Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg opplever for tiden at det er mange av begge kjønn som er lei av datingapper og ikke opplever at det fører til noe. Menn får få matcher og lite respons, mens kvinner blir øverøst av meldinger og mange av dem kanskje slibrige.

Jeg opplever at mange ideelt sett ønsker å møte en partner i det virkelige livet, og det ideelle er gjerne gjennom venner og sosiale sammenkomster. Men når man da har en etablert vennekrets og møter få nye personer blir det begrensede muligheter.

Jeg har tenkt på den siste tiden at jeg kanskje bør prøve å bli litt mer oppmerksom på folk rundt meg i dagliglivet og når jeg er ute og gjør ting jeg vanligvis gjør. Samtidig ønsker jeg å være respektfull og vet at det er mange som ikke ønsker dette. Det har vært mye snakk om dette de siste årene i forhold til "ville bare prate litt" i nyhetsbildet.

Det jeg lurer på, fra et kvinnelig perspektiv, er om det er noen situasjoner hvor dere er åpen for å bli kontaktet i dagliglivet? Jeg mener ikke sjekking, men helt uformell småprat og så tolke signalene tydelig om at her ble det med det. F.eks. et par høflighetsfraser der hvor det er naturlig å påpeke noe i forhold noe som skjer i nærheten.

Endret av Alversjakke77
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom frem fra steinen du bor under og søk opp #villebarepratelitt så ser du hvor stas det er å bli kontaktet på gaten. 

Anonymkode: bc881...316

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett postet i feil kategori… 

Tråd om dette her: 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett postet i feil kategori… 

Tråd om dette her: 

Ville også dra frem den. Her poengteres noen ganger at "vil vare prate litt" ikke handler om praten men om menn som ikke tar et nei for et nei, og etterpå slenger ut kommentaren "vil vare prate litt". 

Prat er selvsagt lov, men ta en avvisning med en gang. Ikke bli skuffet eller sur når hun ikke vil prate. Du aner aldri hvilke dag de har, hva som har skjedd før, hva de står og tenker at de gruer seg til seinere på dagen osv. Skal man prate med tilfeldige folk må man ha stor respekt for at man faktisk forstyrrer dem i hverdagen og livet deres. Noen ganger er en slik forstyrrelse velkommen og koselig men andre ganger veldig forstyrrende. 

Så vis at du trekker deg med en gang hun unnviker. 

For meg er den gangen jeg er aller minst tilgjengelig de gangene jeg er ute med veninner. Vi treffes sjelden og er så glad for endelig felles tid hvor alle kan så initiativet til en samtale fra en mann er da veldig forstyrrende. Så selv om jeg ser glad og pratsom ut kan det være veldig forstyrrende med prat. 

Anonymkode: 32f53...6e3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bør du ikke gjøre.

Det er nok ikke lett.

Norske kvinner vil gjerne bli jaktet på, at du skal ta initiativ, spandere og være galant, men for all del - du må ikke ta kontakt med dem! Da må det være en lørdagskveld på en bar...

Jeg er kvinne selv, men det er slik jeg har oppfattet det etter å ha lest tråder om dette. 

Anonymkode: 38d2f...f68

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Alversjakke77 skrev (28 minutter siden):

Hei,

Jeg opplever for tiden at det er mange av begge kjønn som er lei av datingapper og ikke opplever at det fører til noe. Menn får få matcher og lite respons, mens kvinner blir øverøst av meldinger og mange av dem kanskje slibrige.

Jeg opplever at mange ideelt sett ønsker å møte en partner i det virkelige livet, og det ideelle er gjerne gjennom venner og sosiale sammenkomster. Men når man da har en etablert vennekrets og møter få nye personer blir det begrensede muligheter.

Jeg har tenkt på den siste tiden at jeg kanskje bør prøve å bli litt mer oppmerksom på folk rundt meg i dagliglivet og når jeg er ute og gjør ting jeg vanligvis gjør. Samtidig ønsker jeg å være respektfull og vet at det er mange som ikke ønsker dette. Det har vært mye snakk om dette de siste årene i forhold til "ville bare prate litt" i nyhetsbildet.

Det jeg lurer på, fra et kvinnelig perspektiv, er om det er noen situasjoner hvor dere er åpen for å bli kontaktet i dagliglivet? Jeg mener ikke sjekking, men helt uformell småprat og så tolke signalene tydelig om at her ble det med det. F.eks. et par høflighetsfraser der hvor det er naturlig å påpeke noe i forhold noe som skjer i nærheten.

Hvis en leker turist, og ikke finner frem, er det antakeligvis mulig å forlenge samtalen - men kan fort bli nifst, hvis det går over i stalking (at noe føler en går etter en)

Anonymkode: aee71...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og synes det er hyggelig at både menn og kvinner starter å prate med meg. Det er da gjerne på bussholdeplassen, eller hvis jeg sitter på en benk, og noen kommer og setter seg ved siden av meg. Kan og gå hvis jeg er alene på cafe, men da må du spørre først om det passer? For det er ikke alltid det passer på cafe. Og prat om været og dagligdagse ting. Jeg har gått på date, med noen av de mennene som har pratet med meg. Men da har jeg vist interesse med blikk og engasjert i samtalen.

Anonymkode: 3bcf4...a8e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for gode tips. Ja, personer som er travel, går med musikk på øret og generelt virker stresset er det åpenbart at man holder seg unna. Tenker også åpne og trygge omgivelser med mange andre mennesker hvor man ikke risikerer å bli "låst" i en samtale man ikke ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hund og møter jeg andre med hund eller andre som liker hund, så er det fort at en slår av en prat. De kan gjerne kommentere at hunden er fin og spørre hvilken rase den er osv. Slikt smelter jo ung kvinne med hund 😅 Men da holder det liksom med litt snakk, og så kan en heller begynne å hilse og snakke kort ved neste møte og så kan du se om kjemien er der ☺️ Selfølgelig avhengig av at du støter på en som er naturlig at du treffer på igjen. Men jeg syns det er mye letter og gøyere enn klein dating 😇 Og om jeg sitter å venter på bussen, sitter i parken eller står og vurderer frukt på butikken så er jeg nok en type som syns det er trivelig å bare slå av enkle fraser. 

