AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:01 #1 Del Skrevet søndag kl 09:01 Hva anser NAV som «nøktern standard»? hva har dere søkt om at skal dekkes, og hva har dere fått dekt? hva måtte bidragsplikt betale? jeg spør fordi nær familie står ovenfor problemstillingen nå. Den ene parten har fra før ikke kontroll økonomisk, stort overforbruk og stor gjeld, men ser for seg en fest der det ikke spares på noe. Lista legges høyt. Den andre parten har god økonomi, men prioriterer ikke mye luksus i hverdagen. Hen sparer til barna med mål om at de skal få hjelp til å kjøpe leilighet osv. Hen ønsker ikke å bruke f.eks 5000 kroner på blomster slik som er forespeilet fra den andre parten. Hen ønsker å bruke mindre penger på festen og vil heller sette av mer penger/gave til barnet. Begge parter er enige om leie av lokale. Det skal være én fest, det er ikke et alternativ å ha to fester. Antrekk/bunad arves og betales ikke av noen av partene. Jeg er egentlig nærmest den parten som vil gå for luksus og full pakke, men jeg vet hvor overdådig hen er, og at dette fort kan bli ekstreme tilstander. den andre parten er på ingen måte gjerrig, heller fornuftig. Denne personen har nå spurt meg om råd og jeg vurderer å si at hen ikke bør betale eller legge ut for noe i forkant og heller be om at den andre søker gjennom nav. jeg ønsker ikke råd om konfliktløsning eller alternative løsninger. Kun andres erfaring med å søke særskilt bidrag til konfirmasjon via nav. Hva tenker nav at er «nøkternt»? Hvilke kostnader fikk dere dekket? Og hva måtte bidragsplikt betale? tusen takk for de som vil dele:) Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:47 #2 Del Skrevet søndag kl 09:47 her fikk vi ikke noe Anonymkode: c9dcc...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:50 #3 Del Skrevet søndag kl 09:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): her fikk vi ikke noe Anonymkode: c9dcc...3b2 Dere søkte gjennom nav og fikk ikke innvilget noe? Hvorfor ikke? Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:55 #4 Del Skrevet søndag kl 09:55 Jeg fikk ikke noe, måtte dekke alt selv. Far hadde fire barn så da ble inntekten hans regnet for å være for lav. Jeg hadde forøvrig halvparten av hans inntekt og bodde alene mens han delte utgifter med de tre andre barnas mor. Anonymkode: 7e48f...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:56 #5 Del Skrevet søndag kl 09:56 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere søkte gjennom nav og fikk ikke innvilget noe? Hvorfor ikke? Anonymkode: 51c30...1c6 fordi far var ikke betalingsdyktig den gangen Anonymkode: c9dcc...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:05 #6 Del Skrevet søndag kl 10:05 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere søkte gjennom nav og fikk ikke innvilget noe? Hvorfor ikke? Anonymkode: 51c30...1c6 Søker en via Nav for å få det dekket inn via bidragspliktige så er det nøktern konfirmasjon de krever fra den som skal betale. det kan være alt fra 4-6 tusen, noe mer enn det tror jeg ikke mottager kan forvente å få. Det er jo opp til bidragsmottaker hvor mye vedkommende vil bruke, men da må det gå fra egen lomme Anonymkode: e8ce2...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:09 #7 Del Skrevet søndag kl 10:09 Nøktern standard for noen år siden, var 5000 kr. Forhåpentligvis er det endret nå. Da prisene har gått mye opp de siste årene. Men dersom det skal tas igjennom NAV, må bidragsmottager legge ut for alt, legge ved kvitteringer og søke i ettertid. Er det noe han ønsker for sitt barn. Hva med heller å bli enige om å dekke hver sine ting. Så kan man betale det man ønsker, ut i fra det man selv skal dekke. Anonymkode: 84ce3...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:45 #8 Del Skrevet søndag kl 10:45 En nøktern, normal konfirmasjon er uten blomster og innkjøpt pynt, man bruker det man har fra før. Hjemmelaget gryterett. Gjester tar med kake. Låner bord og stoler av naboer og venner. Har man ikke plass til gjester hjemme så leier man barnehage, idrettslokale, grendehus eller annet rimelig lokale. Anonymkode: f6a09...127 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:17 #9 Del Skrevet søndag kl 11:17 Tusen takk for svar. den ene parten ønsker selvfølgelig også blomster, men tenker at man f.eks kan kjøpe ni stk «3 for 2» buketter på mester grønn og dele disse opp i vasene på et langbord. Den andre parten vil bestille blomsteroppsatser, store hjemmelagede skilt, ballongbuer, kjøpe nye vaser, lysestaker etc. Jeg kjenner denne parten godt, og vet hvordan hen kan «ta helt av». Jeg er enig med parten som heller vil gi en større økonomisk gave til konfirmanten fremover å betale masse for en fest. det jeg lurer på er om den som vil kjøpe inn alt dette vil kunne kreve den andre for pengene som er brukt på det den anser som unødvendig? F.eks er «velkommen» skilt til 1500 kroner, eller blomsteroppstatser til 5000 kroner (eksemplene er mange fler). NAV vil vel ikke tenke på dette som «nøkternt». jeg presiserer personen som ikke ønsker «full rulle» sier hen gjerne vil betale for pynt, lokale, mat, drikke, kaker og blomster, men vil legge listen og pristaket lavere. Hen ble f.eks forespeilet en pris på 3000 kroner for en ballongbue, og tenker at det er unødvendig. Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:23 #10 Del Skrevet søndag kl 11:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar. den ene parten ønsker selvfølgelig også blomster, men tenker at man f.eks kan kjøpe ni stk «3 for 2» buketter på mester grønn og dele disse opp i vasene på et langbord. Den andre parten vil bestille blomsteroppsatser, store hjemmelagede skilt, ballongbuer, kjøpe nye vaser, lysestaker etc. Jeg kjenner denne parten godt, og vet hvordan hen kan «ta helt av». Jeg er enig med parten som heller vil gi en større økonomisk gave til konfirmanten fremover å betale masse for en fest. det jeg lurer på er om den som vil kjøpe inn alt dette vil kunne kreve den andre for pengene som er brukt på det den anser som unødvendig? F.eks er «velkommen» skilt til 1500 kroner, eller blomsteroppstatser til 5000 kroner (eksemplene er mange fler). NAV vil vel ikke tenke på dette som «nøkternt». jeg presiserer personen som ikke ønsker «full rulle» sier hen gjerne vil betale for pynt, lokale, mat, drikke, kaker og blomster, men vil legge listen og pristaket lavere. Hen ble f.eks forespeilet en pris på 3000 kroner for en ballongbue, og tenker at det er unødvendig. Anonymkode: 51c30...1c6 Hvis disse partene er mor og far, og at disse ikke bor sammen, er selvsagt svaret nei. Uansett hvem av partene som ønsker denne overdådige festen, har foreldren ingen rett til å forvente noe som helst av penger til dette av andre forelder. Anonymkode: 82c52...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:46 #11 Del Skrevet søndag kl 11:46 Ja, det er mor og far som er uenige. Konfirmanten vil antagelig ha «full pakke», antar jeg. Og den ene parten setter derfor den andre parten i dårlig lys når sistnevnte sier hen synes det er unødvendig med slike overdådige ting. som sagt er jeg nærmest den som vil ha en luksus-konfirmasjon, men jeg er ikke enig og føler med den andre. selv arrangerer jeg konfirmasjon i mai for 50 gjester til ca 10 000 kroner. Det blir superkoselig og kjempefint, dog ingen store bestilte bannere eller oppsatser. Gjester tar med seg kaker til kakebord. Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:55 #12 Del Skrevet søndag kl 11:55 Moren min fikk ekstra konfirmasjonsbidrag (gjennom NAV) fra faren min. Feiringen bestod av middag på restaurant for meg, mamma, og to besteforeldre og så kaffe og kaker hjemme hos besteforeldrene mine med cirka ti gjester. Men det er mange år siden. Anonymkode: 58358...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:54 #13 Del Skrevet mandag kl 21:54 5000kr for blomster?? Dette er jo helt hinsides! Slike ting får en ikke dekket gjennom Nav. Vil tro at selv om den som er bidragspliktig har god økonomi så vil ikke Nav innvilge slike ting. Det er nok ikke noe fasit svar på hva en kan få innvilget. En må søke i etterkant og legge frem kvitteringer på det en har betalt. Så det er jo en risiko søker tar på hvor mye en vil få dekket. Det mest naturlige vil være å få bidrag til mat og klær. Neppe til en ballongbue. Anonymkode: b8139...df0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:21 #14 Del Skrevet mandag kl 22:21 Det sier seg vel selv at blomster til 5000 og ballongbuer til 3000 ikke er nøkternt? Kjipt for forelderen som settes i et dårlig lys hos ungdommen av den andre forelderen, men jeg ville sagt at NAV bare kan kreve for «nøktern standard», og hen får sende inn krav med kvitteringer i etterkant til NAV. Så får hen regne med at blomster og ballonger neppe vil bli dekket, og det må hen regne med å betale selv. Så får hen finne ut om det er verdt det eller ikke. Anonymkode: 6d535...587 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet mandag kl 22:26 #15 Del Skrevet mandag kl 22:26 (endret) Det som beskrives i hi er hinsides langt fra det NAV skal dekke. NAV kan i enkelte tilfeller dekke et minimum når foreldrene ikke har råd til noe. Det er selvsagt ikke meningen at de skal dekke noe der foreldrene krangler om hvor mange tusen de skal bruke på blomster. Endret mandag kl 22:27 av Brunello 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 12.45): En nøktern, normal konfirmasjon er uten blomster og innkjøpt pynt En konfirmasjon uten en eneste blomst eller innkjøpt pynt er nok mer i retning gjerrig enn normal og nøktern. Det kan ordnes for under 500kr og jeg har verken deltatt i eller hørt om en eneste konfirmasjon hvor de ikke hadde dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Del Skrevet 11 timer siden Romkom skrev (4 timer siden): En konfirmasjon uten en eneste blomst eller innkjøpt pynt er nok mer i retning gjerrig enn normal og nøktern. Det kan ordnes for under 500kr og jeg har verken deltatt i eller hørt om en eneste konfirmasjon hvor de ikke hadde dette. Jeg forstod den nøkterne beskrivelsen som hva nav definerer nøktern som. Som sagt vil den ene parten også betale for blomster, men ikke bestille egne oppsatser etc. Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden Det er jo åpenbart at du egentlig er den parten som ønsker det stort hvor det føres til store utgifter. Det søkes ikke til NAV når man har råd til å arrangere selv. Kjør på med gryterett, grillmat, pizza eller noe. Kjøp på tilbud. Servietter og og noen lys i en farge konfirmanten liker. Pynt kan sikkert lånes eller begrenset. Plukk blomster ute og sett i vaser. De må ikke være like eller bruk vannglass. Familie bistår sikkert med kakebaking. Siden ene parten virker å ha god økonomi så kan det sikkert kjøpes blomster og være noe litt mer staselig mat. Men det trenger ikke å bugne med ballongdekorasjoner til flere tusen og dyr pynt som kun skal brukes en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Luckiness skrev (1 time siden): Det er jo åpenbart at du egentlig er den parten som ønsker det stort hvor det føres til store utgifter. Det søkes ikke til NAV når man har råd til å arrangere selv. Kjør på med gryterett, grillmat, pizza eller noe. Kjøp på tilbud. Servietter og og noen lys i en farge konfirmanten liker. Pynt kan sikkert lånes eller begrenset. Plukk blomster ute og sett i vaser. De må ikke være like eller bruk vannglass. Familie bistår sikkert med kakebaking. Siden ene parten virker å ha god økonomi så kan det sikkert kjøpes blomster og være noe litt mer staselig mat. Men det trenger ikke å bugne med ballongdekorasjoner til flere tusen og dyr pynt som kun skal brukes en gang. Nå tolker du et innlegg dit du ønsker å tolke det. Nei, jeg er ikke verken mor eller far i denne situasjonen. Du kommer videre med tips og råd for løsning, hvilket jeg spesifikt ba om å IKKE få. Jeg ønsker kun erfaringer fra de som har søkt til nav. om du vil ha enda flere detaljer: min kusine er verdens beste person, men hun er et uøkonomisk surrehue som lever langt over evne. Hennes foreldre møt ofte redde henne it fra kniper. Hennes eksmann er motsatt. De er nå uenige om hva som er nødvendig å betale for. Min kusine ser for seg å bestille alt mulig rart. Eksmannen vil også gi barnet en fin konfirmasjon, men med rimeligere alternativer. Min kusine truer med å søke bidrag til konf gjennom nav, men tror hun kan få dekt lysestaker kjøpt på home&cottage, vaser og alt mulig rart. Hun mener også at siden ingen av de trenger å betale for bunad da den arves, så er det rett og rimelig at de «sparte» 50 000 kronene dyttes inn som «ekstra» i selskapet. Det er veldig vanskelig å sitte å høre på henne klage over eksmannen når jeg vet han har tilbudt seg å bake kaker, kjøpe rimeligere blomster osv, men han blir avvist og kalt gjerrig. Jeg tør ikke si ifra. Jeg er feig, men det hadde vært veldig gøy om hun hadde søkt nav om bidrag og nesten ikke fått dekket noen ting. DERFOR spurte jeg _ikke_ om alternative løsninger. Jeg er for øvrig enig med din løsning, for ordens skyld. Anonymkode: 51c30...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå tolker du et innlegg dit du ønsker å tolke det. Nei, jeg er ikke verken mor eller far i denne situasjonen. Du kommer videre med tips og råd for løsning, hvilket jeg spesifikt ba om å IKKE få. Jeg ønsker kun erfaringer fra de som har søkt til nav. om du vil ha enda flere detaljer: min kusine er verdens beste person, men hun er et uøkonomisk surrehue som lever langt over evne. Hennes foreldre møt ofte redde henne it fra kniper. Hennes eksmann er motsatt. De er nå uenige om hva som er nødvendig å betale for. Min kusine ser for seg å bestille alt mulig rart. Eksmannen vil også gi barnet en fin konfirmasjon, men med rimeligere alternativer. Min kusine truer med å søke bidrag til konf gjennom nav, men tror hun kan få dekt lysestaker kjøpt på home&cottage, vaser og alt mulig rart. Hun mener også at siden ingen av de trenger å betale for bunad da den arves, så er det rett og rimelig at de «sparte» 50 000 kronene dyttes inn som «ekstra» i selskapet. Det er veldig vanskelig å sitte å høre på henne klage over eksmannen når jeg vet han har tilbudt seg å bake kaker, kjøpe rimeligere blomster osv, men han blir avvist og kalt gjerrig. Jeg tør ikke si ifra. Jeg er feig, men det hadde vært veldig gøy om hun hadde søkt nav om bidrag og nesten ikke fått dekket noen ting. DERFOR spurte jeg _ikke_ om alternative løsninger. Jeg er for øvrig enig med din løsning, for ordens skyld. Anonymkode: 51c30...1c6 Hun må jo for all del bare kjøre på, men mest trolig vil ikke slike ting bli godtatt. Jeg har ikke sett at det har stått noen spesiell definisjon i regelverket på hva som regnes med nøktern standar. Jeg fikk ingenting når jeg søkte, men det var fordi far ikke hadde bidragsevne. Og konfirmasjonen vi hadde kostet rundt 10-12 000,-, og det er med koldtbord på restaurant, invitasjoner og pynt. Utenom dette kjøpte jeg bunad til datter som jeg har betalt selv. Det eneste jeg ønsket var at han var med og delte på utgiftene til selve selskapet, spesielt siden han hadde størst familie. Men jeg måtte som sagt betale alt selv. Du skriver at du ikke tør å si noe, men har du spurt om hvorfor hun tenker slike ting er nødvendig? Det er snakk om en dag. Ingen kommer til å sitte om noen år og snakke om hvor fantastisk ballongbuen var. Men om barnet får en pen sum som kan hjelpe senere i livet, er vel kanskje det bedre. Men kan også forstå at det er vanskelig å prøve og argumentere slike ting overfor noen som ikke har økonomisk sans selv.. Anonymkode: b8139...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå