AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Som synes vi sees for sjelden. Hun har ingen andre venner og vil gjerne treffes hver 14 dag. Jeg har andre venner som jeg faktisk prioriterer høyere, og får litt angst av disse forventningene. Noen gode råd til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: c1163...752
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai Oppsøk fastlegen og få time hos psykolog. Hvis du får angst av dette så bør du få umiddelbar hjelp. Anonymkode: a29d2...4c2 12 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai Hvorfor kan hun ikke være med når du treffer de andre vennene dine? Anonymkode: f8311...ad5 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som synes vi sees for sjelden. Hun har ingen andre venner og vil gjerne treffes hver 14 dag. Jeg har andre venner som jeg faktisk prioriterer høyere, og får litt angst av disse forventningene. Noen gode råd til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: c1163...752 stakkars venninnen din , du virker som en dårlig venn Anonymkode: da035...3d6 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Som synes vi sees for sjelden. Hun har ingen andre venner og vil gjerne treffes hver 14 dag. Jeg har andre venner som jeg faktisk prioriterer høyere, og får litt angst av disse forventningene. Noen gode råd til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: c1163...752 Hvordan er hun som person? «Jeg har begrenset sosial kapasitet. Jeg må derfor spre den litt utover.» «Men hvorfor kan du ikke treffe meg oftere enn Per og Anita?» «Når det gjelder Per og Anita, så føler jeg meg alltid bedre av å ha truffet de, mens når jeg treffer deg så føler jeg meg verre.» «Jamen jamen…» «Nei, det heter ikke jamen jamen, det heter fortell meg hvorfor, så skal jeg reflektere litt over dette.» Og hvis hun da sier fortell meg hvorfor, så gjør du det. Si at du spør hele tiden eller klager hele tiden eller har ikke noen egne interesser eller ting du brenner for. Gi henne en sjanse til å forbedre seg, men ikke gi etter for å treffe noen som ikke vil forbedre seg. Anonymkode: ae96e...72b
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan er hun som person? «Jeg har begrenset sosial kapasitet. Jeg må derfor spre den litt utover.» «Men hvorfor kan du ikke treffe meg oftere enn Per og Anita?» «Når det gjelder Per og Anita, så føler jeg meg alltid bedre av å ha truffet de, mens når jeg treffer deg så føler jeg meg verre.» «Jamen jamen…» «Nei, det heter ikke jamen jamen, det heter fortell meg hvorfor, så skal jeg reflektere litt over dette.» Og hvis hun da sier fortell meg hvorfor, så gjør du det. Si at du spør hele tiden eller klager hele tiden eller har ikke noen egne interesser eller ting du brenner for. Gi henne en sjanse til å forbedre seg, men ikke gi etter for å treffe noen som ikke vil forbedre seg. Anonymkode: ae96e...72b Takk for bra svar. Det er meg-meg-meg og mye negativt som suger energi. Synes også det er leit at hun ikke er interessert i hvordan jeg har det, men bare vil snakke om seg. Hvis vi er sammen i 2 timer handler det nok om henne i 1 t 45 min. Jeg blir sliten, ikke glad eller takknemlig, som man kan bli av et bedre treff. Anonymkode: c1163...752 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for bra svar. Det er meg-meg-meg og mye negativt som suger energi. Synes også det er leit at hun ikke er interessert i hvordan jeg har det, men bare vil snakke om seg. Hvis vi er sammen i 2 timer handler det nok om henne i 1 t 45 min. Jeg blir sliten, ikke glad eller takknemlig, som man kan bli av et bedre treff. Anonymkode: c1163...752 Bare hyggelig Jeg tenker det er innafor å si det slik du sier her. Det må være lov å stille krav til hvem man orker å omgåes. Mest sannsynlig er det derfor hun ikke har andre venner heller, men akkurat det behøver du ikke si. Dette kan slå begge veier. Har opplevd mennesker som tar seg i tilbakemeldinger og mennesker som ikke gjør det. Og for alt du vet, kanskje hun lærer av dette og blir en super venn, og så er det til slutt du som lurer på hvorfor ikke hun har tid til deg Anonymkode: ae96e...72b
