Gå til innhold

Erfaring med verge ved demens?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far er gift og bor med min mor og han har demens. Han lager jevnlig utfordringer ved at han inngår avtaler han ikke forstår (abonnementer, strøm, Internett etc) og ikke behøver, i tillegg til at han handler ukontrollert på nett, som noen eksempler.

Vi barna lurer på om vi kan gjøre noe for å begrense ham i dette. I praksis håndterer mor økonomien og han har ikke noe reelt ansvar i hverdagen... 

Jeg antar egentlig at demensen hans ikke har gått langt nok ennå, men er det noen som har erfaring med å få på plass verge for demensrammet? Kan dere si noe om hvor langt demensen var kommet og hvordan dere gikk frem?

Anonymkode: 85558...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere trenger fremtidsfullmakt og legeerklæring. Ta kontakt med Statsforvalteren.

Eventuelt gjør sånn at Bank-ID hans blir sperret.

Anonymkode: a745c...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så dement at han allerede gjør rare ting, er det nok for sent med fremtidsfullmakt. Den må lages mens fullmaktgiver er ved sine fulle fem og vet hva han signerer på. Kontakt fastlegen og Statsforvalteren. Her bør mor bli verge og far fratas alle økonomiske fullmakter, herunder sperret bankID.

Anonymkode: ee183...ce8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis han er så dement at han allerede gjør rare ting, er det nok for sent med fremtidsfullmakt. Den må lages mens fullmaktgiver er ved sine fulle fem og vet hva han signerer på. Kontakt fastlegen og Statsforvalteren. Her bør mor bli verge og far fratas alle økonomiske fullmakter, herunder sperret bankID.

Anonymkode: ee183...ce8

Han kan fremdeles være i stand til å forstå hva han signerer på selv om han har blitt ukritisk når det gjelder shopping. Det behøver ikke å være for sent med fremtidsfullmakt, nei.

Anonymkode: 81a41...52b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok for sent med fremtidsfullmakt, da symptomer allerede har kommet. Dette er veldig strengt. 

Men dere kan søke verge for han. Din mor, eller en av dere barna kan være verge. Min far ble dement og begynte som din, bestilte masse rart på nett, opprettet avtaler osv. Min mor ble verge, og dersom han da opprettet noe etterpå, kunne hun bare vise til at han hadde verge, og derfor ikke kunne inngå slike avtaler, og da måtte de alltid frasi seg pengene/ slette regningene. 

Anonymkode: 306e5...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I praksis håndterer mor økonomien og han har ikke noe reelt ansvar i hverdagen... 

DIn mor bør starte med å forlegge hans kort og bankid. Det er fort gjort å rote bort ting når man rydder.

Anonymkode: cb430...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 21.18):

Min far er gift og bor med min mor og han har demens. Han lager jevnlig utfordringer ved at han inngår avtaler han ikke forstår (abonnementer, strøm, Internett etc) og ikke behøver, i tillegg til at han handler ukontrollert på nett, som noen eksempler.

Vi barna lurer på om vi kan gjøre noe for å begrense ham i dette. I praksis håndterer mor økonomien og han har ikke noe reelt ansvar i hverdagen... 

Jeg antar egentlig at demensen hans ikke har gått langt nok ennå, men er det noen som har erfaring med å få på plass verge for demensrammet? Kan dere si noe om hvor langt demensen var kommet og hvordan dere gikk frem?

Her tar du en prat med fastlegen eller statsforvalter. Begge har veiledningsplikt. 

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 21.23):

Dere trenger fremtidsfullmakt og legeerklæring. Ta kontakt med Statsforvalteren.

Eventuelt gjør sånn at Bank-ID hans blir sperret.

Anonymkode: a745c...1d2

Hvorfor svarer du på noe du ikke kan noe om? 
Fremtidsfullmakt når personen er begynt å rote, er for sent. Legeerklæring får hen neppe fordi mor i familien styrer økonomien. 
Bank id trenger man ikke for å handle på nettet, å sperre den har lite for seg i denne sammenhengen. 

Men det som kan ha noe for seg er å sette sperre for fjern salg i Brønnøysundregistrene. Da skal ikke strømselskap m.m. kunne ringe han og lure han inn i ulike abn. Noe kan og sperres via hans mobilabn. Men der er spørsmålet om hen er dement nok. 

Anonymkode: bec97...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...