Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo vært snakk om at den mastersyken som er i samfunnet nå i dag er helt bortkastet. I den daglige jobben din, har du da bruk for kunnskapene fra masteren eller er det egentlig grunnleggende kunnskaper fra bacheloren, kurs og ren arbeidserfaring det går i? 

Anonymkode: 6dc60...e95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg har en profesjonsutdannelse og kunne derfor ikke utøvd dette yrket uten master. 

Anonymkode: b9018...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men - hvilken kompetanse?

Kompetansen som du leser og står på pensum? Eller kompetansen som går på å skrive, formulere seg, tenke kritisk, hvordan man innhenter informasjon - gruppearbeid gir kompetanse på samhandling med andre mennesker, det å holde ut å skrive en hel masteroppgave - altså å gjennomføre noe? Det er mye "skjult" kompetanse i en master som ikke nødvendigvis man tenker på som "kunnskap" fra masteren som kommer til nytte. Jeg underviser på en master og ser virkelig hvordan studentene modnes i løpet av masterløpet. Fra å forvente at vi gjør alt for dem, til å være selvstendige nok til å finne informasjon på egenhånd. 

Anonymkode: eb398...7e4

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg tok en master innenfor samfunnskunnskap som tar utgangspunkt i hvordan man analyserer samfunnsforhold. Her tilegnet jeg meg kunnskap hvordan bruke teorier og metoder for å analysere samfunnsproblemer og problemstillinger. Jeg bruker denne kompetansen relativt ofte da jeg jobber innenfor HR, hovedsakelig utfører jeg ulike HR relaterte analyser. Så jeg føler at jeg får bruk for mastergraden min i det daglige arbeidet. Men "fagkunnskapen" sitter jeg igjen med fra bacheloren innenfor HR. 

Anonymkode: 9c8d8...5e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

har du da bruk for kunnskapene fra masteren eller er det egentlig grunnleggende kunnskaper fra bacheloren, kurs og ren arbeidserfaring det går i? 

I all hovedsak kompetanse bygget opp igjennom arbeidserfaring, samt holde meg faglig oppdatert.

Vanskelig å se hva jeg har med meg fra masteren min inn i jobben. Å skrive master var interessant og lærerikt i seg selv, men vil nødig kalle det relevant rent jobbmessig.

Anonymkode: 78b95...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akademisk utdannelse er verdt det. Likevel blir verdien ofte misforstått – særlig når du spør: "Har du bruk for kunnskapen?"

Det handler nemlig ikke først og fremst om hva du lærer av fakta i hvert enkelt fag. Det virkelig verdifulle er ferdighetene du tilegner deg underveis. Gjennom studiene lærer du å hente inn og analysere informasjon fra ulike kilder, vurdere pålitelighet og sammenstille kunnskap på en strukturert måte. Du trener på å uttrykke deg klart og presist, både skriftlig og muntlig, og du utvikler evnen til å tenke kritisk, se saker fra ulike perspektiver og trekke nyanserte konklusjoner.

En akademisk utdannelse gir deg også verktøyene til å trekke linjer mellom ulike fagområder og forstå større sammenhenger. Du lærer å være balansert i hvordan du presenterer kunnskap, og å reflektere over motstridende synspunkter på en åpen og grundig måte.

Det er nettopp disse ferdighetene – ikke bare faktakunnskapen – som gjør høyere utdanning verdifull, både i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig.

Anonymkode: 291c7...20a

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akademisk utdannelse er verdt det. Likevel blir verdien ofte misforstått – særlig når du spør: "Har du bruk for kunnskapen?"

Det handler nemlig ikke først og fremst om hva du lærer av fakta i hvert enkelt fag. Det virkelig verdifulle er ferdighetene du tilegner deg underveis. Gjennom studiene lærer du å hente inn og analysere informasjon fra ulike kilder, vurdere pålitelighet og sammenstille kunnskap på en strukturert måte. Du trener på å uttrykke deg klart og presist, både skriftlig og muntlig, og du utvikler evnen til å tenke kritisk, se saker fra ulike perspektiver og trekke nyanserte konklusjoner.

En akademisk utdannelse gir deg også verktøyene til å trekke linjer mellom ulike fagområder og forstå større sammenhenger. Du lærer å være balansert i hvordan du presenterer kunnskap, og å reflektere over motstridende synspunkter på en åpen og grundig måte.

Det er nettopp disse ferdighetene – ikke bare faktakunnskapen – som gjør høyere utdanning verdifull, både i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig.

Ja, ut fra disse synspunktene er master verdifull, men i min jobb brukte jeg mer grunnleggende faktakunnskaper fra bachelor. Det er i andre sammenhenger i samfunnet enn jobb at jeg bruker det du nevner fra master. Mye i jobb går på oppdatering og erfaring som han over her påpeker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig, ja. Jeg tok master i noe helt annet enn det jeg jobber som, så jeg har ikke bruk for det faglige i masteren. 

Men jeg har veldig nytte av det å være bevisst hvordan man formulerer seg i min daglige jobb, noe jeg lærte gjennom masterskriving.

Anonymkode: 26bb9...3b7

• Liker 1
Skrevet

Kunne undervist faga like godt utan masteren, men har absolutt fått ein djupare innsikt i dei som fargar kva eg formidlar til dei unge håpefulle. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde ikke hatt kompetanse til å gjøre jobben jeg gjør med bare bachelor. Selve masteroppgaven min var også svært relevant for jobben jeg gjør, og bruker aktivt kunnskapen jeg tilegnet meg gjennom å skrive masteroppgaven.

Anonymkode: 03382...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Master er kun for å ha en pen cv og stille sterkt på jobbmarkedet. Og mer status. 
Dessuten gjorde jeg som endel statsråder gjorde på sine masteroppgaver. Hentet fra andre kilder uten å kreditere dem. 

Anonymkode: bf0d5...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg i jobb pga ung ufør, men om så kunne jeg nok ikke ha gjort jobben min uten masteren jeg har. Bacheloren gikk for lite i dybden. Jeg har en bachelor i pedagogikk og master i spesialpedagogikk.

Noen arbeidssteder som PPT krever også at man har mastergrad. Samme hvis man ønsker å gå videre for å bli klinisk pedagog. Men jeg forstår godt hvorfor. 

Anonymkode: c49de...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men - hvilken kompetanse?

Kompetansen som du leser og står på pensum? Eller kompetansen som går på å skrive, formulere seg, tenke kritisk, hvordan man innhenter informasjon - gruppearbeid gir kompetanse på samhandling med andre mennesker, det å holde ut å skrive en hel masteroppgave - altså å gjennomføre noe? Det er mye "skjult" kompetanse i en master som ikke nødvendigvis man tenker på som "kunnskap" fra masteren som kommer til nytte. Jeg underviser på en master og ser virkelig hvordan studentene modnes i løpet av masterløpet. Fra å forvente at vi gjør alt for dem, til å være selvstendige nok til å finne informasjon på egenhånd. 

Anonymkode: eb398...7e4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i disse to, den kunnskapen man får med innhente forskning, kritisk vurdere, gjøre egen forskning og tolke denne, få forståelse for ny kunnskap og implementering, er utrolig viktig for hvordan man forholder seg til faget i videre arbeidshverdag, og ikke minst endrer praksis. Jeg jobber i et fag der mange ikke forstår poenget med master, samtidig er det ganske tydelig hvor ulikt de med og uten master tenker, løser problemer, finner informasjon og går til verks for å løse utfordringer. 

Anonymkode: d8151...991

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Faglig - overhodet ikke, jobber med noe fullstendig urelatert. Men uten masteren hadde jeg ikke fått den jobben, og evnen til selvstendig arbeid og et visst nivå av skriveferdigheter er i aller høyeste grad relevant i jobben. Begynner på en ny bachelor til høsten, som ligger litt nærmere masteren min enn det jeg driver med nå, og håper det i hvert fall åpner noen dører for faglig relevante muligheter. 

Anonymkode: 98ddf...427

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde ikke hatt nødvendig kompetanse til å utføre jobben min uten masteren. Har faglig bygget videre og er nå på et høyt nivå innen mitt fagfelt og hadde altså ikke kommet meg dit uten grunnsteinene som ble lagt i masteren. Masteren min er innen et veldig hands-on felt og det kreves mye prøving, testing og feiling å bli god. 

I tillegg er akademisk tankegang og kritisk tenking noe jeg selvfølgelig bruker hele tiden. 

Anonymkode: a52d7...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte svært mye om selvstendig, komplekst og krevende arbeid over tid når jeg tok master. Jeg leder mye prosjekter og prosesser i jobben min nå, og kan sammenligne dette med masteroppgaven min (forskningsbasert, 60 studiepoeng). Begge deler handler om å formulere mål, innhente kunnskap på ulike måter, koordinere folk og oppgaver, utøve kildekritikk og vurdere motstridende informasjon, skrive omfattende rapporter med mer. Fagkunnskapen jeg lærte på masteren bruker jeg ikke så mye lenger, da det begynner å bli relativt utdatert. 

Anonymkode: d0e42...39a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker evnen til analytisk tenkning hver dag. Fikk evne til mer kompleks analyse gjennom masteren.

Anonymkode: 68a0f...5c2

AnonymBruker
Skrevet

På en måte, men... jeg hadde først jobben. Lærte ferdigheter der, tok master mest fordi det papiret ga bedre lønn. Tror ikke egentlig jeg ble mer kompetent, men hadde nok blitt det om masteren kom først. Bare kunne mye av det fra før (og tror jeg integrerte læringen mye bedre i jobb enn om jeg skulle tatt master rett etter bachelor).

Anonymkode: f2cbd...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har master i Fysisk planlegging og jobber som arealplanlegger. Masteren har spesifikke fag som er tilpasset yrket. Tok masteren for å få relevant jobb. Bacheloren min er samfunnsvitenskapelig og er ikke tilpasset noe yrke. 

Anonymkode: a04c5...227

AnonymBruker
Skrevet

Ja, anestesisykepleier 

Anonymkode: e7356...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...