Gå til innhold

Hvordan løser en dette med medisin på blå resept og sommerferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være i utlandet i 7 uker i sommer. Jeg går tom for medisin i løpet av turen.

Medisinen jeg kjøper er for 12 uker om gangen, jeg kjøpte ny pakke i går. Får jeg lov å kjøpe ny pakke etter 6/7 uker, slik at jeg har nok medisin med meg på tur? Må jeg oppsøke lege i utlandet for å få medisin de siste ukene?

Har noen av dere erfaring med dette?

Anonymkode: 19d0f...4e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok gå helt fint, ikke storhamstring det akkurat.

Anonymkode: 27634...2a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vil nok gå helt fint, ikke storhamstring det akkurat.

Anonymkode: 27634...2a6

Problemet er ikke om det er mer medisin igjen på apoteket, men om jeg får lov å kjøpe ny pakning. Apotekene har vel bare lov å selge omtrent hver tredje måned, for å få pengene fra Helfo?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er ikke om det er mer medisin igjen på apoteket, men om jeg får lov å kjøpe ny pakning. Apotekene har vel bare lov å selge omtrent hver tredje måned, for å få pengene fra Helfo?

Hvis det er en legitim grunn, så kan de selvsagt levere ut til deg. Om de er veldig vrange på det, så skaffer du deg bare en gammeldags papirresept fra legen. 

Anonymkode: f1eff...d80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Går fint. Kjøp før du drar. 

Anonymkode: 2b95e...fe5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får legen til å skrive en kommentar på rp, at du trenger større utlevering.

Anonymkode: 1748c...544

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, da satser jeg på at det ordner seg😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Farmasiet?

Anonymkode: 68630...222

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 4 medisiner fast på blåresept. Har aldri opplevd problemer med å hente ut tidligere. Kan glemme hvor lenge det er siden jeg hentet ut en medisin og dermed hente ut en bare en mnd etter sist uthenting i samme slengen som når jeg henter ut en annen. 

Det du kan gjøre er å bruker nettapotek eller klikk & hent. Da slipper du å forklare deg om det skulle bli spørsmål.

Anonymkode: 7dbb6...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt problemer med å hente før tre måneder siden siste når det er rett før nyttår og jeg har hatt frikort.

Anonymkode: c7d29...3c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måttet begrunne hvorfor jeg skal hente ut mer enn det ser ut som om jeg  trenger, og «ferie» har vært en legitim grunn

Anonymkode: 29bca...060

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker 4 medisiner fast på blåresept. Har aldri opplevd problemer med å hente ut tidligere. Kan glemme hvor lenge det er siden jeg hentet ut en medisin og dermed hente ut en bare en mnd etter sist uthenting i samme slengen som når jeg henter ut en annen. 

Det du kan gjøre er å bruker nettapotek eller klikk & hent. Da slipper du å forklare deg om det skulle bli spørsmål.

Virker tungvint. Hvorfor ikke hente ut all medisin samtidig? 

Anonymkode: 58d2f...f88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Virker tungvint. Hvorfor ikke hente ut all medisin samtidig? 

Anonymkode: 58d2f...f88

Har bare blitt sånn, sikkert for at jeg har fått de utskrevet og dermed fornyet til forskjellige tider. I tillegg bruker jeg en medisin som har til tider vært vanskelig å få tak og de har ikke alltid hatt 3 mnd forbruk slik at jeg har måttet hente denne oftere. 

Ikke tungvint. Bor rett ved et apotek.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal være i utlandet i 7 uker i sommer. Jeg går tom for medisin i løpet av turen.

Medisinen jeg kjøper er for 12 uker om gangen, jeg kjøpte ny pakke i går. Får jeg lov å kjøpe ny pakke etter 6/7 uker, slik at jeg har nok medisin med meg på tur? Må jeg oppsøke lege i utlandet for å få medisin de siste ukene?

Du snakker med legen din og får med medisiner på reisa.

Selv bruker jeg medisin som hentes ut hver annen uke. Null problem å gå med for to mnd på ferie. 

Anonymkode: c50db...abf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sender en melding til fastlegen og ber han ordne det slik at du får med deg nok medisin. 
Du bør og undersøke hvilken dokumentasjon du trenger for å få medisinen gjennom sikkerhetskontrollen både i Norge og ferielandet. 

Anonymkode: 27274...5cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...