AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Hei! Jeg står i et litt vanskelig dilemma. Jeg er ufør, har barn og har noen hundre tusener på sparekonto. Per dags dato leier jeg. For å ha nok egenkapital til å kjøpe, går alle sparepengene mine med og jeg har ingen buffer. Har ikke mulighet til å spare mer da alt går med. Er egentlig fornøyd med å leie,men det er jo en usikkerhet som fører med. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: fb2f4...953
AnonymBruker Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Så lenge du er fornøyd med å leie vilke jeg ventet til jeg hadde spart opp litt mer, så du har egenkapital + buffer. Anonymkode: 42a0c...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Hei! Har du prøvd å søke om startlån hos Husbanken? Tror du er i målgruppen deres, spesielt med tanke på at du har barn og er «vanskeligsstilt». Jeg har selv fått startlån fra Husbanken, og da hadde jeg bare rundt 162k ca på BSU. Anonymkode: cb68b...e39 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei! Har du prøvd å søke om startlån hos Husbanken? Tror du er i målgruppen deres, spesielt med tanke på at du har barn og er «vanskeligsstilt». Jeg har selv fått startlån fra Husbanken, og da hadde jeg bare rundt 162k ca på BSU. Anonymkode: cb68b...e39 Jeg må uansett bruke hele sparekontoen min på egenkapital. Har regnet ut. Bor i by og er veldig dyrt her. Kan ikke flytte da barnets far bor her, samt at han går skole her. Anonymkode: fb2f4...953
MiaW. Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Ikke lurt å kjøpe om du blir helt blakk. Ekstra viktig med buffer etter kjøp, da det garantert vil komme utgifter med flytting og ny bolig. Er også mulig renta går høyere, selv om alle tror den vil gå ned nå. Ville forsøkt å spare opp litt mer. Forsøke å knipe inn der du kan. 1
Brunello Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai Hvorfor må du kjøpe? På kort sikt er det dyrere å kjøpe enn å leie.
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai Jeg ville definitivt kjøpt. Det går an å få noe av lånet som rammelån, så har du en trygghet inntil du får bygget opp en viss buffer. Å eie ER å spare, særlig i byene. Anonymkode: 9a364...50c 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg står i et litt vanskelig dilemma. Jeg er ufør, har barn og har noen hundre tusener på sparekonto. Per dags dato leier jeg. For å ha nok egenkapital til å kjøpe, går alle sparepengene mine med og jeg har ingen buffer. Har ikke mulighet til å spare mer da alt går med. Er egentlig fornøyd med å leie,men det er jo en usikkerhet som fører med. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: fb2f4...953 Hva skal du gjøre om du plutselig trenger en buffer, men ikke har det. Du risikerer jo å havne i gjeldskrise. Ville forsatt å leid til du har mulighet til å forsette å fylle på buffer litt hver måned selv etter kjøp Anonymkode: 2c636...98f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville definitivt kjøpt. Det går an å få noe av lånet som rammelån, så har du en trygghet inntil du får bygget opp en viss buffer. Å eie ER å spare, særlig i byene. Anonymkode: 9a364...50c Da har jeg null kroner igjen.. Anonymkode: fb2f4...953
AnonymBruker Skrevet 4. mai #10 Skrevet 4. mai Har du ingen som kan være kausjonist for deg, eller kanskje mulighet for at foreldrene dine kan stille deres bolig som sikkerhet? Anonymkode: 3c2f5...fbc
AnonymBruker Skrevet 4. mai #11 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du ingen som kan være kausjonist for deg, eller kanskje mulighet for at foreldrene dine kan stille deres bolig som sikkerhet? Anonymkode: 3c2f5...fbc Dessverre Anonymkode: fb2f4...953
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva skal du gjøre om du plutselig trenger en buffer, men ikke har det. Du risikerer jo å havne i gjeldskrise. Ville forsatt å leid til du har mulighet til å forsette å fylle på buffer litt hver måned selv etter kjøp Anonymkode: 2c636...98f Det er akkurat dette som er dilemmaet mitt Anonymkode: fb2f4...953
