Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som at mannen plutselig ikke vil ha barn eller er lei av at det faktisk tar tid fra ham..

For mer er det en selvfølge at barna i familien ikke bare skal leve sitt eget liv men at man gjør ting sammen. Det er ikke å "leke med barna" eller skape uselvstendige barn.

En annen ting om han ønsker selvstendige barn er jo cluet til det å faktisk lære dem ting. Da må de jo lære av dere. Man kaster dem jo ikke bare ut av huset om morningen og bare "klar dere selv" og tenker man har vært flink og laget selvstendige barn. Selvstendighet kommer jo gjerne av å være trygg på ting fordi man har lært dem.

Hans tankegang grenser til omsorgssvikt for de yngste barna deres etter min mening. En 5-åring trenger foreldre som passer på og lærer hen ting og tilrettelegger om ikke alt så iallfall en del. En 5-åring skal ikke styre egen dag og reke rundt alene hele dagen.

Anonymkode: be11b...211

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn trenger verken å lekes med eller aktiviseres hele tiden, men det som binder barn og voksne sammen som familie, er det at man gjør aktiviteter sammen. Turer, spill, aktiviteter (trampoline, badminton i hagen etc) av og til er viktig for familiefølelsen. Man kan så klart også la den eldste ha ansvar for de minste noen timer, der de kan ordne seg selv, men man overlater ikke en 5-åring til seg selv og forventer at barnet skal greie å ordne seg mat på egen hånd. Dine barn høres selvstendige ut, og jeg tenker at du ikke har gjort noe galt her. Heller tvert i mot.  

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Jeg kjenner jeg er fryktelig uenig med din mann, og nå som jeg har store barn vet jeg at det var opplevelser og lek sammen med meg/far/begge som er deres beste barndomsminner. 

Så tenkte jeg aldri på det å leke og oppleve sammen med dem som noe angående selvstendig/uselvstendig heller, jeg anså det som å tilbringe kvalitetstid sammen. 

De er blitt veldig selvstendige. Altså en del de lærte lærte de helt faktisk gjennom lek og moro sammen med meg. Eller far. Eller bestefar (Som er veldig leken, og det medførte også mange veldig gode barndomsminner for meg.). 

Vi leker forøvrig sammen fremdeles. Ikke like ofte, men fremdeles er lek og moro sammen kvalitetstid som er veldig hyggelig for alle. 

Takk for innspill 😀

Jeg er enig i det du skriver ❤️

Fint å lese om dine erfaringer med dine barn. Opplevelser sammen og fine barndomsminner. Fint å lese om andre med samme erfaringer med barna. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far var forresten masse sammen med meg på 80- og 90-tallet (tiden da alle sier at "ingen foreldre lekte med meg alle var bare ute alene alltid") og lærte meg masse "selvstendighet" ved å sammen med meg lære meg ting som å kjøre båt, fiske, slå opp telt, bruke kniv, tenne bål, sykle, gå på ski, lese kart og bruke kompass, ferdes i fjellet +++

• Liker 3
Skrevet
Gaia skrev (18 minutter siden):

Barn trenger verken å lekes med eller aktiviseres hele tiden, men det som binder barn og voksne sammen som familie, er det at man gjør aktiviteter sammen. Turer, spill, aktiviteter (trampoline, badminton i hagen etc) av og til er viktig for familiefølelsen. Man kan så klart også la den eldste ha ansvar for de minste noen timer, der de kan ordne seg selv, men man overlater ikke en 5-åring til seg selv og forventer at barnet skal greie å ordne seg mat på egen hånd. Dine barn høres selvstendige ut, og jeg tenker at du ikke har gjort noe galt her. Heller tvert i mot.  

Takk for ditt innspill. Jeg er enig i at barn ikke skal aktiviseres hele tiden. De har godt av å kjede seg og bruke fantasien. Leke alene. Leke med hverandre. Leke med venner. Det med familiefølelsen og aktiviteter du beskriver, det er viktig for meg. Vår 13 åring har sett etter de minste noen ganger. Glad for hun har den erfaringen. 

Mannen ønsker at våre to minste skal kunne klare seg selv alt for mye til det som grenser over til det uansvarlige. Jeg er glad for at du tok opp dette fordi det er akkurat dette som var min største årsak for innlegget. 

Takk for oppmuntrende ord 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min far var forresten masse sammen med meg på 80- og 90-tallet (tiden da alle sier at "ingen foreldre lekte med meg alle var bare ute alene alltid") og lærte meg masse "selvstendighet" ved å sammen med meg lære meg ting som å kjøre båt, fiske, slå opp telt, bruke kniv, tenne bål, sykle, gå på ski, lese kart og bruke kompass, ferdes i fjellet +++

Takk for ditt innspill og fint å lese om din erfaring med din far 😀

Skrevet
Mildys skrev (27 minutter siden):

Mannen ønsker at våre to minste skal kunne klare seg selv alt for mye til det som grenser over til det uansvarlige. Jeg er glad for at du tok opp dette fordi det er akkurat dette som var min største årsak for innlegget. 

Takk for oppmuntrende ord 

Hvis de må klare seg for mye når de er for unge vil det for det første være omsorgssvikt, men det vil også kunne gjøre dem mindre selvstendige, fordi de blir engstelige uten voksne til stede. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mildys skrev (17 timer siden):

Godt spørsmål. Min mening har stått på stedet hvil fra første barn. Mannens mening endret seg. 

Mannens mening har kanskje endret seg i takt med at dere har fått mange barn? Når man har fire, er det jo vanligere at barna underholder hverandre. Man har også mindre kapasitet til å følge opp alle.

Anonymkode: b6147...e52

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er ikke noen fasit. Barn trenger kontakt og oppmerksomhet fra foreldrene sine, etter som de blir eldre er det naturlig at de blir mer selvstendige.

Og både barn og foreldre er forskjellige, noen hater å leke med barn andre koser seg. Tenker det er naturlig å legge til rette for at barna kan utfolde seg, ta de med ut, på tur osv Det er en periode man har mindre barn og den tiden går fort over.

Mange foreldre ei dag er nok litt mye på, og følger med på alt barna gjør, jeg tror barn kan ha godt av å ordne opp selv og leke mer fritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være et kompromiss å ikke leke med barna, men følge de på masse aktiviteter som lekeplass, svømmehall, skøytebane, skibakke etc. Og etterhvert som de blir større står de for transport selv og går, tar buss, sykkel etc. 

Anonymkode: 09e83...ed4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De bør kunne leke alene ute og inne, finne på noe selv, gjøre lekser uten mas osv.

Men selvfølgelig drar man på turer og div andre aktiviteter sammen som en familie.

Anonymkode: 8bc32...1fd

• Liker 2
Skrevet

Eg har èin tanke om at mannen kanskje er litt barnslig. Kanskje du er litt vel mykje oppi barna og at han da skal dra det lenger andre vegen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder aldri å leke med barna, det var derfor vi fikk søsken🤣 men å ta de med på sykkeltur, lekeplass etc. er da ikke å leke med de? Det er å aktivisere de. Det gjør jeg gladelig innimellom. Å leke med de er å ligge på gulvet med figurer og leke, det er døden! 

Anonymkode: 0c674...d85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 8.24):

Mannens mening har kanskje endret seg i takt med at dere har fått mange barn? Når man har fire, er det jo vanligere at barna underholder hverandre. Man har også mindre kapasitet til å følge opp alle.

Anonymkode: b6147...e52

Ja det stemmer. Skulle ønske han hentet frem litt i det minste. Kommet å sett på en kamp, opplegg på skole eller barnehagen. For han er det som jeg skulle spurt han om å klatre Kilimanjaro.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 9.32):

Jeg gidder aldri å leke med barna, det var derfor vi fikk søsken🤣 men å ta de med på sykkeltur, lekeplass etc. er da ikke å leke med de? Det er å aktivisere de. Det gjør jeg gladelig innimellom. Å leke med de er å ligge på gulvet med figurer og leke, det er døden! 

Anonymkode: 0c674...d85

Hehe 😅 Ja det er ikke all lek som er like kjekk å bli med på 😅 Han kunne blitt med oss på en sykkeltur eller lekeplass. Det er som du beskriver, å aktiverere de.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pilleville skrev (På 4.5.2025 den 9.20):

Eg har èin tanke om at mannen kanskje er litt barnslig. Kanskje du er litt vel mykje oppi barna og at han da skal dra det lenger andre vegen. 

Han tar ikke "hevn" på meg fordi jeg er "konstant opp i barna". Jeg hadde aldri hatt et så godt forhold hvis jeg var opp i de i alt de foretar seg og jeg hadde blitt en dårlig utgave av meg selv. 

Han har ingen interresse for barna mer. Det er der problemet ligger. 

Endret av Mildys
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2025 den 9.19):

De bør kunne leke alene ute og inne, finne på noe selv, gjøre lekser uten mas osv.

Men selvfølgelig drar man på turer og div andre aktiviteter sammen som en familie.

Anonymkode: 8bc32...1fd

Og det kan de fint gjøre alle 4. De leker selv, med hverandre, med venner, de to eldste sykler til venner. De kan komme til andre på besøk uten meg. 

Skrevet
Gaia skrev (På 3.5.2025 den 22.43):

Hvis de må klare seg for mye når de er for unge vil det for det første være omsorgssvikt, men det vil også kunne gjøre dem mindre selvstendige, fordi de blir engstelige uten voksne til stede. 

Enig ❤️ 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg må si meg enig med deg, at de får en fin balanse mellom å leke sammen med foreldre og alene

Endret av Filifjonkamor
Skrevet
Filifjonkamor skrev (34 minutter siden):

Jeg må si meg enig med deg, at de får en fin balanse mellom å leke sammen med foreldre og alene

Takk for oppløftende ord ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...