AnonymBruker Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare hyggelig Jeg tenker det er innafor å si det slik du sier her. Det må være lov å stille krav til hvem man orker å omgåes. Mest sannsynlig er det derfor hun ikke har andre venner heller, men akkurat det behøver du ikke si. Dette kan slå begge veier. Har opplevd mennesker som tar seg i tilbakemeldinger og mennesker som ikke gjør det. Og for alt du vet, kanskje hun lærer av dette og blir en super venn, og så er det til slutt du som lurer på hvorfor ikke hun har tid til deg Anonymkode: ae96e...72b Hehe, hadde vært fint om det ble sånn, faktisk! Unner henne det 🙂 Anonymkode: c1163...752
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 18.10): Hehe, hadde vært fint om det ble sånn, faktisk! Unner henne det 🙂 Anonymkode: c1163...752 Fortell gjerne hvordan det går Anonymkode: ae96e...72b
AnonymBruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.55): Som synes vi sees for sjelden. Hun har ingen andre venner og vil gjerne treffes hver 14 dag. Jeg har andre venner som jeg faktisk prioriterer høyere, og får litt angst av disse forventningene. Noen gode råd til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Anonymkode: c1163...752 Får du angst? Får du store problemer med å tenke på det, vansker med å sove og anfall? Anonymkode: 0a0ca...dae 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 17.20): Hvordan er hun som person? «Jeg har begrenset sosial kapasitet. Jeg må derfor spre den litt utover.» «Men hvorfor kan du ikke treffe meg oftere enn Per og Anita?» «Når det gjelder Per og Anita, så føler jeg meg alltid bedre av å ha truffet de, mens når jeg treffer deg så føler jeg meg verre.» «Jamen jamen…» «Nei, det heter ikke jamen jamen, det heter fortell meg hvorfor, så skal jeg reflektere litt over dette.» Og hvis hun da sier fortell meg hvorfor, så gjør du det. Si at du spør hele tiden eller klager hele tiden eller har ikke noen egne interesser eller ting du brenner for. Gi henne en sjanse til å forbedre seg, men ikke gi etter for å treffe noen som ikke vil forbedre seg. Anonymkode: ae96e...72b Sikkert hyggeligere enn ts. Anonymkode: 9e386...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai Ikke ta initiativ til kontakt i det hele tatt og avvis når hun spør om dere skal treffes. Svar at det passer dessverre ikke. Spør hun hvorfor, sier du at du skal treffe mamma/søster/venninne/kjæreste/date, passer barn, studere, trene, ikke orker. Blir det spørsmål etterhvert hvorfor du aldri vil møtes, sier du at du har det travelt pluss ikke har det helt bra for tiden og har derfor prioritert de nærmeste. Da burde det gå opp et lys om det ikke har gjort det før. Det er ikke alltid ting må sies 100% rett ut hvis man tror det vil såre den andre. Jeg synes ikke det er nødvendig å si rett ut til en "venninne" at det er "slutt". Dere som mener ts er en dårlig venn kan ta dere ei bolle. Disse to er ikke venninner, det er ei som er selvopptatt her og ei som blir klagemur, det er ikke et bra vennskap. Ingen er forpliktet til å være venner med noen. Anonymkode: f4008...cba 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke ta initiativ til kontakt i det hele tatt og avvis når hun spør om dere skal treffes. Svar at det passer dessverre ikke. Spør hun hvorfor, sier du at du skal treffe mamma/søster/venninne/kjæreste/date, passer barn, studere, trene, ikke orker. Blir det spørsmål etterhvert hvorfor du aldri vil møtes, sier du at du har det travelt pluss ikke har det helt bra for tiden og har derfor prioritert de nærmeste. Da burde det gå opp et lys om det ikke har gjort det før. Det er ikke alltid ting må sies 100% rett ut hvis man tror det vil såre den andre. Jeg synes ikke det er nødvendig å si rett ut til en "venninne" at det er "slutt". Dere som mener ts er en dårlig venn kan ta dere ei bolle. Disse to er ikke venninner, det er ei som er selvopptatt her og ei som blir klagemur, det er ikke et bra vennskap. Ingen er forpliktet til å være venner med noen. Anonymkode: f4008...cba Det var et bra forslag, takk skal du ha! Jeg er faktisk en veldig god venn for mine andre venner, men jeg orker ikke å gi alt og bare være sliten og lei meg etter møter med vedkommende. Da vil jeg heller gjøre noe annet som gir meg påfyll. Ts Anonymkode: c1163...752 4
Tekumseh79 Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Om man har lite å gå på er det enkelte man bør holde seg unna, det er mange som tar mer energi enn de gir. Og det å skal ha belag på en annen person en gang annenhver uke kan ingen forlange. Jeg ville også latt det dødd ut, eller i hvertfall fått til disse møtene sjeldnere. Angst til alle som her har fått "sjokk" av det, om vi nå skal bruke ord som brukes om annet enn det de betyr, kan bety på folkemunne at man gruer seg, blir veldig stressa eller lignende. Man kan si "jeg får helt angst av dette," eller man kan bruke ordet at man får "nella," eller blir "koko", eller blir "nervevrak," man blir "ødelagt" osv. Samme som ordet "nazi" som brukes mye om de som er kontrollerende, har for rigide regler m.m. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai Har du prøvd noen gang å prate med henne om dette? Ikke på en frekk eller kranglete måte, men si at du synes det blir mer fokus på henne enn på deg når dere møtes. Ta en prat om det, kanskje har dere havnet i et mønster hun ikke selv helt er klar over. Anonymkode: 220a5...daa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du prøvd noen gang å prate med henne om dette? Ikke på en frekk eller kranglete måte, men si at du synes det blir mer fokus på henne enn på deg når dere møtes. Ta en prat om det, kanskje har dere havnet i et mønster hun ikke selv helt er klar over. Anonymkode: 220a5...daa Har tenkt på det, men også lurt på om hun da prøver å vise mer interesse - er det fordi hun virkelig vil ha en toveiskommunikasjon, eller fordi jeg har "lært henne opp"? Tror kanskje at jeg fader dette ut, selv om det er vanskelig for jeg vet hun vil bli såret. Hun har mistet mange venner 😔 Anonymkode: c1163...752
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har tenkt på det, men også lurt på om hun da prøver å vise mer interesse - er det fordi hun virkelig vil ha en toveiskommunikasjon, eller fordi jeg har "lært henne opp"? Tror kanskje at jeg fader dette ut, selv om det er vanskelig for jeg vet hun vil bli såret. Hun har mistet mange venner 😔 Anonymkode: c1163...752 Har noen av alle vennene hun har mistet hatt guts til å prate med henne om det? Hvordan skal hun kunne bli bedre hvis ingen tør nevne for henne hva som er problemet? Jeg synes det er litt feigt å bare fade ut noen på den måten uten en gang å prate med dem først. Anonymkode: 220a5...daa 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 17.37): Takk for bra svar. Det er meg-meg-meg og mye negativt som suger energi. Synes også det er leit at hun ikke er interessert i hvordan jeg har det, men bare vil snakke om seg. Hvis vi er sammen i 2 timer handler det nok om henne i 1 t 45 min. Jeg blir sliten, ikke glad eller takknemlig, som man kan bli av et bedre treff. Anonymkode: c1163...752 Hun hadde jeg faset ut. Man kan drive veldedighet.. Men jeg setter meg selv og egen helse først. Anonymkode: a3eaa...ebe
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har noen av alle vennene hun har mistet hatt guts til å prate med henne om det? Hvordan skal hun kunne bli bedre hvis ingen tør nevne for henne hva som er problemet? Jeg synes det er litt feigt å bare fade ut noen på den måten uten en gang å prate med dem først. Anonymkode: 220a5...daa Jeg vet ikke, har ikke kjent henne så lenge. Et års tid. Anonymkode: c1163...752
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2025 den 0.19): Får du angst? Får du store problemer med å tenke på det, vansker med å sove og anfall? Anonymkode: 0a0ca...dae Skjønner at du reagerer på TS sin bruk av den helsefaglige termen angst, men angst defineres som irrasjonell frykt og uro, og f.eks. bekymring om noe vondt skjer eller at man mister kontrollen. Angst er noe alle får innimellom, men å få en angstlidelse som diagnose er noe annet. Og det er ikke mange andre ord som dekker angst bedre, man kan ikke bruke redd, nervøs eller noe sånt heller. (Jeg får også betydelig angst av avtaler og forventninger. På den måten at jeg fungerer dårlig da bekymringer for om jeg må avlyse og at jeg er «låst» i en avtale gjør meg urolig og til et nervevrak. Jeg sliter med søvn og andre gjøremål da, og kjenner veldig på at jeg ikke kan leve opp til dette, ei heller at jeg klarer å håndtere det.) Anonymkode: 579bb...499 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå