Gå til innhold

Barnas dag?

snillOnkel

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange hevder at 17. mai er «barnas dag». Dette er jo feil. 17. mai er Norges nasjonaldag. Og i Norge bor det både barn, ungdommer, og voksne. 
Mange voksne i Oslo feirer ikke med barn. Barna går i barnetoget og er på skolen med foreldrene, mens unge voksne drikker på uterestaurant.
Så forstår jeg at man i grisgrendte strøk med 14 innbyggere ikke har noe valg. Alle feirer med alle.
Men hvorfor forstår ikke folk på landet at det feires annerledes i Oslo? 

Endret av snillOnkel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sikkert de samme som kaller barna dine for prinser og prinsesser. Alt må handle om barna deres. 

6. oktober er barnas dag https://aktive-fredsreiser.no/nyheter/2008/fns-barnedag-08.html

17. mai er som du sier grunnlovsdagen hvor vi feirer det frie uavhengige Norge, det er nordmenn sin dag.

Anonymkode: 392fc...0d1

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel fordi det i hovedsak er en dag som har vært forbundet med pølser, is, gå i tog og lek på skolen. Ting som ofte er mest gøy for barna. 

Er vel de siste årene det har blitt mer tradisjon med drikking/ flatfyll, og at det er en dag som skal vies til dette.

Anonymkode: 48a3c...2c5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kalt dem hverken prins eller prinsesse, men syns de kan godt bli spart for egoistiske brautende dagsalkiser, som må bruke enhver høytid som unnskyldning for å bli drita til alle døgnets tider. Det synes jeg som voksen blir flaut å forholde meg til og. Dere skriker, dere snøvler og dere stinker! Hva gjør dere ute i dagslys??

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
k4ren skrev (5 minutter siden):

Har aldri kalt dem hverken prins eller prinsesse, men syns de kan godt bli spart for egoistiske brautende dagsalkiser, som må bruke enhver høytid som unnskyldning for å bli drita til alle døgnets tider. Det synes jeg som voksen blir flaut å forholde meg til og. Dere skriker, dere snøvler og dere stinker! Hva gjør dere ute i dagslys??

Det er ikke enten dagfylla eller å løfte opp barn på en gullstol og gjøre hele nasjonaldagen vår om til "barnas dag". 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er vel fordi det i hovedsak er en dag som har vært forbundet med pølser, is, gå i tog og lek på skolen. Ting som ofte er mest gøy for barna. 

Er vel de siste årene det har blitt mer tradisjon med drikking/ flatfyll, og at det er en dag som skal vies til dette.

Anonymkode: 48a3c...2c5

Jo da. Men så ble du voksen, og da er ikke stylter, sekkeløp, og lollipop like givende lenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke enten dagfylla eller å løfte opp barn på en gullstol og gjøre hele nasjonaldagen vår om til "barnas dag". 

Nei vel, jeg har fortsatt møtt på venner som kommer rett fra champagnefrokost og føler seg kjempeclassy, men det stinker bensin(les:alkohol) av ånden deres, øyelokkene på halv 8, klærne sitter krøllete på og det ser rett og slett kjempelurvete ut. Lukter hobbyalkis lang vei. Og hvorfor roper dere sånn? Jeg hører dere veldig godt altså.

Nei jeg er ikke avholds, men foretrekker å ta ett glass, toppen to inne i mørket med mannen, flaut å gå ut full når man er i 30årene. Skikkelig fjortisaktig 🤢 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er jo ofte med foreldrene denne dagen, og så lenge de er ivaretatt av en edru forelder mener jeg de har godt av å bli eksponert for ulike (, ikke alltid sjarmerende) kulturuttrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
k4ren skrev (11 minutter siden):

Nei vel, jeg har fortsatt møtt på venner som kommer rett fra champagnefrokost og føler seg kjempeclassy, men det stinker bensin(les:alkohol) av ånden deres, øyelokkene på halv 8, klærne sitter krøllete på og det ser rett og slett kjempelurvete ut. Lukter hobbyalkis lang vei. Og hvorfor roper dere sånn? Jeg hører dere veldig godt altså.

