Gå til innhold

barnebursdager er det et krav? jeg ønsker ikke og ha det ,men går det utover barnet sosialt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men tenker det er du som bestemmer! Hadde ikke lyst, men gjorde det for barna! Et realt kaos med 30barn(60 i klassene), men vi stod i det. Koster oss 6000kr (2 barn på 1uke bursdag, leie av lokale,mat til alle,kaker,drikke,godteposer,engangservicer, osv). 

Rett etter juleferien der det allerede forsvant mye penger i MANGE gaver til alt og allr og god mat osv.. 

Så var det familiebesøk i tilegg..

Noen ting står jeg bare i. Spare og la det stå til! Viktig og glyt for barna. Når de er eldre bryr de seg ikke og vil ikke. Men no kan de ta med en håndfull med venner ut å spise eller annet kjekt! Lettere sånn sett!

Du MÅ ingenting, det er ditt valg!

Men hva vil barnet?

Har du ikke råd så la vær. Noen som har bursdag samme tid ca du kan dele utgifter med?

Anonymkode: 1b479...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, denne oppskriften på tryllekuler kan anbefales. Lag dobbel oppskrift sammen med ungen din; ingrediensene er billige og disse blir spist opp fort.

https://blipappa.no/anbefaling-mat-tryllekuler/
Barneselskap bør absolutt prioriteres fremfor familieselskap om man må velge. 

Anonymkode: 34350...370

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Jeg går mot strømmen...nei du trenger ikke.

Min blir 7 nå og begynner i 2 klasse og hadde ikke bursdag i 1 klasse...og der mange som ikke hadde bursdag da 

Vi har vært på 2 bursdager på1 år og det er 13 jenter.

Hun skal ha bursdag i år..men dette er opp til deg...barn dør ikke om de ikke har bursdag innimellom. 

Men barnet ditt får kanskje ha med venner hjem innimellom, som får middag? Du har råd til at det får gå i bursdager? Barnet får kanskje en tur på kino eller basseng innimellom? TS har ikke råd til at barnet får gjøre noe som helst sosialt med venner, virker det som. Det er trist med barn som vokser opp i slik fattigdom. Ofte har ikke de foreldrene evner/interesse for å følge opp skole godt nok heller. Så i enkelte tilfeller, skaper slike omstendigheter unge voksne som ikke klarer seg bra verken sosialt eller faglig.

Anonymkode: 1c2f4...0a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men barnet ditt får kanskje ha med venner hjem innimellom, som får middag? Du har råd til at det får gå i bursdager? Barnet får kanskje en tur på kino eller basseng innimellom? TS har ikke råd til at barnet får gjøre noe som helst sosialt med venner, virker det som. Det er trist med barn som vokser opp i slik fattigdom. Ofte har ikke de foreldrene evner/interesse for å følge opp skole godt nok heller. Så i enkelte tilfeller, skaper slike omstendigheter unge voksne som ikke klarer seg bra verken sosialt eller faglig.

Nei ikke ofte det er venne besøkende her...for vi har ofte ikke tid. 

Ts skriver ikke noe om venner på fritiden..hun skriver om bursdag.

Nå må du gi deg...at ts sitt barn ikke har bursdag i 1 klasse vil skape dårlig omstendigheter...dere kommer med så mye rart 

Min sønn er 13 og og  ingen i klassen hans hadde bursdag i 2021 eller 2022 pga korona. Når han fylte 10 og 11 hadde han ikke bursdag da han heller ville dra på tur med oss. Han er verken ødelagt eller ill noe sosial liv.

Barna er kjempe sosialt på skolen og sfo og 1 dag i året vil ikke ødlegge dem

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

mitt barn begynner i 1 klasse til høsten, Jeg ønsker ikke og ha barnebursdag,men fortsette med familiebursdag, barnet har bursdag i Januar, er dette feil av meg ? barnet selv har aldri spurt etter barnebursdag,men har vert i noen i løpet av barnehagetiden.

Er jeg rar som ønsker kun voksen bursdag ? og blir barnet mitt utstengt sosialt hvis vi ikke feirer?

Anonymkode: 379c2...f84

Ja du er rar selvsagt, og barnet bør få ha bursdag med venmer

Anonymkode: 30be3...6a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nei ikke ofte det er venne besøkende her...for vi har ofte ikke tid. 

Ts skriver ikke noe om venner på fritiden..hun skriver om bursdag.

Nå må du gi deg...at ts sitt barn ikke har bursdag i 1 klasse vil skape dårlig omstendigheter...dere kommer med så mye rart 

Min sønn er 13 og og  ingen i klassen hans hadde bursdag i 2021 eller 2022 pga korona. Når han fylte 10 og 11 hadde han ikke bursdag da han heller ville dra på tur med oss. Han er verken ødelagt eller ill noe sosial liv.

Barna er kjempe sosialt på skolen og sfo og 1 dag i året vil ikke ødlegge dem

Handler ikke bare om å ikke ha råd til en billig barnebursdag. Det handler om at man da neppe har råd til noe annet sosialt med andre barn heller. Ja, et barn får vært sosialt på skolen og på SFO. Men det er vel vanlig å delta på litt sosialt utenom også? To mnd sommerferie uten å treffe skolevenner/andre barn er vel litt lenge? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mitt barn begynner i 1 klasse til høsten, Jeg ønsker ikke og ha barnebursdag,men fortsette med familiebursdag, barnet har bursdag i Januar, er dette feil av meg ? barnet selv har aldri spurt etter barnebursdag,men har vert i noen i løpet av barnehagetiden.

Er jeg rar som ønsker kun voksen bursdag ? og blir barnet mitt utstengt sosialt hvis vi ikke feirer?

Barnet ditt vil helt sikkert kjenne på det når alle andre barn feirer med barnebursdag men ikke hen. Det vil nok være veldig sårt for barnet. Ser du har stram økonomi. Jeg hadde allikevel prioritert barnebursdag (du MÅ ikke be alle barna -er lov å velge ut ett par tre stk( og heller latt de voksene komme på en kopp kaffe og en kjekspakke eller be de bake med ei kake. 

Anonymkode: c287b...37e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om TS er så fattig som hun beskriver så er det ikke barnebursdagen som kommer til å føre til at ungen er utenfor sosialt. Barnet kommer ikke til å kunne ha de samme erfaringene som andre barn. Aldri dra på kino, svømmehall, tivoli, lekeland, sykkeltur, skitur museum, fritidsaktiviteter. Aldri ha med noen hjem på middag, ikke ha noen opplevelser som koster penger. Samt lite mat, lite klær og utstyr. Ikke råd til frisør, nye skolesekk eller gode sko. Det er ufattelig trist å vokse opp i en sånn grad av fattigdom. Og i tillegg med en ufør forelder som ikke har helse og energi til så mye heller. Og du TS virker lite opptatt av barnets beste og lite ressurssterk. Du er emosjonelt umoden og sneversynt utifra det du skriver her. Du bør gå i deg selv for barnets fremtid

Anonymkode: b9a3e...cdd

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handler ikke bare om å ikke ha råd til en billig barnebursdag. Det handler om at man da neppe har råd til noe annet sosialt med andre barn heller. Ja, et barn får vært sosialt på skolen og på SFO. Men det er vel vanlig å delta på litt sosialt utenom også? To mnd sommerferie uten å treffe skolevenner/andre barn er vel litt lenge? 

Nei... ikke alle har mange venner rundt seg . Ts skriver da ikke om sommerferien og fritid...hun snakker om bursdag...nå må dere ikke begynne å lage andre historier.

Husk at ikke alle barn er sosial og liker seg hjemme. Og ingen tar skade av det 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å invitere barnas beste venner i familiebursdagen? Hvis barnet har 1-3 nære venner i klassen, kan de fint være med. 

Anonymkode: 45ae5...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om TS er så fattig som hun beskriver så er det ikke barnebursdagen som kommer til å føre til at ungen er utenfor sosialt. Barnet kommer ikke til å kunne ha de samme erfaringene som andre barn. Aldri dra på kino, svømmehall, tivoli, lekeland, sykkeltur, skitur museum, fritidsaktiviteter. Aldri ha med noen hjem på middag, ikke ha noen opplevelser som koster penger. Samt lite mat, lite klær og utstyr. Ikke råd til frisør, nye skolesekk eller gode sko. Det er ufattelig trist å vokse opp i en sånn grad av fattigdom. Og i tillegg med en ufør forelder som ikke har helse og energi til så mye heller. Og du TS virker lite opptatt av barnets beste og lite ressurssterk. Du er emosjonelt umoden og sneversynt utifra det du skriver her. Du bør gå i deg selv for barnets fremtid

Anonymkode: b9a3e...cdd

Dette skriver ts

Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

Hvor skriver hun her ar hun ikke har råd til kino etc...

Og om hun ikke har råd til dette...so what...har du det? Da er du kjempe heldig. Mange foreldre idag sliter og har ikke råd til kino, badeland etc( har du sett prisene) og vet du hvor mobbing og shaming kommer fra...jo slike som deg 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar

min er jo 6 år nå og har aldri spurt etter barnebursdag ennå. Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

Men dere skal vel bli kjent med folk? Både barn og foreldre. Det er jo kjempeviktig med relasjoner til klassekameratene og at dere foreldre vet om hverandre. Legge lista lav for kontakt. Her vi hatt andres unger på besøk siden de var 3 år, barnebursdager fra 4 år. Foreldre på besøk, alt egentlig. Man må legge ned litt innsats for barnet sitt. Barnebursdager er nok viktigere enn du tror. 

Anonymkode: 1107d...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar

min er jo 6 år nå og har aldri spurt etter barnebursdag ennå. Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

Om barnet ditt har bursdag i januar så har hen helt sikker fått kompiser i løpet av det første halveåret på skolen. Det knyttes fort vennskap. Men du trenger ikke be alle, men de hen er mest sammen med. Er jo gjerne ett par stykker kanskje i løpet av den tiden. Du gjør jo som du vil men å forskuttere at barnet ditt ikke får en venn eller to i løpet av første klasse er spesielt. Ha familiebursdag og be ett par klassevenner samtidig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Her underdriver du kostnadene veldig. Blir for dumt å prøve å "lure" folk til å ta kostnaden på den måten. 

En pakke pølser? Bør nok helst ha to eller tre, og finner du ikke pølser på tilbud er det 60-80 kroner bare for en pakke. En pakke lomper er 40 kroner, samme for pølsebrød. 

Så er det den hersens godteposen alle forventer, den koster mest. 

Vi har handlet inn til barneselskap i dag, 1800 kroner. 💸💸

TS: Hvis barnet ØNSKER barneselskap, så er det dårlig gjort å droppe det. På skolen kan det føles veldig viktig! 

Men, hvis barnet ikke ønsker det blir det ikke utenfor av å ikke ha barneselskap. Det viktigste er jo å gå i selskap med jevne mellomrom, ikke å være den som har bursdag. Sønnen min vurderer å droppe selskap i år, han blir 9. Han syns det er gøyere å gå i bursdag enn å ha det selv, han liker ikke oppmerksomheten. 

Man kan bare ha to langpanner og en flaske saft. 

Det koster ca 200kr totalt. 

Anonymkode: 9a162...22d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om barnet ditt har bursdag i januar så har hen helt sikker fått kompiser i løpet av det første halveåret på skolen. Det knyttes fort vennskap. Men du trenger ikke be alle, men de hen er mest sammen med. Er jo gjerne ett par stykker kanskje i løpet av den tiden. Du gjør jo som du vil men å forskuttere at barnet ditt ikke får en venn eller to i løpet av første klasse er spesielt. Ha familiebursdag og be ett par klassevenner samtidig? 

Så det er sakt..man har ikke lov å be bare noe på skolen..det er bare jenter eller gutter...eller alle. Slikt er det i alle skoler 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kalle meg egoistisk, det gir jeg langt F i ,men jeg har ikke økonomi til det heller, da må jeg velge familie eller barnebursdag da er familien viktigere

Du høres veldig spesiell ut og ja ungen din vil merke det.

Anonymkode: 1205c...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på grensen til dårlig forelder ja. ALLE de andre kommer til å feire barnebursdager med guttene eller jentene i klassen. Ditt barn kommer til å føle på det. 

Anonymkode: 93cba...b45

Slutt å prate bull shit! 

Anonymkode: d6dc7...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Dette skriver ts

Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

Hvor skriver hun her ar hun ikke har råd til kino etc...

Og om hun ikke har råd til dette...so what...har du det? Da er du kjempe heldig. Mange foreldre idag sliter og har ikke råd til kino, badeland etc( har du sett prisene) og vet du hvor mobbing og shaming kommer fra...jo slike som deg 

Hun skriver at hun har 250 kr til overs etter faste utgifter. Da har hun neppe råd til at barnets bestevenn kan bli med hjem etter skolen en gang i mnd engang. Dvs null sosialt for barnet utenom skolen. Hvis ikke barnets venners foreldre forbarmer seg over barnet og tar det med på ting/inviterer det hjem. TS er nødt til å gjøre noe med økonomien sin for å klare de neste 13 årene. Skolebarn er dyrere i drift enn barnehagebarn. Bare matbudsjett og klær/sko kommer til å øke mye for henne de neste årene. De 250 kr hun har til overs kommer dessverre ikke til å være nok. Jeg sier ikke at et barn må få gjøre en aktivitet som koster penger hver eneste uke, men noen ganger i året bør ko en forelder klare.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper lite når penger ikke strekker til

Da har du jaggu ikke råd til å ha barn, om du er så dårlig til å disponere pengene…

Anonymkode: 2f421...59f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Nå fikk jeg ikke med meg når barnet har bursdag..men om det mulig så kan dere ha bursdag i skogen. Grille litt pølser og saft 

Eller noen steder kan du leie sfo/ gymsal gratis.

Eventuelt spørre om dere kan dele bursdag med en som bursdag sanne mnd

Kan du ha bursdag hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...