AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #21 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har ingenting med folk som bor på landet å gjøre. Det har alltid blitt kalt barnas dag. Det er en veldig gøy dag å være barn på. Hvorfor plager dette deg egentlig? Anonymkode: 0cb83...050 Fordi det er feil og tåpelig, som å si at det er hundens dag, eller alkoholikere sin dag. Det er sikkert en veldig gøy dag å være alkoholiker eller andre grupper på også. Det er i all hovedsak gøy å være norsk på 17. mai. Voksne har det også gøy på denne dagen så en trenger ikke å oppkalle dagen etter de som synes det er mest gøy. Nå er dette et diskusjonsforum og her er det vel åpent for å diskutere små og store saker. Anonymkode: 392fc...0d1 1
Macro Skrevet 4. mai 2025 #22 Skrevet 4. mai 2025 Jeg fatter ikke at voksne folk blir så butthurt av det uttrykket der. Dere kan jo regnes som barn selv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #23 Skrevet 4. mai 2025 Macro skrev (Akkurat nå): Jeg fatter ikke at voksne folk blir så butthurt av det uttrykket der. Lov å bli lei av foreldre som mener at hele verden kretser rundt deres barn. Anonymkode: 67a6d...ffc 5
Macro Skrevet 4. mai 2025 #24 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lov å bli lei av foreldre som mener at hele verden kretser rundt deres barn. Anonymkode: 67a6d...ffc Folk flest er opptatt av seg og sitt. Verden til foreldre kretser ihvertfall ikke rundt oppmerksomhetssyke enslige voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #25 Skrevet 4. mai 2025 Macro skrev (3 minutter siden): Jeg fatter ikke at voksne folk blir så butthurt av det uttrykket der. Dere kan jo regnes som barn selv. Jeg fatter ikke at voksne folk bruker hersketeknikker som "butthurt" for å avfeie folk med andre meninger enn dem selv. Anonymkode: afb48...691 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #26 Skrevet 4. mai 2025 Macro skrev (1 minutt siden): Jeg fatter ikke at voksne folk blir så butthurt av det uttrykket der. Dere kan jo regnes som barn selv. Nei det er greit at du ikke fatter, men for mange av oss som er dritt lei av at noen sære foreldre prøver å få alt til å handle om barna deres, selv grunnlovsdagen og Norges nasjonaldag så blir det fryktelig uspiselig. Det heter ikke "ja vi elsker disse barna", det heter "ja vi elsker dette landet". Anonymkode: 392fc...0d1 1 2
Filifjonkamor Skrevet 4. mai 2025 #27 Skrevet 4. mai 2025 Grunnen til at det kalles for barnas dag, er at det feires med barnetog, skolekorps og at de samler seg på skoler etterpå Men betyr jo ikke at alle feirer 17 mai på den måten
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #28 Skrevet 4. mai 2025 Filifjonkamor skrev (1 minutt siden): Grunnen til at det kalles for barnas dag, er at det feires med barnetog Eller folketog. Anonymkode: 67a6d...ffc 1
Abra Skrevet 4. mai 2025 #29 Skrevet 4. mai 2025 For meg er både påsken, 17mai, halloween, og jul, barnas dager. Disse dagene er noe jeg aldri har tatt del i selv som voksen. Først etter jeg fikk barn at jeg deltar i disse.
Brunello Skrevet 4. mai 2025 #30 Skrevet 4. mai 2025 snillOnkel skrev (2 timer siden): Jeg ser mange hevder at 17. mai er «barnas dag». Dette er jo feil. 17. mai er Norges nasjonaldag. Og i Norge bor det både barn, ungdommer, og voksne. Mange voksne i Oslo feirer ikke med barn. Barna går i barnetoget og er på skolen med foreldrene, mens unge voksne drikker på uterestaurant. Så forstår jeg at man i grisgrendte strøk med 14 innbyggere ikke har noe valg. Alle feirer med alle. Men hvorfor forstår ikke folk på landet at det feires annerledes i Oslo? Jo, i Norge har vi innrettet feiringen slik at man kan si det er barnas dag. De to andre vanligste alternativene er militærparader (de voksnes dag) eller svært lite feiring (ingens dag). Hadde vi ikke basert feiringen rundt barna og skolene, hadde nasjonaldagen neppe blitt særlig feirer i et så grisgrendt land som Norge. Se bare på hvordan det er i Sverige og Danmark. 1
Macro Skrevet 4. mai 2025 #31 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fatter ikke at voksne folk bruker hersketeknikker som "butthurt" for å avfeie folk med andre meninger enn dem selv. Anonymkode: afb48...691 Hersketeknikk er det ikke. Nå må du gi deg. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei det er greit at du ikke fatter, men for mange av oss som er dritt lei av at noen sære foreldre prøver å få alt til å handle om barna deres, selv grunnlovsdagen og Norges nasjonaldag så blir det fryktelig uspiselig. Det heter ikke "ja vi elsker disse barna", det heter "ja vi elsker dette landet". Anonymkode: 392fc...0d1 Svært få mener det er barnas dag, så det hele er igrunn en ikke-sak.
