AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Jeg vet derimot at jeg er ganske fordomsfull. Den friheten tar jeg meg. Jeg har en mindre hund, og hvis uhellet er ute med en stor hund(= stor kjeft) så kan tusen og ett være ute. Hunden min er mindre fordomsfull enn meg virker det som. Jeg stoler bare ikke på enkelte raser sånn er det. På et individnivå kan jeg ikke vite noe som helst selvsagt. Så da blir holdningen min at jeg må generalisere. Og det er på dette jeg blir dømt som hysterisk fra noen jeg kjenner. Jeg opptrer jo utad langt ifra hysterisk, jeg snakker rolig og hunden min er rolig og positiv.. Det er altså det at jeg kun er restriktiv i møte med større hunder, da er jeg pr.def hysterisk. Jeg bor i storbyen så der får jeg dessverre med meg litt for ofte historier om slike tragedier. Jeg har et ekstra øye på eieren, hender det kan gi meg litt tillit. Angrer nesten litt på at jeg har en liten hund faktisk. Ser for meg noen ganger at hun kan bli drept ved et møte med stor hund. Og det kan hun jo, noen sekunder er nok. Det er en realitet, ikke irrasjonell hysteri mener nå jeg. Å begrense den risikoen tenker jeg bare er sunn fornuft. Anonymkode: 6c4d0...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai So What om noen vil definere deg som hysterisk. Hvorfor bry deg? Anonymkode: d2e4d...b97 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet derimot at jeg er ganske fordomsfull. Den friheten tar jeg meg. Jeg har en mindre hund, og hvis uhellet er ute med en stor hund(= stor kjeft) så kan tusen og ett være ute. Hunden min er mindre fordomsfull enn meg virker det som. Jeg stoler bare ikke på enkelte raser sånn er det. På et individnivå kan jeg ikke vite noe som helst selvsagt. Så da blir holdningen min at jeg må generalisere. Og det er på dette jeg blir dømt som hysterisk fra noen jeg kjenner. Jeg opptrer jo utad langt ifra hysterisk, jeg snakker rolig og hunden min er rolig og positiv.. Det er altså det at jeg kun er restriktiv i møte med større hunder, da er jeg pr.def hysterisk. Jeg bor i storbyen så der får jeg dessverre med meg litt for ofte historier om slike tragedier. Jeg har et ekstra øye på eieren, hender det kan gi meg litt tillit. Angrer nesten litt på at jeg har en liten hund faktisk. Ser for meg noen ganger at hun kan bli drept ved et møte med stor hund. Og det kan hun jo, noen sekunder er nok. Det er en realitet, ikke irrasjonell hysteri mener nå jeg. Å begrense den risikoen tenker jeg bare er sunn fornuft. Anonymkode: 6c4d0...1b9 Jeg også er restriktiv i møte med enkelte hunder. Men da små hunder, da det som oftest er de som utagerer, og ikke de større rasene. Anonymkode: b4787...719 12
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Skrevet 3. mai Tenker at hundeiere får ta konsekvensen av at de skal drasse med seg dyra ut i offentligheten. Henger ikke på greip at du drasser den med deg ut om du er redd for den. Anonymkode: 5d20e...557 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vet derimot at jeg er ganske fordomsfull. Den friheten tar jeg meg. Jeg har en mindre hund, og hvis uhellet er ute med en stor hund(= stor kjeft) så kan tusen og ett være ute. Hunden min er mindre fordomsfull enn meg virker det som. Jeg stoler bare ikke på enkelte raser sånn er det. På et individnivå kan jeg ikke vite noe som helst selvsagt. Så da blir holdningen min at jeg må generalisere. Og det er på dette jeg blir dømt som hysterisk fra noen jeg kjenner. Jeg opptrer jo utad langt ifra hysterisk, jeg snakker rolig og hunden min er rolig og positiv.. Det er altså det at jeg kun er restriktiv i møte med større hunder, da er jeg pr.def hysterisk. Jeg bor i storbyen så der får jeg dessverre med meg litt for ofte historier om slike tragedier. Jeg har et ekstra øye på eieren, hender det kan gi meg litt tillit. Angrer nesten litt på at jeg har en liten hund faktisk. Ser for meg noen ganger at hun kan bli drept ved et møte med stor hund. Og det kan hun jo, noen sekunder er nok. Det er en realitet, ikke irrasjonell hysteri mener nå jeg. Å begrense den risikoen tenker jeg bare er sunn fornuft. Anonymkode: 6c4d0...1b9 Det gjør da ingenting så lenge du oppfører deg rolig og trygg,som du sier. Har selv stor hund (snill),men skjønner jo man vil unngå skader. Jeg også ser an folk og hunder. Anonymkode: f126c...491 3
17.11 Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai Jeg lar ikke hunden min møte fremmede hunder uansett, hvorfor ta den risikoen. Vi kan hilse på avstand, også går vi helst videre. Samme med barn. Det innebærer en risiko, og den ønsker jeg å minimere. Vi sosialiserer bare med hunder og barn som vi kjenner. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Skrevet 3. mai Jeg sørger for at det alltid er nok avstand mellom meg selv og hunder jeg møter, slik at de ikke skal kunne komme borti meg. Jeg har fått en del blikk fra eierne, men jeg er ikke egentlig redd for å bli angrepet. Jeg er redd for å komme borti den da jeg er svært allergisk. Hvis en hund tar nesa mot klærne mine må disse luftes og vaskes. Jeg selv må inn i dusjen. Jeg må ta masse medisiner. Jeg har mine grunner, du har dine grunner. Uansett så har ingen noe med hvorfor vi skygger bannen i nærheten av (større) hunder. Drit i hva andre sier og stå ved valhet ditt. Det er lov! Anonymkode: c5ec0...0d8 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sørger for at det alltid er nok avstand mellom meg selv og hunder jeg møter, slik at de ikke skal kunne komme borti meg. Jeg har fått en del blikk fra eierne, men jeg er ikke egentlig redd for å bli angrepet. Jeg er redd for å komme borti den da jeg er svært allergisk. Hvis en hund tar nesa mot klærne mine må disse luftes og vaskes. Jeg selv må inn i dusjen. Jeg må ta masse medisiner. Jeg har mine grunner, du har dine grunner. Uansett så har ingen noe med hvorfor vi skygger bannen i nærheten av (større) hunder. Drit i hva andre sier og stå ved valhet ditt. Det er lov! Anonymkode: c5ec0...0d8 Jeg står for valget. Det bare irriterer meg at noen jeg kjenner med større hund, b.l.a en som er litt uforutsigbar mener jeg er hysterisk når jeg tar forholdsregler. Jeg tar ikke med meg min hund hvis vi skal treffes hjemme, bakgård, kanskje med bord og matservering. En disse eierene mener klart at det ikke finnes noen risiko hvis alle hundene kan hundespråk. Ok, ingen hundeslagsmål i hele verden faktisk. Klarer ikke helt å være diplomatisk overfor han snart. Anonymkode: 6c4d0...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai Erfaringsmessig er det de små hundene som skaper kaoset med større hunder. De kommer løpende og er tøff i fløyta, biter seg på og eier blir hysterisk for at hunden skal bli skadet av den større hunden. Da er det egentlig den minste hunden som mangler trening og sosialisering. Den blir aldri satt på plass fordi eier kommer å løfter den opp, da lærer den seg å bli hysterisk. Hunden min fikk brutal læring som ung hund av andre hannhunder. Han ble aldri skadet, men han fikk et par lærepenger etter å ha prøvd seg på å være tøffing mot de større gutta. Han kan derfor lese kroppsspråket nå, og vet å trekke seg unna når han får beskjed. Du er nødvendigvis ikke hysterisk, men du burde klare å stå i en konfrontasjon dersom hunden ikke er mye større en din hund. Er det en Tibbe og en Labrador forstår jeg at du blir engstelig. Hunden min er 30+ kg, og han er så varsom og god mot små hunder, han føler seg ikke truet, så han skjønner egentlig ikke at de er kjeftete og sint. Min erfaring er ofte slik, at større hunder sjeldent angriper små hunder uansett hvor sinte de er. Anonymkode: 4d0ac...5ca 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #10 Skrevet 4. mai Jeg har stor hund, min erfaring er at de med små hunder behandler dem som små babyer. Ingen oppdagelse, min hund får ikke hilse på små hunder da de er gneldrete og uforutsigbare, så hadde jeg sett deg hadde jeg sørget for at din hund ikke kom i nærheten av min. Anonymkode: a5488...2ba 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai #11 Skrevet 4. mai Alle hunder trenger ikke hilse på alle Begge eiere skal være enige før hundene hilser Stor hund hund kan lett ved uhell skade liten hund, er sunn fornuft å ikke hilse på store ukjente hunder Anonymkode: 0bf2f...0de 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai Nå har ikke jeg av de minste hundene, men på generelt grunnlag får han ikke hilse på andre hunder i bånd. Det blir det fort bare styr av, og en del eiere ender opp med å overføre masse spenninger gjennom båndet til hunden. Min er veloppdragen. Men én grunn til å ha en hund på ti kilo, er at jeg kan ta han under armen og gå. Jeg trenger ikke at min står i situasjoner med fremmede hunder jeg ikke kjenner lynnet til. Pga. haleføring, farge og holdning er det en del hunder som, fullt forståelig, kan reagere på min. Og slike situasjoner gidder jeg rett og slett ikke å utsette verken han eller meg for. Om noen kaller meg hysterisk, med mindre det er en god treningspartner eller trener jeg har ansatt, kunne ikke brydd meg mindre. Anonymkode: abb8c...206 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai Jeg har aldri hatt hund før, men sitter med det inntrykket at et stort flertall av hunder som bjeffer og er aggressive er de små hundene. Tar jeg feil eller? Anonymkode: 7e057...5a3 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #14 Skrevet 4. mai Jeg er «hysterisk» mot alle fremmede hunder. I min erfaring er de små ofte veldig raske til å hisse seg opp og biter gjerne før de sender andre signaler mens store hunder har større skadepotensiale. Jeg har opplevd små hunder som hilser med tenna og store hunder som går for strupen fordi de bestemmer seg for at de må passe på en tenkt resurs eller er trua der ingen av delene finnes. Både små og store hunder kan være godt sosialisert men hverken jeg eller hunden min har noen form for nytte av å hilse på alt og alle så vi holder oss til å nyte verden og pleie bekjentskapene vi ønsker. Kvalitet over kvantitet. Anonymkode: 5f2b2...86a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #15 Skrevet 4. mai Jeg er også hysterisk i møte med større hunder. Har en liten tass som en normal hund kan ta et jafs av og så er det slutt. Min lille hund har i tillegg både selvsikkerheten og fremtoningen til en ponni, så han må faktisk beskyttes mot seg selv. Med andre ord: I møte med store hunder er det som regel ikke den store hunden som er problemet, men den lille hissigproppen min. Men svarer den store hunden blir det fatalt for min... Anonymkode: 4afe0...147 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #16 Skrevet 4. mai Jeg har hatt store og mellomstore hunder. De har aldri blitt bitt av hunder på egen størrelse. Alle mine 5 har desverre blitt bitt av små hunder, og to av dem mer enn en gang. Så jeg er ganske skeptisk til små hunder. (Ingen skade på de små som biter, for mine biter ikke tilbake) Anonymkode: bb9d2...51d 4
tankebobla Skrevet 4. mai #17 Skrevet 4. mai Små hunder= mye lyd, tøffere enn de har godt av , de tror de er store hunder og oppfører seg deretter men dessverre er det noen individer av de små som ikke er til å stole på, jeg har selv blitt bitt av små hunder men det jeg nå gjør er at ingen av små hunder får møtte min hund i det hele, rett og slett. Hvorfor? Fordi når man ser på saken med Rex hvor han blir avlivet selv om en liten hund gikk til angrep på han. Jeg har selv hatt episoder der mine hunder blir angrepet av små hunder og eierne står der og ikke får tak i de små krapylene sine. Og la det være sagt jeg har hatt små hunder jeg også da jeg var barn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #18 Skrevet 4. mai Jeg tror små hunder er misforståtte, de har ofte mye lyd fordi det er det eneste de har til å forsvare seg selv. Verden er veldig stor, og det kan virke skummelt. Jeg mener derfor at det er en stor tabbe å løfte hunden ved passeringer, fordi det kan skape en større usikkerhet hos hunden. Ved å løfte på dem kan du skape frykt som igjen kan utvikles til aggresjon. Jeg har en mellomstor hund som jeg har hatt i noen skumle situasjoner, og jeg har måtte løfte han ved et tilfelle hvor han ble angrepet. Men så klart driver jeg ikke å løfter på ham hele tiden, du kan skape vanlig avstand ved å ha hunden ut mot grøftekanten. Jeg plasserer meg alltid mellom min og en imøtekommende hund, og er det en uansvarlig eier som prøver å la hunden løpe bort, så blokkerer jeg med beina. Anonymkode: 8fce1...77f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #19 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Erfaringsmessig er det de små hundene som skaper kaoset med større hunder. De kommer løpende og er tøff i fløyta, biter seg på og eier blir hysterisk for at hunden skal bli skadet av den større hunden. Da er det egentlig den minste hunden som mangler trening og sosialisering. Den blir aldri satt på plass fordi eier kommer å løfter den opp, da lærer den seg å bli hysterisk. Hunden min fikk brutal læring som ung hund av andre hannhunder. Han ble aldri skadet, men han fikk et par lærepenger etter å ha prøvd seg på å være tøffing mot de større gutta. Han kan derfor lese kroppsspråket nå, og vet å trekke seg unna når han får beskjed. Anonymkode: 4d0ac...5ca Jeg har mellomstore hunder, og min erfaring er stikk motsatt. Hvert år blir vi løpt ned av løse hunder, og det er aldri små hunder som kommer løpende. Det er store "vennlige" hunder som absolutt ikke tar "nei takk," som svar. De pusher og pusher og blir frustrert og enda mer pushy om mine ikke er interesser i å leke. Bare én gang møtte vi på en stor, løs hund som på god avstand leste signalene til mine hunder, og øyeblikkelig snudde skulderen til, satte nesa i bakken og ruslet parallelt med oss en stund før han snudde ned en annen gate. Det er også svært sjeldent at jeg møter på små, utagerende hunder. De fleste utagerende hunder jeg har møtt på, er mellomstore eller store hunder. Små hunder blir ofte behandlet med langt mindre respekt, ikke bare av eierne, men også større hunder (i følge en studie jeg leste en stund siden). Små hunder har aldri plaget meg. Ts, du er ikke hysterisk. Et bitt fra en stor hund kan knekke nakken på en liten hund før man rekker å reagere. En stor, vilter hund kan gjøre ordentlig skade på en liten hund uten å mene det. Det handler om risikovurdering, og man har temmelig dårlig risikovurdering om man IKKE tar hensyn til størrelsesforskjellen. Anonymkode: 3a15d...d46 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #20 Skrevet 4. mai Min hund får ikke hilse på hunder vi møter. Hvis det gjør meg hysterisk så lever jeg fint med det. Har en ganske stor hund og han kan finne på å bite andre hunder hvis han syns de er provoserende så det er god grunn til at han ikke skal hilse. Av og til er det jo idioter som slipper hunden sin inn til min (selv om jeg går i motsatt retning og prøver å få avstand). Anonymkode: a0731...071 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå