Gå til innhold

Jeg forstår ikke at folk blir mette av å spise croissanter til frokost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om man deler de i to og tar skinke eller ost på, er det jo som å spise luft med pålegg.

Jeg må ha havregrøt med mye frø/kjerner i, toppet med peanøttsmør, bær og kanel, og fremdeles blir det for mye karbohydrater som får blodsukkeret mitt til å fyke til værs etter en time.

Spiser jeg surdeigsbrød av spelt med egg, røkt ørret og avokado på, er jeg mett lenger og har et stabilt blodsukker.

Anonymkode: b7d5a...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg spiser som regel ikke i det hele tatt før lunsj i 13-tiden. 

Anonymkode: fbcba...4ad

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv om man deler de i to og tar skinke eller ost på, er det jo som å spise luft med pålegg.

Jeg må ha havregrøt med mye frø/kjerner i, toppet med peanøttsmør, bær og kanel, og fremdeles blir det for mye karbohydrater som får blodsukkeret mitt til å fyke til værs etter en time.

Spiser jeg surdeigsbrød av spelt med egg, røkt ørret og avokado på, er jeg mett lenger og har et stabilt blodsukker.

Jeg spiser kun frukt eller ingenting til frokost. Er ikke sulten før nærmere 1. Folk er ulike.

Anonymkode: 789da...57c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metthet/tilfredshet handler om volum, ikke næringssammensetning. 

Mer varig metthet handler om hvor raskt maten fordøyes og sendes videre.

Man er gjerne lengre mett på mer tungt fordøyelig mat - som ofte (men ikke alltid) inneholder med næring.

Jeg har spist meg sprekkmett på ris, men blir da raskere sulten igjen enn når jeg spiser meg sprekkmett på pinnekjøtt.

Å bli mett av croissant er ikke vanskelig engang. 

Anonymkode: dabcd...0ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes er helt crossaint kan være vanskelig å spise fordi det blir så mye.. føles ikke ut som luft

Anonymkode: 7c726...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke spise seg stappmett ved hvert måltid. 

Anonymkode: 3185d...5cd

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta i croissantene kommer av at de er bakt med HEFTIG mye smør, så jeg skulle ikke se bort fra de makroopplyste godt kan ernære seg på dem og likevel hovere over saueflokken som propper i seg næringsfattig vomfyll med brunost og syltetøy og andre vederstyggeligheter. 

For øvrig tilhører croissantens begge hjemland til de delene av verden der hovedmåltidet tradisjonelt har vært lunsjen. 

Anonymkode: 1260e...b08

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Men nå blir jeg kjapt sulten av havregrøt også, jeg. Spiser jeg 2-3 egg med brød, smør og litt grønnsaker holder jeg meg mett til minst 12. 

Det er veldig stor variasjon i befolkningen mtp hvordan man reagerer på ulik mat. Det er gjort studier der man bla har fulgt blodsukkeret. Kan ikke huske dem i farten, men har hørt Tim Spector referere til dem. 

Anonymkode: 8cfe8...580

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som spiser lite eller intenting til frokost er vel per definisjon mette før frokost... Altså - de har ikke lyst på mat eller føler seg ikke det minste sulten. En ser vel tendenser til at det er blitt mer akseptabelt å skippe frokost i Norge også - jeg har vokst opp under et  regime der frokost var omtalt som "dagens viktigste måltid" - det var nesten skammelig å ikke trøkke i seg en haug med brødskiver før man gikk på skole eller jobb...

... selv har jeg ALDRI likt frokost og har helt siden 80-tallet stort sett hoppet over. Unntaket er jul og andre høytider, der det forventes at man spiser med familien. Til og med hotellfrokoster som jeg har betaalt for hopper jeg gladelig over - med få unntak. I familiesettinger kan det være litt plagsomt med disse store bordene med frokost en halvtime etter at man har stått opp....

Anonymkode: f7558...bb6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser jeg croissant til frokost, som jeg forøvrig elsker å gjøre, spiser jeg ikke til jeg er mett. Har ikke som mål å bli så mett etter hvert eneste måltid jeg spiser. Tviler på at jeg dør av sult. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok følt meg mett av en corrisant til frokost. Spiser som regel en brødskive. Blir fort mett.

Men er i likevel nær ved å være lett overvektig.

Anonymkode: 2f039...e52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg spiser til frokost varierer veldig.

En koselig helgefrokost, frokost på senga, feriefrokost og slikt, så må jeg ikke spise meg så mett at jeg kan gå åtte timer før neste måltid... Noen ganger er det mer enn nok med en liten og lett frokost. På samme måte så kan jeg ikke spise så store porsjoner havregrøt hvis jeg skal på trening eller være i aktivitet like etterpå, da blir jeg skikkelig kvalm.

Anonymkode: 2644c...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Croissant med parma eller serranoskinke og cheddar er fenomenal frokost.

Frø og kornblandinger får marsvinet. 

Anonymkode: 6cfc9...965

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra for deg altså. Litt av et kupp du ville vært å blitt sammen med. Tenk seg en ferietur til Paris, og så skal man nyte en herlig frokost på en av cafeene, men Neida. Her kommer anonymkode ...25c og gir deg en moralpreken om hvor dårlig croissanter er for kroppen/helse/blodsukkeret og what not.. 

Ta denne bezzerwissergreia din og stapp den opp en viss plass der sola ikke skinner 😊

Anonymkode: 765af...e96

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bra for deg altså. Litt av et kupp du ville vært å blitt sammen med. Tenk seg en ferietur til Paris, og så skal man nyte en herlig frokost på en av cafeene, men Neida. Her kommer anonymkode ...25c og gir deg en moralpreken om hvor dårlig croissanter er for kroppen/helse/blodsukkeret og what not.. 

Ta denne bezzerwissergreia din og stapp den opp en viss plass der sola ikke skinner 😊

Anonymkode: 765af...e96

Oj, hvorfor tok du dette innlegget så personlig?

Anonymkode: f7b10...1c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal en bli mett til frokost? Det er ikke lenge til lunsj.

For å fungere på jobb/livet generelt. Jeg jobber på sykehus og kan ikke gjøre mye feil. Det er ikke forsvarlig mtp pasientene mine at jeg går sulten halve arbeidsdagen. Da mister jeg fokus, må gjøre ting om igjen, bruker lengre tid og har MYE større sjanse for å gjøre feil. 

Anonymkode: 8cfe8...580

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...