Gå til innhold

Livet etter overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er livet etter overgangsalderen? Forsvinner hetetoktene og humørsvingningene? Roer ting seg og blir stabilt?

Anonymkode: 8003d...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Vel, slutt på sex i alle fall. Lysten er helt borte, og det er helt greit.

Anonymkode: 3ae6e...c44

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg råder alle kvinner til å se "Hjernen i overgangsalderen" på NRK. Det er et program fra BBC som tar opp viktige temaer om overgangsalderen. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med ei dame i slutten av seksti årene nylig, som sa at livet etter overgangsalderen var helt topp.

Alle symtomer var borte og hun var seg selv igjen.

Husker ikke om hun sa hun gikk på hormoner eller ei

Anonymkode: 2f958...87f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakket med ei dame i slutten av seksti årene nylig, som sa at livet etter overgangsalderen var helt topp.

Det er kjempeviktig at alle kvinner setter seg inn i dette før de når overgangsalderen. Tidligere ble kvinner advart mot hormonbehandling, noe som gjorde overgangsalderen til "et levende helvete" for mange kvinner. Dette tas opp i programmet jeg linket til over her og.

Heldigvis så ser fagfolk annerledes på hormonbehandling ved overgangsalderplager idag:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/leger-kvier-seg-fortsatt-for-a-gi-ostrogen-til-kvinner-i-overgangsalder-1.16212108

Endret av Sur sitron
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen lever med hetetokter og lignende utfordringer resten av livet 

Anonymkode: c04c9...df1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sur sitron skrev (36 minutter siden):

Det er kjempeviktig at alle kvinner setter seg inn i dette før de når overgangsalderen. Tidligere ble kvinner advart mot hormonbehandling, noe som gjorde overgangsalderen til "et levende helvete" for mange kvinner. Dette tas opp i programmet jeg linket til over her og.

Heldigvis så ser fagfolk annerledes på hormonbehandling ved overgangsalderplager idag:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/leger-kvier-seg-fortsatt-for-a-gi-ostrogen-til-kvinner-i-overgangsalder-1.16212108

Har inntrykk av at de damene som kommer uvanlig tidlig i oa, som disse damene, begynner med hormonterapi uten å tvile på om det er riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Håper virkelig at man ikke må vente helt til slutten av 60-årene før man blir seg selv igjen :forferdet:

Anonymkode: b4c64...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sur sitron skrev (43 minutter siden):

Så det programmet. Helt på slutten blir det også sagt at man oppnår akkurat det samme med kosthold og trening som med hormonbehandling (lindring av symptomer og forebygging av div sykdommer)

Anonymkode: 8003d...dfa

• Liker 2
Skrevet
Sur sitron skrev (48 minutter siden):

Man blir frarådd å gå på hormonbehandling etter 60 år. Jeg sliter fælt med hetetokter og annen dritt. Legen min sa at jeg kan risikere å slite med dette livet ut. Noen gjør det. Jeg er 64.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen gikk helt problemfritt, og sexen ble faktisk bedre. Mindre stress uten prevensjon og hormoner. 

Anonymkode: e744e...fc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper virkelig at man ikke må vente helt til slutten av 60-årene før man blir seg selv igjen :forferdet:

Anonymkode: b4c64...645

Legen min sa at det er ikke sikkert det går over. At man må slite med dette resten av livet. Jeg er 64 og har fremdeles plager. Dette gjelder selvsagt ikke alle.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overgangsalderen gikk helt problemfritt, og sexen ble faktisk bedre. Mindre stress uten prevensjon og hormoner. 

Anonymkode: e744e...fc5

Ikke tørre slimhinner?

AnonymBruker
Skrevet

Hetetokter og dårlig nattesøvn gikk over etter tre år. Ingen andre plager. Tok ingen medisiner. Sex er like bra som før.

Anonymkode: a920c...a91

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (11 minutter siden):

Man blir frarådd å gå på hormonbehandling etter 60 år. Jeg sliter fælt med hetetokter og annen dritt. Legen min sa at jeg kan risikere å slite med dette livet ut. Noen gjør det. Jeg er 64.

Jeg har fått østrogen på blå resept nylig og skal gå på det resten av livet. 

Fikk det utskrevet at gynekolog på sykehuset og jeg er over 60.

Anonymkode: e7fc6...fea

• Liker 1
  • Nyttig 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, slutt på sex i alle fall. Lysten er helt borte, og det er helt greit.

Anonymkode: 3ae6e...c44

Har du en partner? Synes i så fall partneren også at det er greit? 

Anonymkode: 51db5...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilke plager hadde du?

Anonymkode: 51db5...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hetetokter og dårlig nattesøvn gikk over etter tre år. Ingen andre plager. Tok ingen medisiner. Sex er like bra som før.

Anonymkode: a920c...a91

Høres bra ut. Er på 2.året med hetetokter og søvnproblemer. Er bare 46, så er redd dette aldri stopper. Ønsker ikke hrt pga migrene. Spiser mye sunnere og trener. Håper dette blir bedre snart. 

Anonymkode: ffa85...484

AnonymBruker
Skrevet

Livet i overgangsalderen før og etter hormoner er ihvertfall stor forskjell! 

Anonymkode: 543f5...b77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Håper ikke du kun tar østrogen men også progresteron via tablett, spiral el.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres bra ut. Er på 2.året med hetetokter og søvnproblemer. Er bare 46, så er redd dette aldri stopper. Ønsker ikke hrt pga migrene. Spiser mye sunnere og trener. Håper dette blir bedre snart. 

Anonymkode: ffa85...484

Noen får mindre migrene på hormoner.

Anonymkode: 38fa0...a5b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...