Nei jeg er ikke avholds, men foretrekker å ta ett glass, toppen to inne i mørket med mannen, flaut å gå ut full når man er i 30årene. Skikkelig fjortisaktig 🤢 

Men det er likevel ingen som kaller 17. mai for alkoholikere sin dag. Ta den og knask litt på den. 

17. mai er igjen grunnlovsdagen vår! Hvordan barn, voksne, mennesker med eller uten barn, A mennesker, B mennesker, friluft mennesker osv osv feirer dagen har ingenting å si. Det er ingen andre grupper som omdefinerer grunnlovsdagen å kaller den om til å åssen en bestemt gruppe av befolkningen, det er komplett idioti! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snillOnkel skrev (37 minutter siden):

Jo da. Men så ble du voksen, og da er ikke stylter, sekkeløp, og lollipop like givende lenger. 

Tror vi skal være glad for at stylter og sekkeløp som regel ikke kombineres med dagfylla.

Anonymkode: c98d9...0e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men det er likevel ingen som kaller 17. mai for alkoholikere sin dag. Ta den og knask litt på den. 

17. mai er igjen grunnlovsdagen vår! Hvordan barn, voksne, mennesker med eller uten barn, A mennesker, B mennesker, friluft mennesker osv osv feirer dagen har ingenting å si. Det er ingen andre grupper som omdefinerer grunnlovsdagen å kaller den om til å åssen en bestemt gruppe av befolkningen, det er komplett idioti! 

Kan du ikke heller bare bite tennene sammen, tre på deg sekken, legg poteten på skjeen og bli med på litt god gammeldags grunnlovsdagsmoro? Må det være fyll for å være gøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
k4ren skrev (19 minutter siden):

Kan du ikke heller bare bite tennene sammen, tre på deg sekken, legg poteten på skjeen og bli med på litt god gammeldags grunnlovsdagsmoro? Må det være fyll for å være gøy? 

Har ikke skrevet en eneste setting om at jeg drikker eller ikke drikker, så kanskje du skal heller forholde deg til trådens tema, fremfor å surre og bable om alt mulig annet.

Jeg har forresten vært avholds menneske i 5 år uten at det gjør 17. mai til barnas dag av den grunn.

Men andre mennesker må fint drikke for min del, alkohol eller ingen alkohol l har ingenting med at det er fullstendig på trynet idiotisk å kalle 17. mai for barnas dag. Det er ikke mer barnas dag enn alkoholikere sin dag.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17. Mai i de store byene er overklassens dag. Det er ikke mulig å sette seg ned å kose seg med noe mat uten å betale gigantiske summer bare for å få plass.

Jeg savner livet på bygden. Tog, Is, aktiviteter og hjem for å spise.

Ang. alkohol så var faktisk 17. Mai eneste begivenheten som ikke handlet om en stadig jakt på på øl eller fotball.

Anonymkode: 278c2...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

17. Mai i de store byene er overklassens dag. Det er ikke mulig å sette seg ned å kose seg med noe mat uten å betale gigantiske summer bare for å få plass.

Jeg savner livet på bygden. Tog, Is, aktiviteter og hjem for å spise.

Ang. alkohol så var faktisk 17. Mai eneste begivenheten som ikke handlet om en stadig jakt på på øl eller fotball.

16. Mai derimot

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k4ren skrev (43 minutter siden):

For mange må det dessverre være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så rart at med en gang alkohol er inne i bildet så kommer moralistene med utsagn som "hvorfor MÅ man drikke". 

Man MÅ ikke drikke, man VELGER å gjøre det. Og de aller, aller fleste som drikker alkohol på 17.mai vandrer ikke rundt i fylla i barnetoget. 

Anonymkode: afb48...691

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette har ingenting med folk som bor på landet å gjøre. Det har alltid blitt kalt barnas dag. Det er en veldig gøy dag å være barn på. Hvorfor plager dette deg egentlig?

Anonymkode: 0cb83...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snillOnkel skrev (1 time siden):

Så finn på noe annet da. Hvorfor grine over dette?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

16. Mai derimot

De unge drikker ikke lenger 16 mai. Men har flyttet fest dagen til 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette har ingenting med folk som bor på landet å gjøre. Det har alltid blitt kalt barnas dag. 

Jeg er fra bygda. Der ble dagen avsluttet med skikkelig fest for de voksne.

Anonymkode: 67a6d...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...