Gå til innhold

barnebursdager er det et krav? jeg ønsker ikke og ha det ,men går det utover barnet sosialt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikkje lese tråden, men ein barnebursdag må slett ikkje vere dyr. Her låner dei fleste gymalen på skulen og feirar saman 2 eller 3 som har bursdag samme mnd. Det går i langpanne sjokoladekake, pølser og pølsebrød. Eg tener lite og kjøper dei billegaste pølsebrøda og billigpølser (barnet mitt liker uansett billigpølsene bedre enn Gilde, og ingen andre barn har klaga heller).

Det går an å ha noko smågodt på tilbud i godteposane, men ikkje alle har godtepose, så det går greitt å droppe det her. Pynt: nokre ballongar. 

Glad for at dei som begynte å feire, la opp til overkommelig lågterskel. Viss du har eit barn som absolutt ikkje vil feire, så kan du vel droppe det, men eg kjenner ingen barn som ikkje er gira på bursdag så... 

Anonymkode: eb8ca...92a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er det frivillig å arrangere barnebursdag.

Herregud for noen sauer mange foreldre er i dag.

Eg er motstander av å være sau sånn generelt sett, og barnet mitt er også flink til å ha eigne meiningar og argumentere for desse.  Men å droppe barnebursdag fordi man ikkje gidder, eller ikkje prioriterer å legge av dei få hundrelappane det er snakk om, er dårlig gjort ovenfor barnet. 

Anonymkode: eb8ca...92a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt sjokkert over at du som mor ikke ønsker å gi barnet ditt den gleden det dr å invitere venner i barnebursdag! Det er jo seriøst et av høydepunktene i året (jul er kanskje den andre dagen som i et barns øyne kan måle seg). Og det er ingdn fest som krever mindre enn nettopp en barnebursdag! Pølser, first price eller hjemmebakte pølsebrød, ketchup, saft, kake. De er SÅ fornøyde! Hvis du ikke har råd til dette må du faktisk få hjelp til det for det er sp viktig at du signaliserer til barnet ditt at du har råd OG at du GLEDER deg til å stelle i stand bursdag for barnet ditt.

og du, det ER viktig å bli kjent med den haugen av ukjente unger. De skal bli vennene til barnet ditt og gjøre jobben din enklere i fremtiden. De kan nemlig spare barnet ditt for psykisk uhelse og ensomhet. Det er verdifullt å ha mange venner. Familien kan bidra med mat og sånn til familieselskapet, så slipper du å børe den kostnaden om det er problematisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.36):

Takk for alle svar

min er jo 6 år nå og har aldri spurt etter barnebursdag ennå. Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

Anonymkode: 379c2...f84

Ungen din blir jo kjent med de. Merkelig valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.29):

mitt barn begynner i 1 klasse til høsten, Jeg ønsker ikke og ha barnebursdag,men fortsette med familiebursdag, barnet har bursdag i Januar, er dette feil av meg ? barnet selv har aldri spurt etter barnebursdag,men har vert i noen i løpet av barnehagetiden.

Er jeg rar som ønsker kun voksen bursdag ? og blir barnet mitt utstengt sosialt hvis vi ikke feirer?

Hva ønsker barnet? Her ofrer du deg å lar barnet få ha bursdag med klassevenninne sine. Er ikke for deg bursdagen til ditt barn er. Fuck hva du vil

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.41):

En sjokoladekake m/pynt, 100 kr

En pakke servietter, 10 kr

En pakke pølser pluss lomper, 50 kr

En 4-pk med store brus, 80 kr

Barnebursdag behøver ikke å være dyrt. Beklager at jeg ikke kan prisene nøyaktig, så gjettet litt. Pluss på litt smågodt også. 

Du må ha veldig dårlig råd om du ikke kan bruke under 400 på bursdag for barnet ditt. Kanskje besteforeldre kan sponse?

Anonymkode: 1c2f4...0a5

Ja og legger til at om man ikke har plass hjemme går det an å leie gymsal og sfo lokaler billig. Man må ikke betale for lekeland og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.29):

mitt barn begynner i 1 klasse til høsten, Jeg ønsker ikke og ha barnebursdag,men fortsette med familiebursdag, barnet har bursdag i Januar, er dette feil av meg ? barnet selv har aldri spurt etter barnebursdag,men har vert i noen i løpet av barnehagetiden.

Er jeg rar som ønsker kun voksen bursdag ? og blir barnet mitt utstengt sosialt hvis vi ikke feirer?

Vi har sluttet med barnebursdager for minste da han gikk i 3. klasse. Vi prøvde i 1. og 2., og hadde svært negativ erfaring med feiringen. I første klasse feiret vi hjemme. Sønnen min går på en stor baseskole, der de er 42 stykker i klassen. 24 av dem er gutter. Vi har dårlig plass hjemme, men jeg fikk presset ungene i stua etter en del triksing (uaktuelt å ha utebursdag i februar i Finnmark, for å si det slik). Bursdagen endte med at to stykker skadet seg, noe ble ødelagt, rommet til sønnen min var rasert, og flere barn kranglet. I andre klasse feiret vi på bowlingen. Igjen var det de samme tre bøllene som første gangen, som ødela hele bursdagen ved å løpe vilt rundt, prøve å ødelegge ting, krangle med andre. Gutten min gråt og sa at han ikke vil feire flere bursdager. Jeg spurte foreldrene til de tre guttene om de kunne være med hele bursdagen og passe på barna sine, men det hadde de ikke anledning til, og "det var ikke vanlig i tredje klasse at barn kommer med foreldrene". Da inviterte vi tre kompiser fra klassen, en fra idretten og en nabogutt, og tok dem med på lekeland. Fin feiring for både bursdagsbarnet og gjestene.