Gjest Sur sitron Skrevet 4. mai 2025 #32 Skrevet 4. mai 2025 snillOnkel skrev (2 timer siden): Jeg ser mange hevder at 17. mai er «barnas dag». Dette er jo feil. 17. mai er Norges nasjonaldag. Og i Norge bor det både barn, ungdommer, og voksne. Mange voksne i Oslo feirer ikke med barn. Barna går i barnetoget og er på skolen med foreldrene, mens unge voksne drikker på uterestaurant. Så forstår jeg at man i grisgrendte strøk med 14 innbyggere ikke har noe valg. Alle feirer med alle. Men hvorfor forstår ikke folk på landet at det feires annerledes i Oslo? Kanskje fordi noe av det fineste med 17. mai er alle barnetogene. Norge er i særklasse som lar barna ha hovedrollen istedet for militærparader som dominerer mange andre land.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #33 Skrevet 4. mai 2025 k4ren skrev (2 timer siden): Nei vel, jeg har fortsatt møtt på venner som kommer rett fra champagnefrokost og føler seg kjempeclassy, men det stinker bensin(les:alkohol) av ånden deres, øyelokkene på halv 8, klærne sitter krøllete på og det ser rett og slett kjempelurvete ut. Lukter hobbyalkis lang vei. Og hvorfor roper dere sånn? Jeg hører dere veldig godt altså. Nei jeg er ikke avholds, men foretrekker å ta ett glass, toppen to inne i mørket med mannen, flaut å gå ut full når man er i 30årene. Skikkelig fjortisaktig 🤢 Herlighet, ja uff tenk at folk drikker 🤦🏻♀️ Anonymkode: eaa93...186 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #34 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller folketog. Anonymkode: 67a6d...ffc Enkelte steder er det kun barnetog, her jeg bor nå er det begge deler Anonymkode: f8a1a...f1a
snillOnkel Skrevet 4. mai 2025 Forfatter #35 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette har ingenting med folk som bor på landet å gjøre. Det har alltid blitt kalt barnas dag. Det er en veldig gøy dag å være barn på. Hvorfor plager dette deg egentlig? Anonymkode: 0cb83...050 Det er enda gøyere å være voksen. Jeg sluttet å drikke alkohol for noen år siden, men dagfylla på 17.mai som ung voksen i Oslo er blant livets beste dager. Det var for øvrig ingen barn til stede, og følgelig ingen som kalte det for barnas dag. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #36 Skrevet 4. mai 2025 Jeg synes offentlig fyll er en vulgær uting, helt uavhengig av både unger og nasjonaldag. Anonymkode: b7478...b3b 2
Gjest Sur sitron Skrevet 4. mai 2025 #37 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enkelte steder er det kun barnetog, her jeg bor nå er det begge deler Anonymkode: f8a1a...f1a Her har vi både barnetog, folketog og russetog - men det er absolutt barnetogene som trekker mest folk.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #38 Skrevet 4. mai 2025 17. mai feirer vi grunnloven vår, og det er en fin og inkluderende dag da alle kan være med (i motsetning til jul og påske som er så familiepreget). Har hatt mine feiringer som barn, som ungdom, som russ, 10 år med Champagne-frokoster, som småbarnsmor, mor til russ, og nå uten barn. Har feiret hele livet, men på ulike måter 🙂. Det er alles dag 🙂 Anonymkode: d352e...bad 3
Daria Skrevet 4. mai 2025 #39 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes offentlig fyll er en vulgær uting, helt uavhengig av både unger og nasjonaldag. Anonymkode: b7478...b3b Så enkelt kan det sies. Som barnløs voksen som er glad i både 17. mai og julaften (og gjerne feirer begge deler uten barn tilstede) kan jeg bli litt oppgitt over uttrykk som "barnas dag" med tilhørende forventninger og krav om at alt og alle skal tilpasse seg barnas ønsker og behov, men jeg ser ingen grunn til offentlig sjenking fra tidlig morgen på noen dager uansett. Jeg synes faktisk fulle folk er enda mer ubehagelig som voksen enn da jeg var barn og i liten grad la merke til det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #40 Skrevet 4. mai 2025 snillOnkel skrev (2 timer siden): Jeg ser mange hevder at 17. mai er «barnas dag». Dette er jo feil. 17. mai er Norges nasjonaldag. Og i Norge bor det både barn, ungdommer, og voksne. Mange voksne i Oslo feirer ikke med barn. Barna går i barnetoget og er på skolen med foreldrene, mens unge voksne drikker på uterestaurant. Så forstår jeg at man i grisgrendte strøk med 14 innbyggere ikke har noe valg. Alle feirer med alle. Men hvorfor forstår ikke folk på landet at det feires annerledes i Oslo? enig. 17 mai er alles dag Anonymkode: 7b8fb...c68 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå