Gå til innhold

Hvit fisk: tips til gode, enkle oppskrifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker fiskesuppe. Og stekt lyr eller sei med råkost og poteter. Andre tips? Ildfast form med noe oppi? Hvordan lager dere dette? 

og får man tak i lyr i frysedisken?

Anonymkode: f8d9c...e25

AnonymBruker
Skrevet

Torsk med soyasmør er kjempegodt og veldig enkelt. Brun smør med løk og soyasaus. Server til kokt eller stekt torsk og poteter. 

Anonymkode: 1a2d6...1da

AnonymBruker
Skrevet

Det søte livs torsk med hvitløk og cherrytomater i fløte i form er god. Liker også å lage curry med ferdig paste og kokosmelk, det blir godt 😊

Anonymkode: 81c20...0ba

Skrevet

En favoritt her hos oss. Jeg bruker sei, og har gjerne litt revet ost på toppen.

Fisk med chorizo 
3-4 porsjoner 700-800 gr fisk (sei eller torsk)

2 store løk Ca 200 gr chorizopølse

250 gr cherrytomater

3-4 fedd hvitløk

1 ts timian

Salt og pepper

3 dl fløte

2 sp smør

---

Ris 

Fremgangsmåte: Surr løk og hvitløk i stekepanne til passe mykt. Tilsett chorizopølser (i små biter) samt tomater (delt to). Rør rundt. Skjær opp fisken i passe biter (ca 2 cm tykk, 4 cm lang). Legg i ildfast form. Krydre med salt og pepper. Hell over løk/tomater/chorizo-blandingen. Slå over fløten 
Stek i ovn ca 30 -45 min - 200 grader varmluft. Bruk bakepapir over forma på slutten om det blir veldig brunt på toppen. Kos ris som anvist på pakken og server til! 

Jeg har gjerne en enkel salat som tilbehør i tillegg til ris.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torskegryte.

Torsk, potet, gulrot, blomkål og purreløk legges lagvis mer litt smør, salt og pepper mellom lagene. Litt vann i bunnen for at det ikke skal svi seg.

Potet og gulrot skjæres i skiver.

Anonymkode: ea5f6...48e

Skrevet

I stedet for å tenke på retter som inneholder "hvit fisk".... Så heller lær deg å lag "hvit fisk" på en enkel måte, som funker 100% hver gang, eventuelt som pannestekt "vendt i egg og mel, stekt i smør"..... Og heller fokusere på å variere tilbehøret.... Da kan du eksperimentere uten å lage noe krøll... :) 

Fisken blir da den samme hver gang.... Men retten i sin helhet kan bli veldig variert :) 

Skrevet
Haldrup skrev (5 minutter siden):

I stedet for å tenke på retter som inneholder "hvit fisk".... Så heller lær deg å lag "hvit fisk" på en enkel måte, som funker 100% hver gang, eventuelt som pannestekt "vendt i egg og mel, stekt i smør"..... Og heller fokusere på å variere tilbehøret.... Da kan du eksperimentere uten å lage noe krøll... :) 

Fisken blir da den samme hver gang.... Men retten i sin helhet kan bli veldig variert :) 

Altså hæ? Dette ga ingen mening. Det er jo variasjon hun er ute etter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En klassiker her i huset er 

løk, hvitløk, litt chili, hermetiske sherrytomater, paprika, helt både rød og andre farger, litt grønnsaksbuljong(  jeg bruker fond, de koppene med geleaktig innhold)

surrer løk og etter hvert hvitløk og chili(er jeg lat deler jeg bare hvitløksfeddene i to eller tre og har de oppi med en gang med løken). Tilsetter paprika i biter og surrer litt til før jeg tilsetter tomatene og grønnsaksbuljongen. Koker ca 10 min, til paprikaen er passe myk og sausen har satt seg litt. Smaker til med salt og pepper. 
Salter fisken før jeg deler den opp i store terninger som jeg stikker forsiktig ned i sausen. Lar det trekke/småkoke til fisken er ferdig. Rører fisken forsiktig inn i sausen før servering. Fisken deler seg såvidt, men skal ikke bli grøt. Pleier å servere med couscous. 

Skrevet
Macro skrev (2 timer siden):

Altså hæ? Dette ga ingen mening. Det er jo variasjon hun er ute etter.

Poenget er at hvit fisk smaker hvit fisk, uansett hva du gjør med den.... men det er veldig mange måter å ødelegge god fisk på.... Så ved å endre tilbehøret i stedet for retten som fisken inngår i da får man det beste av begge verdener... 

AnonymBruker
Skrevet

Lettsaltet torsk med nykokte mandelpoteter, bacon, kokte gulrøtter og flatbrød med smør. Det samme tilbehøret passer til røkt torsk og til buknafesk. 
Lettsaltet uer med nykokte mandelpoteter, kokt gulrot og flatbrød. 
Stekt seibiff med løk, fløtesaus og råkostsalat laget av eddik, ikke bare sitron. 
Kokt torsk med poteter, gulrot og flatbrød. 
Sprøstekte torsketunger med poteter og råkostsalat. 

Synes hvit fisk som torsk, sei og uer bør serveres på tradisjonelt vis de få gangene i året jeg serverer det. 

Anonymkode: 709b4...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker dere bare om torsk? Hvit fisk er mye mer enn torsk og sei! 

Lange er kjempegodt, faktisk litt kjøttaktig. Smaker ikke hvit fisk på samme måte. 

Kveite er også helt fantastisk! 

Anonymkode: 19dea...ddd

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner nøyaktig hva du mener - helt enig.

Jeg lager masse fiskemiddager med utallige variasjoner, men tilberedningen av selve fisken er nokså konstant, dvs det varierer med fiskeslaget. Kveitefilet i ovnen ved 150 grader til stykket akkurat flaker seg, skatevinge vendt i mel, salt og pepper og stekt i panne på begge sider til den er gyllen, og torskefilet enten skinnstekt i panne, ovnsbakt ved 170 til den flaker seg, eller trukket ved 80 grader i olivenolje i noen få minutter.

Så har jeg et arsenal av sauser og grønnsakstilbehør som kombineres med fisken, og den listen er uendelig. Smørsaus (med friske urter og/eller ørretrogn), brunet smør (med soyasaus, sesamolje og lime, eller med sjalottløk, kapers og persille feks), kremet skalldyrsaus (av feks rekeskallkraft), salsa verde, chimichurri, currysauser med kokosmelk, romesco (grillet paprika, ristede mandler ++)... Puréer av feks gulrot og ingefær, rødbeter og semitørkede tomater, jordskokk, gresskar, frosne erter, grillet aubergine... Og eller ovnsstekte rotgrønnsaker (feks glasert med sherryeddik eller balsamico og honning eller lønnesirup), sprøstekte potetbåter eller pastinakk, grillede grønnsaker (feks squash), saltbakte småløk, kokte Puy-linser eller byggryn med vinaigrette, risotto med safran og skalldyrkraft, eller rett og slett grønnsaker dampet på rist med litt havsalt og olivenolje (asparges, blomkål, reddiker, neper, vårløk, purre..).

Når man deler opp tilberedningen på denne måten og lager fisken for seg blir det lettere å få alt (og særlig selve fisken) riktig varmebehandlet - altså hverken for lite eller for mye. Og husk: Det viktigste tilbehøret til enhver fiskerett er en sitronbåt!

Anonymkode: d5a0c...9e1

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...