Gå til innhold

Hvordan rense det store filteret i tørketrommelen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel Miele tørketrommel. Ca 18 år gammel, tror jeg. Filteret har jeg holdt "rent" med å støvsuge det.

Nå ser det ganske møkkete og slitent ut. Kan jeg vaske det på noen måte? Bløtlegge i vann og eddik, vaske i vaskemaskinen eller noe annet?

Kan jo hende jeg kan få bestilt nytt filter et sted, men maskinen er jo så gammel at jeg ikke vet om den ryker om 2 mnd eller 2 år, så ville gjerne prøvd å vaske den først.

Noen som har tips eller erfaring?

Anonymkode: a3824...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bilder? Umulig å si uten bedre beskrivelse da alle tromler er så ulike.

Anonymkode: 53593...36f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å åpne topplokket og se inni maskinen, vår gamle (den var bare 8 år) var stufull av lo i hele maskinen.

Anonymkode: f5b7d...19f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler å åpne topplokket og se inni maskinen, vår gamle (den var bare 8 år) var stufull av lo i hele maskinen.

Topplokk? Jeg kan ikke se jeg har et topplokk. Her er filteret på fremsiden i en egen luke. Jeg får ikke lagt til bilde, får bare beskjed om at filstørrelsen er for stor?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg nyere maskiner.

Men jeg tar ut filtrene. Skyller de godt under springen, lar de lufttørke. Støvsuger ned i kammeret. 

Alle slike filtre skal jo skylles, det har jeg gjort i 30 år, både på varmepumpe, maskiner, støvsuger, med mer. 

Anonymkode: 9d547...1c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Topplokk? Jeg kan ikke se jeg har et topplokk. Her er filteret på fremsiden i en egen luke. Jeg får ikke lagt til bilde, får bare beskjed om at filstørrelsen er for stor?

Det må skrues av, det er en hel jobb. Jeg har en mann som gjorde det for meg elles måtte jeg ha bestilt en repratør til å gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må skrues av, det er en hel jobb. Jeg har en mann som gjorde det for meg elles måtte jeg ha bestilt en repratør til å gjøre det.

Ja, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Jeg er alene og tørketrommelen står oppå vaskemaskinen, så det er høyt og vanskelig å komme til.

Jeg skal prøve å støvsuge filteret godt, skylle det og tørke det. Det er et annerledes filter enn det jeg har på varmepumpen, som er tynt, hardt og lett å skylle. Dette er et tykt, myk svampaktig filter. Burde jeg legge det i bløt med vann og eddik, før jeg skyller det? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner modellnummer en eller annen plass på den skal det være mulig å finne bruksanvisning og informasjon om renhold på nettet.

Anonymkode: 45bf1...d85

Skrevet (endret)
Regine. skrev (28 minutter siden):

Ja, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Jeg er alene og tørketrommelen står oppå vaskemaskinen, så det er høyt og vanskelig å komme til.

Jeg skal prøve å støvsuge filteret godt, skylle det og tørke det. Det er et annerledes filter enn det jeg har på varmepumpen, som er tynt, hardt og lett å skylle. Dette er et tykt, myk svampaktig filter. Burde jeg legge det i bløt med vann og eddik, før jeg skyller det? Ts

Støvsug først og deretter kan du bruke litt vaskemiddel og vaske det for hånd, skylle og legge til tørk. Er det noe ala dette du har?

https://infshop.no/hjem-og-hushold/151405-inf-filter-for-trketrommel-miele-9499230-7314280588725.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAAC9XEnMBu0OtFbWgyWrJtKGeKJ469&gclid=Cj0KCQjwoNzABhDbARIsALfY8VMjZ0A_TQzoDerAPeC96br7XvdwbEhaz58HdcnwS4MOzMMKuW2DWK8aAsFJEALw_wcB

Endret av Hanne67
Skrevet
Hanne67 skrev (35 minutter siden):

Ja, det er en slik jeg tenkte, takk! Den kostet jo ikke mye. Trodde de var dyre. Kansje jeg like gjerne skal kjøpe ny. Må i såfall sjekke om str passer, da jeg har gammel maskin ☺️ 

• Hjerte 1
Skrevet
Regine. skrev (1 time siden):

Ja, det er en slik jeg tenkte, takk! Den kostet jo ikke mye. Trodde de var dyre. Kansje jeg like gjerne skal kjøpe ny. Må i såfall sjekke om str passer, da jeg har gammel maskin ☺️ 

De har de som 5-pk også, og som 4-pk hos Elkjøp. Da blir det billigere pr. stk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...