katties Skrevet søndag kl 18:43 #21 Del Skrevet søndag kl 18:43 Min lege tar korte notater: Det som er nødvendig for at han skal huske historikken min, og ellers virker det litt som alt det vi snakker om som ikke er relevant, men kunne ha ødelagt eventuelle helseforsikringer blir utelatt. Altså: er det ikke et problem som må håndteres, så venter han med å "forevige" det i notatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:42 #22 Del Skrevet søndag kl 19:42 Takk for alle svar. Det er kommet mange interessante innspill her. Jeg er under utredning for noe spesifikt, og kanskje utreder mener det ikke er hensiktsmessig med fortløpende oppdatering? Jeg får meg ikke til å spørre før det er konkludert for eller imot. Anonymkode: c6457...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:58 #23 Del Skrevet søndag kl 19:58 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det gjør godt å lese om helsepersonell som har disse holdningene og verdiene❤️ Anonymkode: f71f9...bee Tenker at dette er holdninger alle i helsesektoren burde ha igrunn. Det sjokkerer meg hver gang jeg kommer over helsepersonell som mener det ikke er viktig at pasienten har innsyn eller rett til å medvirke. Det kommer jo også fra høyeste hold, helsedirektoratet, lovverket, stortingsmeldinger at de fremhever brukermedvirkning og at brukeren skal betraktes som en likeverdig partner i diskusjoner og beslutninger som gjelder de. Det minste vi kan er å opplyse pasienten om er at de har rett til innsyn i egne pasientopplysninger og at en skriver pasientjournalen med et respektfullt språk. Det vil kanskje være ubehagelige sannheter i journalen men det skal i det minste være korrekt og med respekt. Og en skal føre pasientjournal som om pasienten ser deg over skulderen. Gjør en det så har en heller ingenting å frykte ved at pasienten leser sin egen journal eller at pasienten må ivaretas sammen med behandler fordi de har lest sin egen journal. Det har blitt gjort grove feil og overtramp i journalen til mennesker før og slik bør vi jo ikke ha det. Anonymkode: 6d521...521 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:54 #24 Del Skrevet mandag kl 10:54 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for alle svar. Det er kommet mange interessante innspill her. Jeg er under utredning for noe spesifikt, og kanskje utreder mener det ikke er hensiktsmessig med fortløpende oppdatering? Jeg får meg ikke til å spørre før det er konkludert for eller imot. Anonymkode: c6457...cd5 Det kan godt være at det føres egne, fortløpende notater som tilhører utredningen, og dermed blir ikke de gjort tilgjengelig for deg på helsenorge før hele utredningen er ferdig. Anonymkode: 61d71...bd2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:27 #25 Del Skrevet torsdag kl 03:27 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 20.46): Håper ikke journalnotatene kommer på helsenorge, synlig for all helsepersonell til å se??? Ja folk sniker... Har en del familie og bekjente i helsesektoren.. Anonymkode: b68eb...af4 Alt helsepersonell kan i prinsippet gå inn i din journal, men de må ha en gyldig grunn (tjenestelig behov). I en ideell verden hvor alle er snille og greie, så funker dette fint, men det forekommer også urettmessig innsyn som kan begrunnes med tjenestelig behov, men som likevel ikke er det, såkalt snoking. Skjer dette, så er det en lang prosess med å finne årsaken til dette, men skaden er jo skjedd. Litt ulike holdninger ute og går til dette, og ulik kjennskap til regelverket. Etter dyrbar erfaring med snoking, så har jeg sperret journalen min for alt helsepersonell, inkludert besøkshistorikk. Jeg har ingenting i min journal av somatisk betydning, og det er ingenting i "psykisk" journal som har betydning i en akutt situasjon. Oppsummert: er det noe fra ditt privatliv som IKKE du vil at hele helsenorge skal vite / komme i din journal, så holder du munn. Noen steder åpner også merkantilt personell dine journalnotater for å administrere fakturering av timen din, dette informerer de ikke alltid om før du finner ut av det i ettertid. Ofte pga. ren uvitenhet og mangel på kunnskap og / eller dårlig intern kommunikasjon. Det er vel en grunn til at selv helsepersonell ikke selv ville bedt om psykisk helsehjelp i det offentlige. Om du ble bekymret, så har du god grunn.... Mitt råd: vurder å sperre den psykiske journalen din. Anonymkode: 6457b...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå