Gå til innhold

Er det lovlig å be leietakere flytte ut før kontrakten løper ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier i en stor bygård i Bergen sentrum, og vi fikk beskjed i fjor vår om at bygården skal selges, men ble forsikret om at vi fikk bo ut kontraktsperioden. 

Jeg hadde da nettopp flyttet inn og hadde en kontrakt på 3 år.

Nå har jeg fått vite fra flere naboer at de har fått oppsigelse og må ut innen 3 måneder, selv om de har 1 år igjen på kontrakten.

Er dette egentlig lov?

Anonymkode: 5b4b0...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette egentlig lov?

Nei.

Anonymkode: 394e5...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo da tilby kompensasjon for å bryte kontrakt. 

Anonymkode: e18a7...2c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 394e5...d34

Og det baserer du på?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det baserer du på?

Ts

I de aller fleste avtaler står det at begge parter kan si opp med tre måneders varsel.

Ergo kan de gjøre det ja. Vet dog om folk som har fått bo litt lenger etter en dialog med nye eiere..

Anonymkode: eff15...898

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier kan si opp med tre måneders skriftlig varsel. Se husleieloven kap 9. Kjedelig når man hadde håper å bo der lenge, men det er altså lovlig. Du kan selvfølgelig protestere på oppsigelsen, men kommer neppe noen vei da ny eier også kan si deg opp.

Anonymkode: 78b79...720

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg leier i en stor bygård i Bergen sentrum, og vi fikk beskjed i fjor vår om at bygården skal selges, men ble forsikret om at vi fikk bo ut kontraktsperioden. 

Nå har jeg fått vite fra flere naboer at de har fått oppsigelse og må ut innen 3 måneder, selv om de har 1 år igjen på kontrakten.

Er dette egentlig lov?

Er dette i Strandgaten på Nordnes der det skal bygges om til hotell? 
Uansett, er dere flere i samme situasjon så bør dere kontakte en felles advokat.

Anonymkode: 47717...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg tatt kontakt med advokat for å ha hørt dine rettigheter og du vil få riktig svar

Om boligen er solgt med utleiere så skal de nye eierne forholde seg til den opprinnelige kontrakten. Men jeg kan ikke reglene 100% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese hva som står i din kontrakt. Det vanlige er at leieperioden er tre år, men at begge parter har gjensidig oppsigelsesrett med 3 mnd oppsigelsesfrist i perioden. Dvs man har en automatisk utløpsdato men man kan også avbryte før. Noen avtaler imidlertid tre år UTEN noen oppsigelsesmulighet i perioden: da kan de ikke si opp underveis og det blir snakk om erstatning for kontraktsbrudd osv hvis man likevel bryter ut før avtalt tid.

Anonymkode: f25ff...d35

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er kontrakt på tre år, men at begge parter kan si opp etter 9 måneder, med 3 måneders oppsigelsestid, dvs totalt 12 mnd. 

Anonymkode: f9452...58b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel kan kontrakten sies opp med 3 måneders varsel, men sjekk detaljene i din kontrakt. Skal huseier si deg opp må de ha en god grunn. Om nye eiere skal renovere bygget eller gjøre det om til noe annet enn utleieboliger tipper jeg at de kan si deg opp, men om det skal fortsette som utleie med én gang stiller det seg antakelig annerledes (men da hadde de nok solgt med leietakere inkludert og dere hadde ikke blitt sagt opp). 

Anonymkode: 5e883...de2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vanlige er kontrakt på tre år, men at begge parter kan si opp etter 9 måneder, med 3 måneders oppsigelsestid, dvs totalt 12 mnd. 

Anonymkode: f9452...58b

Nei, bindingstid er ikke «det vanlige». De 9 mnd binding betyr at leietaker har rett til å fremleie boligen om de har god grunn for å ikke kunne bo der selv, og det er det ikke mange utleiere som er interessert i. Derfor er det vanlige en tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt med gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder.

Anonymkode: 5e883...de2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husleieloven §9-5

Utleier kan terminere leieforholdet dersom bolig skal bygges om.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Det er mulig TS kan bevise at det var besluttet å bygge om ved inngåelse av leiekontrakt og at premissene for inngåelse derfor var falske. Dette er antakelig en lang og dyr vei å gå, men ta kontakt med www.leieboerforeningen.no for juridiske råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette i Strandgaten på Nordnes der det skal bygges om til hotell? 
Uansett, er dere flere i samme situasjon så bør dere kontakte en felles advokat.

Nei

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snok1 skrev (5 timer siden):

Husleieloven §9-5

Utleier kan terminere leieforholdet dersom bolig skal bygges om.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Det er mulig TS kan bevise at det var besluttet å bygge om ved inngåelse av leiekontrakt og at premissene for inngåelse derfor var falske. Dette er antakelig en lang og dyr vei å gå, men ta kontakt med www.leieboerforeningen.no for juridiske råd.

Det er jo det de gjør i Rothaugkvartalet. Der kaster de ut alle leieboerne fordi byggene skal gjøres om til borettslag/selveier? Der er det lov å avslutte kontraktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke vært på leiemarkedet siden 2006. Skal man ha stabilitet eller i det hele tatt stifte familie, så må man kjøpe bolig. Noe annet er svært ustabilit.

Anonymkode: 06461...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har ikke vært på leiemarkedet siden 2006. Skal man ha stabilitet eller i det hele tatt stifte familie, så må man kjøpe bolig. Noe annet er svært ustabilit.

Anonymkode: 06461...620

God dag, mann! - Økseskaft 

Anonymkode: 92bcb...d2a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er dette egentlig lov?

Nja, tja.... Her er slik jeg har forstått det ifm egen utleievirksomhet: Har man en tidsbegrenset kontrakt, f.eks. på tre år, så kan utleier si opp kontrakten med den oppsigelsesfristen som står i avtalen  ifm salg, omfattende oppussing eller at utleier eller nærstående familie skal bruke boligen.

Ved en løpende tidsubestemt kontrakt bortfaller muligheten for å si opp leietaker med begrunnelsen at boligen skal selges.

Dette er slik jeg har fått det fremlagt, men jeg sitter ikke med fasiten. Hvis noen vet at det er annerledes må de gjerne korrigere. 🙂

Hvis naboene dine har tidsbegrensede kontrakter er det nok juridisk innenfor at de får oppsigelse selv om det gjenstår ett år av kontrakten. 

Du er dermed også i faresonen da dessverre.

Hvis naboene har en løpende tidsubestemt kontrakt kan de nok likevel sies opp dersom ny eier kan påberope seg at de skal totalrenovere gården, leiligheter og infrastruktur som vann/avløp/elektrisk.

Anonymkode: 65adf...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...