BobbySocks Skrevet lørdag kl 10:33 #41 Del Skrevet lørdag kl 10:33 Hun kjøpte røyk til en kolser som ikke hadde røkt på to uker? Det er et skikkelig avvik. Vi har røykeplaster til de pasientene som trenger det. Jeg ville levert et avvik på henne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:34 #42 Del Skrevet lørdag kl 10:34 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg forstår veldig godt at dette vekker frustrasjon og bekymring – spesielt når det virker som noen endelig har klart å slutte å røyke, og så får tilbud om røyk igjen. Samtidig tror jeg det er viktig å huske på at vi jobber innenfor forskjellige deler av helsetjenesten, og med ulike mål. Innenfor geriatrien og særlig i lindrende eller palliativ omsorg handler det ofte ikke om å få folk til å leve lengst mulig – men best mulig, med mest mulig verdighet. Det handler om livskvalitet, ikke nødvendigvis livsforlengelse. For noen pasienter kan en sigarett gi et øyeblikk av ro eller normalitet, spesielt i en tid der mye annet er blitt tatt fra dem. Vi snakker tross alt om voksne mennesker som har rett til å ta egne valg – også valg vi som helsepersonell kanskje ikke er enige i. Det er stor forskjell på mål og tilnærming i ulike avdelinger. Noen har fokus på behandling og forebygging, mens andre – som lindrende enheter – fokuserer på symptombedring og verdighet. Det ene utelukker ikke det andre, men prioriteringene blir forskjellige. Selvfølgelig skal vi ikke “oppmuntre” til røyking. Men vi skal heller ikke overse pasientens rett til selvbestemmelse og behov for trygghet, spesielt i sårbare faser av livet. Noen ganger handler god omsorg om å møte pasienten der han er – ikke der vi synes han burde være. Anonymkode: ec594...5ff Det kan godt hende du har rett. At å puste bedre, slutte å hoste blod, og det å klare å bevege seg noen skritt uten hosteanfall ikke er nok til å øke livskvaliteten. Det jeg imidlertid reagerer på er at flere i denne tråden mener at ts er ond, slem osv som reagerer på dette, og flere av de jobber innenfor helse. Jeg får nesten bakoversveis. Anonymkode: f9794...674 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:35 #43 Del Skrevet lørdag kl 10:35 Helsepersonell burde gjort dette helt anneledes om din far hadde veldig lyst på røyk. Burde kommunisert at på sykehuset har de ikke røyk og henvist til dere pårørende. Å roe denne pasient med røyk er uansett bare kortvarig, samtidig som det kraftig forverrer hans tilstand og helse. Helsepersonell skal fremme helse ikke motsatt, røyk til en kols pasient blir ikke sett på som økning i velvære, den gir motsatt effekt. Evt tilbudt nikotinplaster i stedefor. Men helsepersonell står i mange etiske valg, og jeg vil si at denne sykepleieren gjorde et feil valg her. Forstår din vrede og bekymring, ts. Anonymkode: b0b5f...437 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:37 #44 Del Skrevet lørdag kl 10:37 Har en sykepleier lovd til og kjøpe røyk til en pasient ? Anonymkode: 6e3fd...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:39 #45 Del Skrevet lørdag kl 10:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan godt hende du har rett. At å puste bedre, slutte å hoste blod, og det å klare å bevege seg noen skritt uten hosteanfall ikke er nok til å øke livskvaliteten. Det jeg imidlertid reagerer på er at flere i denne tråden mener at ts er ond, slem osv som reagerer på dette, og flere av de jobber innenfor helse. Jeg får nesten bakoversveis. Anonymkode: f9794...674 Jeg har ikke sagt noe sånt om henne, men hun har nå en litt kjip innstilling mot sykepleieren som nok gjør det hun kan for å hjelpe hennes far. Røykeslutt er en stor påkjenning/stressfaktor på kroppen, og skal man slutte må man ville det selv. Å bestemme at noen skal slutte å røyke, selv om det gir uheldige symptomer, er utenfor en sykepleiers myndighetsområde. Anonymkode: ec594...5ff 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:40 #46 Del Skrevet lørdag kl 10:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helsepersonell burde gjort dette helt anneledes om din far hadde veldig lyst på røyk. Anonymkode: b0b5f...437 Håper jeg ikke treffer på slike som deg den dagen jeg kanskje må på sykehjem. Anonymkode: d3e23...088 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet lørdag kl 10:43 #47 Del Skrevet lørdag kl 10:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her bør du melde i fra til statsforvalteren. Totalt uakseptabelt at en sykepleier skal gi røyk til en pasient med kols. De burde ha kontaktet vergen/pårørende. Anonymkode: f9794...674 Statsforvalteren, faktisk. En prat med styrer er nok et bedre sted å begynne. Før man drar frem storkanonene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:49 #48 Del Skrevet lørdag kl 10:49 BobbySocks skrev (14 minutter siden): Hun kjøpte røyk til en kolser som ikke hadde røkt på to uker? Det er et skikkelig avvik. Vi har røykeplaster til de pasientene som trenger det. Jeg ville levert et avvik på henne. Alle steder har nikotinplaster, det fratar ikke oss helsepersonell ansvaret for at pasient/bruker/beboer bevarer selvbestemmelsesretten. Dersom dere nekter pasienter det de spør om, er det et enormt avvik og lovstridig. Anonymkode: bf692...a9b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:52 #49 Del Skrevet lørdag kl 10:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle steder har nikotinplaster, det fratar ikke oss helsepersonell ansvaret for at pasient/bruker/beboer bevarer selvbestemmelsesretten. Dersom dere nekter pasienter det de spør om, er det et enormt avvik og lovstridig. Anonymkode: bf692...a9b Gir dere tobakk og alkohol til pasientene? Anonymkode: f9794...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:53 #50 Del Skrevet lørdag kl 10:53 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helsepersonell burde gjort dette helt anneledes om din far hadde veldig lyst på røyk. Burde kommunisert at på sykehuset har de ikke røyk og henvist til dere pårørende. Å roe denne pasient med røyk er uansett bare kortvarig, samtidig som det kraftig forverrer hans tilstand og helse. Helsepersonell skal fremme helse ikke motsatt, røyk til en kols pasient blir ikke sett på som økning i velvære, den gir motsatt effekt. Evt tilbudt nikotinplaster i stedefor. Men helsepersonell står i mange etiske valg, og jeg vil si at denne sykepleieren gjorde et feil valg her. Forstår din vrede og bekymring, ts. Anonymkode: b0b5f...437 Du mener at helsepersonell burde gjøre det annerledes, men vår jobb er forankret i lover og retningslinjer. Hvor stopper selvbestemmelsesretten dersom man er samtykkekompetent? Vi helsepersonell TILBYR alltid røykere nikotinplaster. Dersom det er fare for fall eller tap av bevissthet, ANBEFALER vi at folk ikke går ut for å røyke. Dersom de fortsatt vil, er vår jobb å TILRETTELEGGE for at de for levd slik de ønsker. vi har tilretteleggingsplikt, informasjonsplikt og null rett eller lov til å nekte noen som ikke er på tvangsvedtak. Og selvfølgelig da har man en del selvbestemmelsesrett i de fleste tilfeller.. Anonymkode: bf692...a9b 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:55 #51 Del Skrevet lørdag kl 10:55 Faren din er samtykkekompetent, som betyr at han har rett til å bestemme over seg selv og eget liv. Og dette plikter helsepersonell å forholde seg til. Enten er man samtykkekompetent eller så er man ikke. Forstår at det er vanskelig som pårørende å akseptere noen ganger. Men tror du helt ærlig det hadde vært så helsebringende å nekte pasienter den lille gleden de har? Ofte kan det ha motsatt virkning. Hvis røyken til faren din gjør at han blir mer rolig og har det bedre, så la han gjøre det. Anonymkode: 93c0d...480 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:56 #52 Del Skrevet lørdag kl 10:56 BobbySocks skrev (22 minutter siden): Hun kjøpte røyk til en kolser som ikke hadde røkt på to uker? Det er et skikkelig avvik. Vi har røykeplaster til de pasientene som trenger det. Jeg ville levert et avvik på henne. Du egner deg vel best til å behandle fysiske skader på sykehus og ikke omsorg til hele mennesket. Anonymkode: d3e23...088 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:58 #53 Del Skrevet lørdag kl 10:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gir dere tobakk og alkohol til pasientene? Anonymkode: f9794...674 Jeg gir ingenting, jeg tilrettelegger for at de skal få leve livet slik de ønsker. Ja, i noen tilfeller betyr det å kjøpe inn alkohol og tobakksvarer.. eller sukker, koffein, saus etc. Vi tilrettelegger for deres ønsker og behov, ikke bare å holde folk lengt mulig i live. Vet ikke med deg, men jeg foretrekker å leve livet slik jeg vil. Også når jeg blir gammel og hjelpetrengende.. At noen skal nekte meg tilgang på kaffe fordi det ikke er sunt, blir meget absurd. Anonymkode: bf692...a9b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:02 #54 Del Skrevet lørdag kl 11:02 Jeg skjønner at du TS skulle ønske at kommentarfeltet såg annerledes ut,det er derfor du postet innlegget. Jeg er enig med flesteparten her. Men uansett,til det viktigste:Hvorfor angriper en del sykepleiere her?Jeg ønsker selv at mitt liv blir tilrettelagt akkurat som jeg levde helt til slutten. Sykepleiere gjør en innmari god jobb,og jeg skjønner ikke helt hvorfor er det så mange som føler en slik forakt for sykepleiere. De er der for OSS. Anonymkode: faf01...688 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:04 #55 Del Skrevet lørdag kl 11:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan ikke sammenlignes. Han var på rehabilitering. Dersom han hadde vært på sykehjem i siste fase hadde han fått øl. Anonymkode: d3e23...088 Nope, fikk det verken på nevrologisk avdeling eller rehabilitering. Far til ts er på sykehus, ikke sykehjem, så helt klart sammenlignbart. Anonymkode: b206d...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:05 #56 Del Skrevet lørdag kl 11:05 Min mor er dement og røyker. Ho blir faktisk roligere ved å få lov å røyke. Som vergen hennes sier så lenge ho altid har røyker kan en heler ikke nekte ho det. Så her så tar pleierne henne med ut på røykeplassen med jevne mellomrom på dagen så håper får røyken sin. Pleoeren sier og at så lenge det ikke ligger noe tvangs behandling for å slutte kan de heler ikke nekte ho å få denne røyken,bare ho godtar at ho følger ut på røyker plassen. Må betale røyken selv, og den får ikke være på rommet slik at ho røyker i senga eller lignende Anonymkode: 2c556...689 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:24 #57 Del Skrevet lørdag kl 11:24 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er ikke penger som er problemet. Problemet er at noen har kjøpt røyk til han, da han ikke har penger med på sykehuset. Jeg er overrasket over noen av svarene her, slik som ovenfor. Ts. Anonymkode: eddcd...72b Dersom du ønsker at han skal slutte, så ta han med hjem til deg og hjelp han da vel...? Men la meg gjette. Det er for vanskelig, for tungt, har ikke tid. Jeg er lei av mennesker som deg, som sutrer over at helsevesenet ikke gjør som de beordrer uten at de i det hele tatt har noen form forståelse og empati for andre mennesker. Bare det at du tror abstinensene for røyk går over på 2 uker viser hvor lite du vet. Du har fått mange svar her på situasjonen, ta dem til deg og prøv å tenke litt - hvis du faktisk evner det. Anonymkode: 2b248...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:27 #58 Del Skrevet lørdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): I så tilfelle synes jeg det er forferdelig at din innstilling er at samtykkekompetente, voksne, mennesker, skal behandles som barn.. Anonymkode: d531d...277 Dette. 100 %. Når jeg blir gammel, så ønsker jeg at folk skal behandle meg med verdighet og respekt. Ikke at jeg skal bli behandlet som et lite barn. Anonymkode: 2b248...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:28 #59 Del Skrevet lørdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du ønsker at han skal slutte, så ta han med hjem til deg og hjelp han da vel...? Men la meg gjette. Det er for vanskelig, for tungt, har ikke tid. Jeg er lei av mennesker som deg, som sutrer over at helsevesenet ikke gjør som de beordrer uten at de i det hele tatt har noen form forståelse og empati for andre mennesker. Bare det at du tror abstinensene for røyk går over på 2 uker viser hvor lite du vet. Du har fått mange svar her på situasjonen, ta dem til deg og prøv å tenke litt - hvis du faktisk evner det. Anonymkode: 2b248...8ee Håper ikke du jobber innenfor helse. Du skriver om forståelse og empati uten å ha disse egenskapene selv, noe helsepersonell bør ha. Du er lei av pårørende som sutrer. Ærlig talt, skift jobb hvis du jobber med mennesker. Anonymkode: f9794...674 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl 11:43 #60 Del Skrevet lørdag kl 11:43 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, du var først litt stygg mot sykepleierne. Du kjenner ikke rutiner ved slike avdelinger, og som hun skrev så ble nok din far bra igjen fra infeksjon, og røykesuget og uroligheten kom tilbake. Du la skylden på sykepleier og sigarett. Man får håpe at han snarlig får plass. Anonymkode: 5fe8a...1b1 TS var "styg" med sykepleierne? Hvor får du det fra? Dette er et anonymt forum, sykepleieren hadde sansynligvis ikke forståt at dette handlet om henne om hun leste det en gang. Eller tror du TS sin far er den eneste kolspasienten som røyker i norge? I tilleg så er sykepleieren på jobb, mens TS er i en livskrise og ser på at faren henes sakte dør. Det er helt naturlig at TS har vonde følelser i den sammenhengen, og en del av jobben som helsepersonel er å håntere pårørende. Uanset mye bedre at TS bearbeider følelsene med å delle de (her på KG for eksempel), en om hun hadde skjelt ut helsepersonelle for eksempel (som det ikke høres ut som hun har gjort). Forstår kjempe godt at dette var skufende og vondt for TS å få vite at faren har begynt å røyke igjend! Det er en tragisk tendens på KG til at folk svarer krasere og slemere hvor mer fortvila situasjon TS er i. Jeg ser poenget med at faren er samtyke kompetent og at det på sluten av live kan handle mer om å leve godt en lenge. MEN jeg synes det er formuleres på en helt ubrukelig måtte av mange her! Det hjelper værken faren, sykepleieren, TS eller noen andre at folk skal hake på en pårørende! TS jeg forstår at du er veldig glad i faren din og at det er vondt å se at han påfører seg selv mer plager med å forsete å røyke!!! Det kan være ufatelig fortvilende og utmatende å være pårørende. Jeg håper ikke du tar svarene i denne tråden for seriøst❤️ Har du vært på pårørende kurs hos demens foreningen? Det kan jeg virkelig anbefale! Det er nyttig både i forhold til å forstå hjelpeaperatet, tips til hva som kan hjelpe faren din og like viktig hvordan ta vare på deg selv også. Endret lørdag kl 11:45 av Pippi Lotta 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå