AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:15 #1 Del Skrevet lørdag kl 17:15 Vi har en tenåringsdatter på 14.år. Hun er som regel pliktoppfyllende og lite utfordringer med henne utenfor hjemmet- på skolen og hos andre. Får fine tilbakemeldinger fra skolen osv. Hun har også jobb , som trener for barn i en idrett hun er svært god i - to timer i uka. Hjemme er hun litt mer utfordrende , kverulere en del på beskjeder og er typisk tenåringsjente. Hun får ukelønn mot at hun lager middag en dag i uka ( med alt av pådekking, og opprydding etterpå ), passer broren som går i 1.klasse en ettermiddag i uka etter skolen, i 2 timer og rydder rommet hver fredag. Dette gjør hun hver uke. Likevel så rydder hun svært sjeldent opp tallerkener, glass ol. og disse ligger rundt i hele huset, samt på rommet hennes- helt til hun skal rydde /vaske den ene dagen i uka. Jeg kjenner at jeg er så lei, så jeg sa at jeg trakk en tier fra ukelønna hennes hver gang jeg må rydde opp etter henne. Mannen mener derimot at dette er svært urettferdig, siden hun tross alt gjør alt det andre som hun får ukelønn for. Han sier at det heller burde bli en annen konsekvens, men jeg vet liksom ikke hva. Dette har blitt til en diskusjon i hjemmet, da datteren også hørte at han var uenig med meg - og henger seg da på... Jeg tenker at det er en grei konsekvens når man har fått så mange advarsler. Hva mener dere ? Anonymkode: ff442...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:18 #2 Del Skrevet lørdag kl 17:18 Her praktiserer vinmånedslønn, og ved å ordlegge forventningene slik at det blir åpent for tolkning, så gjennomføres de dagen før månedslønn. Felle det der 😅 Anonymkode: 11d68...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 17:22 #3 Del Skrevet lørdag kl 17:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har en tenåringsdatter på 14.år. Hun er som regel pliktoppfyllende og lite utfordringer med henne utenfor hjemmet- på skolen og hos andre. Får fine tilbakemeldinger fra skolen osv. Hun har også jobb , som trener for barn i en idrett hun er svært god i - to timer i uka. Hjemme er hun litt mer utfordrende , kverulere en del på beskjeder og er typisk tenåringsjente. Hun får ukelønn mot at hun lager middag en dag i uka ( med alt av pådekking, og opprydding etterpå ), passer broren som går i 1.klasse en ettermiddag i uka etter skolen, i 2 timer og rydder rommet hver fredag. Dette gjør hun hver uke. Likevel så rydder hun svært sjeldent opp tallerkener, glass ol. og disse ligger rundt i hele huset, samt på rommet hennes- helt til hun skal rydde /vaske den ene dagen i uka. Jeg kjenner at jeg er så lei, så jeg sa at jeg trakk en tier fra ukelønna hennes hver gang jeg må rydde opp etter henne. Mannen mener derimot at dette er svært urettferdig, siden hun tross alt gjør alt det andre som hun får ukelønn for. Han sier at det heller burde bli en annen konsekvens, men jeg vet liksom ikke hva. Dette har blitt til en diskusjon i hjemmet, da datteren også hørte at han var uenig med meg - og henger seg da på... Jeg tenker at det er en grei konsekvens når man har fått så mange advarsler. Hva mener dere ? Anonymkode: ff442...353 Ta en prat med mannen din ! Dere må stå sammen solidarisk med hverandre. Ellers utnytter en tenåring dette for alt det er verdt. Det hjelper ikke i yrkeslivet å si at man leverer nesten, du må levere alt om du ikke får korreks for det. Så jeg er enig med deg, da blir konsekvensen at man trekker i fra for det man faktisk ikke leverer. I yrkeslivet er det litt annerledes ! Der risikerer man sparken eller i beste fall reduserte muligheter for avansement. Så må man være rettferdig ! Legg frem det som mangler og hvorfor det blir trekk i ukelønna. Da kan det rettes opp av ungdommen eller de må ta konsekvensen. Ukelønn er ikke noe man har rett på i utgangspunktet. Det å bidra i familien før i tiden var en selvfølge, uten et krone som kompensasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:23 #4 Del Skrevet lørdag kl 17:23 Jeg forventer at barnet mitt rydder opp glass etc. som hun bruker på stua eller andre felles oppholdsrom etter bruk. Hva hun gjør på rommet sitt bryr jeg meg ikke noe om, så lenge det er ryddig etter avtale (og vi har nok glass og fat på kjøkkenet, selvsagt. Begynner det å bli tomt må hun rydde!). Du kan trekke en 10’er, men da må detr ha pratet med tenåringen om det først, slik at hun er klar over regelen. Anonymkode: 43756...dc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:23 #5 Del Skrevet lørdag kl 17:23 Begrense glass og tallerkener så alle har 1 av hver og har man ikke vasket sin så blir det vanskelig å spise neste gang. Ja nei. Hvorfor er det glass og tallerkener i hele boligen? Her spiser og drikker vi ved spisebordet. Ellers har vi en vannflaske hver. Anonymkode: 8b0fe...334 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:24 #6 Del Skrevet lørdag kl 17:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har en tenåringsdatter på 14.år. Hun er som regel pliktoppfyllende og lite utfordringer med henne utenfor hjemmet- på skolen og hos andre. Får fine tilbakemeldinger fra skolen osv. Hun har også jobb , som trener for barn i en idrett hun er svært god i - to timer i uka. Hjemme er hun litt mer utfordrende , kverulere en del på beskjeder og er typisk tenåringsjente. Hun får ukelønn mot at hun lager middag en dag i uka ( med alt av pådekking, og opprydding etterpå ), passer broren som går i 1.klasse en ettermiddag i uka etter skolen, i 2 timer og rydder rommet hver fredag. Dette gjør hun hver uke. Likevel så rydder hun svært sjeldent opp tallerkener, glass ol. og disse ligger rundt i hele huset, samt på rommet hennes- helt til hun skal rydde /vaske den ene dagen i uka. Jeg kjenner at jeg er så lei, så jeg sa at jeg trakk en tier fra ukelønna hennes hver gang jeg må rydde opp etter henne. Mannen mener derimot at dette er svært urettferdig, siden hun tross alt gjør alt det andre som hun får ukelønn for. Han sier at det heller burde bli en annen konsekvens, men jeg vet liksom ikke hva. Dette har blitt til en diskusjon i hjemmet, da datteren også hørte at han var uenig med meg - og henger seg da på... Jeg tenker at det er en grei konsekvens når man har fått så mange advarsler. Hva mener dere ? Anonymkode: ff442...353 Seriøst? Hvor smålig kan en forelder bli? Har du glemt at du en gang var 14. år gammel? Hvor du et mønstermenneske som gjorde alt etter din egen bok? Det må da bli manko i skapet på glass og andre ting som angivelig slenger rundt i huset? Hvorfor rydder dere ikke opp alle når dere ser noe som ikke hører til der det slenger? Skjerp deg du er den voksne her, selv om du oppfører deg som en trassig fjortis. Anonymkode: 72639...f2a 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:34 #7 Del Skrevet lørdag kl 17:34 Hvis det skal trekkes av ukelønnen så må jo det nesten inngå i ukelønnen at hun skal rydde på plass etter seg. Helt enig i at det i utgangspunktet er en selvfølge at en rydder opp etter seg. Men hun gjør jo faktisk det dere har avtalt for å få ukeslønn per nå. Så enten legge det til og da presisere at å rydde opp etter seg hver dag gjelder eller finne annen konsekvens. Andre forslag til konsekvens som faktisk har å gjøre med at hun ikke rydder etter seg: -Ha klar middag og be til bords. Der vil hun se at det ikke er dekket på. Grunnen er selvsagt fordi kopper/fat/annet ikke er ryddet av henne. Så da får hun finne det og vaske opp for hånd så dere har noe å spise og drikke av. Må nesten tas for hånd siden oppvaskmaskinen ikke er klar på noen minutter. -samle oppvask hun ikke rydder på rommet hennes. Hun vil vel ikke ha venninner der eller vil ikke at noen skal komme inn om dere har besøk og de ser rotet. Så da blir det pinlig for henne og eneste hun kan takke er seg selv. -la være å bistå henne med ett eller annet hun tar for gitt. Hvorfor skal dere feks kjøre henne til venner, trening, jobb, skole e.l feks hvis ikke hun rydder hjemme? Noe som dere tar for gitt at hun skal gjøre? Anonymkode: 6dcf1...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:56 #8 Del Skrevet lørdag kl 17:56 Hedvig Montgomery. Hjelp tenåringene praktisk, stå økonomisk ansvarlig for utgifter knyttet til å leve, jobben de skal gjøre i disse årene skjer i kropp og hjerne, de skal lære å være selvstendige og boevne-ting såklart, så må passe på at de faktisk vet hvordan ting gjøres. Det er ikke farlig om de ikke rydder opp etter seg til enhver tid, det er et større bilde Anonymkode: ccefa...457 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:02 #9 Del Skrevet lørdag kl 18:02 Det er jo bare normen å rydde etter seg. Hvordan blir samfunnet om folk ikke rydder så enkle ting? Anonymkode: eebff...c0d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet lørdag kl 18:03 #10 Del Skrevet lørdag kl 18:03 Jeg har aldri koblet lommepenger og oppgaver, men kun koblet oppgaver til konsekvenser, og skjønner ikke at det skulle være vanskelig å finne konsekvenser når hun er 14 år og dere trossalt sitter på makta til mye hun ønsker tilgang til. Konsekvensene her var enkle. Ja- barn hadde ja- mamma, som strakk seg langt for dem. Nei- barn hadde nei- mamma, som ikke gjorde det. Ikke utført sine oppgaver? Da var det bare å glemme å be meg om noe, fordi det ble nei. Kjøre eller hente? Nei! Middagsønsker? Nei! Få lov til noe? Nei! Barna likte ja- mamma bedre, så... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:05 #11 Del Skrevet lørdag kl 18:05 Enig med mannen din. Synes hun allerede bidrar med mye. Å forvente at en tenåring skal være like ryddig som en voksen er urimelig Synes jeg. Vil du at hun skal huske tenårene med mas og kritikk? Anonymkode: bdde8...c77 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:12 #12 Del Skrevet lørdag kl 18:12 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Seriøst? Hvor smålig kan en forelder bli? Har du glemt at du en gang var 14. år gammel? Hvor du et mønstermenneske som gjorde alt etter din egen bok? Det må da bli manko i skapet på glass og andre ting som angivelig slenger rundt i huset? Hvorfor rydder dere ikke opp alle når dere ser noe som ikke hører til der det slenger? Skjerp deg du er den voksne her, selv om du oppfører deg som en trassig fjortis. Anonymkode: 72639...f2a Å hva lærer jenta av at noen kommer å rydder etter henne? Hun er tross alt 14 år. Påtide å lære at en jobb gjøres ikke halveis. Tror ikke en sjef ville vært så superfornøyd hvis jobben aldri blir helt fullført.. Anonymkode: d8994...3d4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:04 #13 Del Skrevet lørdag kl 19:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en tenåringsdatter på 14.år. Hun er som regel pliktoppfyllende og lite utfordringer med henne utenfor hjemmet- på skolen og hos andre. Får fine tilbakemeldinger fra skolen osv. Hun har også jobb , som trener for barn i en idrett hun er svært god i - to timer i uka. Hjemme er hun litt mer utfordrende , kverulere en del på beskjeder og er typisk tenåringsjente. Hun får ukelønn mot at hun lager middag en dag i uka ( med alt av pådekking, og opprydding etterpå ), passer broren som går i 1.klasse en ettermiddag i uka etter skolen, i 2 timer og rydder rommet hver fredag. Dette gjør hun hver uke. Likevel så rydder hun svært sjeldent opp tallerkener, glass ol. og disse ligger rundt i hele huset, samt på rommet hennes- helt til hun skal rydde /vaske den ene dagen i uka. Jeg kjenner at jeg er så lei, så jeg sa at jeg trakk en tier fra ukelønna hennes hver gang jeg må rydde opp etter henne. Mannen mener derimot at dette er svært urettferdig, siden hun tross alt gjør alt det andre som hun får ukelønn for. Han sier at det heller burde bli en annen konsekvens, men jeg vet liksom ikke hva. Dette har blitt til en diskusjon i hjemmet, da datteren også hørte at han var uenig med meg - og henger seg da på... Jeg tenker at det er en grei konsekvens når man har fått så mange advarsler. Hva mener dere ? Anonymkode: ff442...353 er vel enig med faren her Anonymkode: 71cca...96c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:53 #14 Del Skrevet lørdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å hva lærer jenta av at noen kommer å rydder etter henne? Hun er tross alt 14 år. Påtide å lære at en jobb gjøres ikke halveis. Tror ikke en sjef ville vært så superfornøyd hvis jobben aldri blir helt fullført.. Anonymkode: d8994...3d4 Hvis sjefen min kom og fortalte at jeg ikke får full lønn denne måneden fordi jeg glemte noen oppgaver hadde jeg sluttet. Døtre kan ikke slutte. Men relasjoner kan bli like dårlig som det ville blitt med min sjef Anonymkode: bdde8...c77 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:13 #15 Del Skrevet lørdag kl 20:13 Min nylig 15-åring trener 4 dager i uka og 1-2 kamper. Drar på skolen kl 7 og hjemme kl 16 og innimellom også en del skolearbeid. Hun får litt oppgaver, men dagene er tøffe nok så får litt slack på rot. Før ungdomsskolen var hun ryddig, hadde overskudd til det, ikke nå. 17-åringen var fullstendig kaos før, men rommet er (foruten litt støv pga teknisk utstyr) alltid ryddig. Han er litt mer hjemme, trener mindre og får større ansvar, men kan så klart glemme litt, men har også tidvis lange skoledager - er hjemme kl 1715 to dager i uka. I perioder har de lengre dager emn oss og da legger vi ikke til byrden. Ja, må hente litt glass og skåler hos datteren, sønnen kommer opp med de. 15-åringens hjerne er mer i sving, mer kaos og vi ser ikke grunn til å nagge mer. Hadde de vært hjemme kl 14 hver dag og knapt trent hadde de fått andre krav. Anonymkode: da3b3...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo bare normen å rydde etter seg. Hvordan blir samfunnet om folk ikke rydder så enkle ting? Anonymkode: eebff...c0d Det trenger du bare gå utenfor døren din for å se. Søppel flyter overalt. Folk slipper ned det de ikke trenger og går videre. All søpla langs veiene, hvor tro du det kommer fra? Folk kaster søppel de ikke trenger ut av bilvinduene, ute av syne ute av sinn. Og så klager de over at skattene er så høye, og alt er så fullt av søppel, sitt eget bidrag til dette ser de ikke. Anonymkode: 72639...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Har dere prøvd å ta en ordentlig prat med henne? Forklare at når hun gjør sånn uten å sette inn (eller i det minste ta ting med på kjøkkenet) gjør at det kan bli manko på dekketøy og bestikk når hun gjør sånn? Prøve å ansvarliggjøre henne før det kommer til konsekvenser. Er ellers enig i det flere sier her om at hun allerede gjør mye til 14-åring å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis sjefen min kom og fortalte at jeg ikke får full lønn denne måneden fordi jeg glemte noen oppgaver hadde jeg sluttet. Døtre kan ikke slutte. Men relasjoner kan bli like dårlig som det ville blitt med min sjef Anonymkode: bdde8...c77 Men sjefen kan gi deg advarsel hvis det er et gjentagende problem. Kan tilslutt ende med sparken. Anonymkode: d8994...3d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 20.18): Her praktiserer vinmånedslønn, og ved å ordlegge forventningene slik at det blir åpent for tolkning, så gjennomføres de dagen før månedslønn. Felle det der 😅 Anonymkode: 11d68...2e6 Vinmånedslønn? Snakker vi ikke om unge tenåringer her? Og hvorfor ordlegge forventningene slik at det blir åpent for tolkning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Hvor mye av ukelønnen utgjør denne tieren som dere trekker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå