Gå til innhold

I en krisesituasjon med begrenset tilgang på mat. Ville du sørget for at barn fikk det som var tilgjengelig?

markpe

Anbefalte innlegg

Hvis Norge ble rammet av krig og mat ble kraftig begrenset. Ville du sørget for at norske barn fikk det lille som var tilgjengelig og selv sulte? Kanskje sulte til døde, vel vitende om at barna i det minste fikk spist?

Eller ville du prioritert deg selv, og overlatt barna til seg selv og egen skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke et enten eller spørsmål!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skjer med barna når de voksne har sultet seg selv til alvorlig sykdom eller død? Det glemte du å tenke på. 

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Fremmede barn? Hadde selvfølgelig prioritert meg selv!

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (42 minutter siden):

Det er jo ikke et enten eller spørsmål!

Det er jo det. Når det er begrenset med mat og kun nok til enten deg selv eller et barn så er det selve definisjonen på et enten eller spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (41 minutter siden):

Og hva skjer med barna når de voksne har sultet seg selv til alvorlig sykdom eller død? Det glemte du å tenke på. 

Da har barna vokst og selv blitt voksne fordi de fikk maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo ikke sulte ihjel… sild og poteter, here I come! (Bor ved havet).

Når jeg tenker meg om, er det vel helst noen barn jeg kjenner som har sultet i hjel av den dietten…. 😱🐟

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

markpe skrev (1 time siden):

Da har barna vokst og selv blitt voksne fordi de fikk maten.

Så du tror at voksne kan leve i årevis uten mat?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal sitte hjemme fordi det er krig, så klarer man seg fint på 1000 kcal per døgn per hode. Det tilsvarer 10 spiseskjeer med matolje. De aller fleste familier som leter i skuffer, frysere, kjøleskap og skap finner antakeligvis ut at de har hundretusenvis av kalorier tilgjengelig.

En voksen nordmann har i gjennomsnitt 10-20 kilo for mye fett på kroppen uansett 😬 Den norske, fysiske folkehelsen hadde sannsynligvis blitt langt bedre med noen måneder uten daglig etegilde 😅 

I en krigssituasjon så hadde min familie fyret med ved og jaktet og fisket i skog og mark, jeg tror faktisk at vi ville ha klart oss lenge. Og jeg hadde naturligvis latt barna mine få den beste maten. Til og med bark på trær inneholder vel noe sånt som 80 kcal per 100 gram. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man skal ta på sin egen maske før man hjelper barn på fly. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (4 minutter siden):

Det er en grunn til at man skal ta på sin egen maske før man hjelper barn på fly. 

Så absolutt. Men voksne nordmenn generelt er livredde for å gå sultne. Som voksen tåler man veldig fint å gå ned til en BMI på 18 før man eventuelt begynner å sulte unger. Og statistisk sett så vil det ta mange måneder før gjennomsnittsnordmannen er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks denne flasken alene inneholder 10 000 kcal, og er nok næring for både min mann og meg i 5 døgn. 

17462758674122460858650346464399.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rastebenk skrev (3 minutter siden):

F eks denne flasken alene inneholder 10 000 kcal, og er nok næring for både min mann og meg i 5 døgn. 

17462758674122460858650346464399.jpg

Hva slags næring tror du dere får?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekake! skrev (14 minutter siden):

Når det står om å overleve, tar man det man får.  

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert mine barn, eventuelt ungene i huset om noen i familien måtte flyttet inn til oss (vi bor langt ute på landet). Kunne fyrt med ved, fortsatte dyrke mat/grønnsaker. Husker vi lagde brød av bark på skolen, ertekarbonader osv, så måtte vel blitt endel sånne løsninger. Fisk har vi ganske stor tilgang på. Selv om det ikke er favorittmaten regner jeg med de fleste hadde spist det til syvende og sist om en måtte.

Usikker på om jeg hadde prioriterer fremmede, men tenker nok at i en overlevelses situasjon hadde jeg prioritert meg og mine. Hvem skulle tatt vare på alle ungene om alle voksne i familien døde av sult? Tror ikke 2 og 5 åringen min hadde klart seg lenge alene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt besteforeldre som har levd fattig under krigen, løsningen ble bær,sopp og nøtter i skogen.

Hvis det blir sånn krise i Norge, så skal en ikke se vekk ifra at tur i skog og mark - gjerne langt opp på fjellet for å samle sopp, nøtter og bær - kommer til å bli veldig populært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekake! skrev (29 minutter siden):

Hva forventer du i en krigssituasjon, @Sjokoladekake!? Økologiske bringebær fra Valldal og kortreist skrei fra Sørøya?

Endret av Rastebenk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (1 time siden):

Så du tror at voksne kan leve i årevis uten mat?

I 18 år, faktisk. Hen er optimistisk, det må en kunne si! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg rikelig med mat lagret, 100kg pasta, så det blir i hvertfall nok mat. Men det blir nok kjedelig å spise sånn. Har selvsagt gassbrenner/stormkjøkken klar. Alt dette har jeg hatt noen år nå. Har også bensinaggregat om jeg ønsker tilgang til 2000w strøm.

Hvis man ikke har tenkt noe på forhånd på beredskap så vet jeg ikke helt altså om man skal synes synd på dem. Noe undersøkelsesplikt bør jo hver familie ha ansvar for å gjøre. 

Men selvsagt vil jeg dele mat, og barn kommer alltid først.

Endret av frivis
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...