AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #41 Skrevet 4. mai 2025 «17. mai er barnas dag» har blitt brukt i flere tiår. Jeg vet ikke hvor lenge, men barnetoget er for eksempel en godt over 100 år lang tradisjon. Vet ikke om uttrykket er like gammelt, da. Men husker i hvert fall uttrykket fra jeg var barn på 90-tallet. Anonymkode: ad8e4...d78
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #42 Skrevet 4. mai 2025 snillOnkel skrev (34 minutter siden): Det er enda gøyere å være voksen. Jeg sluttet å drikke alkohol for noen år siden, men dagfylla på 17.mai som ung voksen i Oslo er blant livets beste dager. Det var for øvrig ingen barn til stede, og følgelig ingen som kalte det for barnas dag. Det har alltid blitt kalt barnas dag. Du må ha bodd under en stein for å ikke ha hørt det før. Vi har en så flott feiring fordi den kretser rundt barna. Selvfølgelig er det en dag for alle. Men heldigvis er det ikke en dag kun for de voksne. Ingen millitærparader, eller null feiring. Vi har en kjempeflott feiring av dagen. Slutt å være så grinete. Jeg har heller ikke barn. Og det jeg liker godt med dagen når jeg ikke er barn selv eller har barn selv, er å sove så lenge jeg vil og feire rolig, eller gjøre det jeg vil. Du har hørt noen si barnas dag og blitt sutrete av en grunn. Finn ut av hvorfor det plager deg og fiks opp i deg selv. Og ikke få barn. Du høres for selvsentrert ut for det. Anonymkode: 0cb83...050 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #43 Skrevet 4. mai 2025 snillOnkel skrev (41 minutter siden): Det er enda gøyere å være voksen. Jeg sluttet å drikke alkohol for noen år siden, men dagfylla på 17.mai som ung voksen i Oslo er blant livets beste dager. Det var for øvrig ingen barn til stede, og følgelig ingen som kalte det for barnas dag. Kan jo ikke ha vært så bra når du ble nødt til/valgte å kutte alkohol helt ut av livet. Anonymkode: 0cb83...050 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #44 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så rart at med en gang alkohol er inne i bildet så kommer moralistene med utsagn som "hvorfor MÅ man drikke". Man MÅ ikke drikke, man VELGER å gjøre det. Og de aller, aller fleste som drikker alkohol på 17.mai vandrer ikke rundt i fylla i barnetoget. Anonymkode: afb48...691 Å vandre rundt fulle i byen er akkurat det mange gjør, og det er faktisk veldig utrivelig for mange. Jeg er 31 år uten barn og er glad i en fest, men jeg evner å forstå at voksne må klare å være edru noen timer på 17.mai så alle får en hyggelig 17.mai. Det er mulig å vente med å drikke til etter barnetoget så barna får en fin feiring, og når de trekker til de forskjellige skolene så kan vi voksne feire med så mye alkohol vi bare vil. Det er også mange voksne som synes fulle folk er ubehagelig, og ingen har rett til å påføre andre ubehag ved å vandre rundt brisen på dagen 17.mai. Anonymkode: 52db8...347 1
k4ren Skrevet 4. mai 2025 #45 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke skrevet en eneste setting om at jeg drikker eller ikke drikker, så kanskje du skal heller forholde deg til trådens tema, fremfor å surre og bable om alt mulig annet. Jeg har forresten vært avholds menneske i 5 år uten at det gjør 17. mai til barnas dag av den grunn. Men andre mennesker må fint drikke for min del, alkohol eller ingen alkohol l har ingenting med at det er fullstendig på trynet idiotisk å kalle 17. mai for barnas dag. Det er ikke mer barnas dag enn alkoholikere sin dag. Anonymkode: 392fc...0d1 Surre pg bable om alt mulig annet? Jeg holder meg til tema. Du som er avholds burde iallfall ikke se noe problem i å holde seg til kvelden når ikke man er ute blant barn. Hjelpes. Kaller det barnas dag så mye jeg vil.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #46 Skrevet 4. mai 2025 k4ren skrev (1 minutt siden): Surre pg bable om alt mulig annet? Jeg holder meg til tema. Du som er avholds burde iallfall ikke se noe problem i å holde seg til kvelden når ikke man er ute blant barn. Hjelpes. Kaller det barnas dag så mye jeg vil. Og jeg kaller det alkoholens dag eller de voksnes dag så mye jeg vil, men det gjør likevel ikke til at det ikke er Norges nasjonaldag og ikke har noen verdens ting med barn sin dag å gjøre Anonymkode: 392fc...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #47 Skrevet 4. mai 2025 Jeg er veldig for at man skal ta hensyn til barna denne dagen, ved å ikke gå ravende full på offentlige steder f.eks. Og de som har barn må jo finne på noe som gjør at barna også koser seg denne dagen. Men ingen barn i vår familie setter like mye pris på 17. mai som bestefaren vår som opplevde krigen. Barna gleder seg stort sett til lek og is. Anonymkode: 912ef...aae 1
Uanonym bruker Skrevet 4. mai 2025 #48 Skrevet 4. mai 2025 17. mai har jo vært "barnas dag" siden omtrent 1870, da det første barnetoget ble arrangert Altså ganske lenge før barn begynte å være prinser og prinsesser. At man ofte kaller det barnas dag (i tillegg til å kalle det grunnlovsdagen, nasjonaldagen osv.), betyr ikke at det utelukkende er barnas dag, men at en stor del av feiringen er aktiviteter der barn står i fokus eller som barn har glede av. Dette er ganske uvanlig i verdenssammenheng - i de fleste land feires nasjonaldagen med fokus på statsoverhoder, politikere og militæret. Så om noen kaller 17. mai "barnas dag", er det virkelig ikke for å si at voksne uten barn ikke får lov til å være med Det er ikke noe å bli fornærma over. Poenget er at det er alles dag - også barnas. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2025 #49 Skrevet 4. mai 2025 Utrykket "barnas dag" er vel ledet ut fra Wergeland: https://nn.wikipedia.org/wiki/Smaagutternes_Nationalsang Dette var da en helt annen tid - da barna stort sett skulle gjemmes bort, være lydige og holde kjeft. Nå kan jo det virke å være "barnas dag" hver eneste dag, vil vel noen mene. Så i våre dager blir jo begrepet noe helt annet og jeg er enig med TS i at det er ganske utidig at det liksom skal være en dag "for barna". Det er grunnlovsdagen og da synes jeg også vi voksne uten barn skal få lov til å markere dagen skikkelig! Men akkurat når det gjelder alkohol - kan man fint vente til etter 12 - til barnetogene er ferdig. Av hensyn til barna. Anonymkode: 44b66...5f6 2
snillOnkel Skrevet 4. mai 2025 Forfatter #50 Skrevet 4. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jo ikke ha vært så bra når du ble nødt til/valgte å kutte alkohol helt ut av livet. Anonymkode: 0cb83...050 Med årene har gleden ved alkohol blitt stadig mindre, mens «prisen» har blitt høyere. Jeg kom til et tidspunkt der det var ulogisk å fortsette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå