AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Jeg ble sykemeldt på fredag av legen (arbeidsgiver ble informert at jeg var syk og hadde time hos lege) Legen sykemeldte meg i 14 dager. Jeg kan ikke huske sist jeg var sykemeldt, så vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det ift arbeidsgiver. Jeg har fylt ut skjema hos nav som sendes til arbeidsgiver. Så det jeg lurer på nå er: 1. Skal jeg gi beskjed at jeg er blitt sykemeldt, eller holder det at de får melding om det fra nav? 2. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, er det lurt å si det hvis arbeidsgiver spørr, eller hva skal jeg si? 3. Jeg er usikker på om jeg vil tilbake i den jobben og det var noe i selve jobben som utløste at begeret rant over. Har noen erfaring med lignende situasjon og hva som er lurt å gjøre? Jeg trives best med å være i jobb og vil bruke tiden som sykemeldt til å bygge meg opp og gjøre meg klar til jobb igjen, men har skjønt det kan ta litt tid. Jeg ønsker å gjøre ting riktig her både ovenfor medelev, men også arbeidsgiver. Så alle tips og råd tas imot med et stort TAKK 🙏🏽❤️ Anonymkode: 285e6...67a
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai 1. Personlig hadde jeg god dialog med min sjef og jeg ga alltid beskjed når jeg ble sykemeldt. En gang var dette på en fredag og etter klokka 12, så jeg sendte melding til sjefen slik at hun kunne ordne vikar for meg på mandagen. Så dette kommer litt an på typen jobb du har. 2. Kommer an på din relasjon til arbeidsgiver. Jeg var åpen. 3. Jeg har erfaring med dette. Ble sykemeldt på grunn av depresjon. Det dummeste jeg noen sinne har gått med på, det hjalp ikke meg på noen som helst måte. Gjorde alt verre. Eneste rådet jeg vil gi, ikke la det gå for lang tid, og om du vet innerst inne at det er jobben som er problemet, så bør du gå ned i stilling umiddelbart eller slutte og finne ny jobb. Sykemelding når man er deprimert er noe av det dummeste leger kan finne på å gjøre dessverre, og dette blir støttet av de fleste psykologer. Håper det ordner seg for deg. ❤️ Anonymkode: b895e...9f4 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai Hvor lenge har du jobbet i denne nye jobben din? Anonymkode: 3c7ce...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1. Personlig hadde jeg god dialog med min sjef og jeg ga alltid beskjed når jeg ble sykemeldt. En gang var dette på en fredag og etter klokka 12, så jeg sendte melding til sjefen slik at hun kunne ordne vikar for meg på mandagen. Så dette kommer litt an på typen jobb du har. 2. Kommer an på din relasjon til arbeidsgiver. Jeg var åpen. 3. Jeg har erfaring med dette. Ble sykemeldt på grunn av depresjon. Det dummeste jeg noen sinne har gått med på, det hjalp ikke meg på noen som helst måte. Gjorde alt verre. Eneste rådet jeg vil gi, ikke la det gå for lang tid, og om du vet innerst inne at det er jobben som er problemet, så bør du gå ned i stilling umiddelbart eller slutte og finne ny jobb. Sykemelding når man er deprimert er noe av det dummeste leger kan finne på å gjøre dessverre, og dette blir støttet av de fleste psykologer. Håper det ordner seg for deg. ❤️ Anonymkode: b895e...9f4 Takk for innspill ❤️ Jeg er vant til å være deprimert, og vet hvilke fallgruver jeg må unngå, men glemte å si at det som spiller noen rolle i denne situasjonen er at jeg har startet på medisinen igjen (som jeg tok 1 års pause fra) og utmattelse/utbrent. Utbrentheten gjør at det går ut over andre enn bare meg også nå, så derfor sykemelding. Jeg skal bruke tiden på å bygge meg opp igjen, så selve sykemeldingen er jeg ikke i tvil på, selv om den har satt langt inne. Det er ift hvordan jeg skal gå frem nå ift arbeidsgiver jeg syns er vanskelig, siden jeg ikke kjenner de så godt og er redd for hvordan de kommer til å reagere/håndtere det. Ift selve jobben, så var dråpen til at det rant over her, men det kan muuuuuligens fixes. Men det er dét jeg er spent på nå. Hvordan arbeidsgiver kommer til å forholde. Anonymkode: 285e6...67a
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge har du jobbet i denne nye jobben din? Anonymkode: 3c7ce...b8e Har bare jobbet der 2 mnd, men de er ikke helt uvitne om min helse. Anonymkode: 285e6...67a
Grüner Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ble sykemeldt på fredag av legen (arbeidsgiver ble informert at jeg var syk og hadde time hos lege) Legen sykemeldte meg i 14 dager. Jeg kan ikke huske sist jeg var sykemeldt, så vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det ift arbeidsgiver. Jeg har fylt ut skjema hos nav som sendes til arbeidsgiver. Så det jeg lurer på nå er: 1. Skal jeg gi beskjed at jeg er blitt sykemeldt, eller holder det at de får melding om det fra nav? 2. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, er det lurt å si det hvis arbeidsgiver spørr, eller hva skal jeg si? 3. Jeg er usikker på om jeg vil tilbake i den jobben og det var noe i selve jobben som utløste at begeret rant over. Har noen erfaring med lignende situasjon og hva som er lurt å gjøre? Jeg trives best med å være i jobb og vil bruke tiden som sykemeldt til å bygge meg opp og gjøre meg klar til jobb igjen, men har skjønt det kan ta litt tid. Jeg ønsker å gjøre ting riktig her både ovenfor medelev, men også arbeidsgiver. Så alle tips og råd tas imot med et stort TAKK 🙏🏽❤️ Anonymkode: 285e6...67a Du må jo gi beskjed om at du ikke kommer på jobb! 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Skrevet 3. mai Grüner skrev (3 minutter siden): Du må jo gi beskjed om at du ikke kommer på jobb! Takk for svar på spørsmål nr 1! 😉 Anonymkode: 285e6...67a
AnonymBruker Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ble sykemeldt på fredag av legen (arbeidsgiver ble informert at jeg var syk og hadde time hos lege) Legen sykemeldte meg i 14 dager. Jeg kan ikke huske sist jeg var sykemeldt, så vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det ift arbeidsgiver. Jeg har fylt ut skjema hos nav som sendes til arbeidsgiver. Så det jeg lurer på nå er: 1. Skal jeg gi beskjed at jeg er blitt sykemeldt, eller holder det at de får melding om det fra nav? 2. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, er det lurt å si det hvis arbeidsgiver spørr, eller hva skal jeg si? 3. Jeg er usikker på om jeg vil tilbake i den jobben og det var noe i selve jobben som utløste at begeret rant over. Har noen erfaring med lignende situasjon og hva som er lurt å gjøre? Jeg trives best med å være i jobb og vil bruke tiden som sykemeldt til å bygge meg opp og gjøre meg klar til jobb igjen, men har skjønt det kan ta litt tid. Jeg ønsker å gjøre ting riktig her både ovenfor medelev, men også arbeidsgiver. Så alle tips og råd tas imot med et stort TAKK 🙏🏽❤️ Anonymkode: 285e6...67a 1 .Jeg hadde selvfølgelig sagt i fra at jeg var sykemeldt. 2. Jeg ville sagt det, i hvertfall at jeg hadde møtt veggen -trenge jo ikke gå helt i detalj ennå men såpass hadde jeg vært ærlig om det, lettere for arb plassen og kollegaer å forholde seg til deg når du feks møter på de eller de lurer på hvordan det går med deg. Tror «alle» kjenner seg igjen å være utbrent -vi er bare litt dårlige til å snakke om det. 3 . Tenker du ikke skal stresse med det nå i første omgang, få alt på avstand så ser man gjerne ting litt klarere og kanskje du finner en løsning på hva du vil/ønsker er lurt videre. Anonymkode: 20561...cc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #9 Skrevet 3. mai Du være åpen og selvsagt si at du ikke kommer. Siden du er i prøvetid, ville jeg gjort alt for å komme tilbake til jobb. Blir du langtidssykemeldt får du neppe beholde jobben. Da velger de noen andre. Sånn er det bare. Anonymkode: ec72d...47f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #10 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1 .Jeg hadde selvfølgelig sagt i fra at jeg var sykemeldt. 2. Jeg ville sagt det, i hvertfall at jeg hadde møtt veggen -trenge jo ikke gå helt i detalj ennå men såpass hadde jeg vært ærlig om det, lettere for arb plassen og kollegaer å forholde seg til deg når du feks møter på de eller de lurer på hvordan det går med deg. Tror «alle» kjenner seg igjen å være utbrent -vi er bare litt dårlige til å snakke om det. 3 . Tenker du ikke skal stresse med det nå i første omgang, få alt på avstand så ser man gjerne ting litt klarere og kanskje du finner en løsning på hva du vil/ønsker er lurt videre. Anonymkode: 20561...cc9 Takk Will do ❤️ Jeg stresser litt med den første beskjeden til arbeidsgiver hvor jeg må gi beskjed at jeg er sykemeldt. Redd for at h*n vil spørre og det blir det «gyldne øyeblikk» hvor jeg må ha tungen beint i munnen føler jeg. Det er jo noe i selve jobben som utløste, som var dråpen. Og den dråpen må jo det på en måte snakkes om tror jeg, men jeg vet ikke om det kan vente, eller hva jeg skal si hvis h*n spørr. Anonymkode: 285e6...67a
AnonymBruker Skrevet 3. mai #11 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk Will do ❤️ Jeg stresser litt med den første beskjeden til arbeidsgiver hvor jeg må gi beskjed at jeg er sykemeldt. Redd for at h*n vil spørre og det blir det «gyldne øyeblikk» hvor jeg må ha tungen beint i munnen føler jeg. Det er jo noe i selve jobben som utløste, som var dråpen. Og den dråpen må jo det på en måte snakkes om tror jeg, men jeg vet ikke om det kan vente, eller hva jeg skal si hvis h*n spørr. Anonymkode: 285e6...67a Bare vær ærlig? Skriv alt i en mail om det er lettere enn å ta det på telefonen. Anonymkode: 3ec75...fab 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai Som arbeidsgiver hadde jeg ønsket at du ga beskjed og var ærlig så tidlig som mulig. Dette for å se på muligheter sammen med deg på om ting kan tilrettelegges for at du skal kunne komme tilbake i jobb på best mulig måte. Eneste sjanse vi som arbeidsgiver kan få til dette er i samarbeid med deg som sykemeldt. Om du ikke gir oss noe informasjon og jobbe utifra er det veldig fort gjort at du havner på sidelinjen, og gjør valget enklere for arbeidsgiver å se etter muligheter for å få sagt deg opp så raskt som mulig. Som arbeidsgiver må vi også ha så mye forutsigbarhet som mulig, vi ønsker og har behov for de har ansatt i arbeid. Om du er sykemeldt er det viktig vi får beskjed så tidlig som mulig (gjerne i samarbeidsmøte med lege/NAV) for å kartlegge din vei videre for hvor mye du evt kan stå i jobb og når du trolig er tilbake. Dette pga at vi må da prøve å få tak i vikar til dine oppgaver, for ellers går din sykdom også utover dine kollegaer pga at de også må dekke dine oppgaver i tillegg til sine egne. Så mitt råd er å spille med så åpne kort som mulig, det gjør det enklest mulig for alle parter i det lange løp. (Og du slipper å gå rundt og være bekymret for hva du har sagt til hvem, for om du begynner å lage til røverhistorier om hvor du er syk/borte evt andre ting så har sannheten en tendens til å komme frem en eller annen gang...) Anonymkode: 347ec...996 3
NakenPanda Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai Vær forberedt på at de ikke forlenger jobben din ut over prøvetiden på 6 måneder.
AnonymBruker Skrevet 4. mai #14 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): 1. Skal jeg gi beskjed at jeg er blitt sykemeldt, eller holder det at de får melding om det fra nav? 2. Jeg er sykemeldt pga depresjon og utbrenthet, er det lurt å si det hvis arbeidsgiver spørr, eller hva skal jeg si? Ja og ja Det beste er å ha en god dialog med arbeidsgiver. Ugreit å ikke gi beskjed at du er sykemeldt. Husk at arbeidsgiver har et ansvar for å følge deg opp. Jeg var for en tid tilbake sykemeldt og jeg var åpen om årsaken. Da ordnet arbeidsgiver med bedriftshelsetjenesten, psykologtimer og tilrettelegging når jeg kom tilbake. Det var utrolig fint og hjalp meg raskere tilbake på jobb. Anonymkode: db4b1...a24 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #15 Skrevet 4. mai Du må gi beskjed til arbeidsgiver selv. Det er det vanlige alle steder. Dårlig gjort å bare tie still og ikke møte opp til jobb. Ikke sikkert sjefen din har mottatt sykmeldingen enda. Men normal folkeskikk å gi beskjed. Både for sjefens del og ditt eget ettermæle. Hvor lenge har du jobbet der? Anonymkode: 1e08d...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #16 Skrevet 4. mai NakenPanda skrev (5 minutter siden): Vær forberedt på at de ikke forlenger jobben din ut over prøvetiden på 6 måneder. Det har de ikke lov til, men de kan forlenge prøveperioden tilsvarende sykmeldingsperioden. Man er like mye fast ansatt i prøveperioden og det skal være alvorlige grunner for ikke å forlenge. Sykefravær er ikke det. Anonymkode: 1e08d...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #17 Skrevet 4. mai Du gir beskjed om at du er sykemeldt, selvom det er sendt ut fra nav. Jeg ville ikke snakket om diagnoser med min arbeidsgiver. Om du faktisk er utbrent så er det dessverre lite sannsynlig at du er tilbake om to uker. Anonymkode: a8c21...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #18 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du være åpen og selvsagt si at du ikke kommer. Siden du er i prøvetid, ville jeg gjort alt for å komme tilbake til jobb. Blir du langtidssykemeldt får du neppe beholde jobben. Da velger de noen andre. Sånn er det bare. Anonymkode: ec72d...47f Dette er helt feil! Slutt å feilinformere. Man er like mye fast ansatt i prøveperioden. Og sykefravær er IKKE oppsigelsesgrunn. Anonymkode: 1e08d...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #19 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er helt feil! Slutt å feilinformere. Man er like mye fast ansatt i prøveperioden. Og sykefravær er IKKE oppsigelsesgrunn. Anonymkode: 1e08d...7dc Men de får en for dårlig mulighet til å vurdere deg og kan da velge å avslutte. Anonymkode: ec72d...47f
AnonymBruker Skrevet 4. mai #20 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er helt feil! Slutt å feilinformere. Man er like mye fast ansatt i prøveperioden. Og sykefravær er IKKE oppsigelsesgrunn. Anonymkode: 1e08d...7dc Du er ikke fast ansatt i prøvetiden med fulle rettigheter. Du er i prøvetid og arbeidsgiver kan vurdere om de vil forlenge. Anonymkode: ec72d...47f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå