Gå til innhold

Lommepenger til VGS-elev. Hvor mye totalt per år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger sammen alt dere gir i lommepenger til tenåringen i VGS-alder, hvor mye blir det per år? 

Lommepenger til ferie, kino, godteri, blader, bøker, spill, klær, sko, sminke, sjampo, frisør, kontaktlinser, linsevæske, hobbyting, julegaver, bursdagsgaver osv. Hva blir det totalt per år? Skriv gjerne alder på tenåringen din. 

Anonymkode: 0f9b0...da4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

12 000.

Mine har jobb så de får kun 1000 pr måned. 

Barnetrygden sparer jeg til dem + litt til

Anonymkode: 05767...231

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jammen ikke godt å si.... Vil tippe 15-20 tusen. Gutt 16. 

Anonymkode: 7e682...186

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du legger sammen alt dere gir i lommepenger til tenåringen i VGS-alder, hvor mye blir det per år? 

Lommepenger til ferie, kino, godteri, blader, bøker, spill, klær, sko, sminke, sjampo, frisør, kontaktlinser, linsevæske, hobbyting, julegaver, bursdagsgaver osv. Hva blir det totalt per år? Skriv gjerne alder på tenåringen din. 

Til disse tingene får ungdommen 12.000 kr pr år. Dette betaler ungdommen av lommepengene sine, så lenge de går på videregående 15-18 år. 

Julegaver+ bursdagsgaver er ikke fast hos oss. Det blir etter hva de trenger/ønsker seg og kan variere flere tusen fra år til år. 

Frisør, shampo og andre nødvendigheter dekker vi når det er behov og har ikke regnet på hva det blir. 

Anonymkode: 0db80...30c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Julegaver+ bursdagsgaver er ikke fast hos oss. Det blir etter hva de trenger/ønsker seg og kan variere flere tusen fra år til år. 

Sorry, jeg skrev uklart. Mente lommepenger til at tenåringen kan kjøpe gaver til familie og venner. 

AnonymBruker
Skrevet

4000 i mnd, kjøper «alt» selv, inkl klær. Mat i huset betaler vi, og ved behov hvis det er noe spesielt. 

Anonymkode: 0dfae...d08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sorry, jeg skrev uklart. Mente lommepenger til at tenåringen kan kjøpe gaver til familie og venner. 

De får 1000 kr ekstra til å kjøpe julegaver til foreldre/søsken og venner. Ut over det må de bruke av de vanlige lommepengene sine. 

AnonymBruker
Skrevet

Tipper rundt 50-60 000. Om man skal regne med lunsjer - bare det er jo over 1000kr i mnd. 

Mobil 400kr, månedskort 450kr, pluss alt annet.

Anonymkode: 502a4...5c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jobber ungdommen (17år) og får derfor ikke lommepenger. Men hun får alt av nødvendigheter, det «vanlige» som klær, sko, mobilabbonement, shampoo osv. Skal hun derimot ha ekstra dyre ting, spesial greier og merker, får hun legge til dette. Lommepenger tenker jeg er penger man kan bruke fritt på fritid og «gøy», og ganske normalt at hun bruker lønna si på dette. Grei måte å bevege seg mot voksenlivet på.

Anonymkode: 06817...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Far gir 500,- fast i mnd, jeg dekker trening og mobil (abonnement og nedbetaling av telefon), så tilsammen der er vi på rundt 1500,- pr mnd. Så får han litt her og der ved behov.. han blir lærling til høsten og vil da kunne dekke mer selv.

Anonymkode: 03454...a33

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Hva med kontigenter, cup’er, treningslisenser, forsikring, selve feriene (ikke bare lommepenger), hygieneartikler utenom ren sminke, klær, mat? Transport, medisiner, konsertbilletter, Skiller vi kodemat hjemme og mat på kafé? Vi bruker mange tusener i måneden. Men det gjør vi på oss selv også. 

Anonymkode: cfecf...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Gir etter behov og ønsker. Er fornuftig, tenker seg om, jobber aktivt med skole og idrett. Innimellom ser du at ting betyr enormt mye - så da overfører jeg gjerne litt. Når jeg får stjerner i øynene og bruker litt for mye på Sephora på en ferietur, så fortjener hun det samme. 

Kino med venner får de alltid penger til. Samme med hobbyting. Slike ting er bare sosialt, og utviklende. 

Sjampoo, frisør, enkel sminke, kontaktlinser, linseveske, alt av hygieneprodukter, betaler jeg selvfølgelig direkte. Eller overfører om de må kjøpe selv. 

Anonymkode: d0f67...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått lommepenger siden de var 15 her, da tjente de pengene selv til ting. De har nå heler ikke hatt behov for kino , gå på kjøpesenter osv. Så der har de spart stort sett det de tjener, sparee til bolig osv

Anonymkode: af52c...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke fått lommepenger siden de var 15 her, da tjente de pengene selv til ting. De har nå heler ikke hatt behov for kino , gå på kjøpesenter osv. Så der har de spart stort sett det de tjener, sparee til bolig osv

Huff... Jeg fikk spare alt jeg tjente selv til bolig, og det hjalp meg inn på boligmarkedet i 20-årene. Og slapp å jobbe parallelt med skole, så lenge jeg leverte gode karakterer. Når det gjaldt det sosiale satt pengene alltid løst. Velger nå samme tilnærming selv, da dette ga meg en kick start både når det gjaldt høyere utdanning, og inngang boligmarked. 

Har man dårlig råd er det jo selvfølgelig mulig nødvendig. Men du har virkelig forsørgerplikt til de er ferdig med videregående. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

4000 i mnd, kjøper «alt» selv, inkl klær. Mat i huset betaler vi, og ved behov hvis det er noe spesielt. 

Anonymkode: 0dfae...d08

Samme sum planlegges det også at min skal få fra neste år når hun blir 16. Det skal dekke klær, kosmetikk og slike løpende utgifter skal hun da dekke selv. Om hun kjøper mat på skolen, må hun selv betale. Tar hun med matpakke hjemmefra, betaler jeg ;)

Mat i bolig, busskort, mobil o.l dekkes av meg enda. 

Anonymkode: d6609...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir 1000 i måneden, kun det. Da lærer de å fordele pengene. Får dekket busskort, mobil, klær sko og treningsabbonnent så disse pengene er kun lommepenger og skal dekke forbruk på fritid. Går mest til mat ute tror jeg.

Anonymkode: 3b912...aca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff... Jeg fikk spare alt jeg tjente selv til bolig, og det hjalp meg inn på boligmarkedet i 20-årene. Og slapp å jobbe parallelt med skole, så lenge jeg leverte gode karakterer. Når det gjaldt det sosiale satt pengene alltid løst. Velger nå samme tilnærming selv, da dette ga meg en kick start både når det gjaldt høyere utdanning, og inngang boligmarked. 

Har man dårlig råd er det jo selvfølgelig mulig nødvendig. Men du har virkelig forsørgerplikt til de er ferdig med videregående. 

Vi kjøper nå alt annet til de klær osv.

Og at de frivillig har jobbet litt helg for å tjene egene penger ser jeg faktisk ikke noe galt i. Det å hatt sommer jobb om sommeren og satt på konto og lært å posjonere ut utover året til å kjøpe godteri, brus osv for ser jeg heler ikke problemet med.  Hvis du syns det er feil ja, da er jeg jaggu glad jeg har ungdom som er glad i å kunne bidra i samfunnet. En som jobber på gamlehjem 2 helger u mnd, avløser i sommerferien 

Andre avløser og fadt lærling jobb og klar for fagprøven nå.

Og alle foreldre har ikke råd til å gi flere 1000kr til ungdommen i mnd til å  bruke til alt mulig rart. De har fått det de har trengt, men ting må de faktisk beyale selv for egene penger, noe jeg å tror de lærer mye mer av at de må spare opp selv til ting de trenger en å få det rett i hendene som jeg ofte leser her inne.

Tvile og på at det  er mange 17 åringer som kan kjøpe seg vil uten foreldre spytter inn eller hjelpe,  her var ungdommen rumlig stolt når de kunne kjøpe bil uten lån eller hjelp fra oss, tjent av egene penger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi kjøper nå alt annet til de klær osv.

Og at de frivillig har jobbet litt helg for å tjene egene penger ser jeg faktisk ikke noe galt i. Det å hatt sommer jobb om sommeren og satt på konto og lært å posjonere ut utover året til å kjøpe godteri, brus osv for ser jeg heler ikke problemet med.  Hvis du syns det er feil ja, da er jeg jaggu glad jeg har ungdom som er glad i å kunne bidra i samfunnet. En som jobber på gamlehjem 2 helger u mnd, avløser i sommerferien 

Andre avløser og fadt lærling jobb og klar for fagprøven nå.

Og alle foreldre har ikke råd til å gi flere 1000kr til ungdommen i mnd til å  bruke til alt mulig rart. De har fått det de har trengt, men ting må de faktisk beyale selv for egene penger, noe jeg å tror de lærer mye mer av at de må spare opp selv til ting de trenger en å få det rett i hendene som jeg ofte leser her inne.

Tvile og på at det  er mange 17 åringer som kan kjøpe seg vil uten foreldre spytter inn eller hjelpe,  her var ungdommen rumlig stolt når de kunne kjøpe bil uten lån eller hjelp fra oss, tjent av egene penger

Bil også? Det er da virkelig unødvendig, og et enormt pengesluk. 

Bolig før bil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bolig før bil. 

Det kommer faktisk litt an på hvor man bor. Mange steder er det helt nødvendig med bil for å komme seg rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bolig før bil. 

Bare for å komme på jobb her så må en ha bil, går ikke buss,tog eller trikk

For å få lærlingplass var et av kravene at de har førerkort. Så da må en  ha bil enkelt og greit.

Og når de og sparer til bolig så er det 0 problem med bil i tilleg.

Men du bor vel mitt i sentrum og ungdommen kan gå til alt som er.

Her er nærmeste butikk 22 km unna, nærmeste skole er nå etter nedleggelse 35 km unna. Ungdomsklubb 22km osv. Og ingen buss. Så ja her kjørte de traktor og atv så fort de fikk den lappen, og så bil

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...