-kvinne 35

Anonymkode: c6a45...546

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt aldri på gaten. Man er jo på vei et sted. Og ikke på kollektivtrafikken. Jeg kan ikke i farten komme på noen tilfeller der det er naturlig å ta kontakt ut av det blå. 

Anonymkode: 8a182...2ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hund og møter jeg andre med hund eller andre som liker hund, så er det fort at en slår av en prat. De kan gjerne kommentere at hunden er fin og spørre hvilken rase den er osv. Slikt smelter jo ung kvinne med hund 😅 Men da holder det liksom med litt snakk, og så kan en heller begynne å hilse og snakke kort ved neste møte og så kan du se om kjemien er der ☺️ Selfølgelig avhengig av at du støter på en som er naturlig at du treffer på igjen. Men jeg syns det er mye letter og gøyere enn klein dating 😇 Og om jeg sitter å venter på bussen, sitter i parken eller står og vurderer frukt på butikken så er jeg nok en type som syns det er trivelig å bare slå av enkle fraser. 

-kvinne 35

Anonymkode: c6a45...546

Enig i det du skriver.

Mitt inntrykk, Ts, det er at du har et fornuftig forhold til dette, og at du har sosial kompetanse nok til å lese situasjoner og personer til å forstå hvor det er ok å starte en slik samtale og ikke.

Jeg gjør det samme, leser folk, situasjoner osv. Hvis man er oppmerksom og ser en småhumoristisk situasjon, en søt situasjon, noe spesielt med naturen, og man ser at andre ser det samme, eller man gjør noen oppmerksom på det, så bruker folk å sette pris på det, og vips, så har man kanskje en liten samtale. Eller bare et smil og blikk hvor man viser at man ser det samme. Etterhvert vil slikt gjerne bli til at man begynner å hilse på hverandre, og noen begynner man da kanskje å prate med etterhvert. Jeg har ikke fått kjærest på denne måten enda, men jeg har fått veldig mange bekjente, og faktisk et par gode venner, samt en ny hobby ved å ta slikt initiativ. Tilbakemeldingene jeg får er utelukkende positivt, og flere har sagt at de er blitt inspirert av det til å selv bli mer sosial på samme måten, og at de er blitt bedre til å se andre i nærmiljøet.

Anonymkode: fc826...848

AnonymBruker
Skrevet
Alversjakke77 skrev (8 timer siden):

Hei,

Det er ikke verken sted eller situasjon som er avgjørende. Det er hva du sier og hvordan.

Anonymkode: c9775...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike raske hei du der føler jeg er en sjangse noen vil rømme fra, men kan være meg. 

Men om du finner rom til det hvor du får en viss kontakt med noen og det tyder på at hun er interisert i å hilse, og du samtidig er grei og fornuftig så det ikke er ei på 15 og du er 40 liksom, så tror jeg det skal være overlevbart for samfunnet.

Men les kroppspråk. Det er den aller viktigste. Og lytt til hva som sies. Er for mange som ikke forstår bæret. 

Anonymkode: f2d09...21f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det bør du ikke gjøre.

Det er nok ikke lett.

Norske kvinner vil gjerne bli jaktet på, at du skal ta initiativ, spandere og være galant, men for all del - du må ikke ta kontakt med dem! Da må det være en lørdagskveld på en bar...

Jeg er kvinne selv, men det er slik jeg har oppfattet det etter å ha lest tråder om dette. 

Anonymkode: 38d2f...f68

Du missforstår, det sies man må forholde seg om de du prøver deg på har lyst eller ikke, vi lever ikke livene våre for å bli flørtet med på en måte. Så å lese, respektere er viktig.

Grunnen til at det blir sakt er fordi det ikke blir annerkjennt å det tross alt måtte prates om at overgrep, trakkasering er dumt å enda den dag i dag er noen så lite fantasifulle at de fortsatt ikke klarer å se for seg at det å skade eller skremme noen er dumt. Dumhet er problemet. 

Men om noen er hyggelige og vet å gå om ting slår feil, for man har ingen rettighet til å absolutt måtte få innpass til å flørte, om den andre ikke ønsker, så går det fint.

Avslag er viktig. 

Anonymkode: f2d09...21f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kun interessert i kontakt med fremmede menn hvis jeg tar kontakt selv. Tror jeg. Klarer ikke å se for meg en situasjon hvor det hadde vært greit at noen bare kom opp til meg og begynte å snakke. På den måten JEG lever da. Muligens pendlertoget og vi alltid ser hverandre under en periode. For eksempel er det en fyr jeg er interessert i som tar samme tog som meg og vi har våre bestemte plasser. Hadde ikke hatt noe mot hvis han tok kontakt. Men så er jo han 1/500 på det toget da. De andre 499 mennene er jeg ikke interessert i, så det beste er nok å la være. 

Anonymkode: b68a4...1dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke verken sted eller situasjon som er avgjørende. Det er hva du sier og hvordan.

Anonymkode: c9775...e64

Og om du greier å lese om vedkommende du snakker med synes det er ok å ha en samtale i det store og hele. Jeg opplever at det finnes utrolig mange menn som ikke er i stand til å lese verken kroppsspråk eller ta et hint, og da blir det veldig ubehagelig å være kvinne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...