Gå til innhold

Inspirasjon til enkel middagsmat en lager selv på Rhodos

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, min famile, meg, mannen og 3 tenåringer, har lenge drømt om å reise til Syden, og i år er reisen bestilt. 2 et roms leilighet på et hotell på Rhodos. Basseng og nært strand. Men det ble nokså dyrt og har ikke all verdens til lommepengebudsjett nå. 

Så vi er blitt enig om at vi kan spise middag på hotellrommet annen hver dag. Jeg ser litt mørkt på det da det er ofte dårlig utstyr på slike kjøkken på rommet og jeg er skeptisk til at det skal bli mye matlukt der vi skal sove (et-roms), så sengen er jo på samme rom som minikjøkkenet. I hotellbeskrivelsen står det at det  er kjøleskap, kokeplate og Micro på leilighetene. Har dere ideer til enkle matretter å lage på rommet?

Er kun minimarked i nærområdet, så vet hvor godt utvalg det er der. Noe som er lurt å ta med hjemmefra? 

Tips og inspirasjon ville gjort at jeg så mer lyst på det. Det posetive er at ungdommen er ikke kresen og ikke kravstor. 

Anonymkode: 9e647...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte mye god take-away mat, som blir rimeligere enn om du må kjøpe alle ingrediensene. 

Jeg lager ofte "tapasfat", kjøper gode skinker og ost, kjeks og brød, noen dippingsauser, gjerne en ferdigrett fra ferskvaredisken.

Ferdigretter, generelt. Det er gjerne et helt annet utvalg i ferskvaredisk i andre land, enn i Norge.

Ovnsretter fungerer veldig fint. Særlig kylling. Så lager jeg en god salat til. Og litt brød. Unngår bruk av stekepanne når det er liten leilighet, ofte dårlig vifte. 

Har en mappe med mat jeg alltid tar med fra Norge; små flasker olivenolje, en salt, litt basilikum, sticks, servietter, og noen andre småting. Er dyrt og stress om man skal på jakt etter alt slikt. 

Har også kjølebag med kobling til usb, så kan handle når vi er på utflukter og slikt, i stedet for å være avhengig av nærmeste butikk. 

Men... vi gjør det mest for å kunne spise sent (en må sove). Økonomisk er det ikke så stor forskjell på å gå ut, og lage selv. 

Anonymkode: 53d83...08e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastasalat m godt brød. Kjøp ferdig kylling,  skinke el. Og gode salatingredienser som feta, oliven, tomater osv

Anonymkode: dbece...a99

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ovnsretter fungerer veldig fint.

På ei kokeplate på et minikjøkken? 

Anonymkode: 548cc...d70

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig take away som den over sier. 

Ellers så har man jo onepot pasta. Kjøttdeig og spaghetti, wok,  stekt ris med kjøttdeig, egg og grønnsaker. 

Anonymkode: 5f729...3e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På ei kokeplate på et minikjøkken? 

Anonymkode: 548cc...d70

Har aldri opplevd annet enn at det er ovn på slike steder. Eller mikro med ovnsfunksjon. Vi er ute på tur 5-6 ganger i året, i leid leilighet. 

Hva var ditt bidrag i tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise medbragt middag på ferie? Så ufattelig trasig. Å spise lokal mat ute er jo halve gleden med reising.

Anonymkode: 64e79...0aa

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spise medbragt middag på ferie? Så ufattelig trasig. Å spise lokal mat ute er jo halve gleden med reising.

Det er en av grunnene til at vi gjerne lager litt selv.

Råvarer og grønnsaker vi ikke har i Norge. Gode skinker og oster. Gå fra bakeri, til slakter, til grønnsaksmarked. Rett fra produsent og gård, i motsetning til de som leverer store kvanta til turistrestauranter. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg heller spart opp litt mer penger. Men du kan jo kjøpe kjøtt og grønnsaker og lage en gryte på kokeplata. 

Anonymkode: 808ab...f91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på Rhodos, men jeg har levd med kun bruk av vannkoker og mikrobølgeovn over lengre tid, og det gikk helt fint. 

Jeg vet ikke hvor dyrt krydder er på sånne plasser, men å ta med seg litt salt, pepper, buljongterninger, og f.eks tacokrydder og italienske urter, så kommer du langt. 

Couscous selger de nok, og ofte i mindre pakker. Den kan lages med å putte vann i en passende bolle. Ta oppi vann og røre rundt og sette et lokk eller noe over. Vil du ha mer smak kan en tilsette en hel eller deler av en buljongterning i. Fryste grønnsaker kan varmes i mikroen. Til protein kan dere se hva dere finner og har råd til. Eksempler kan være: kokte/stekte egg (stekte egg lukter mer om dere er redd for matlukt), bønner på boks, ulike typer pålegg dere kutter opp, ferdigstekt kjøtt som kylling eller kjøttboller om de har det. Det kan også være de har falafel og hummus. Kanskje dere finner noen pitabrød eller lefser, og dere kan fylle dette i, for å spe det ut. 
Dere kan gjøre det samme med ris, og med ris kan dere også lage stekt ris med egg på kokeplaten. Det vil lukte mer. 

«Bakt potet»-skåler. Det er litt styrete å bake poteter til så mange i mikroen, men fullt mulig. Dere bare stikker poteter med gaffel og hiver i mikroen. Tipper 7-10 minutter om det er flere, men dere må ta det i flere omganger. Det dere kan gjøre er å dele opp poteter i mindre biter, og legge i en skål som tåler mikroen (eller koke på platen), ha litt vann i, og bakt i mikroen. Da har dere kokeplaten ledig til annet. Topp med ulikt som er typisk eller mindre typisk for bakt potet. Friske grønnsaker, rømme, bønner på boks, avokado osv.

Dere kan også lage minipizza i mikroen, eller ostesmørbrød om en heller vil kalle det det. Blir mer fuktige i mikroen, men lukter mindre enn på plate. 

Minst mulig lukt får dere med å bruke mye salatgrønnsaker, ferdig protein fra butikken, lefser, pitabrød, brød, osv. Taco er jo glimrende og sikkert noe de unge også setter pris på. 

Dere kan også ta med dere en liten boksåpner, og gjerne noen posesupper, eller Toro gryterett. Toro meksikansk gryte har alt i utenom protein, og samme med bolognese. Veldig praktisk med ris og pasta alt i. Rester av grytene kan dere ha i wraps eller pitabrød til lunsj neste dag. 

Det aller meste kan lages i mikroen, inkludert bacon. Alt kommer an på hva dere ønsker av lukt, får tak og hvilket nivå dere legger dere på. 

Håper dere får en flott tur 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at om dere ikke vil sove i matlukt, og det er det største problemet, så kan dere steke kjøttdeigen til tacoen på morgenen, og bare varme i mikroen til middagen. Det vil gi litt lukt, men betraktelig mindre enn om du steker den før leggetid. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har aldri opplevd annet enn at det er ovn på slike steder. Eller mikro med ovnsfunksjon. Vi er ute på tur 5-6 ganger i året, i leid leilighet. 

Det har jeg aldri hatt i de leilighetene jeg har bodd i på Rhodos på leilighetshotell. 

Anonymkode: 87e17...076

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo langt med mikro og kokeplate. Man kan koke pasta, poteter, ris etc i mikro hvis kokeplate er opptatt. Dampe fisk. 

Og du kan steke kylling/protein og lage gode salater, koke egg. Gryterett, suppe, osv. Ser ingen begrensninger her annet enn at du ikke kan langtidsstekte en stek liksom. 

Anonymkode: 89a43...27e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg heller spart opp litt mer penger. Men du kan jo kjøpe kjøtt og grønnsaker og lage en gryte på kokeplata. 

Anonymkode: 808ab...f91

Skal jeg spare flere år nå vil ungdommen ha flyttet hjemmefra, jeg ønsker å skape denne opplevelsen som familie nå. Sol, varme og bad er hovedmålet.

Og vi skal spise ute, men ikke hver dag er tanken. Om alle 5 skal spise ute alle måltider ville det bli veldig dyrt. Eks middag vil jo koste oss over 90 euro, da har vi ikke forrett eller dessert. Å er sikker på at vi klarer å lage et mye billigere måltid på rommet, overbevist at det er noe å spare på dette 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ofte mye god take-away mat, som blir rimeligere enn om du må kjøpe alle ingrediensene. 

Jeg lager ofte "tapasfat", kjøper gode skinker og ost, kjeks og brød, noen dippingsauser, gjerne en ferdigrett fra ferskvaredisken.

Ferdigretter, generelt. Det er gjerne et helt annet utvalg i ferskvaredisk i andre land, enn i Norge.

Ovnsretter fungerer veldig fint. Særlig kylling. Så lager jeg en god salat til. Og litt brød. Unngår bruk av stekepanne når det er liten leilighet, ofte dårlig vifte. 

Har en mappe med mat jeg alltid tar med fra Norge; små flasker olivenolje, en salt, litt basilikum, sticks, servietter, og noen andre småting. Er dyrt og stress om man skal på jakt etter alt slikt. 

Har også kjølebag med kobling til usb, så kan handle når vi er på utflukter og slikt, i stedet for å være avhengig av nærmeste butikk. 

Men... vi gjør det mest for å kunne spise sent (en må sove). Økonomisk er det ikke så stor forskjell på å gå ut, og lage selv. 

Leste du innlegget egentlig?

Minimarts har sjeldent ferskvaredisker, og leilighetene har jo ingen ovn. 

Anonymkode: 7f6ed...732

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det har jeg aldri opplevd selv i Europa. 

Uansett for å svare deg TS, søk opp one pot meals. Det er lettvint når man har lite kjøkken, og mange gode oppskrifter! 

Anonymkode: 7f6ed...732

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Take away er like rimelig som å skulle mekke selv fra bunn. Gyros sjapper har en 4-5 retter man kan rullere på. Å skulle lage middag på et hotellrom høres pyton ut. 

Anonymkode: 5eab9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer, tusen takk, kjenner jeg blir inspirert!! ❤️

og gjerne fortsett 😊

Ta med liten flaske olje, krydder og div var god idé. 

Pastasalater og andre salater er gode forslag, enkelt å lage sammen, lite lukt og alle liker det godt. 

Koskos, nudler og slikt med grønnsaker er jo også gode forslag som passer oss. Og fetaost, egg og div bønner kan jo være gode proteinkilder om utvalget av kjøtt er dårlig eller dyrt (litt skeptisk til utvalget og hvordan handle kjøtt i varmen.) 

One pot, skal googel det, takk for tipset. 

Men også lurt det å steke kjøtt tidliger på dagen, til eks taco (familie favoritt) var lurt. Kan bruke "siestaen" til å preppe middag.  

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

og gjerne fortsett 😊

Pastasalater og andre salater er gode forslag, enkelt å lage sammen, lite lukt og alle liker det godt. 

Koskos, nudler og slikt med grønnsaker er jo også gode forslag som passer oss. Og fetaost, egg og div bønner kan jo være gode proteinkilder om utvalget av kjøtt er dårlig eller dyrt (litt skeptisk til utvalget og hvordan handle kjøtt i varmen.) 

Men også lurt det å steke kjøtt tidliger på dagen, til eks taco (familie favoritt) var lurt. Kan bruke "siestaen" til å preppe middag.  

Ts 

Ta med deg olje til Hellas???? 

Anonymkode: 5eab9...f4a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

og gjerne fortsett 😊

Ts 

Dette tror jeg blir veldig bra 😊 

Jeg hadde kanskje også tatt med meg noen tynne plastposer til oppbevaring av mat/rester. Det selger de sikkert også, men aner ikke størrelsen på pakken da. Funker fint å bruke vanlige skåler i kjøleskapet noen timer også når dere prepper litt på forhånd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...