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai Uansett må du huske å regne med at du må betale omkostninger. I tillegg koster det med møbler, med mindre du har fra før da selvsagt. Men som andre sier: Uventet utgifter kan oppstå. Så her vil det også være lurt å tenke over hvor raskt du vil være i stand til å spare deg opp en brukbar buffer etter kjøpet Anonymkode: 02ed2...368
AnonymBruker Skrevet 4. mai #14 Skrevet 4. mai Ville ikke kjøpt bolig uten buffer. Med flere hundre tusen på bok kan du klare deg en god stund hvis noe skjer. Anonymkode: 1660f...26a
AnonymBruker Skrevet 4. mai #15 Skrevet 4. mai Har du fått finansieringsbevis der de legger alle sparepengene dine inn som egenkapital? Min bank var tydelig på at de ikke la absolutt alt på sparekonto inn som egenkapital, fordi man bør ha buffer. Anonymkode: 6a2f3...d79
AnonymBruker Skrevet 4. mai #16 Skrevet 4. mai Hadde jeg vært deg ville jeg leid ett år til, og hatt et svært strengt budsjett det neste året for å kunne sette mest mulig penger til boligsparing, og ikke kjøpt noe før du har minst 75-100 000 kr i buffer. Anonymkode: 3c2f5...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #17 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg må uansett bruke hele sparekontoen min på egenkapital. Har regnet ut. Bor i by og er veldig dyrt her. Kan ikke flytte da barnets far bor her, samt at han går skole her. Anonymkode: fb2f4...953 Men du har ikke vært i kontakt med husbanken/kommunen? Gjør det. Kommunen har mulighet til å gi tilskudd/deler av egenkapitalen til enkelte i en vanskelig posisjon med særskilte behov og svært lite/ingen mulighet for sparing. Anonymkode: 6dbb4...87b
AnonymBruker Skrevet 4. mai #18 Skrevet 4. mai Jeg gjorde det og det gikk fint. Fikk spart igjen på lønna etter kjøpet. Men da kjøpte jeg leilighet som ikke trengte noe fiksing. Beløpet jeg betaler pr. Måned på lånet er også mindre enn det jeg leide, så det var absolutt verdt å kjøpe leilighet. Anonymkode: ce583...f2e
AnonymBruker Skrevet 4. mai #19 Skrevet 4. mai Bruk hvertfall ikke alle sparepengene dine på egenkapital. Kjøp av hus/leilighet kan føre med seg noen uforutsette utgifter det er fint å ha buffer/sparepenger til. Brukte selv 10 år med aktiv sparing før jeg fikk kjøpt meg bolig. Da hadde jeg også en egen buffer på siden som kunne dekke på en og samme tid både ny vaskemaskin, oppvaskmaskin, fryser, kjøleskap og en reparasjon på bil hvis behov. Når jeg har måtte ta av buffer betaler jeg inn igjen så fort jeg kan, for å alltid ha den ekstra tryggheten. Det betyr mindre til meg selv i perioder, alt fra klær til mat - har fortsatt levd helt fint Anonymkode: 2509a...177
AnonymBruker Skrevet 5. mai #20 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei! Jeg står i et litt vanskelig dilemma. Jeg er ufør, har barn og har noen hundre tusener på sparekonto. Per dags dato leier jeg. For å ha nok egenkapital til å kjøpe, går alle sparepengene mine med og jeg har ingen buffer. Har ikke mulighet til å spare mer da alt går med. Er egentlig fornøyd med å leie,men det er jo en usikkerhet som fører med. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: fb2f4...953 Ikke bli boligeier uten buffer. tenk på alle kostnadene for vedlikehold som da vil falle på DEG. Nå kan du bare sende en beskjed til huseier som må ta kostnaden. Vent til du kan kjøpe OG ha buffer. Noe annet er oppskriften på økonomisk katastrofe. Det er å bo seg i hjel. Bedre å ta usikkerheten ved leie, enn usikkerheten det er å eie en bolig med kr 0 til vedlikehold når ting ryker. For ting ryker. Murphus lov sier at jo mindre penger du har til å fikse problemer, jo flere problemer vil du antagelig få. Så å ha penger på bok når man er boligeier er den beste forsikringen mot de store utgiftene Nå er jo ikke det sant selvsagt, men det er allikevel noe i det. Man må kunne vedlikeholde for å unngå de store smellene som ellers kommer. Å eie bolig er langt fra gratis. Selv i borettslag, så en man ansvarlig for alt av innvendig vedlikehold. Anonymkode: 4c1ea...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå