Gå til innhold

Er det for tidlig å plante sommerblomster nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg plantet påskeliljer, stemorsblomster og perleblomster på en grav palmehelgen, og nå etter tre uker med mye sol og varme er påskeliljene/stemorsblomster avblomstret.

Hadde tenkt å vente til rundt 1 juni for å sette ned sommerblomster, men nå frister det å sette ned blomstene til 17 mai, men lurer på om det er vanlig? 

Anonymkode: b54ca...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den våren vi har hatt nå har vært uvanlig varm, og alt i naturen ligger ihvertfall 3 uker før det som har vært vanlig tidligere.

Man vet aldri om det blir frostnetter i mai, men om det fortsetter slik det har gjort hittil i år, så ville jeg ha tatt sjansen. 

Anonymkode: ea4f4...48e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter nok til første juni ca. Det er meldt -1 her om natta.

Hvis jeg klarer å holde ut, hehe, nå gleder jeg meg masse til å plante 🌼

Anonymkode: 3761b...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du bor. Her jeg holder til pleier de å si at det er trygt et par dager før 17 mai, for da er nattefrosten mer eller mindre garantert borte. Nå har vi hatt det såpas varmt hittil at jeg sjekket langtids værmeldingen. Er ikke spådd noe frost før 17 mai og da kommer det nok ikke etter. Jeg dro derfor på hagesentret idag og shoppet som en gal. Skal plante ut alt i morgen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du bor, og hva du ønsker å plante. 

Her blir det så godt som garantert ikke frost. Så jeg har plantet ut ting som tåler ned mot 0-3, men ingenting som trenger minst 10. 

Men det er ikke dumt å herde noen dager først - ha det ute på dagtid. Da tåler det en del mer. 

Anonymkode: ef86f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drt må være 8 grader i jorda, og null fare for nattefrost.

Anonymkode: f8160...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte tre Marguerite’s nå og har i krukker. Blir det meldt noe i nærheten av frost så tar jeg de bare inn om natten. Venter dog med å plante ute i bedd. Bor i Oslo…

Anonymkode: ad74b...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg vente en stund med å plante annet enn stemorsblomster og påskeliljer. Her snødde det i går,så det må bli varmere over flere dager før jeg planter flere blomster.

Anonymkode: 5f5c3...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planter på grava til mine foreldre og min bror til 17. mai, men da med planter som tåler noen minusgrader. (dvs. i fjor var unntaket, da tørket alt bort av sydenvarme her).

Hjemme plantet jeg utendørs til 17. ett år, satte ut krukker osv., og alt frøs bort. Med dette friskt i minne så venter jeg nå til begynnelsen av juni.

Planter/pynter kun med stemor inntil videre. Stemora kan klippes litt tilbake og tilføres gjødsel, så blomstrer den igjen.

Dette er i Trøndelag. 

Anonymkode: 4ec1d...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg plantet påskeliljer, stemorsblomster og perleblomster på en grav palmehelgen, og nå etter tre uker med mye sol og varme er påskeliljene/stemorsblomster avblomstret.

Hadde tenkt å vente til rundt 1 juni for å sette ned sommerblomster, men nå frister det å sette ned blomstene til 17 mai, men lurer på om det er vanlig? 

Her rett ved Oslo har jeg kjøpt inn de plantene som jeg ikke dyrker fram selv. Før øyeblikket står de i pottene de ble kjøpt  i garasje over natten og står ute i skygge på dagen (det med skygge er antagelig ikke nødv for kjøpte planter, men jeg gjør det allikevel). Kommer antagelig til sine endelige steder neste helg, men selv der kan de flyttes inn i garasje om det skulle bli nødv. Egne planter kommer endelig ut fra rundt 20. mai alt etter hva langtidsvarselet sier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bor i Bergen

Ts

Da går det veldig greit å plante ut før 17.mai, 👍 og om du er i tvil, så sjekk langtidsvarselet. 

Anonymkode: ea4f4...48e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...