Anonymkode: 3d770...a98

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Ja og legger til at om man ikke har plass hjemme går det an å leie gymsal og sfo lokaler billig. Man må ikke betale for lekeland og slikt

Ikke alle kommuner leier ut slike ting BILLIG. Hos oss leier bygdelag to skoler, og det koster flesk. I tillegg må man vaske, rydde, rigge til bord osv, alt man slipper i lekeland og lignende steder.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Hva ønsker barnet? Her ofrer du deg å lar barnet få ha bursdag med klassevenninne sine. Er ikke for deg bursdagen til ditt barn er. Fuck hva du vil

Og fuck hva man har kapasitet til, ikke sant? Koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 10.10):

Jeg fatter ikke hvorfor enkelte får barn, når jeg leser alle trådene her inne om hva man ikke gidder... Eller sosial angst, eller annet som hemmer barnet. 

Når man først får barn så tar man seg selv i nakken, og stiller opp på alt fra dugnader, 17.mai, idrettslag, ulike initativ, foreldremøter, og selvfølgelig; barnebursdager med klassen. 

Anonymkode: 992ad...e75

Og jeg fatter ikke at alt skal være tvang fra FAU-damene, når klassene har blitt megastore, slik at man verken har plass eller råd til å fø på 20+ unger. Ikke alle bor i svære hus med hage og fint vær ute hele året. Ikke alle steder kan man låne gymsal gratis eller billig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha tatt økonomien din til betraktning før du fikk deg barn. Det er ikke en menneskerett å ha barn og svært uansvarlig å skaffe seg barn hvis man ikke helse eller økonomi. Stakkars barn sier jeg bare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.41):

En sjokoladekake m/pynt, 100 kr

En pakke servietter, 10 kr

En pakke pølser pluss lomper, 50 kr

En 4-pk med store brus, 80 kr

Barnebursdag behøver ikke å være dyrt. Beklager at jeg ikke kan prisene nøyaktig, så gjettet litt. Pluss på litt smågodt også. 

Du må ha veldig dårlig råd om du ikke kan bruke under 400 på bursdag for barnet ditt. Kanskje besteforeldre kan sponse?

Anonymkode: 1c2f4...0a5

Når kjøpte du pølser sist?

Anonymkode: 23b47...6dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar

min er jo 6 år nå og har aldri spurt etter barnebursdag ennå. Økonomien er dårlig , så har ikke så god råd, og velger heller familien over en gjeng med unger vi ikke kjenner

I vårt nabolag har ofte flere foreldre gått sammen om å ha bursdag for flere barn. Da har de ofte fått låne trinnets eller sfo basen for å ha bursdag der, dette har vært helt gratis. Blir lettere og det koster mindre på denne måten💓 Finnes gode løsninger bare man er åpen for det💓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nordlending90 skrev (50 minutter siden):

Du burde ha tatt økonomien din til betraktning før du fikk deg barn. Det er ikke en menneskerett å ha barn og svært uansvarlig å skaffe seg barn hvis man ikke helse eller økonomi. Stakkars barn sier jeg bare. 

Du vet at både helse og økonomi er noe som kan endre seg drastisk i løpet av en eneste dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du vet at både helse og økonomi er noe som kan endre seg drastisk i løpet av en eneste dag?

Det kan det, men heldigvis kan en bursdagsfeiring planlegges veldig god tid i forveien. 

Anonymkode: 5f6c7...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 16.47):

Den attituden vil i hvert fall gå ut over ungen din. 

Du trenger to pakker grillpølser, to pakker first price lomper, ketchup, toro langpannekake, litt kakepynt og noen godteposer. 500 kroner. Dette klarer du.

Anonymkode: 18ad0...0fa

Enig og ts. Disse barna er ikke ukjente for ditt barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar

Du er ikke nødt til å spandere bursdag på hele klassen. Det går faktisk an å invitere kun en eller to av de bestevennene barnet får på skolen. Kun de, og ingen andre. Og så bare ha pizza og filmkveld med tegnefilmer og sånt hjemme. 

Det går altså an, men da vil barnet kunne oppleve å få spørsmål på skolen om hvorfor han/hun ikke har invitert klassen i bursdagen sin, og slengbemerkninger fra andre barn som "da får ikke du komme i min bursdag heller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere... TS har gitt beskjed for flere sider siden at hun har forlatt tråden.

Anonymkode: b1e46...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest hele tråden, men her feirer ingen barnebursdag. Klassen kjører felles bursdag 4 ganger i året, og vi har et utrolig godt miljø! Anbefaler fellesbursdager på det sterkeste. Lurt å ta opp på første foreldremøte. 🙂

Anonymkode: 7a7f2...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, men her feirer ingen barnebursdag. Klassen kjører felles bursdag 4 ganger i året, og vi har et utrolig godt miljø! Anbefaler fellesbursdager på det sterkeste. Lurt å ta opp på første foreldremøte. 🙂

Ser nå at TS har forlatt tråden, men skulle h*n dukke opp igjen, eller andre kommer innpå, så anbefales fellesbursdag uansett!

Økonomi er heller ikke et problem. Vi betaler maks 200kr for å feire (vinterbarn, så er i et lokale) + baker ei kake og tar med ei flaske med saft. Sommerungene feirer som regel ute, så da er det bare bakeutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...