Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg er i en vanskelig situasjon. Barnefar har begynt å ruse seg og sliter psykisk. Per nå kan han ikke ha samvær. Vi har hatt en privat avtale om barnebidrag, å siste tiden som han har falt mer og mer utfor har han ikke klart å betale dette.

Nå er det i tillegg null samvær og jeg vet ikke når han vil være i stand til å ha barnet alene. Det er store kostnader med å ha barn og om dette fortsetter får jeg ingenting fra ham den neste tiden, om det er noen måneder eller år, vet jeg ikke. 

Bør jeg søke via nav? Jeg føler på dårlig samvittighet ved å skulle gjøre det, men han bør vel hjelpe til med penger til eget barn?  Om jeg ikke gjør det får jeg trolig ikke en krone som skal gå til barnet fra han. 

Anonymkode: ff2e9...cb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du gjør det kan du få bidragsforskudd fra NAV selv om han ikke betaler. Så anbefaler deg å gjøre det ja :) Blir mye mer forutsigbart for deg og barnet, da kommer det penger hver mnd uavhengig av hva han kan betale eller ikke. Så ordner NAV opp med han. 

Anonymkode: c0300...d5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ca 700 kr i mnd fra NAV. Han er jo ikke bidragsdyktig

Anonymkode: 34347...dc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Ja det er bedre enn ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Har han jobb da? Uansett så hadde jeg tatt det gjennom nav. 

Anonymkode: 6ce58...df8

AnonymBruker
Skrevet

Du skal først og fremst tenke på ditt barn og deg selv i denne vanskelige situasjonen. Du må ta høyde for at han aldri kommer seg ut av rusen. 

når det gjelder det økonomiske, så skal du absolutt ta kontakt med Nav og levere dokumentasjon på at du er alene om omsorgen at at barnefar har null samvær. 

når det gjelder andre praktiske ting bør du vurdere muligheten for å få foreldreansvaret alene. Du bør vurdere å kontakte barneverntjenesten allerede nå og forklare fars rusproblem. De kan kanskje bistå slik at han kan få hjelp på grunnlag av at han er far. Bvtj kan også sette inn økonomiske hjelpetiltak dersom din økonomi er vanskelig. 

Anonymkode: db567...726

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer ann på inntekt. Jeg får ikke bidragsforskudd fordi jeg er over inntektsgrensen 

Anonymkode: 13118...8c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei. 

Jeg er i en vanskelig situasjon. Barnefar har begynt å ruse seg og sliter psykisk. Per nå kan han ikke ha samvær. Vi har hatt en privat avtale om barnebidrag, å siste tiden som han har falt mer og mer utfor har han ikke klart å betale dette.

Nå er det i tillegg null samvær og jeg vet ikke når han vil være i stand til å ha barnet alene. Det er store kostnader med å ha barn og om dette fortsetter får jeg ingenting fra ham den neste tiden, om det er noen måneder eller år, vet jeg ikke. 

Bør jeg søke via nav? Jeg føler på dårlig samvittighet ved å skulle gjøre det, men han bør vel hjelpe til med penger til eget barn?  Om jeg ikke gjør det får jeg trolig ikke en krone som skal gå til barnet fra han. 

Det er så mange som klager på dette med bidrag, overlat det til Nav og slutt med disse private avtalene, blir ofte bare rot.

Anonymkode: 3a6ab...600

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har han jobb da? Uansett så hadde jeg tatt det gjennom nav. 

Anonymkode: 6ce58...df8

Ja den følger han opp. Må ha penger til rus forbruk. Regner med det koster litt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal først og fremst tenke på ditt barn og deg selv i denne vanskelige situasjonen. Du må ta høyde for at han aldri kommer seg ut av rusen. 

når det gjelder det økonomiske, så skal du absolutt ta kontakt med Nav og levere dokumentasjon på at du er alene om omsorgen at at barnefar har null samvær. 

når det gjelder andre praktiske ting bør du vurdere muligheten for å få foreldreansvaret alene. Du bør vurdere å kontakte barneverntjenesten allerede nå og forklare fars rusproblem. De kan kanskje bistå slik at han kan få hjelp på grunnlag av at han er far. Bvtj kan også sette inn økonomiske hjelpetiltak dersom din økonomi er vanskelig. 

Takk. Du har helt rett. Jeg synes bare så synd i ham. Men det er helt klart mest synd i barnet. 

Hvordan kan jeg dokumetere det? Vi har egentlig ingen avtale.. vi har blitt enige tidligere om samvær, muntlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags hjelpetiltak er det? 

Anonymkode: 11eee...416

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Du har helt rett. Jeg synes bare så synd i ham. Men det er helt klart mest synd i barnet. 

Hvordan kan jeg dokumetere det? Vi har egentlig ingen avtale.. vi har blitt enige tidligere om samvær, muntlig.

Har dere meklingsattest?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere meklingsattest?

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du kan sende inn en forklaring, men dersom far skriver tilsvar, må dere ha signert samværskontrakt som viser fordeling av samvær. Nav kan veilede deg, ta en telefon til de. 

klart det er synd på ham, men å ruse seg er ikke forenelig med å være far. Barnet ditt er ikke tjent med at din medfølelse for far kommer barnets behov. Barnet er i behov av forutsigbarhet, både i forhold til bosted og samvær, men også økonomisk forutsigbarhet. 

du bør virkelig vurdere å be om å få foreldreansvaret alene. Husk at du ikke kan få pass, bankkort, bank id etc til barnet uten begges signatur dersom dere har delt foreldreansvar. Å dele foreldreansvar med en rusmisbruker gjør alt dette vanskeligere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan sende inn en forklaring, men dersom far skriver tilsvar, må dere ha signert samværskontrakt som viser fordeling av samvær. Nav kan veilede deg, ta en telefon til de. 

klart det er synd på ham, men å ruse seg er ikke forenelig med å være far. Barnet ditt er ikke tjent med at din medfølelse for far kommer barnets behov. Barnet er i behov av forutsigbarhet, både i forhold til bosted og samvær, men også økonomisk forutsigbarhet. 

du bør virkelig vurdere å be om å få foreldreansvaret alene. Husk at du ikke kan få pass, bankkort, bank id etc til barnet uten begges signatur dersom dere har delt foreldreansvar. Å dele foreldreansvar med en rusmisbruker gjør alt dette vanskeligere. 

Takk.  Jeg skal snakke med nav. Får se hva det blir til etterhvert med tanke på foreldreansvaret. Håper er at han snart legger seg inn for behandling. 

Litt av problemet nå: Han ringer barnet og gir forhåpninger om at de skal gjøre aktiviteter sammen i nærmeste fremtid, samtidig som han tror at han kan snakke seg ut av det med barnevernet, vel vitende om at han ruser seg dagligdags.

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å bli så virkelighetsfjern.. om jeg ruset meg, ville jeg hvertfall klart å forstå at barna mine hadde hatt det best sammen med noen andre og holdt seg unna meg. 

Det værste er at jeg er redd han faktisk klarer å snakke seg ut av det, han er intelligent og veltalende, men tester de han vil han få et forklaringsproblem. Han har vel unnskyldninger der også «det henger igjen fra i fjor», «jeg hadde et uhell forrige uke».. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...