det. 

Anonymkode: 4b3f4...522

Workplace er i ferd med å bli nedlagt. Turnuslister er ikke taushetsbelagt men å diskutere medisinering på fb platform er ikke ideelt. 

Anonymkode: 6a84f...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere ikke teams? Der kan dere både ha gruppesamtaler, lukkede grupper og videoanrop.

Anonymkode: 4c8d8...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har erfaring med det, men funker ikke bra - på lik linje med Discor d - utover å planlegge møter og arbeidsfordeling

Ofte, må en ha gjennomgang av informasjon i ett møte, ettersom de fleste jeg har jobbet med aldri leser.

Anonymkode: ee8eb...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs hva som blir lagt i "beskjeder". Det spørs på innholdet i dem. Det kan veldig, veldig fort bli på kant med personvernforordningen, blant annet.

Diskuteres helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon, og da til og med vedr. sårbare grupper, så er det uten tvil ulovlig.

Anonymkode: 2e047...5fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Workplace er i ferd med å bli nedlagt. Turnuslister er ikke taushetsbelagt men å diskutere medisinering på fb platform er ikke ideelt. 

Anonymkode: 6a84f...994

Diskutere medisinering på FB, eller Teams for den saks skyld, er neppe lovlig, da dette blant annet sørger for at helsedata forlater Norge.

Anonymkode: 2e047...5fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns du gjør rett i å være skeptisk. Det vi ser gang på gang er at it-folka og ledelsen har problemer med å skjønne hva jobbene våre egentlig består i, så vi er nødt til å tenke sjøl. Men du vinner neppe noen populær-konkurranse om du setter deg på bakbeina. Det du bør gjøre er å sende offentlige brev/beskjeder oppover i systemet, da kan de som sitter med ansvaret ikke si at de ikke visste. 

Anonymkode: abfea...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns du gjør rett i å være skeptisk. Det vi ser gang på gang er at it-folka og ledelsen har problemer med å skjønne hva jobbene våre egentlig består i, så vi er nødt til å tenke sjøl. Men du vinner neppe noen populær-konkurranse om du setter deg på bakbeina. Det du bør gjøre er å sende offentlige brev/beskjeder oppover i systemet, da kan de som sitter med ansvaret ikke si at de ikke visste. 

Anonymkode: abfea...56e

Jeg jobber på it siden; du tar kontakt med evt it som sikkert vet hvem som er ansvarlig, Evt sender du inn et avvik når du har funnet ut hvor det skal sendes.

Jeg har rapportert inn avvik på helse nettopp pga det du nevner.
Hos oss tar de ansvarlige tak i problemet med en gang. Vi opplever heller at kunnskap og kommunikasjon ikke flyter fritt alltid, som da gjør at ansatte tror de må finne opp kruttet på nytt. 

Anonymkode: 4a201...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er en uting, men blir også gjort på min arbeidsplass (lærer). Eneste grunnen til at jeg ennå har FB konto, fordi resten av teamet ønsker å bare bruke messenger og jeg gidder ikke å lage dårlig stemning. Vi deler ikke sensitiv informasjon og bruker aldri  elevnavn, mer beskjeder som "er inne med elev, blir forsinket til neste time", eller "har forsovet meg" osv. Men jeg ønsker likevel å bruke Teams. Mange ønsker å ikke ha Teams på telefonen, som jeg også skjønner, så vet ikke helt hva den beste løsningen er. Eller jo det vet jeg jo, det hadde jo vært at vi hadde fått jobbtelefoner istedet for å måtte bruke våre private.

Anonymkode: c0ddc...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...